Ikean zigbee ohjaimet, styrbar ja trådfri

Liittynyt
27.02.2023
Viestejä
2
Hei,

Nuo mainiot napit toimii hienosti suoraan ainakin Ikean valoihin yhdistettynä, mutta haluaisin käyttää niitä muihinkin, ja mielellään zigbee hubin kautta.
Parittaminen zigbee reittittimeen ei vaan ota onnistuakseen, siis kun kyseessä ei ole Ikean reititin. Olen käyttänyt muiden zigbee laitteiden kanssa menestyksekkäästi Lidlin halpis zigbee hubia ja "Smart Life - Smart Living" nimistä android appia puhelimessä, jonka pitäisi olla parannettu painos Tyua Smart:ista. (Ja parempi kuin Lidlin oma äppi)

Olen kokeillut erinäisiä tapoja käynnistää paritus: 4 nopeaa painallusta, jolloin ledi alkaa hehkua napissa. Sitten myös koittanut painaa pitkään paritusnappulaa, 5 sekunttia, 10 sekunttia, joskus sen n. 30 sekunttiakin, samaan aikaan Smart Live appista haku päälle, joko automaattihaku tai spesifimpi zigbee katkaisija tai kaukosäädin, mutta mikään ei ole tärpännyt. Koittanut pitää Ikean nappia ihan lähellä tukiasemaa, joskus kauempanakin.
Tällä palstalla on näkynyt joitakin kommentteja siihen suuntaan, että ainakin joku olisi onnustunut tällaisessa parituksessa yleis-zigbee tukiasema ja Ikean styrbar ja/tai trådfri napit.

Siis tällaisia tarkoitan:
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Nostelenpa tätä ketjua - nimimerkillä taistelen kyseisen ongelman kanssa tällä hetkellä.
Ratkesiko jotenkin @fxtri?
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 351
Mulla ainakin tuo 4 nopeaa painallusta --> välkkyvä valo sai Trådfri shortcut buttonit parittumaan Sonoffin Zigbee -tikkuun HA:n Zigbee2MQTT:llä. Joku noista taisi olla niin että sen joutui koittaan muutaman kerran, yhdesti se ei löytänyt ollenkaan ja yhdesti parittui väärin (ei tunnistunut) ja jouduin poistamaan. Kolmannella kerralla sitten meni oikein.

Mitä oon lueskellut niin noi Ikean vehkeet on vähän kranttuja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Mulla ainakin tuo 4 nopeaa painallusta --> välkkyvä valo sai Trådfri shortcut buttonit parittumaan Sonoffin Zigbee -tikkuun HA:n Zigbee2MQTT:llä. Joku noista taisi olla niin että sen joutui koittaan muutaman kerran, yhdesti se ei löytänyt ollenkaan ja yhdesti parittui väärin (ei tunnistunut) ja jouduin poistamaan. Kolmannella kerralla sitten meni oikein.

Mitä oon lueskellut niin noi Ikean vehkeet on vähän kranttuja.
Itsekin olen saanut nuo IKEAn napit liittymään HomeAssistantiin ZHA:lla ja softamodatulla Lidlin zigbee-purkilla. Noita kyllä sai useampaakin kertaan yrittää parittaa ennenkuin onnistui. Ja tosiaan ensin laitoin haun päälle ja sitten nopeasti tuolla "muutama nopea painallus että alkaa vilkkua" -tyylillä paritusmoodiin.
 
Liittynyt
28.09.2018
Viestejä
163
Mjoo, vähän veikkaan, että itselläni ongelmana on tuo Nediksen Zigbee silta joka tuntuu olevan aivan sysipaska.
Valittelee heikkoa signaaliakin vaikka purkki on nettiboksista kahden metrin päässä.

Tuyan äppiin sain hienosti lisättyä polttimot ja sitä kautta Home assistanttiin, mutta tää Styrbar silta ei vaan tee yhteistyötä.
Pitänee varmaan tilata joku Zigbee tikku tohon raspin perseeseen jotta saa palikat jatkossa suoraa Home assistanttiin ilman Tuya säätöjä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 558
Viestejä
4 190 641
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom