Kyllä. Z-sarjaa tarvitaan myös siihen, että jos on muisteja yli 2666MHz, mitä tuo virallisesti tukee. Jossain halvemmissa Asrockin tekeleissä olen nähnyt
Intel-puolella myös tuota power limit -säätöä H-sarjan emolevyissä.
--
@Lepakomäyrä kyllä vähän yliampuu emolevyn ja varsinkin jäähyn... Ei se ihmeitä vaadi, kunhan ei throttlaa.. Maksimilämpötila on kuitenkin 100 astetta.
Nyt ei ole linkkiä (kun olen töissä), mutta se on saatu throttlaamaan vakiojäähyllä.
Muistit lähinnä (3200MHz > 2666MHz) ja parempi virransyöttö kakkosena. Ei se oikea TDP kyllä ihmeitä vaadi.
Jos ei itse aio kellottaa, niin tässä voi säästää pari kymppiä. Itse olin tyhmä ja luulin, että tämä käy viileänä ja asettaa vähäisiä vaatimuksia virransyötölle, kun AMD onnistui tässä R5 1600:lla ja Inteliltäkin vielä i7-6700 oli jotenkin TDP:n rajoissa. En osta enää näitä, mutta aiemmin kerroinlukittu prosessori + halpa emolevy vapautti paljon enemmän budjettia näytönohjaimeen. Ja ne sai ängettyä myöhemmin ahtaaseen mITX-kokoonpanoon, jos halusi.
Vasta nyt olen lukenut aiheesta (i7-8700 testejä ei ole paljon) ja tullut siihen tulokseen, että tässä ei oikeastaan yhtään ole tehty TDP:tä vähentäviä toimenpiteitä, vaan throttlataan kauniimmin. Ja kun käyttäjä ei huomaa, voi huijata asiakkaitaan. En mene tähän huijaukseen enää, mutta nyt kyllä elän tämän kanssa.
Kyllä i7-8700 on peleissä kuitenkin lähes sama kuin kellottamaton i7-8700K, ainakin Z-emolevyllä.