i7-13700K: Miksi ostaisin z790- enkä z690-emolevyn tuolle prossulle?

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Ensiksi muutama kysymys ennen varsinaista aihetta. Meneekö emolevystä takuu, jos sille tekee (heti ostettuaan) BIOS Flashin ja se epäonnistuu niin, että menee jotenkin juntturaan? Tai mitä sitten on tehtävissä? Yrittää uudestaan ja toivoa, että onnistuu? Kuinka yleistä tällainen Flashauksen feilaus edes on? Onko sinulla mennyt joskus kyseinen homma pieleen ja saitko kuitenkin asian korjattua? Miten? (itsellä ei kokemusta Flashaamisesta ja yleinen tietokone tuntemuskin aika pintapuolista)

Sitten itse asiaan. Mitä tarkoittaa, että emolevyn piirisarja on z690 tai z790? Siis onko niillä jotain ihan fyysistä eroa vai onko kyse ainoastaan koodista? BIOSin koodista? Jonka siis voisin itse 'Flashata' eli päivittää ja näin toimien z690 piirisarja olisikin sen jälkeen z790? Ja tukisiko se sitten Intelin 13. sukupolven prosessoria (i7-13700K) aivan kuten z790 piirisarjainen emolevy?

Olen hankkimassa uutta pöytäkonetta, tilasin jo komponentit ja emolevyksi valitsin Gigabyten z790 GAMING X AX:n. Mutta sen kanssa on nyt ilmennyt saatavuusongelmia ja kun aloin selvittämään muita vaihtoehtoja, niin selvisi tuo Flashauksen mahdollisuus ja aloin tässä harkitsemaan, josko ottaisinkin emolevyksi Gigabyten z690 GAMING X:n tai z690 AORUS ELITE AX:n. Nyt vaan haluaisin saada paremman käsityksen tuosta piirisarja-asiasta. Tärkein kysymys onkin siis: Kykeneekö Intelin 13. sukupolven prosessori i7-13700K toimimaan aivan yhtä tehokkaasti Flashatussa z690 GAMING X:ssä tai z690 AORUS ELITE AX:ssä, kuin se toimisi z790 GAMING X AX:ssä? En halua rampauttaa hyvää uutta prosessoria hankkimalla emolevyn, joka ei tue sitä niin hyvin kuin olisi mahdollista. Mutta jos homma toimii ja noi emolevyt ovat muuuten lähes samanlaiset, niin olisihan se kiva päästä vähän halvemmalla.

Ja tässä vielä muita komponentteja, jotka olen tilannut uuteen koneeseeni:

- Samsung 980 PRO SSD M.2 -SSD-kovalevy jäähdytyselementillä (1 Tt + 2 Tt)
- Kingston FURY Beast DDR5 5200 MHz CL40 64 Gt -muistimodulipakkaus
- be quiet! Pure Power 11 FM -ATX-virtalähde, 750 W
- Arctic Liquid Freezer II 420 A-RGB -nestejäähdytysjärjestelmä

Näytönohjainta en ole hankkimassa (ainakaan toistaiseksi). Enkä pelaile. Kone tulee musiikinteko ohjelman pyörittämistä varten, Cubase 12 Pro (VSTi + äänikirjastot + efektit).
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Z690 ja Z790 tarkoittaa piirisarjaa, fyysistä sirua emolevyllä joka hoitaa yhteyksiä kytkettyjen laitteiden välillä (SATA, M.2, PCIE, jne). Se ei ole päivitettävissä uudempaan malliin, vaan biosin päivityksellä saat 13th genin prossut toimimaan myös Z690 piirisarjallisilla emoilla.
Biosin flashays on helppoa ja ongelmia ei tule, ellet mene vetämään virtajohtoa irti päivityksen aikana. Sitä on turha pelätä. Jos nyt jostain syystä flashays epäonnistuu, niin ei muuta kuin uusi yritys.
Z690 ja Z790 välillä on hyvin vähän eroa, prossun suorituskykyyn ei vaikutusta. Eroa taitaa olla lähinnä vain usbien määrässä, joku muu täydentäkööt eroja.
 
Viimeksi muokattu:

Timo 2

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
11 791
Z690 ja Z790 välillä on hyvin vähän eroa, prossun suorituskykyyn ei vaikutusta. Eroa taitaa olla lähinnä vain usbien määrässä, joku muu täydentäkööt eroja.
Paperilla z790 tukee korkempia muistin kellotaajuuksia, mutta mitä @Luumin kanssa juttelin niin 2 muistipaikaikan z690 pitäisi tukea noita muisteja vähintään yhtähyvin, kuin z790 emo vaikka paperilla ero voi olla 1200 mbps (6400 vs 7600) joten tuon merkitys on vähän kyseenalainen.


Tässä vielä itse piirisarjojen erot
1669844872763.png

1669844949871.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
722
Okei, kiitos selvennyksistä. Ehkä tilaankin z690 emolevyn.
Tässä kannattaa sitten muistaa, että muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta Z690 emolevyn BIOS pitää päivittää niin, että siinä emolevyssä on toimiva prosessori kiinni. Ja kun Z690 emolevy tukee sitä 13700K prosua vasta tuon BIOS päivityksen jälkeen, niin se päivitys pitää tehdä vanhemmalla 12th sarjan prosessorilla.

Lisäksi tuon sinun SSD-levyn kanssa voi tulla ongelmia, eli myös Intel ME pitää päivittää.

Helppoja hommia molemmat, mutta näiden B660 ja Z690 emojen kanssa on hieman säätämistä tiedossa, jos haluat käyttää uutta 13700k prosua ja sinulla ei ole käytössä 12th prosua.

Monet yritykset tekevät myös näitä BIOS-päivityksiä:



Myös tuo ketju kannattaa lukea:


Tuo uusi Z790 piirisarja tarjoaa hyvin vähän sellaista, mistä olisi sinulle iloa. Ainakin minusta tässä nykyisessä markkinatilanteessa B660 / Z690 emolevy on huomattavasti järkevämpi, kuin Z790 emolevy.

Oliko sinun tarkoitus koota itse tuo kone?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Tässä kannattaa sitten muistaa, että muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta Z690 emolevyn BIOS pitää päivittää niin, että siinä emolevyssä on toimiva prosessori kiinni. Ja kun Z690 emolevy tukee sitä 13700K prosua vasta tuon BIOS päivityksen jälkeen, niin se päivitys pitää tehdä vanhemmalla 12th sarjan prosessorilla.

..., mutta näiden B660 ja Z690 emojen kanssa on hieman säätämistä tiedossa, jos haluat käyttää uutta 13700k prosua ja sinulla ei ole käytössä 12th prosua.
Nämä mainitsemani Gigabyten z690 GAMING X ja z690 AORUS ELITE AX emolevyt taitavat sitten olla noita poikkeuksia, sillä löysin niiden sivuilta tiedon:

"Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card"

Eli BIOS päivitys onnistuisi noihin emolevyihin ilman yhtäkään asennettua komponenttia? Katsoin muutaman BIOS flash videon youtubesta ja ymmärsin, että tietysti tarvitsen hommaan virtalähteen ja USB muistitikun. Tosin USB tikun pitäisi olla 2.0 standardia, sen koko oliko nyt max 16 Gt tai mieluummin 8 Gt ja siinä olisi hyvä olla led-valo, joka osoittaa datan siirron aktiivisuuden. Mulla olis yks Kingstonin ehkä 10 vuotta vanha 16Gt USB 2.0 muistitikku ilman lediä (DataTraveler 100 G2), mutta en varmaan sitä uskaltais käyttää tähän hommaan. Enkä pikaisella etsimisellä löytänyt mistään tällaista USB 2.0 8Gt muistitikkua led-valolla.
Ja yhdessä BIOS Flash opastusvideossa sanottiin, että on erittäin tärkeää käyttääkö ISOJA vai pieniä kirjaimia BIOS update filen nimeämiseen JA SITTEN olikin kaksi eri videota youtubessa, joissa toisessa BIOS update file nimettiin isoilla kirjaimilla ja toisessa pienillä! Ja kummatkin muistaakseni käsittelivät juuri Gigabyten emolevyjen Flashausta. Lol, ota näistä nyt sitten selvää... kaikenkaikkiaan aika hermoja raastavaa hommaa ja ehkä voisinkin harkita maksavani noin 70 € enemmän, niin ei tarttis enään vaivata päätä selvittelemällä miljoonaa eri asiaa.


Lisäksi tuon sinun SSD-levyn kanssa voi tulla ongelmia, eli myös Intel ME pitää päivittää.
Ahaa, tällainenkin vielä :confused2:. Mites tämä hoidetaan oikein... ? Millä tavalla, missä järjestyksessä ym.? Tai joku linkki, mistä homma selviää. Ei mitään käsitystä/tietoa asiasta. Koskeeko tämä vain z690 emolevyjä, mutta ei z790?


Oliko sinun tarkoitus koota itse tuo kone?
Joo, näin olen aina tehnyt, tosin edellisen pöytäkoneen kokoamisesta on jo vierähtänyt noin 12 vuotta! :D

Kiitos kaikista nuvoista!
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Nämä mainitsemani Gigabyten z690 GAMING X ja z690 AORUS ELITE AX emolevyt taitavat sitten olla noita poikkeuksia, sillä löysin niiden sivuilta tiedon:

"Q-Flash Plus Update BIOS without Installing the CPU, Memory and Graphics Card"

Eli BIOS päivitys onnistuisi noihin emolevyihin ilman yhtäkään asennettua komponenttia? Katsoin muutaman BIOS flash videon youtubesta ja ymmärsin, että tietysti tarvitsen hommaan virtalähteen ja USB muistitikun. Tosin USB tikun pitäisi olla 2.0 standardia, sen koko oliko nyt max 16 Gt tai mieluummin 8 Gt ja siinä olisi hyvä olla led-valo, joka osoittaa datan siirron aktiivisuuden. Mulla olis yks Kingstonin ehkä 10 vuotta vanha 16Gt USB 2.0 muistitikku ilman lediä (DataTraveler 100 G2), mutta en varmaan sitä uskaltais käyttää tähän hommaan. Enkä pikaisella etsimisellä löytänyt mistään tällaista USB 2.0 8Gt muistitikkua led-valolla.
Ja yhdessä BIOS Flash opastusvideossa sanottiin, että on erittäin tärkeää käyttääkö ISOJA vai pieniä kirjaimia BIOS update filen nimeämiseen JA SITTEN olikin kaksi eri videota youtubessa, joissa toisessa BIOS update file nimettiin isoilla kirjaimilla ja toisessa pienillä! Ja kummatkin muistaakseni käsittelivät juuri Gigabyten emolevyjen Flashausta. Lol, ota näistä nyt sitten selvää... kaikenkaikkiaan aika hermoja raastavaa hommaa ja ehkä voisinkin harkita maksavani noin 70 € enemmän, niin ei tarttis enään vaivata päätä selvittelemällä miljoonaa eri asiaa.




Ahaa, tällainenkin vielä :confused2:. Mites tämä hoidetaan oikein... ? Millä tavalla, missä järjestyksessä ym.? Tai joku linkki, mistä homma selviää. Ei mitään käsitystä/tietoa asiasta. Koskeeko tämä vain z690 emolevyjä, mutta ei z790?




Joo, näin olen aina tehnyt, tosin edellisen pöytäkoneen kokoamisesta on jo vierähtänyt noin 12 vuotta! :D

Kiitos kaikista nuvoista!
Bios flashayksessä biostiedoston mukana yleensä tulee "biosrenamer.exe" tms ja lataussivulla myös lukee millä nimellä se tiedosto pitää olla. Simppeli homma se on. Leditön tikku käy ihan yhtä lailla, jokaisessa emossa mihin olen bioseja päivittänyt flashbackin/qflashin/tms kautta, on ollut ledi joka vilkkuu kun bios päivittyy.
Hyvässä lykyssä voi olla jo suoraan paketista uusin bios sisässä, tämä selviää emolevylaatikon päältä, "support 12th/13th gen" tms tarra.
Intel ME on ajuri ja päivitetään windowsista. Tästä olikin linkki Tapio_75:n viestissä.

Hyvin se menee.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Bios flashayksessä biostiedoston mukana yleensä tulee "biosrenamer.exe" tms ja lataussivulla myös lukee millä nimellä se tiedosto pitää olla. Simppeli homma se on. Leditön tikku käy ihan yhtä lailla, jokaisessa emossa mihin olen bioseja päivittänyt flashbackin/qflashin/tms kautta, on ollut ledi joka vilkkuu kun bios päivittyy.

Hyvässä lykyssä voi olla jo suoraan paketista uusin bios sisässä, tämä selviää emolevylaatikon päältä, "support 12th/13th gen" tms tarra.
Okei, kiitos tiedoista! Jatkan puntarointia...


Intel ME on ajuri ja päivitetään windowsista. Tästä olikin linkki Tapio_75:n viestissä.
Luin tuon ketjun ja etsin myös (otsikoista) sanoilla 'Intel ME', 'Intel ME päivitys' ja 'Management engine', mutta en tullut juurikaan viisaammaksi käytyäni läpi useamman ketjun.

Siis, enhän voi päivitellä mitään Windowsista, jos sitä ei ole edes asennettu. Ja käsitänkö oikein, että Windows ei asennu kokoonpanooni tulevalle Samsung M.2 SSD-levylle ennen kuin Intel ME on päivitetty? Siinäpä aikamoinen paradoksi :D! Pakko siis vielä kysyä uudestaan, että koskeeko tuo Intel ME päivityshässäkkä vain z690 emolevyjä? ...eli onko tarvittava ME päivitys tehty valmiiksi z790 emolevyille, niin että voin suoraan käyttää M.2 SSD-levyä ja asentaa siihen Windowsin ongelmitta? En nyt ole ostamassa mitään 'ei-M.2' -kovalevyä vain, jotta saisin Windowsin asennettua... katsomani Gigabyten z790 emolevy tulisi maksamaan vain n. 70 € enemmän kuin z690 + USB 2.0 muistitikku.
Mutta voi olla, että olen ymmärtänyt tämän asian aivan väärin... siksi kyselen.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Okei, kiitos tiedoista! Jatkan puntarointia...




Luin tuon ketjun ja etsin myös (otsikoista) sanoilla 'Intel ME', 'Intel ME päivitys' ja 'Management engine', mutta en tullut juurikaan viisaammaksi käytyäni läpi useamman ketjun.

Siis, enhän voi päivitellä mitään Windowsista, jos sitä ei ole edes asennettu. Ja käsitänkö oikein, että Windows ei asennu kokoonpanooni tulevalle Samsung M.2 SSD-levylle ennen kuin Intel ME on päivitetty? Siinäpä aikamoinen paradoksi :D! Pakko siis vielä kysyä uudestaan, että koskeeko tuo Intel ME päivityshässäkkä vain z690 emolevyjä? ...eli onko tarvittava ME päivitys tehty valmiiksi z790 emolevyille, niin että voin suoraan käyttää M.2 SSD-levyä ja asentaa siihen Windowsin ongelmitta? En nyt ole ostamassa mitään 'ei-M.2' -kovalevyä vain, jotta saisin Windowsin asennettua... katsomani Gigabyten z790 emolevy tulisi maksamaan vain n. 70 € enemmän kuin z690 + USB 2.0 muistitikku.
Mutta voi olla, että olen ymmärtänyt tämän asian aivan väärin... siksi kyselen.
En ole itse tuohon vaiheeseen vielä projektissa päässyt, mutta näin olen ymmärtänyt että sata-kovalevylle pitää asentaa väliwindows jolla päivitetään ME. Itselle tämä järjestely sopii mainiosti, sata-levyn voi palauttaa kauppaan ja saa tuolla väliaikaisasennuksella tehdä sitten kaikki testit ja säädöt joiden jälkeen lopullinen asennus M2 levylle. :)
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
En ole itse tuohon vaiheeseen vielä projektissa päässyt, mutta näin olen ymmärtänyt että sata-kovalevylle pitää asentaa väliwindows jolla päivitetään ME. Itselle tämä järjestely sopii mainiosti, sata-levyn voi palauttaa kauppaan ja saa tuolla väliaikaisasennuksella tehdä sitten kaikki testit ja säädöt joiden jälkeen lopullinen asennus M2 levylle. :)
Itse taas lueskelin tuosta, niin ongelmat tuntuisivat keskittyvän emon ylimpään slottiin, joka on yhteydessä CPU.
Liekkö ongelmaa jos M.2 kytkee piirisarjalle, kun kuitenkin PCIE4.0.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Itse taas lueskelin tuosta, niin ongelmat tuntuisivat keskittyvän emon ylimpään slottiin, joka on yhteydessä CPU.
Liekkö ongelmaa jos M.2 kytkee piirisarjalle, kun kuitenkin PCIE4.0.
Voi sen väliaikaisasennuksen toki sinne piirisarjassa kiinni olevaan liitäntään myös tehdä ja hoitaa päivityksen, mutta itse kyllä lopullisen asennuksen teen suoraan prossussa kiinni olevaa liitäntää käyttäen. Marginaalissa erot toki kai on, mutta Hi-Fi on Hi-Fi :).
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Voi sen väliaikaisasennuksen toki sinne piirisarjassa kiinni olevaan liitäntään myös tehdä ja hoitaa päivityksen, mutta itse kyllä lopullisen asennuksen teen suoraan prossussa kiinni olevaa liitäntää käyttäen. Marginaalissa erot toki kai on, mutta Hi-Fi on Hi-Fi :).
Eikös se prossun kautta tuleva linja ole PCIE5.0? Et hyödy yhtään mitään silloin 4.0 levyllä siitä ja tällöin se kannattaisi jättää tyhjäksi ja asentaa tuo M.2 sellaiseen slottiin, mihin ei enää pääse käsiksi kun näytönohjain on paikallaan.
 
Liittynyt
15.10.2022
Viestejä
637
Eikös se prossun kautta tuleva linja ole PCIE5.0? Et hyödy yhtään mitään silloin 4.0 levyllä siitä ja tällöin se kannattaisi jättää tyhjäksi ja asentaa tuo M.2 sellaiseen slottiin, mihin ei enää pääse käsiksi kun näytönohjain on paikallaan.
Lähinnä makuasia. Viiveet ovat pienempiä CPU-väylässä.

Omassa Z690-i nuo M.2 paikat ovat päällekkäin ns. lisäkortteina, sikäli sama vaikka vaihtaisikin kun käsiksi pääsee yhtä helposti tai vaikeasti aina.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Lähinnä makuasia. Viiveet ovat pienempiä CPU-väylässä.

Omassa Z690-i nuo M.2 paikat ovat päällekkäin ns. lisäkortteina, sikäli sama vaikka vaihtaisikin kun käsiksi pääsee yhtä helposti tai vaikeasti aina.
Nooh, marginaalisia eroja SATA levyjen ja NVMe kanssa muutenkin, niin ainakin omasta mielestä ihan sama mihin slottiin laittaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 474
Viestejä
4 163 479
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom