i7-13700K: Mikä jäähdytys pitää tän täyden kapasiteetin yllä?

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Oon hankkimassa uutta pöytäkonetta. Valitsen komponentit ja kasaan itse. Niin olen tehnyt aina, mutta en kyllä tiedä tietokoneista kovinkaan syvällisesti. Viime pöytäkoneen hankinnasta monen monta vuotta. Siinä vaan yksiytiminen prossu, muistaakseni AMD.

Prosessori vois nyt olla Intelin uus i7-13700K ja jäähdytys Noctuan NH-D15. Mutta onko tuo riittävä? Tai siis jääkö 13700K:n kapasiteetti saavuttamatta tuolla ilmajäähdytyksellä? Pitäisikö olla nestejäähdytys? Ja kuinka tehokas sellainen (mm?)? Hiljainenkin olis hyvä olla. Suositelkaa.

Lukenut nyt sieltä täältä jäähdytyksestä ja saanut sellasen käsityksen, että i9-13900K:lle ei riittäisi alkuunkaan ilmajäähdytys ja nestejäähdytyskin tätytyisi olla laadukas ja iso (420mm), jotta sen kapasiteetin sais täyteen käyttöön. Niin miten on, jääkö myös 13700K:n suorituskyky puolitiehen, jos sillä on 'vain' tuo NH-D15 ilmajäähdytys?

En pelaile ollenkaan. Enkä ylikellottele. Kone tulee DAW:ksi musahommiin --> eli Cubase, VSTi ja efektit (monta raitaa) jne. täytyy pyöriä hyvin!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
En tunne näitä musahommien softia, mutta en usko että ne kuormittaa cpua prime95, cinebench tai blender looppien tavoin.

Techpowerupin 13700k arvostelus (noctuan nh-u14s jäähy) blender loopissa lämmöt 102c. Pelatessa vain 73c.
Voisin spekuloida että musahommissa lämmöt olisi lähempänä Techpowerupin pelitestin lämpötilaa. Ehkä joku joka käyttää musasoftia osaa kommentoida paremmin.

--> nh-d15 tai 240/280mm aio riittää.

Toinen tekijä mitä kannattaa googlata on sopiva kotelo, umpinainen koppa voi nostaa cpu lämpöjä helposti +15C.

TUP 13700k.JPG
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Okei, kiitos arviosta ja testituloksista. Toivoisinkin, että NH-D15 riittää. Mutta en myöskään haluaisi hankkia hyvää prosessoria ja sille heikohkoa jäähdytystä, joka ei sitten päästäisi prosessoria täyteen kapasiteettiin tarpeen tullen. Tollasen hyvän CPU:n hankinnassa ei olisi silloin järkeä. Tai näin olen käsittänyt vähäisellä lukemisella, että prosessorien teho laskee lämmön noustessa korkealle... tosin en tiedä missä se raja menee ja minkälainen jäähdytys olisi jo liioittelua. Toivoisin, että ei tartte hankkia nestejäähdytystä.

Koteloksi olin ajatellut --> be quiet! Pure Base 600, koska haluaisin suht hiljasen ratkaisun, mutta tässä kyllä nyt mietityttää kaksi asiaa. NH-D15 korkeus on 165 mm ja prosessorituulettimen enimmäiskorkeudeksi tohon koteloon on ilmoitettu juuri tuo 165 mm... jääkö sinne yhtään rakoa (edes sentti?) tuulettimen ja kotelon seinämän väliin? Pitäisikö siis NH-D15:sta takia vaihtaa isompaan koteloon? Ja toinen mietityttävä asia on tuo mainitsemasi kopan umpinaisuus... ehkä tämä Pure Base 600 ei olisikaan hyvä valinta 13700K:n kannalta? Siinä on kyllä irroitettäva 'katto', jonka alla reitys, mutta ehkä ilman kiertävyyden kannalta olisi parempi, että avonaiset osiot olisivat etu- ja takapaneelissa?
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
NH-D15 korkeus on 165 mm ja prosessorituulettimen enimmäiskorkeudeksi tohon koteloon on ilmoitettu juuri tuo 165 mm... jääkö sinne yhtään rakoa (edes sentti?) tuulettimen ja kotelon seinämän väliin? Pitäisikö siis NH-D15:sta takia vaihtaa isompaan koteloon?
Voi olla ahdas. Mulla on Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance, jossa max jäähyn korkeus 176 mm. Silti piti vaihtaa NH-D15:n etummainen tuuletin 120-milliseksi, kun alkuperäinen törmäsi muistikampaan.
 

aop

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Kannattaa harkita jotain AIO jäähyä, esim. Arctic Cooling Liquid Freezer II. Suht samoissa tehoissa ja hinnoissa tuon Noctuan ilmajäähyn kanssa, mutta tuntuu nykykotelot olevan paremmin suunniteltu AIO ajatellen, kuin massiivista ilmajäähyä varten. Muutenkin helpompaa asennella kone kasaan, kun ei tarvitse jonkun 1,5kg metallimöykyn kanssa taiteilla.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Kannattaa harkita jotain AIO jäähyä, esim. Arctic Cooling Liquid Freezer II. Suht samoissa tehoissa ja hinnoissa tuon Noctuan ilmajäähyn kanssa, mutta tuntuu nykykotelot olevan paremmin suunniteltu AIO ajatellen, kuin massiivista ilmajäähyä varten. Muutenkin helpompaa asennella kone kasaan, kun ei tarvitse jonkun 1,5kg metallimöykyn kanssa taiteilla.
Hyvä suositus minustakin. Vaihdoin Liquid Freezer II 280:n itselleni, kun polttelisi lähiaikoina hankkia vähän isompien poikien prossu 12600K:n tilalle :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Okei, kiitos arviosta ja testituloksista. Toivoisinkin, että NH-D15 riittää. Mutta en myöskään haluaisi hankkia hyvää prosessoria ja sille heikohkoa jäähdytystä, joka ei sitten päästäisi prosessoria täyteen kapasiteettiin tarpeen tullen. Tollasen hyvän CPU:n hankinnassa ei olisi silloin järkeä. Tai näin olen käsittänyt vähäisellä lukemisella, että prosessorien teho laskee lämmön noustessa korkealle... tosin en tiedä missä se raja menee ja minkälainen jäähdytys olisi jo liioittelua. Toivoisin, että ei tartte hankkia nestejäähdytystä.

Koteloksi olin ajatellut --> be quiet! Pure Base 600, koska haluaisin suht hiljasen ratkaisun, mutta tässä kyllä nyt mietityttää kaksi asiaa. NH-D15 korkeus on 165 mm ja prosessorituulettimen enimmäiskorkeudeksi tohon koteloon on ilmoitettu juuri tuo 165 mm... jääkö sinne yhtään rakoa (edes sentti?) tuulettimen ja kotelon seinämän väliin? Pitäisikö siis NH-D15:sta takia vaihtaa isompaan koteloon? Ja toinen mietityttävä asia on tuo mainitsemasi kopan umpinaisuus... ehkä tämä Pure Base 600 ei olisikaan hyvä valinta 13700K:n kannalta? Siinä on kyllä irroitettäva 'katto', jonka alla reitys, mutta ehkä ilman kiertävyyden kannalta olisi parempi, että avonaiset osiot olisivat etu- ja takapaneelissa?
Jep tämä Be quietin pure base 600 on juuri niitä umpinaisia koppia, googlaa esim gamersnexus arvostelu tuosta. D15 mahtuu siihen noctuan sivujen mukaan.
Katsoisin kotelon jossa on mesh etupaneeli. Gamersnexuksen youtube kotelo arvosteluissa on lämpötilavertailua, sieltä voi saadaa fiilistä siitä mitkä kopat toimivia. GN käyttää testeissä ilmajäähyä.
Täältä kotelot ja virtalähteet foorumi osiosta löytyy keskusteluja, jos jaksaa kahlata niin löytyy monenmoisia mesh kotelo suosituksia ketjuista Mikä kotelo minulle tai Suositeltavia koteloita.

Jos sulla on nyt jonkinlainen kone käytössä niin testaa minkälaista rasitusta nämä musasoftat tuottaa, seuraa lämpötilaa hwinfo64 ohjelmalla (klikkaa sensors only). Mun veikkaus on että ne ei aiheuta mitään Cinebench tason rasitusta ja lämpöjä, mutta en minä näistä musa softista tosiaan tiedä. Kysy asiasta kaverilta, googlaa, lähetä savumerkkejä :)
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Voi olla ahdas. Mulla on Lian Li LANCOOL II Mesh C Performance, jossa max jäähyn korkeus 176 mm. Silti piti vaihtaa NH-D15:n etummainen tuuletin 120-milliseksi, kun alkuperäinen törmäsi muistikampaan.
Eikö se, että muistikampa ei mahdu NH-D15:sta takia paikoilleen ole vain emolevyn muotoilusta ja koosta johtuva ongelma, eikä niinkään koteloon liittyvä asia?
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Kannattaa harkita jotain AIO jäähyä, esim. Arctic Cooling Liquid Freezer II. Suht samoissa tehoissa ja hinnoissa tuon Noctuan ilmajäähyn kanssa, ...
Nyt olen taas asiaa pähkäiltyäni päätynyt tosiaan nestejäähdytyksen kannalle, mutta toki haluaisin sen sitten olevan tehokkaampi kuin NH-D15. Nyt on harkinnassa Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB. Yhdellä englanninkielisellä foorumilla sanottiin tuon jäähyn 420 versiosta puhuttaessa, että: "The fans from the RGB/A-RGB versions are MUCH better." Vähän kyllä ihmetyttää, että saman tuotteen valaistussa versiossa olisikin eri tuulettimet. Enkä kyllä oikeastaan tarvitse sinne valaistusta, mutta toisaalta ei 5 € lisää hintaan juurikaan haittaa, jos tosiaan paremmat tuulettimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Hyvä suositus minustakin. Vaihdoin Liquid Freezer II 280:n itselleni, kun polttelisi lähiaikoina hankkia vähän isompien poikien prossu 12600K:n tilalle :D
Nyt on itsellänikin harkinnassa Arctic Liquid Freezer II (360 A-RGB). Se vaan mietityttää, kun olen nyt noiden nestejäähdytyssysteemien pumpuista lukenut, että jotkut olisivat häiritsevän äänekkäitä. Niin miten on ton sun Liquid Freezer II 280:n kanssa, pitääkö pumppu minkälaista ääntä kevyessä koneen käytössä (netti, youtube jne.)? Tai muutenkin kiinnostaisi tämän jäähyn yleinen (tuulettimien) äänentaso...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Eikö se, että muistikampa ei mahdu NH-D15:sta takia paikoilleen ole vain emolevyn muotoilusta ja koosta johtuva ongelma, eikä niinkään koteloon liittyvä asia?
Voihan sen noinkin ajatella. MSI PRO Z690-A DDR4:llä muisti kumminkin on sellaisessa kohdassa, että Noctuan etutuuletinta pitää nostaa, jolloin sivulasi ei mahtuisi kiinni, tai vaihtaa pienempi tuuletin.

Arcticin pumppu ei mun korvaan kuulu lainkaan, vaikka kone on pöydällä puolen metrin päässä. Ja jos on vähänkin kuormaa, tuulettimet pitävät varmasti kovempaa ääntä. Eikä ole kovin kova sekään.

Edit: jos koteloon käy, kannattaa ehkä pohtia myös tätä 280-kokoista. Käytännössä sama jäähdytysteho kuin 360:llä, mutta voi olla hieman hiljaisempi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Voihan sen noinkin ajatella. MSI PRO Z690-A DDR4:llä muisti kumminkin on sellaisessa kohdassa, että Noctuan etutuuletinta pitää nostaa, jolloin sivulasi ei mahtuisi kiinni, tai vaihtaa pienempi tuuletin.
Ahaa, en tajunnutkaan tällaista ajatella, hyvä tietää, kiitos! (vaikka nyt jää NH-D15 hankkimatta)
Itse olen emolevyksi ajatellut hankkia MSI PRO Z790-P LGA1700:sen.


Arcticin pumppu ei mun korvaan kuulu lainkaan, vaikka kone on pöydällä puolen metrin päässä. Ja jos on vähänkin kuormaa, tuulettimet pitävät varmasti kovempaa ääntä. Eikä ole kovin kova sekään.
Okei, tämä oli hyvä tieto, kiitos! Pääsen vähän eteenpäin näissä komponenttipäätöksissäni. :)


Edit: jos koteloon käy, kannattaa ehkä pohtia myös tätä 280-kokoista. Käytännössä sama jäähdytysteho kuin 360:llä, mutta voi olla hieman hiljaisempi.
Ai? No mutta toki! En vaan ymmärrä, että mikä virka sitten isommalla 360-koolla on, jos ei parempi jäähdytysteho? Miksi joku haluaisi sellaisen 280-kokoisen sijasta? Pitääpä ettiä jostain noiden jäähdytystehovertailua...
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Ai? No mutta toki! En vaan ymmärrä, että mikä virka sitten isommalla 360-koolla on, jos ei parempi jäähdytysteho? Miksi joku haluaisi sellaisen 280-kokoisen sijasta? Pitääpä ettiä jostain noiden jäähdytystehovertailua...
Koteloita on niin monen mallisia ja kokoisia, siksi tarvii erilaisia jäähyjä. Ilmeisesti 360 on hieman tehokkaampi täysillä ajettaessa, mutta normaalikäytössä näissä on tosiaan käytännössä sama jäähdytysteho. 2 x 140 mm tuulettimilla on helpompaa jäähdyttää hiljaisesti kuin 3 x 120 mm.

12600K:n saa enimmillään ottamaan tehoa reilusti yli 200 wattia, minkä Arctic 280 jäähdyttää helposti. Jos et huimasti ylikellota, LF II 280 tai 360 riittää kevyesti 13700K:lle.
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Koteloita on niin monen mallisia ja kokoisia, siksi tarvii erilaisia jäähyjä. Ilmeisesti 360 on hieman tehokkaampi täysillä ajettaessa, mutta normaalikäytössä näissä on tosiaan käytännössä sama jäähdytysteho. 2 x 140 mm tuulettimilla on helpompaa jäähdyttää hiljaisesti kuin 3 x 120 mm.

12600K:n saa enimmillään ottamaan tehoa reilusti yli 200 wattia, minkä Arctic 280 jäähdyttää helposti. Jos et huimasti ylikellota, LF II 280 tai 360 riittää kevyesti 13700K:lle.
Okei, selvä, kiitos! Menee sitten tuo 280 hankintaan.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
(Edit: tuossa on reilut 10 minuuttia Prime95-ajoa)
Piti ihan kokeilla täysin överiasetuksilla, että saa jäähylle töitä. P/E-coret 53/42, 1,33V. Hyvin jäähtyy reilu 230 W. Mulla tosin on prossulla se kehys, alentaa varmaan muutaman asteen verrattuna peruskiinnitykseen. Lisäksi radissa on tuulettimet molemmin puolin kun oli kaksi ylimääräistä Arcticin 140:stä, sillä saa ehkä asteen verran pois eli ihan turhaa :D

lämpöä.png
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48


Tommonen, kiinasta muutamalla eurolla.


Aa.. tohon jo törmäsinkin aikaisemmin vielä kun mietin NH-D15:sta jäähyksi ja käsitin, että tämä levy liittyy prosessorin taipumisen vähentämiseen, silloin kun siinä on kiinni esim. just tuo Noctuan painava jäähy. En ajatellut, että tämä olisi tarpeen nyt ton Arctic Liquid Freezer II:sen kanssa. Mutta kaipa tuo nytkin on hyvä hankinta.

Kukaan ikinä tilannut AliExpressistä mitään ja voiko luottaa tuotteen saapuvaksi? Tätä tuossa videossa mainittua halpaa Thermalright Contact Frame tuotetta löytyy hämmentävän monta samanlaista, mutta eri hintaista vaihtoehtoa tuolta AliExpressistä... mistähän siinä on kyse?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Ei se mesh-kotelo ole välttämätön, jos pelkkä cpu lämpökuormana. Kannattanee hommata kotelo, jossa voi kokeilla asiaa eli esim. Silent Base 802, missä tulee mukana suljetut paneelit sekä mesh-verkko kattoon ja eteen. Halvemmissa on usein katto auki mikä vuotaa ääniä ulos.
 
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
643
Kukaan ikinä tilannut AliExpressistä mitään ja voiko luottaa tuotteen saapuvaksi? Tätä tuossa videossa mainittua halpaa Thermalright Contact Frame tuotetta löytyy hämmentävän monta samanlaista, mutta eri hintaista vaihtoehtoa tuolta AliExpressistä... mistähän siinä on kyse?
Tuolta juuri tilasin, näkyy olleen MIddle999 Store -niminen kauppias. Thermalright-nimi esiintyi kyllä myynti-ilmoituksessa, mutta itse tuotteesta sitä ei löydy (logo kylläkin löytyy, ilman nimeä). Toimii silti just kuten pitääkin. Paljonkin pikkusälää olen Alista ostellut vuosien varrella ja kaikki on tullut perille. Muutaman viikon kestää matka Kiinasta tänne.

Edit: tuossa muuten aika tuore testi, hintansa väärti vehje tuo on:

Edit2: Intelin kanta (sanaleikki, heh) näköjään on, että jos tuommoisen laittaa, voipi mennä takuu. Ihmettelen kyllä, miten ne tuon hajonneesta prossusta selvittäisivät.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 002
Aa.. tohon jo törmäsinkin aikaisemmin vielä kun mietin NH-D15:sta jäähyksi ja käsitin, että tämä levy liittyy prosessorin taipumisen vähentämiseen, silloin kun siinä on kiinni esim. just tuo Noctuan painava jäähy. En ajatellut, että tämä olisi tarpeen nyt ton Arctic Liquid Freezer II:sen kanssa. Mutta kaipa tuo nytkin on hyvä hankinta.

Kukaan ikinä tilannut AliExpressistä mitään ja voiko luottaa tuotteen saapuvaksi? Tätä tuossa videossa mainittua halpaa Thermalright Contact Frame tuotetta löytyy hämmentävän monta samanlaista, mutta eri hintaista vaihtoehtoa tuolta AliExpressistä... mistähän siinä on kyse?
Prosessori taipuu sen intelin socketin kiinnitysmekanismin takia ja aiheuttaa täten prossujäähylle huonon kontaktin. Tuon framen kanssa paine jakaantuu tasaisesti ja silloin vasta jäähdytin pääsee oikeuksiinsa kun kontakti on mahdollisimman hyvä.
 
Liittynyt
29.10.2022
Viestejä
71
Kiitos hyvästä ketjusta. Täsmälleen samaa asiaa i7-13700K + Noctua D15 vs AOI pohtinut.

Koteloksi miettinyt Corsair 4000X , joka ei täysin ole suljettu, muttei mesh tyyppinenkään. Etupaneeli on sivuilta avoin ja 3x 120mm edessä. Koteloon toki mahtuu eteen 360mm AOI mutta lasinen etupaneeli ja RGB härpäkkeet kennon takapuolella hieman pilaa tässä kotelossa designin. Vaihtoehto on siten 240/280mm AOI kattoon tai Noctua D15. Onko tuo 240mm AOI lähtökohtaisesti poissa laskuista tehon takia? Sillä saisi muistit paremmin mahtumaan. 280mm vaatii tuossa kotelossa matalaprofiiliset (<35mm) muistit. Ei taida DDR5 ainakaan löytyä ja puhtaasti uutta kasaamassa, joten suoraan DDR5 siirtyminen lienee järkevää.

Toki AOI vähentäisi lämpökuormaa myös kotelon sisällä. GPU harkinnassa 4070TI. Ei pitäisi mahdottomasti lämmetä vs Nvidian 3000 sarjalaiset.

Jimms konepaketteja katselin ja valtaosa oli Noctuan ilmajäähyllä, eikä kotelot olleet mitenkään mahdottoman kokoisia. Hieman jopa yllätti, oletin olevan AOI ratkaisuja, kun testeissä lämmöistä on valitettu.

Toki nämä full-load testit on poikkeuksellisia ja aika harva todellinen case käytännössä ottaa prossuista ja coreista kaiken irti. Single core performance monesti kriittisempi.

Tulehan @Yompi Cumpi myös kertomaan mihin päädyit ja miten lämmöt pysyy kurissa sinun ratkaisulla.
 
Liittynyt
03.05.2023
Viestejä
9
Oon hankkimassa uutta pöytäkonetta. Valitsen komponentit ja kasaan itse. Niin olen tehnyt aina, mutta en kyllä tiedä tietokoneista kovinkaan syvällisesti. Viime pöytäkoneen hankinnasta monen monta vuotta. Siinä vaan yksiytiminen prossu, muistaakseni AMD.

Prosessori vois nyt olla Intelin uus i7-13700K ja jäähdytys Noctuan NH-D15. Mutta onko tuo riittävä? Tai siis jääkö 13700K:n kapasiteetti saavuttamatta tuolla ilmajäähdytyksellä? Pitäisikö olla nestejäähdytys? Ja kuinka tehokas sellainen (mm?)? Hiljainenkin olis hyvä olla. Suositelkaa.

Lukenut nyt sieltä täältä jäähdytyksestä ja saanut sellasen käsityksen, että i9-13900K:lle ei riittäisi alkuunkaan ilmajäähdytys ja nestejäähdytyskin tätytyisi olla laadukas ja iso (420mm), jotta sen kapasiteetin sais täyteen käyttöön. Niin miten on, jääkö myös 13700K:n suorituskyky puolitiehen, jos sillä on 'vain' tuo NH-D15 ilmajäähdytys?

En pelaile ollenkaan. Enkä ylikellottele. Kone tulee DAW:ksi musahommiin --> eli Cubase, VSTi ja efektit (monta raitaa) jne. täytyy pyöriä hyvin!
Millaiseen ratkaisuun lopulta päädyit? Oliko vesijäähy hyvä idea? Onko ollut ongelmia, mitä olisit tehnyt toisin?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 367
Viestejä
4 158 690
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom