i7-13700K kone suunnittelupöydällä

Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Kuinkahan tällainen yhdistelmä toimisi? Millaista jäähdytystä tuo prosessori tarvitsee? Olisiko järkevämpi ottaa vanhemmasta koneesta DDR4-muistipalikat? Ne olisivat suunnilleen puolet hitaampia. Onko suosituksia poweriksi jotain?


Nimi​
Intel Core i7-13700K​
MSI PRO Z790-A WIFI LGA1700 ATX -emolevy​
Kingston FURY Beast DDR5 RGB 5600 MHz CL36 16 Gt -muistimoduli​
Samsung 980 PRO SSD 1 Tt M.2 -SSD-kovalevy​
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Intel kokoonpanossa toimivat huomattavasti nopeammatkin muistit esim:
Ylläoleva muisti löytyy tuon emon qvl-listalta

Järeähkö tornicooleri tai AIO jäähyksi, edullisista:

AIO-puolelta freezerin kovin kehuttuja:
Niin iso kuin koteloon mahtuu.

Virtalähteeksi näytönohjaimesta riippuen eli 850w riittää yleisesti kaikille näyttiksille:

Edit: Samsungin ssd:stä saa maksaa hieman ns brändilisää, vastaavan levyn saa hieman halvemmalla esim:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.06.2020
Viestejä
1 206
Jes, kuten kajakkivajakki sanoikin. Nopeammat muistit. Jopa 7200 muistit menee tuolla
PRO Z790-A WIFI (msi.com) ja tuokin löytyi QVL listalta 161,90 € | G.Skill F5-7200J3445G16GX2-TZ5RK muistimoduuli 32 GB 2 x... (datatronic.fi) mutta se on jokin verran kalliimpi, kuin tuo kajakkivajakin valinta (eli tuo kajakkivajakin valinta on varmaan se, joka kannattaa napata :-D )

Jäähyistä: mä olen itse ilmajäähdytyksen kannalla ja se on tuolle prossulle riittävä ellet halua tehdä jotain ylikellotusennätyksiä. io-tech ajoi 13900K:n testeissä sitä NH-D15 jäähyllä (tuo AK620 on samantasoinen) ilman, että tuli throttlausta lämpöjen takia.
 
Liittynyt
19.01.2022
Viestejä
102
Kiitos vinkeistä. Näytönohjainta ei tarvita kun käyttis on Linux, eikä pelaamista ole tarkoitus koneella tehdä.Komponenttien hinnat ovat edullisimmat aina eri liikkeissä. Voiko olla varma, että itse kasattuna ja eri liikkeistä ostettuna komponentit toimivat hyvin yhteen? Vesijäähdytys voisi kiinnostaa, vaikka koneella ei ole tarkoitus kokeilla ylikellotuksia maksimaalisesti. Ehkä ei ollenkaan.
 
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 912
Kiitos vinkeistä. Näytönohjainta ei tarvita kun käyttis on Linux, eikä pelaamista ole tarkoitus koneella tehdä.Komponenttien hinnat ovat edullisimmat aina eri liikkeissä. Voiko olla varma, että itse kasattuna ja eri liikkeistä ostettuna komponentit toimivat hyvin yhteen? Vesijäähdytys voisi kiinnostaa, vaikka koneella ei ole tarkoitus kokeilla ylikellotuksia maksimaalisesti. Ehkä ei ollenkaan.
Sitten voit pudottaa virtiksestä watteja reilusti, esim:
98,90 € | MSI MPG A650GF virtalähdeyksikkö 650 W 24-pin ATX ATX Musta

Toimivathan ne yhteen kunhan varmistat että ovat yhteensopivia eli ei tule töppejä että ddr4 muistia ddr5 emolle tms.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 290
Viestejä
4 210 437
Jäsenet
71 044
Uusin jäsen
migosz

Hinta.fi

Ylös Bottom