i7 10700k lämmöt?

Liittynyt
31.07.2021
Viestejä
293
Moro,

oon tässä kesänmittaa uutta pelikonetta kasaillu ja päädyin tollaseen Intelin i7 10700k:hon. Onko kenelläkään kokemuksia millasissa lämmöissä tuo lankku pyörii? Itsellä on nyt kellotettuna 5GHz ja 1.35v ja lämmöt pelikäytössä (esim. Valorant) pyörii tuossa 60-70 välillä. Cinebenchin R23 testiä on välillä tullu ajettua, kun halunnut katsoa miten korkealle ne lämmöt sitten kapuaa. Yleensä kuitenkin hyvin äkkiä lämmöt nousee tuonne 80+ celsiukseen ja tuntuu omalle kokemukselle aika kovalta. Coolerina tällähetkellä Lian Lin Galahad 360 AIO vesijäähy, Kryonautin Thermal Grizzly tahnat ja kotelossa kanssa 6 tuuletinta ottamassa ilmaa sisään ja 3 työntää ulos, eli ilmankiertoa kyllä riittää.

Sinänsä en mitään benchmark tuloksia jahtaa (koitin ottaa vaan kaiken prossusta irti peliperformanssia varten), eli tollaisessa kuormituksessa ei tuo rigi oikeestaan koskaan tuu olemaan, mutta vähän tuollaset kiehumispistettä lähentelevät lämmöt huolestuttaa, niin yleensä HWmonitor tulee sitten aina toiselle näytölle avattua.

Onko kellään siis tuosta kyseisestä sirusta kokemusta ja millasilla lämmöillä teillä on pyöriny? Onko syytä huolestua jos tuollaset benchmarkit nostelee lämmöt 80+?
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 506
Onko kellään siis tuosta kyseisestä sirusta kokemusta ja millasilla lämmöillä teillä on pyöriny? Onko syytä huolestua jos tuollaset benchmarkit nostelee lämmöt 80+?
Ei ole kokemusta, mutta 80+ lämmöt ei ole huolestuttavia testiohjelmissa. Normaalissa käytössä olisi huolestuttavaa koska ajan kanssa pyrkivät kasvamaan siitäkin. Jos ei niitä seuraa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
4 260
Prosessorisi toimii täysin odotetulla ja suunnittellulla tavalla. 80 on ihan tavallinen luku "cpu-lämpönä" ja suorastaan matala jos kyseessä yksittäisen ytimen lämpöpiikki

Olet kellottanut, eli oletan että siellä on boostilta otettu rajoitukset pois, jolloin prosessori suorastaan tähtää johonkin melko "korkean kuuloisen" lämpötilaan, tyyliin 84C (ei pysty muistamaan mitä boosteja milläkin malleilla on) ja tiputtelee alemmille kelloille jos siihen asti kivutaan
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 107
Nämä lämmöt ei ole huolestuttavia ja Intelillä kyllä homma menee niin, että lämmöt on korkeampia kuin AMD:llä.

En muuttaisi mitään ja kovaa ajoa vaan - hyvin toimii.

--

Jos on ihan pakko muuttaa jotain, niin Short/Long Term Power Limit BIOS:ista (vaikka 100W) ja tuon saa kuriin. Se kyllä syö prosessorin suorituskykyä, niin en menisi siihen. Benchmark ei kuitenkaan ole Oikea Elämä ja 80C on vielä aika alhainen lyhyen aikavälin lämpötilaksi.

Mutta jos tästä stressaa, niin sen saa kuntoon emolevyn säädöistä.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
63
Miksi mulla mahtaa olla CPU ja CPU Package lämpöero melkein 20c? Hwinfo64 kanssa huomasin vahingossa että Warzonea pelaillessa CPU (ei ollut laajennettuna, eli ilmeisesti corejen keskilämpö?) oli 66c ja CPU Package oli 80c.
Onko normaalia? Jos ei, mistä mahtaa johtua?

Koneessa
Asus ROG z590-f gaming emo ja Alpenföhn Gletscherwasser 360 HS jäähynä.
Ja prossu vakioasetuksilla. Todella ärsyttävää kun tuulettimien nopeudet hyppii kokoajan normaalin pienen huminan ja F16 hävittäjän äänitasojen välillä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
567
Miksi mulla mahtaa olla CPU ja CPU Package lämpöero melkein 20c? Hwinfo64
Ei 80C lämmöt ole liikaa 10700k:lle.

Google haulla löytyi hwinfon foorumeilta tämä määritelmä CPU package sensorille,
CPU Package: Shown on Intel CPUs represents a 256-millisecond average value (calculated by CPU) of the hottest temperature sensor within the CPU package.
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
63
Ehkä vähän epäselvästi esitin kysymyksen. En mä noita lämpöjä pelkää vielä mut toi tuulettimien humppaaminen ja huutaminen alkaa vtuttamaan. Eka AIO kyseessä itsellä ja ostaessa ajattelin että vähintään yhtä tehokas ja hiljainen kun vanhassa koneessani ollut nh-d14. Mut näillä kokemuksilla on kyllä viimeinen AIO minkä koneeni sisuksiin tungen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 067
Säädä sitä reagointiaikaa (omassa emossa bioksessa), joten se ei reagoi niin nopeasti.
 
Liittynyt
27.07.2017
Viestejä
984
Moro,

oon tässä kesänmittaa uutta pelikonetta kasaillu ja päädyin tollaseen Intelin i7 10700k:hon. Onko kenelläkään kokemuksia millasissa lämmöissä tuo lankku pyörii? Itsellä on nyt kellotettuna 5GHz ja 1.35v ja lämmöt pelikäytössä (esim. Valorant) pyörii tuossa 60-70 välillä. Cinebenchin R23 testiä on välillä tullu ajettua, kun halunnut katsoa miten korkealle ne lämmöt sitten kapuaa. Yleensä kuitenkin hyvin äkkiä lämmöt nousee tuonne 80+ celsiukseen ja tuntuu omalle kokemukselle aika kovalta. Coolerina tällähetkellä Lian Lin Galahad 360 AIO vesijäähy, Kryonautin Thermal Grizzly tahnat ja kotelossa kanssa 6 tuuletinta ottamassa ilmaa sisään ja 3 työntää ulos, eli ilmankiertoa kyllä riittää.

Sinänsä en mitään benchmark tuloksia jahtaa (koitin ottaa vaan kaiken prossusta irti peliperformanssia varten), eli tollaisessa kuormituksessa ei tuo rigi oikeestaan koskaan tuu olemaan, mutta vähän tuollaset kiehumispistettä lähentelevät lämmöt huolestuttaa, niin yleensä HWmonitor tulee sitten aina toiselle näytölle avattua.

Onko kellään siis tuosta kyseisestä sirusta kokemusta ja millasilla lämmöillä teillä on pyöriny? Onko syytä huolestua jos tuollaset benchmarkit nostelee lämmöt 80+?
10700K vastaa käytännössä edellisen generaation 9900K:ta. 9900K:lla @ 1.35v oli mulla lämmöt +90c, 240mm AIO:lla sekä NH-U12A:lla. 10700K käy viileämpänä kuin 9900K, sillä siinä on lämmönlevittäjä lähempänä ydintä. Eli siis mun mielestä 70-80C on 1.35V:llä ihan normaalit lämmöt.

Itse ajelen tällä hetkellä 9900K:ta @ 1.15v ja 4.7 GHz. Custom looppi, mutta lämmöt idlenä 36, ja rasituksessa jotain max 45. Eli onko se +300 MHz / korkeat lämmöt nyt niin worth it ;)
 
Liittynyt
03.08.2019
Viestejä
63
Ja siis ongelmana ei ollut suoranaisesti lämmöt vaan lämpöjen aiheuttama tuulettimien huutaminen. Tuulettimet huusivat melkein kokoajan 80-100% että sai lämmöt pidettyä edes noin alhaalla.
Vaihdoin tahnat jäähylle, siellä oli vajaa vuosi sitten avatusta tuubista laitettua tahnaa en nyt muista enää mitä, mutta nyt vaihdoin testiksi noctuan tahnat ja lämmöt putosi melkein 20c ja nyt saa tuulettimet pidettyä pienemmillä kierroksilla.

Vanha tahna oli kyllä nätisti levinnyt ja en nyt muista ainakaan että olisi näyttänyt mitenkään erikoiselta asennusvaiheessa. Voiko tollanen korkilla suljettu tuubi mennä pilalle muka jotenkin?
 
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
474
Täällä 9900k 5.2ghz 1.35v. Cinebench lämmöt 90, prime 95 +100 ja kone sammuu. Mutta olen pelaaja ja peleissä lämmöt 60-70, max 80. Eipä juurikaan kiinnosta testilämmöt kun en editoi koneella yms...

edit: jäähynä 360aio, jossa pumppu säädetty 60% ja tuulettimet 1000rpm. Satoi tai paistoi niin ääntä ei kuulu..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 386
Kun en ole vielä asentanut noin kk sitten ostettua 10700K:ta uuteen Msin emoon yms osiin, ja jäähyksi tulee vanha NH-D14, tosin uusilla A15 pvm-faneilla, niin ennemminkö kryonauttia vai Noctuan uutta 2:sta tälle prossulle, kun molempia olen ostanut.

Niin ja riisinjyvä tekniikallako tahnasta riippumatta?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 095
Kun en ole vielä asentanut noin kk sitten ostettua 10700K:ta uuteen Msin emoon yms osiin, ja jäähyksi tulee vanha NH-D14, tosin uusilla A15 pvm-faneilla, niin ennemminkö kryonauttia vai Noctuan uutta 2:sta tälle prossulle, kun molempia olen ostanut.

Niin ja riisinjyvä tekniikallako tahnasta riippumatta?
Ihan sama kumpaa, itse laittaisin kryonauttia. Herne / riisinjyvä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 280
Viestejä
4 196 330
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom