i5 2500k päivitys Ryzeniin.

Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
399
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
1 307
Tappiin kellotettu 2500k nopeilla muisteilla ei välttämättä ole paljoa hitaampi kuin 4 ytiminen Ryzen ainakaan peleissä eli voi tulla "laiha" päivitys, revikat suositeltava odottaa.

Tuolla hinnalla ei kannata 6 corea ostaa kun 60€ lisäinvestoinnilla saa 2 corea lisää AMD Ryzen 7 1700, 355€ | Hinta.fi lisää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Tuolla hinnalla ei kannata 6 corea ostaa kun 60€ lisäinvestoinnilla saa 2 corea lisää AMD Ryzen 7 1700, 355€ | Hinta.fi lisää.
Oikea vertailukohta Ryzen 7 1700:aan on Ryzen 5 1600 3.4-3.6GHz 259€. 28% alhaisempi hinta kuin halvimmalla 1700:lla, ja 25% vähemmän ytimiä. Todennäköisesti käytännön suorituskykyero peleissä on luokkaa 0-5%. Pelit eivät vielä osaa tehokkaasti käyttää noita lisäytimiä. Jos ei muuta tehdä kuin ajeta Cinebenchiä niin noista lisäytimistä varmaan saisi rahan edestä hyötyä, mutta käytännössä 100€ säästö on tässä kohtaa järkevä. Ja jopa tuo 1600X:n 60 euron säästö olisi ihan järkevä, sen 4GHz max turbon ansiosta suorituskyky olisi keskimäärin jopa aavistuksen kuin max 3.7Ghz 1700:lla.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
Ryzenien hintojen vertailu on vähän hankalaa kun vain pari "vastaavaa" tuotetta aina niin siitä voi kattoa mikä tuntuu itelle parhaalta. Heitin kaavioon hinta / kellot / core
1ryzen.PNG
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
@TheMeII Hieno kaavio! Tollasia sais olla enemmänkin, vaikka joku automaattisesti päivittyvä hintavertailukaavio joka käyttää hinta.fi dataa... :think:

Pointti oli lähinnä että 6-ytimisten halvin malli on verrannollinen 8-ytimisten halvimpaan malliin, joten hintaero 6:n ja 8:n ytimen välillä on näiden halvimpien mallien hintaero, eli se vastaa kysymykseen "paljonko lisäytimistä pitää maksaa". :)
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
@TheMeII Hieno kaavio! Tollasia sais olla enemmänkin, vaikka joku automaattisesti päivittyvä hintavertailukaavio joka käyttää hinta.fi dataa... :think:

Pointti oli lähinnä että 6-ytimisten halvin malli on verrannollinen 8-ytimisten halvimpaan malliin, joten hintaero 6:n ja 8:n ytimen välillä on näiden halvimpien mallien hintaero, eli se vastaa kysymykseen "paljonko lisäytimistä pitää maksaa". :)
Tuo myös näyttää sen että kuusytimiset on hinnoiteltu "halvimmiksi" jos äärettömän säikeistyvää kuormaa ajetaan. Varsinkin jos budjettipakettia nyt kasaa, eli ei ole tarkoituskaan ostaa parasta vaan jotain mitä myöhemmin päivittää niin kuusytimiset on tällähetkellä parhaat hinta/teho suhteessa.

Boost ja normi kellot (ja avg) on eroteltu siksi että perus jäähyllä vietetään suurin osa ajasta normilla jos kuorma on oikeasti raskasta. Ja taas kalliilla jäähyllä taas boostilla. Yleispelikäytössä taas Avg käppyrä on se joka on lähinnä totta.

Edit:
vaikka joku automaattisesti päivittyvä hintavertailukaavio joka käyttää hinta.fi dataa
Tuo olisi raskas ylläpitää kun joka prossulle pitäisi lähtötiedot syöttää käsin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
Tuo olisi raskas ylläpitää kun joka prossulle pitäisi lähtötiedot syöttää käsin.
"Automaattisesti päivittyvällä" tarkoitin nimenomaan sitä ettei tarvitsisi syöttää tietoja käsin, eli ei tarvitse itse ylläpitää. Ainoa manuaalinen työ olisi itse suunnittelussa ja toteutuksessa
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
"Automaattisesti päivittyvällä" tarkoitin nimenomaan sitä ettei tarvitsisi syöttää tietoja käsin, eli ei tarvitse itse ylläpitää. Ainoa manuaalinen työ olisi itse suunnittelussa ja toteutuksessa
Sivustot kun ilmoittaa eri tavoilla coret ja base/boost kellot niin hankala kaivaa automaagisesti oikea data. Jo näissä prossuissa jimmsillä oli xx/xx ja base:xx boost:xx muotoja sekasin
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
@TheMeII En ymmärrä miten toi on ongelma. Sovellukseen tarvitsisi syöttää vain kerran kullekin prossulle oikeat base/boost kellot. Prossut pitää kuitenkin syöttää itse sinne, joten siinähän se niiden ominaisuuksien syöttö tapahtuu samalla? Hintojen trackaaminen olisi hinta.fi APIn kautta automaattista eikä vaatisi mitään ylläpitoa. Ominaisuuksia ei trackattaisi tai päivitettäisi automaattisesti koska ei niissä ole mitään päivittämistä - prossun ominaisuudet kun ei muutu sen jälkeen kun se on kerran julkaistu...
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
6 985
@lehtv Itse ajattelin että automatiikka ottais prossut kauppiaiden listauksesta kannan mukaan.

Lisäksi tuo oli helppo tehdä kun nämä tuotteet on julkaistu suht isosti ja kaikki kilpailevat keskenään. Sitten kun katsotaan vaikka intelin yks kanta ja niitä prossuja on pari kymmentä, HT:lla ja ilman, ytimiä 2-8, erilaisilla boosteilla (single core boost vs x core boost vs all core boost) GPU:lla ja ilman jne, jne. Joku suuttuu kuitenkin jostain "Miten niin oot laittanu ton vertailussa noin paljon kalliimmaksi kun siinähän on igpu mukana ja tossa toisessa ei.) Sitten kun tulee Ryzen G-mallin APUt tulee tästäkin käppyrästä hankalampi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
546
@TheMeII Tollasesta kaaviosta olis web appina aika helppo tehdä käyttäjän puolesta kustomoitava, eli käyttäjä itse voisi valita mitä prosessoreja haluaa vertailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 518
90% varmuudella tulevat Ryzen 5 prosessorit kellottuvat juuri samoin kuin Ryzen 7 prosessorit. Hinta vain on halvempi ja prosessori on periaatteessa sama.

Itse miettisen kellotetun i5 2500K päivittämisen järkevyyttä koska 2500K on aika hyvä ja nopea prosessori kellotettuna. Mutta jos aiot päivittää, niin valitsisin 6-ytimisen 1600 tai 1600X mallin. 1600 mallin mukana tulee myös tuuletin. Ainakin tuon vesijäähyn jättäisin ostamatta ja käyttäisin joko tuota Noctuaa tai sitten boxed jäähdytintä. 2500K mallia en päivittäisi ainakaan tuohon 1500X malliin (sama määrä ytimiä).

Itsellä i5-3570K ja jos sen päivittäisin, niin halpis emo ja 1600 prosessori vakio jäähdyttimellä voisi olla ostoslistalla. 1600 mallia on kai mahdollista vähän kellottaa. 1600X on vakiona jo vähän suuremmalla nopeudella toimiva. Kellotusvaraa ei ole hirmuista määrää hinta-teho suhde on varmaan ihan hyvä.

259 AMD Ryzen 5 1600, AM4, 3.4 GHz, 6-core, Boxed - 259,00€
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 029
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom