i5 2500K kellottelu / asrock z68 pro gen 3

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Auttakaa pölvästiä.

Oon yrittänyt saada kelloja kohdillensa omalla kokoonpanolla. Koneen pahin pullonkaula on tällä hetkellä prossu.

Ongelma on, etten ole löytänyt sopivaa ohjetta, millä saa pysymään vakaana tai sitten tulee muuta häikkää. Päivitin joskus BIOSin -> v2.3, joten siellä on lisää valinnanvaraa, mistä en suoraan sanoen ymmärrä mitään.

Kaveri väittää, että ilman volttien nostoa, huonommalla emolla saa 4,5GHz irti vakaasti niin etteivät lämmöt nouse yli 59'C. Itselläni paukkaa samoilla nopeuksilla 10'C enemmän lämpöä ja ilman volttinostoa en saa edes tuonne. Omissa asetuksissa on kyllä varmasti vikaa.

Lainaan afterdawnista linkkiä, jossa olen aiheesta avautunut:

JÄÄHY i5 2500K / Fractal Design Black Pearl R3

Ainoa ero kokoonpanossa on, että nyt Asus GTX 1070 OC Strix 8GB näyttiksenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Mulla korkattu i5-3570K menee pienellä boxed jäähyllä kertoimella 42 ja jännite auto-säädössä, eli vakiona. Muutenkin asetukset on aivan normaalit. En ole sitten jaksanut säätää sen enempää. 4200MHz on sekin jo ihan tarpeeksi nopea nykyiseen omaan käyttöön. Nyt on vesijäähy ilman tuulettimia (tuulettimet sammutettu) ja sekin näyttää toimivan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Joku nero varmaan osaisi kertoa. Mutta jos laitat liian ison jännitteen, niin lämmöt nousee liikaa ja sitten se intelin "valvonta" laskee kellotaajuutta pienemmäksi. Eli liian isoa jännitettä ei kannata siksi laittaa. Kokeile saada vaikka ensin se 4200MHz toimimaan vakaasti ja toivottavasti suht matalalla jännitteellä.

Ilmeisesti tuon verran tulisi nopeutta lisää 3.3GHz -> 4.2GHz, eli 900MHz joka on jo kohtalainen lukema (kai?).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Juu, rupes olee niin monimutkaista äkkinäiselle noi kaikki säädöt kun muron kautta löytyi linkkejä missä kerrottiin tarkemmin, joten päädyin kuitenkin ihan automatiikkaan muiden täppien kohdalla ja heitin pelkästään kertoimet ja voltit kohillensa :) 4,4GHz toimii vakaasti 15min testiajon jälkeen minimi volttinostolla (1,32V).

Tosin HWinfosta seuratessani, ihmettelin kun averagena hertsit oli 3,9GHz luokkaa ja minimit 1,5GHz luokkaa.. johtuneeko tämä CPU rasitetestiohjelman toiminnoista jota se tarkoituksella tekee?
--------------
Prime95:sella ei antanut ainuttakaan virhelukemaa ja lämmöt pysyi nätisti max 69C. Ja noi yllämainitsemani hertsilukemat siis Primen testejä ajaessani, HWinfosta tarkkailin. CPU monitoring näytti että 100% CPU käytössä testin aikana jatkuvasti.
Ilmeisesti prossu trotlaa? Eli liikaa jännitettä / kellotaajuutta ja siksi prossun nopeus ei pysy 4400MHz:ssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Tuon kuvan perusteella liikaa jännitettä ja prossu trotlaa 3300MHz kellotaajuudella testin aikana. Pitäisi saada nopeus ja jännite sellaisiksi että prossu ei tiputa nopeutta pienemmälle. Joku testiohjelma ainakin ilmoitti että hot kun yritin 5000MHz kelloja jolla ei toiminut koska lämmöt oli liian kovat ja jännite liian suuri.

rasitus

MSI emossa saa säädettyä myös jotain prossun "tehon ottoa" suuremmalle. Normaalisti prossu kai lämpeää 77W rasituksessa. Mutta lukemia sai "ruuvattua" isommalle.

Sulla prossun TDP on 95 W (2500K).

Myös jotain nopeustestiä voisi ajaa että näkisi onko kellotuksesta hyötyä vai haittaa? En vaan tiedä mikä olisi hyvä. Testi vakiona, 4GHz ja 4.2GHz. Sitten vaikka 100MHz nousulla lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
379
Tässä kuva muutaman minuutin prime-testistä, HWmonitorissa seurasin ja lämmöt paukahti 75'C 4,4GHz (100mV core volt offset). 50mV offsetilla kone jäätyi heti. Offestia ei tuolta väliltä pysty valitsemaan vaan hyppäys on aina 50mV. Kaikkiin "Limit" arvoihin syötin erään ohjeistuksen mukaan 150.

Kun tajuaisi noiden kaikkien BIOSin OC valikoiden tarkoituksen, mutta kun oma osaaminen ei sano, eikä ymmärrys kasva googletuksenkaan jälkeen.

Edit: current core GHz ja temp alhaisia kun olin jo kuvanottoa ennen lopettanut tuon testin. Coret oli koko testin melkolailla tapissaan tuolla 4,4GHz tuntumassa.

Edit2: Intelburntestiä maksimilla n. 10min ilman ongelmia, samalla taustalla jylläsi CPU syöppö Kaspersky Internetsecurity ja maksimilämmöt oli 78'C
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Kellotaajuus pitäisi olla koko testauksen ajan 4.4GHz kun rasitus on päällä. Nyt se ilmeisesti oli aika hyvin sitten.

Mulla MSI emossa kaikki asetukset saa olla automaatilla. Ainut että core:lle lisää jännitettä. Tuo 0.1 V on varmasti ihan hyvä luku. Voi ainakin yrittää että toimiiko muuten automaatti säädöissä, vai pitääkö jotain lukemia muuttaa käsin.

50mV asetus vaatisi että kellotaajuutta laskee 100MHz tai 200MHz, ei toimi kumminkaan 4.4GHz nopeudella.

78C lämpötila ei pitäisi olla iso? 105 C muistaakseni alkaa lukemaan että hot ja prossu alkaa samalla trotlaamaan (laskee kellotaajuutta ja kone "tökkii"). Eli kellotaajuus ei saa olla liian iso, koska liian isosta kellosta on vain haittaa nopeuden ja toimivuuden kannalta. "Liian pieni" jännite taas kaataa koneen / prosessorin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Tuossa on mun käyttämän ohjelmat. Tai ohjelmat on katsottu joltain toiselta :)
IntelBurn Test rasitus valittu Very High.
RealTemp
Perus CPU-Z josta vain on kaksi ikkunaa auki.

Asetukset on automaatilla, mutta prossun jännitettä on vain nostettu. Max lämpö 85, 100, 99 ja 95C. Korkattu prossu. Joku tornimallin jäähy yhdellä suht hiljaisella tuulettimella. Korkattu i5-3570K prossu.

Thermal Status näyttää vielä OK kaikille neljälle ytimelle ja kellotaajuus pysyy 4700MHz.

Distance to TJ Max näyttää 7C (core 2), eli lämmöt on aivan tapissa. Max lämpö kait tuolla prossulla sitten 105C. Testi on pyörinyt noin 14 minuuttia.

edit: Ei nuo kellot olleet kumminkaan peleissä vakaat. Eli aivan tappikellot.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 121
Tuossa on mun käyttämän ohjelmat. Tai ohjelmat on katsottu joltain toiselta :)
IntelBurn Test rasitus valittu Very High.
RealTemp
Perus CPU-Z josta vain on kaksi ikkunaa auki.

Asetukset on automaatilla, mutta prossun jännitettä on vain nostettu. Max lämpö 85, 100, 99 ja 95C. Korkattu prossu. Joku tornimallin jäähy yhdellä suht hiljaisella tuulettimella. Korkattu i5-3570K prossu.

Thermal Status näyttää vielä OK kaikille neljälle ytimelle ja kellotaajuus pysyy 4700MHz.

Distance to TJ Max näyttää 7C (core 2), eli lämmöt on aivan tapissa. Max lämpö kait tuolla prossulla sitten 105C. Testi on pyörinyt noin 14 minuuttia.

edit: Ei nuo kellot olleet kumminkaan peleissä vakaat. Eli aivan tappikellot.

Korkattu, kellot ja voltit suht alhaiset ja 100c? WTF :confused::confused:
4900mhz, 1.38v, 133GFlopsia ibt very highlla. 1-2 corea saa nippanappa nousemaan 90c.
Onko nestemetelit ihs:n alla ja vaihtuuhan kopassa ilma? :confused:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 953
Korkattu, kellot ja voltit suht alhaiset ja 100c? WTF :confused::confused:
4900mhz, 1.38v, 133GFlopsia ibt very highlla. 1-2 corea saa nippanappa nousemaan 90c.
Onko nestemetelit ihs:n alla ja vaihtuuhan kopassa ilma? :confused:
Ilma kyllä vaihtuu.

Edellinen omistaja on korkannut. Itse en ole prossuun koskenut, eli prossu on ollut emolevyn lukituksessa kiinni.

Itse epäilen kanssa että ei ole nestemetallia vaan jotain muuta ja kontakti ei ole ihan kunnossa. Vesijäähyllä oikeastaan sama juttu että lämmöt nousee vähän liian suureksi.

Täytyisi varmaan ostaa sitä nestemetallia. Toki prossun ja jäähyn kontakti pitäisi myös tarkistaa. Prossu on hiottu kuparille (en ole itse hionut). Jo 4.2GHz kellotkin on niin "nopeat" että ei nyt suurta tarvetta ole saada enää paljon nopeammaksi. Toki mielenkiinnosta voisi vähän räpeltää lisää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 625
Viestejä
4 384 002
Jäsenet
72 791
Uusin jäsen
Jullix

Hinta.fi

Ylös Bottom