Hyvä ja edullinen levysoitin?

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Mielessä on jo pidempään ollut levysoittimen hankinta. Hinnoissa tuntuu vaan olevan aika isoja eroja ja jotenkin näin amatöörinä se ihmetyttää. Saako rahalle oikeasti näin yksinkertaisessa vehkeessä vastinetta vai onko se enemmänkin näitä hifimiesten kullitettujen liittimien tasoisia asioita, joita ei tavallinen kuolevainen ymmärrä? Naarmuttavatko halvat levysoittimet oikeasti levyjä jotenkin erityisesti?

Mistä malleista on kokemuksia tuosta edullisemmasta päästä ja mitä suosittelisitte? Tarkoitus olisi käyttää perinteistä RCA-liitäntää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
106
Onko vahvarissasi siis MM RIAA?
Ei ymmärtääkseni. Jokin JVC:n malli ilmeisesti 90-luvulta, josta löytyy kyllä jotain erikoista ominaisuutta/liitäntää jotka eivät ole koskaan yleistyneet, mutta mielestäni kuitenkin aikalailla niin perushalpisviritinvahvistin kun vaan voi olla. Ostin pari vuotta sitten tämän 20 eurolla Fidan kirppikseltä. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Ei ymmärtääkseni. Jokin JVC:n malli ilmeisesti 90-luvulta, josta löytyy kyllä jotain erikoista ominaisuutta/liitäntää jotka eivät ole koskaan yleistyneet, mutta mielestäni kuitenkin aikalailla niin perushalpisviritinvahvistin kun vaan voi olla. Ostin pari vuotta sitten tämän 20 eurolla Fidan kirppikseltä. :)
Sieltä löytyy ne halvat levysoittimetkin :)

..mutta siis oikeasti, jonkun tason RIAA pitää olla vahvarissa, muuten vinyyli soi hiljaa ja kuulosta kauhealta.

edit: siis onko siinä takana PHONO-liitäntä? Sillä yleensä toimii kaikki noi levysoittimetkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
774
Phono-liitäntä löytyy, joten ilmeisesti se ajaa asian?
Kyllä.

Esim. Pro-Jectillä on edullisia ja hintaansa nähden laadukkaita soittimia. Omaa kokemusta Pro-Jectin soittimista ei ole mutta Hifi-lehdessä saa aina asialliset arvostelut.

Paljonko olit ajatellut soittimeen sijoittaa?
 

Diizzel

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 202
Itse voin henkilökohtaisesti suositella Pro-jectin essential 2:ta

Kyseisestä laitteesta löytyy myös usb-malli, jossa on sisäinen riaa-korjain, jolloin sen saa sitten kytkettyä mihin vain vahvistimeen tai aktiivikaiuttimiin, joista vain löytyy rca-liitin. Itselläni juurikin tuollainen RIAA-korjaimella varustettu malli ja olen ollut kyllä täysin tyytyväinen.

Laitehan on täysin manuaalisäätöinen ja hyvinkin "karu", sillä esimerkiksi levylautasta pyörivä hihna on täysin esillä ja helposti jopa paikaltaan lähtevä, jos sattuu huitaisemaan epämääräisesti sinne päin. Kuitenkin tuo täysi manuaalisuus tuo omalla tavallaan tunnelmaa laitteesee; lisäksi laitteesta ainakin tietää, että siihen menneet rahat ovat menneet puhtaasti audiopuoli edellä. Itse pidän laitetta kyllä myös hyvännäköisenä.

EDIT: Laitteesta on nähtävästi tullut myös kolmosversio sen jälkeen, kun olen omani ostanut. Näytti ainakin eri äänirasia olevan, mutta en käytännössä osaa sanoa erojen suuruudesta.
 
Liittynyt
23.06.2020
Viestejä
13
Levarialottelija täällä terve!
Mitä eroa on tuolla ed. postauksen laitteella ja AT-LP3:lla
Audio-Technica AT-LP3 levysoitin ?

Olen ajatellut ulkoista RIAAta, olisko hullumpi ajatus noin halvalle kaverille Pro-Ject Tube Box S2
Pro-Ject Tube Box S2 RIAA etuvahvistin levysoittimelle ?

Miten helposti levarin oman RIAAn saa kytkettyä pois päältä? Tuleeko levari plug&playna vai pitääkö itse kasailla? Tube Boxin kanssa ilmeisesti menis sitten enemmän asennus-/säätökaljaa..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
617
Levarialottelija täällä terve!
Mitä eroa on tuolla ed. postauksen laitteella ja AT-LP3:lla
Audio-Technica AT-LP3 levysoitin ?
Mitään en näistä tiedä, mutta noi USB portilliset versiot on tehty tietokoneelle vinyylien digitointia varten digitaaliseen muotoon ja jos hyvin/huonosti käy voi viedä vinyylit divariin ja nauttia vinyylit jatkossa läppäristä kiintolevyltä ja nauttia vapautuneesta tilasta...

Lisätään FLAC vielä ettei hifistit pahoita lopullisesti mieltään.
 
Liittynyt
23.06.2020
Viestejä
13
Mitään en näistä tiedä, mutta noi USB portilliset versiot on tehty tietokoneelle vinyylien digitointia varten digitaaliseen muotoon ja jos hyvin/huonosti käy voi viedä vinyylit divariin ja nauttia vinyylit jatkossa läppäristä kiintolevyltä ja nauttia vapautuneesta tilasta...

Lisätään FLAC vielä ettei hifistit pahoita lopullisesti mieltään.
No se usbitoiminto on mulle turha, alan kuuntelemaan älppäreitä älppäreinä.
 
Liittynyt
15.02.2020
Viestejä
40
Levarialottelija täällä terve!
Mitä eroa on tuolla ed. postauksen laitteella ja AT-LP3:lla
Audio-Technica AT-LP3 levysoitin ?

Olen ajatellut ulkoista RIAAta, olisko hullumpi ajatus noin halvalle kaverille Pro-Ject Tube Box S2
Pro-Ject Tube Box S2 RIAA etuvahvistin levysoittimelle ?

Miten helposti levarin oman RIAAn saa kytkettyä pois päältä? Tuleeko levari plug&playna vai pitääkö itse kasailla? Tube Boxin kanssa ilmeisesti menis sitten enemmän asennus-/säätökaljaa..
Luulen että tuossa Audiotechnicassa riaa on melkolailla kiinteästi johdotettu osaksi signaaliketjua ettei maksa vaivaa sitä alkaa ohittelemaan. Toki saahan sen sieltä veks jos oikein haluaa askarrella. Sille sitten kaveriksi toi rakennussarja riaa on ehkä vähän ylilyönti jos äänellisesti saatavaa parannusta ajatellaan. "aloittelijatason" Ilman riaa:ta olevia levareita löytyy regalta tai projectilta suht hyvään hintaan, varsinkin käytettynä. Kaveriksi perustason riaa 50-60€.
 

jkm

Liittynyt
23.06.2017
Viestejä
1 532
Oho, vähän vanha topic, mutta suosittelisin panostamaan hieman enemmän soittimeen (ja RIAA-korjaimeen). Tosin jos vahvistimessa on RIAA-korjain jo, ei välttämättä tarvitse alkuun erllistä ostaa. Omat suositukset:

Pro-Ject T1 soitin ja TCC TC-750 korjain. Tosin soittimen yhteydessä voinee tinkiä kaupassa olevan eduskuksen mukaisista alkupään korjaimista jotain alennusta, joten ei tarvitse erikseen eri kaupoista tilailla/hakea.
 

hazaski

Tukijäsen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
244
Minä olisin sitä mieltä että kannattaa ostaa käytettynä esimerkiksi joku 70-luvun Japanilainen, näissä tosin vaatii paljon tutkimista, koska on heikkolaatuisiakin malleja olemassa. On nimittäin sellaisia Japanilaisia merkkejä, jotka on ollut silloin laadukkaita, mutta myöhemmin on maine ryvettynyt kun ovat samalla nimellä melko huonoja vehkeitä tuottaneet (esimerkiksi JVC) ja tästä syystä levysoittimet ovat näiltä valmistajilta halpoja (voi olla jopa alle 100e).

Tai sitten ostaa käytettynä Dual 505 -mallin (200-400 riippuen äänirasiasta ja malliversiosta) tai esimerksi Thorens TD160 yms (hinnat alkaa n.300e)

Mutta mielestäni käytettynä saa paljon enempi levysoitinta samaan hintaan, koska uuden entry-level levysoittimen hinnalla saa keskisarjan levysoittimen levysoittimien kultakaudelta.

RIAA:ksi sitten käy tuo TCC TC-750.
 
Liittynyt
17.01.2020
Viestejä
482
Itsekin paininut saman asian kanssa. Vanha sotaratsu manuaali Philipsi 70-luvulta hyytyi noin viisi vuotta sitten, korjaaminen ei kannata. Siitä lähtien olen miettinyt miten soitan vinskoja jatkossa, frendit jotka pyörittää levyjä vannoo levareissa Technicsiin, siihen DJ-suosikkiin ja toteavat että se kestää. Mutta se vie tilaa ja maksaa liikaa.

Oma ajatus lähtee toisesta suunnasta, ei ole tilaa, vaimo ärähtää jos tulee joku puolimetriä x puolimetriä masiina pöydälle avattavine kansineen.
Tänään havahduin tälläiseen

Osaako joku sanoa onko tämä helposti siirrettävä/paras kompaktimalli tuossa hintaluokassa?
Omaan tarpeisiin parasta olisi kun voisi tuoda tasolle vain silloin kun soittaa tai ainakin laittaa helposti kaappiin kun ei ole soitellut vähään aikaan.

Vahvari on 20 vuotta vanha ihan kelpo laatua oleva Yammun RX-595 ja siten levariliitännät ei ole ongelma.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 450
Viestejä
4 162 270
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom