- Liittynyt
- 21.04.2018
- Viestejä
- 449
Intelin i7-7700, nVidian GTX 1080 (2560x1440) ja pelinä Wreckfest.
Hyperthreading OFF ja hyperthreading ON.
Säikeistyksen ollessa päällä on CPU kuorma puolta pienempi.
Huomaa se, että videota nauhoitettaessa (nVidian ohjelmalla) CPU % oli hieman korkeampi kuin pelattaessa. Loppuvideon kuvat kuvastavat parhaiten todellista pelitilannetta.
Hämmästelen tätä suurta eroavaisuutta. Prossan lämmöt ovat kummassakin tilanteessa samat. Samoin tehon syöttö. Luulin, että ilman säikeistystä saisin väheisemmän prosessorikuorman ja jopa alhaisemmat lämmöt. Kuin myös kuvittelin, että säikeiden siirtymisen puuttumisena prosessorin tilavaihtelut olisivat nopeammat. Ja ajattelin myös, että pelithän käyttävät pääasiassa vain yhtä prosessoria. Korkeintaan kahta.
Mitä tässä siis oikeasti tapahtuu?
Parhaiten asia käy ilmi nopeasti kyhäämälläni YouTube-videolla.
YouTube-video
HyperThreading OFF
HyperThreading ON
Hyperthreading OFF ja hyperthreading ON.
Säikeistyksen ollessa päällä on CPU kuorma puolta pienempi.
Huomaa se, että videota nauhoitettaessa (nVidian ohjelmalla) CPU % oli hieman korkeampi kuin pelattaessa. Loppuvideon kuvat kuvastavat parhaiten todellista pelitilannetta.
Hämmästelen tätä suurta eroavaisuutta. Prossan lämmöt ovat kummassakin tilanteessa samat. Samoin tehon syöttö. Luulin, että ilman säikeistystä saisin väheisemmän prosessorikuorman ja jopa alhaisemmat lämmöt. Kuin myös kuvittelin, että säikeiden siirtymisen puuttumisena prosessorin tilavaihtelut olisivat nopeammat. Ja ajattelin myös, että pelithän käyttävät pääasiassa vain yhtä prosessoria. Korkeintaan kahta.
Mitä tässä siis oikeasti tapahtuu?
Parhaiten asia käy ilmi nopeasti kyhäämälläni YouTube-videolla.
YouTube-video
HyperThreading OFF
HyperThreading ON