HyperThreading ja Afterburnerin OSD

Viestiketju alueella 'Prosessorit, ylikellotus, emolevyt ja muistit' , aloittaja Chloe, 14.04.2018.

1. Chloe

Chloe Mestari Tukijäsen Team Luumu

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Otsikossa on oleellinen. Elikkäs 7700K @ 5GHz jossa nyt vanhat asetukset Afterburnerissa 7600K:n jäljiltä, mutta..

Jos ja kun laitan kaikki coret sekä säikeet näkyviin tuohon OSD:hen, niin mikä on ydin ja mikä HT-säie? coret 1, 3, 5, 7 ytimiä ja 2, 4, 6, 8 HT:ta, vaaiko?

2. Lagittaja

Lagittaja

Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Noinhan se pitäisi olla. Ensimmäinen on fyysinen ydin ja toinen on looginen ydin kuten esim Wintoosan Task Managerissa.

3. Chloe

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eli siis, laitan tuohon OSD:hen CPU1, 3, 5 ja 7 jotka ovat ne oikeat coret?

4. Lagittaja

Lagittaja

Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Kyllä.

Chloe tykkää tästä.
  5. Hiikeri

Hiikeri Team NVIDIA

Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Itse taas otin koko HT:n pois päältä tossa 1kk sitten. Miksi?

Koska joissakin peleissä prossu toimii niin "fixummin", esim. Far Cry 5:ssa tuli pari fps lisää avg. arvoon ja muutama fps myös lisää minimi droppeihin benchmarkatessa @FC5. Ja alle 100fps tuloksista noi muutamakin merkkaa enemmän kuin jollain 3000fps tuloksissa.

Stutteroi pelit vähemmän, Assetto Corsassa vuosia sitten se oli kauheata toi HT:n aiheuttama stutterointi.. eli on todettu käytännön fakta, oli setuppini mikä tahansa, jo vuosien ajan. 2600K, 2500K, 2600K, 2600K, 3770K ja nyt julkkarista asti ollut 7700K.

Seuraavaksi mulle tulee todennäköisesti Intelin prossu jossa en maksa HT:stä, eli i5. 9600K tjsp..tai ihan vain i7-9700K josta disabloin HT:n käytöstä. HT kun kummiskin tuo aika paljon lisä-lämpöä kun sitäkin kuormitetaan.

Toihan on vanha tunnettu juttu, itseltäkin "unohtunut" pariksi vuodeksi, joskus 3-4 vuotta kun oli vielä 2500K@5200Mhz niin kaikki oli hyvin. Onkin viime vuodet pitänyt säätää näyttiksen ajureista sitä sun tätä saadakseen sulavan ruudunpäivitys nopeuden.
    Disabloin HT:n taas, ja onpas smooooothia @KF2@100Hz.

Jotta en ihan höpöjä puhuisi:
    https://forums.ubi.com/showthread.p...soft-games-with-hyperthreading-enabled-Forums

toisesta HT aiheesta:
    Sometimes the game runs on actual cores, sometimes it runs only on hyperthreads, it's really just about the way windows 10 handles thread scheduling along with how engine works. Some games are hyperthreading aware and others aren't.

Viimeksi muokattu: 24.04.2018
  6. Chloe

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mä vaihdoin itse 7600K -> 7700K niin tuossa mulla menisi koko päivitys hukkaan. :D

7. Hiikeri

Hiikeri Team NVIDIA

Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    HT:llä saa joissakin peleissä lisää FPS:ää, siis jos ei riitä normi eli fyysisten-ytimien tehot. Mutta sehän onkin jo merkki että CPU on ollutkin pullonkaulana.

Esim. nykyisessäni i7-7700K 4C/8T prossussani kun tarvitaan HT tehoa (yleensä sitä tarttee O/S), niin noista 4-HT säikeestä vain yhtä (1kpl, eniten kuormitettu) voidaan käyttää hyödyksi koska loput HT-säikeet odottavat vuoroaan.

Silloin prossuni toimii about 5:n todellisen säikeen teholla (4-todellista + 1HT säie).

Aivan, peleissä joissa ei 7600K ollut pullonkaulana, oli sen Mhz mikä tahansa..

Vai huomasitko jossain peleissä räjähtävää FPS:n nousua? :)

8. Chloe

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Far Cry 5:ää ei voinut pelata ja striimata 7600K:lla, 7700K:lla pyörii vitun hyvin. :tup:

Lähinnä siis striimailuissa tuo boostia, ei niinkään muuten vrt. 7600K. :tup: