Huonosti optimoidut pelit(Konsoli/PC pelit)

Sadness

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 561
Ajattelin aloittaa tälläisen ketjun missä porukka voisi kertoa omista kokemuksista jotka pelit eivät jostain syystä omalla serrillänsä kulkeneet ja kertoo sitten oman kokoonpanonsa millä tämä koettu.

Dishonored 2 varmaan se helpoin vaihtoehto itselleni koska omalla kokoonpanolla peli ei suostunut pysymään 60fps vaikka miten asetuksia laski alemmaksi ja alemmaksi. Tietyissä kohdin jopa lowilla peli tipahti alle 60fps.

Deus ex mankind divided
Vaikka pelin sainkin pelattua kellotettuna lävitse mutta ulkoasuun verrattuna oli todella raskas.
Medium-high asetuksilla pelasin pelin lävitse mutta ulkoasu oli jo tuolla todella karu.

Nämä molemmat pelattu I5-4690k asus strix GTX970 8GB ram 1600mhz
 
Itselläni tapana ostaa pelit halvalla vasta jonkun ajan kuluttua julkaisusta, jolloin pahimmat ongelmat ovat jo korjattu. Lisäksi pelaan 1080p 60Hz näytöllä ja koneesta löytyy i7 6700 ja GTX 1070, eli vähän huonommin optimoidutkin ja raskaat pelit toimivat yleensä ongelmitta.

Pistetään kuitenkin joitakin esimerkkejä.

Dishonored 2 oli tosiaan ongelmallinen. Monissa paikoissa CPU usage nousi +80% ja silloin FPS tippui. Muutenkin frame pacing ongelma vaivasi. Upea peli kyllä muuten.

Klassinen GTA IV. Muistaakseni joskus GTX 970 näyttiksellä sitä kokeilin ja ei silläkään mitenkään upeasti pyörinyt. Paljon sai kikkailla ja tehdä omia tiedostoja, jotta sai ylipäätään käyntiin.

Mafia 3. Melko äkkiä julkaisun jälkeen kokeilin GTX 970:lla ja high-asetuksilla mentiin välillä alle 30 FPS. Pahin ongelma oli kuitenkin se, että noilla asetuksilla näytti PS3-peliltä. Joskus kokeilin 1070:lla uudestaan ja sillä pyöri tasaisesti 60 FPS nupit kaakossa, eli paljon on korjailtu. Grafiikat kyllä edelleen paikoin kamalat.

AC Unity. Tuota aikanaan yritin kylläkin pelata alitehoisella GTX 850M läppärillä 900p ja low-asetuksilla huonoin tuloksin, mutta ei se tainnut kovin hyvin pyöriä tehokkaammillakaan koneilla. Komea peli on kyllä ikäisekseen, mikä selittää jonkun verran.

Watch Dogs 2 prossun osalta. Näyttää upealta ja näyttiksen osalta pyörii hyvin. Ongelmana on, että prossu hakkaa kaupungissa koko ajan 80-100%. Yhtä asetusta laskemalla pysyy onneksi suht hyvin 60 FPS:ssä. Joskus kokeilin ilman hyper threadingia ja oli kyllä tuskaa.

Sitten on erikseen pelit, jotka eivät jostain syystä osaa ottaa kaikkea irti prossusta.

Fallout 4 kärsi FPS dropeista lähellä kaupunkeja. GPU-usage tippui reilusti, mutta prossussa olisi vielä riittänyt vääntöä. Tuo saattoi myös johtua hitaista 2133Mhz muisteista. Skyrimissä modattuna myös sama ongelma.

Euro Truck Simulator 2 ja American Truck Simulator. Pelimoottori ilmeisesti osaa hyödyntää vain kahta säiettä. Varsinkaan modattuna isoissa kaupungeissa tuo ei riitä millään, vaan alimmillaan i7 6700:lla käytiin joskus 30 FPS:ssä, eli 60 FPS olisi vaatinut 8Ghz kellotaajuutta samasta prossusta. Ilman raskaita modeja onneksi pyörii hyvin.

L.A. Noire. Windows 10:llä en saanut peliä hyödyntämään enempää kuin yhtä ydintä. Seurauksena oli se, että yksi ydin hakkasi koko ajan 100% ja se ei ihan riittänyt edes 30 FPS lockille.

Deus Ex: Mankind Divided myös pelattu ja sen kanssa ei kyllä ollut ongelmia. GTX 1070 jaksoi 1440p DSR:llä tasaisesti 60FPS, kunhan paria asetusta pudotti ultralta, eikä eroa ultraan nähnyt oikeastaan ollenkaan. Joskus myös 1060:lla testailin, eikä silläkään suuria ongelmia ollut. Omaan silmään myös nätti peli, eli en tuomitsisi sitä mitenkään hirveän huonosti optimoiduksi. Vramia kyllä vaatii jo 1080p resoluutiolla 6GB, jos haluaa tarkoista tekstuureista nauttia.
 
En kyllä allekirjoita tuota että Deus Ex olisi jotenkin poikkeuksellisen huonosti optimoitu. Upea pelihän tuo oli jossa oli ihan järkyttävä määrä detailia. Pystyi tyyliin lukemaan shampoo pullon takaetiketin tuoteselosteen, ja itse ainakin diggasin pelin valaistuksesta myös todella paljon.

Tuossa vielä DF:n tech analyysi pelistä:

 
Kannattaa muistaa, että kaikilla ei ole i7 prosessoreita ja sen takia olen Sadnessin linjoilla tuon Deus Exin osalta. Se ei yksinkertaisesti pyöri i5+1070 ohjaimella nupit kaakossa edes 1080p resolla vaan stutteroi välillä raskaasti ja fps liikkuu jopa alle 50.
 
Minä yhdyn myös tohon Dishonored 2:n parjaamiseen ja olen niistä kyseisen pelin ketjuunkin kirjoitellut useamman kertaa.

Ja kuten myös @Lare111 esitän Deus Ex: Mankind Dividedin kohdalla eriävän mielipiteeni. Se on toki raskas peli mutta ei huonosti optimoitu.

Kannattaa muistaa, että kaikilla ei ole i7 prosessoreita ja sen takia olen Sadnessin linjoilla tuon Deus Exin osalta. Se ei yksinkertaisesti pyöri i5+1070 ohjaimella nupit kaakossa edes 1080p resolla vaan stutteroi välillä raskaasti ja fps liikkuu jopa alle 50.
Ei sitä kaikkien tarvitse i7 prossuilla pelata. Siinä on pari avainasetusta jotka laskemalla siitä saa melkein millä tahansa raudalla erittäinkin pelikelpoisen. Sitä pystyy pelaamaan 1440p resoluutiolla GTX 1070:llä päälle 60fps ihan hyvin ja omalla raudalla 1440p menee jo päälle 120fps. Jos suostuu laskemaan asennetta siitä että pitää saada jokainen vipu sinne kaakkoon niin kun pitää ne 90% vivuista kaakossa pelin grafiikoissa ei huomaa mitään käytännön eroa mutta siitä tulee paljon sulavampi.
 
Kannattaa muistaa, että kaikilla ei ole i7 prosessoreita ja sen takia olen Sadnessin linjoilla tuon Deus Exin osalta. Se ei yksinkertaisesti pyöri i5+1070 ohjaimella nupit kaakossa edes 1080p resolla vaan stutteroi välillä raskaasti ja fps liikkuu jopa alle 50.
Juu, monet tämän konsolisukupolven pelit hyötyvät useammasta CPU coresta/threadista. Se nyt ei mitenkään tarkoita sitä että pelit olisivat huonosti optimoituja.
 
Minä yhdyn myös tohon Dishonored 2:n parjaamiseen ja olen niistä kyseisen pelin ketjuunkin kirjoitellut useamman kertaa.

Ja kuten myös @Lare111 esitän Deus Ex: Mankind Dividedin kohdalla eriävän mielipiteeni. Se on toki raskas peli mutta ei huonosti optimoitu.

Ei sitä kaikkien tarvitse i7 prossuilla pelata. Siinä on pari avainasetusta jotka laskemalla siitä saa melkein millä tahansa raudalla erittäinkin pelikelpoisen. Sitä pystyy pelaamaan 1440p resoluutiolla GTX 1070:llä päälle 60fps ihan hyvin ja omalla raudalla 1440p menee jo päälle 120fps. Jos suostuu laskemaan asennetta siitä että pitää saada jokainen vipu sinne kaakkoon niin kun pitää ne 90% vivuista kaakossa pelin grafiikoissa ei huomaa mitään käytännön eroa mutta siitä tulee paljon sulavampi.
Jos lähes kaikki pelit pyörivät täysillä asetuksilla @1080p ja osa näyttää selvästi paremmilta kuin Deus Ex niin pidän peliä huonommin optimoituna. Watch Dogs 2 on oma murheenkryyni joka huutaa i7 prossua jos aikoo 60fps saada ja Dishonored 2 on muuten vaan nykivä elämys kuten täällä on kerrottu monen suusta.
 
Veikkaisin että Deus Exissäkin on nimenomaan se geometrian laskeminen on prossulle iso työkuorma kun ottaa huomioon sen detailin määrän pelissä, ja tietysti AI vielä siihen päälle. Ja kun ottaa huomioon että pelimoottorit ovat konsoliraudan takia entistä enemmän monisäikeisiä niin ei ole ihme että 4 core prossut alkavat olla jo tiensä päässä. Se ei edelleenkään tarkoita sitä että pelit olisivat huonosti optimoituja. Jos sen laskentatehon mikä vaikka @Quantum ja @Sadness prossuissa on saisi jaettua useammalle corelle ja threadille niin pyörisivät uudet pelit varmasti paremmin.

Ja eri asia on sitten että mikä omaan silmään näyttää hyvältä, mutta MD on yksi parhaimman näköisistä peleistä mitä ikinä pelannut ja kuten jo mainitsin, se yksityiskohtien määrä pelissä on huikea.

iTLGq5V.jpg


CG0G3BB.jpg


Jossain random kaljatölkissäkin on korkea resoluutio tekstuurit. o_O
 
Veikkaisin että Deus Exissäkin on nimenomaan se geometrian laskeminen on prossulle iso työkuorma kun ottaa huomioon sen detailin määrän pelissä, ja tietysti AI vielä siihen päälle. Ja kun ottaa huomioon että pelimoottorit ovat konsoliraudan takia entistä enemmän monisäikeisiä niin ei ole ihme että 4 core prossut alkavat olla jo tiensä päässä. Se ei edelleenkään tarkoita sitä että pelit olisivat huonosti optimoituja. Jos sen laskentatehon mikä vaikka @Quantum ja @Sadness prossuissa on saisi jaettua useammalle corelle ja threadille niin pyörisivät uudet pelit varmasti paremmin.

Ja eri asia on sitten että mikä omaan silmään näyttää hyvältä, mutta MD on yksi parhaimman näköisistä peleistä mitä ikinä pelannut ja kuten jo mainitsin, se yksityiskohtien määrä pelissä on huikea.

iTLGq5V.jpg


CG0G3BB.jpg


Jossain random kaljatölkissäkin on korkea resoluutio tekstuurit. o_O
Tässä on kyse siitä että vaikka laitan pelin low astuksille ja GPU% edes saavuta 100% ja silti droppaa alle 60 jossain paikoin.

Esim witcher 3 100+
Deus exissä piti kärsii ne parit kohdat mitä oli paskasti tehty gpu% osalta aka fps laski ja sitten GPU% laski samalla.

Edit: Mä puhun siis omasta kokemuksesta oman kokoonpanon kanssa.

Edit2:
Tuossa se vaikea kohta:


Koodissa on se ongelma.
 
Viimeksi muokattu:
Joo no vähän jotain pientä näyttäisi olevan. Olisikohan jotain asset striimausta? Ei itsellä ole ainakaan semmoista muistikuvaa että peli olisi kokoajan nykinyt noin. Ja ei ainakaan minkään missioneiden aikana.
 
Joo no vähän jotain pientä näyttäisi olevan. Olisikohan jotain asset striimausta? Ei itsellä ole ainakaan semmoista muistikuvaa että peli olisi kokoajan nykinyt noin. Ja ei ainakaan minkään missioneiden aikana.
Jospa siihen on päivityksillä tullut parannusta. Mutta on pelissä nykyiselläänkin tuollaisia paikkoja joissa fps sahaa rankasti.

Joskus aikoinaan kun pelasin Bioshock Infiniten läpi niin silloinen GTX970 droppaili mitä ihmeellisimmissä paikoissa. Kiersit nurkassa tynnyrin niin stutteria puskee. Vähän samanlaista vikaa kuin tuossa Sadnessin videolla.
 
Joo no vähän jotain pientä näyttäisi olevan. Olisikohan jotain asset striimausta? Ei itsellä ole ainakaan semmoista muistikuvaa että peli olisi kokoajan nykinyt noin. Ja ei ainakaan minkään missioneiden aikana.
Kun kukaan ei uskonut tuota ja mä sitten sanoin että on.

Toi on vielä kellotettuna kuten pelasin koko pelin läpi ja siksi sanoinkin että omalla kokoonpanolla huonosti optimoitu peli.
Toki voisin nytten sanoa Watch Dogs 1 GPU osalta koska en saanut sitä peliä koskaa pyörii hyvin.
 
Kun kukaan ei uskonut tuota ja mä sitten sanoin että on.

Toi on vielä kellotettuna kuten pelasin koko pelin läpi ja siksi sanoinkin että omalla kokoonpanolla huonosti optimoitu peli.
Toki voisin nytten sanoa Watch Dogs 1 GPU osalta koska en saanut sitä peliä koskaa pyörii hyvin.
Tosiaan WD1 on myös aika ongelmallinen tapaus. Vanilla ei pyöri nykyisellä kokoonpanollakaan hyvin mutta modattuna sain sen GTX 970:lla toimimaan pelikelpoisesti. Syytä tuolle en tiedä mutta se jatkuva stutterointi väheni satunnaiseksi.
 
Deus ex MD:ssä on pari raskaampaa paikkaa. Siellä pankissa ainakin omalla koneella tuli jonkinlaisia droppeja ja sitten se ihan alun juna-aseman välianimaatio oli raskas kanssa. Kuitenkin ihan pirun nätti peli ja 90% ajasta toimi ilman mitään ongelmia.

Dishonored 2 on tosiaan ongelmallinen, ja siinäsiinä niitä droppeja tulee. Samalla GPU usage laskee eikä cpu usage ole edes lähellä 100%

Sekin kyllä todella näyttävä peli ja itseä ei nuo dropkt loppujen lopuksi hirveästi häirinneet, kun ei mikään nopeatempoinen FPS ole kuitenkaan kyseessä.

Asetukset ei Dishonored2:ssa tosiaan vaikuta juuri mitenkään pelin pyörimiseen .
 
Pelasin Deus Ex MD läpi i2500k ja 290x combolla ja tosiaan muutamaa asetusta tweakkaamalla ei juuri alle 60fps tippunut 1920x1200 resoluutiolla. Hbao asetusta joutui ottamaan alaspäin (koska AMD) ja paria geometria asetusta pykälän ja tietysti tekstuureja koska vain 4GB vram. Enemmän huomasin win 10 että AMD noinkin vanhan GPU hyötyi dx12 todella paljon vrt win7 dx11 ja peli oli huomattavasti sulavampi niissä kohdissa joissa satunnaista stutterointi oli ollut.

Dx12 ei varmaan edelleenkään pysty nvidian näytönohjaimilla käyttämään ilman että jopa valikoissa on lagia. Toki dx11 toimii ihan hyvin.

Tuo Deus ex on juuri näitä pelejä jossa ne parhaat kuvanlaatu-asetukset syövät ruudunpäivitystä suhteettoman paljon siihen nähden mitä vaikuttavat pelin näyttävyyteen.
 
Ghost Recon Wilands - Ei vielä tätä näkynyt tässä listassa mutta on mielestäni huonosti optimoitu. Omalla kokoonpanolla 1080P ultralla ei saa edes sitä 60fps vakaaksi vaan välillä dippaa alle 50fps. Jos omistaa 144Hz näytön niin joutuu grafiikkoja karsimaan urakalla että saisi fps ylös.

EDIT: Lisätään vielä omat komponentit i7-7700K, 2*8GT DDR4 3200MHz ja GTX1080.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa olla järjestäen kaikki Ubin pelit enemmän tai vähemmän huonosti optimoitu, varsinkin CPU puolella.
 
Deus ex mankind divided
Vaikka pelin sainkin pelattua kellotettuna lävitse mutta ulkoasuun verrattuna oli todella raskas.
Medium-high asetuksilla pelasin pelin lävitse mutta ulkoasu oli jo tuolla todella karu.
Osallistutaampa sopivasti itekki tähän keskusteluun. Eilen tuli pelattua läpi. Directx11 asetuksella peli pyöri n. 60-90 fps välillä ilman stutteria ~high asetuksilla. Stutteri hävis oikeastaa kokonaan ku vaihto dx12->11. 3440x1440, i7 ja gtx1080 käytössä.

Ja oon kyllä eri mieltä siitä, että peli olis karu. Yks parhaimman näkösistä peleistä mitä oon pelannut. Toki paikoin jotain häröä, mutta noin niinku yksityiskohtien puolesta aivan hemmetin upea. Joo ei tuu mitään Wildlands/Witcher3 tyyppisiä aurinkolaskuscreenshotteja kukkuloista, mutta kestää paljon lähemmän tarkastelun ku moni muu viime aikanen peli, jossa ei voi mennä metriä lähemmäks ilman että kaikki muuttuu sutuksi.



Tällainen ketju, eikä Armaa ole vielä huudettu? :D
Ja tästä vielä originaali flashpointti 5000 piirtoetäisyydellä. Pitäs testata toimiiko vieläkään. Ei muistaakseni Core2Duo koneella pyörinyt nykimättä.

Toinen mikä kyl tulee mieleen on nää Total Warit. Varsinki alkuperäinen Rome Total War oli kyllä peli joka sai sopivalla yksikkömäärällä koneen ku koneen juntturaan.

GTA4 kyl jäänyt myös mieleen, ettei asetuksilla paljoa ihmeitä saanut jos ei sit vähentänyt liikenteen määrää nollaan.

En nyt tosin tiiä mikä näistä nyt oikeasti on huonosti optimoitu ja mikä vaan kunnianhimoinen. Tokihan varsinki OFPista ja TW:stä löyty asetukset jotka vaikutti hyvinki positiivisesti ruudunpäivitykseen, mutta muuttivat sit pelin totaalisesti(esim. TW sarja muuttuu käytännössä kokonaan jos otat pienimmän yksikkömäärän).
 
Tohon DX:ään vielä palatakseni oma näkökulma on lähinnä siinä että raskas ja uusinta tekniikkaa hyödyntävä ei mun mielestä (huom. minun mielestä) ole automaattisesti huonosti optimoitu. Jos haetaan niitä pelejä mitkä toimivat kaikilla kokoonpanoilla niin jotkut Ubisoftin tekeleet tai vaikka Dark Souls 1 voisivat tulla kyseeseen mutta niissä taas huonoa on se että graafinen taso on luokkaa: paska tai jälkimmäisen kohdalla kontrollit on suunniteltu konsolit silmälläpitäen.

DX:MD on etenkin MSAA tapissa erittäin raskas mutta se toimii vanhemmillakin kokoonpanoilla varsin mallikkaasti kun laittaa antialisoinnin ja pisimmän piirtoetäisyyden pois ilman että sitä eroa huomaa kukaan. Itse piti käydä nyt @Sadness videon jälkeen testaamassa niin kyllä näköjään parissa paikassa peliä saa sen kyykkäämään omallakin raudalla mutta noi paikat on semmoisia ettei pelin edetessä niissä tarvitse mitenkään jatkuvasti jumittaa eikä ne estä etenemistä millään lailla. Ja lisäksi niitä paikkoja on vain muutama.

Silloin kun Witcher 3 tuli julki niin "kaikki tapissa" piti olla käytännössä 980ti jos halusi edes 1080p resoluutiolla pelata. Ei sekään ollut huonosti optimoitu vaan yksinkertaisesti helvetin raskas peli. Ihan vastaavasti DX:MD tarjoaa sille raskaudelleen niin tarkkoja yksityiskohtia ettei monikaan peli voi kertoa samaa.

Kun puhutaan huonosti optimoiduista peleistä niin mun mielestä silloin puhutaan peleistä, jotka eivät yksinkertaisesti toimi hyvin millään PC raudalla (tai konsoleilla jos sitä haetaan). Dishonored 2 (ironisesti samaa moottoria käyttävä Death of the Outsider toimii oikein hyvin), GTA IV ja vaikkapa Arma ovat pelejä jotka eivät vielä tänä päivänäkään toimi hyvin oikeastaan millään PC raudalla. TW3 toimii erittäin hyvin ja DX:MD paria yksittäistä paikkaa lukuunottamatta yhtä hyvin.
 
Kukaan ei vielä maininnut Crysistä. Voi pojat, se vasta aiheutti päänvaivaa silloin 2007. Tuolloin sai vain haaveilla myllystä, joka olisi pyörittänyt peliä nätisti.

Niin huonosti optimoitu, että näyttää olevan vielä tänäkin päivänä kova pala 4K-resolla.
Pyöriikö Crysis? 10 vuotta myöhemmin - io-tech.fi

crysis-2-16112017.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Porukka edelleen sekoittaa huonosti optimoidun pelin ja tehoja vaativan pelin keskenään. Arkham knight oli pc-julkaisussaan mielestäni huonosti optimoitu eli ongelmia oli oikeastaan kaikilla kokoonpanoilla pelatessa. Peli kuitenkin korjattiin melko hyvin julkaisun jälkeen.
 
Itsellä tapana ostaa pelit monesti vuodenkin julkaisun jälkeen. Tuossa vaiheessa pahimmat bugit on yleensä paikattu ja mahdollisesti huonosti optimoitua pelimoottoria viritetty paremmaksi. Tuo useampaan kertaan mainittu Dishonored 2 taitaa olla malliesimerkki tuosta. Peli kiinnosti minua todella paljon, mutta kun luin julkaisun jälkeen bugeista ja pahasti nykivästä pelimoottorista, päätin odotella pelin "kypsymistä". Loppuvuodesta peli meni sitten hankintaan ja pelasin pelin läpi vuodenvaihteen tienoilla. Olihan Dishonored 2 kyllä paikoin raskas, mutta suurimman osan ajasta pyöri hyvinkin sujuvasti 4k-resolla. Eli puheet Dishonored 2:n pelimoottorin viilaamisesta patchien myötä varmaankin pitivät paikkaansa. Nyt sitten pelaillut Dishonored: Death of The Outsideria, jossa ilmeisestikin pelimoottoria on viritelty edelleen paremmaksi, sillä pelikokemus on ollut erinomaisen sujuva...... ei minkäänlaisia hidasteluja.

Ja tuo Deus Ex - Mankind Divided oli kyllä aikamoinen shokkitapaus, aluksi. Peli pisti kyllä koneen aivan totaalisen polvilleen eikä 4k-resoluutiolla pelaaminen tuntunut mahdolliselta yhdellä 1080 Ti:llä. Siinähän oli pakko sitten alkaa testailla eri asetuksia ja niistä asetuksista löytyi lopulta DoF (muistaakseni), joka oli aivan järjettömän raskas koneelle. Sen kun näppäsi pois päältä, niin peli pyöri sulavasti, vaika muut karkit olivatkin korkealla (vaikkakaan ei tapissa). Eli tuossakin pelissä oli lähinnä yksi asetus, joka tappoi suorituskyvyn. Onko peli sitten huonosti optimoitu? Toisaalta juu, koska siitä löytyy tuollainen järjetön suorituskyvyn rampauttaja. Toisaalta ei.... pelin saa kyllä pyörimään sulavasti asetuksia säätämällä.

Ehkä tässä on kuitenkin vähän samoilla linjoilla joidenkin kanssa siitä, että oikeasti huonosti optimoitu peli on sellainen, että siitä ei saa sujuvaa, vaikka mitä tekisi. Siinä ei auta asetusten tiputtaminen eikä edes kallein mahdollinen tehomylly. Ja toisaalta joku peli voi olla aluksi huonosti optimoitu, mutta pelimoottorin edelleen virittely patchien myötä voi parantaa tilannetta (Dishonored 2).
 
Lähes kaikki moninpelit ryytyvät, kun Euroopan servuille änkeää 300+ pingin kiinalaisia...
 
Cities: Skylines (2015)

Laitevaatimukset on todella kevyet, mutta omalla koneella fps on helposti alle 30 (1440p) kun vähänkin enemmän tavaraa ruudulla.
 
Fallout 4 kärsi FPS dropeista lähellä kaupunkeja. GPU-usage tippui reilusti, mutta prossussa olisi vielä riittänyt vääntöä.

Tuohon viekä lisäksi se, että loading screenit kestävät järjettömiä aikoja. Luultavasti taas joku paskakonsolien ehdoilla tehty hieno ominaisuus.
 
Pikavilkasulla ei löytyny PUBG vielä triidistä. Ihmettelen suuresti. Yksi paskimpia pelimoottoreita miesmuistiin. Eivätkä vaikuta olevan edes hirveän kiinnostuneita tekemään asialle mitään, puskeevat vaan ulos niin paljon mikromaksuja kun ehtiivät ennen kuin peli kuolee.
 
Pikavilkasulla ei löytyny PUBG vielä triidistä. Ihmettelen suuresti. Yksi paskimpia pelimoottoreita miesmuistiin. Eivätkä vaikuta olevan edes hirveän kiinnostuneita tekemään asialle mitään, puskeevat vaan ulos niin paljon mikromaksuja kun ehtiivät ennen kuin peli kuolee.

Pelimoottorissahan ei tuo vika ole, pubg kuitenkin käyttää unreal engine 4:sta joka on itsessään pätevä pelimoottori. Pubgin tapauksessa taitaa vaan olla enemmän tekijätiimin taidoista kiinni tuo pelin suorituskyky. Vaikkakin tuota on saatu aika paljon paikkailtua niin kyllähän se peli edelleen tekee täysin käsittämättömiä nykäisyjä ajoittain.
 
Star Citizen 3.2.+ :) No juu vitsi.

Pelimoottorissahan ei tuo vika ole, pubg kuitenkin käyttää unreal engine 4:sta joka on itsessään pätevä pelimoottori. Pubgin tapauksessa taitaa vaan olla enemmän tekijätiimin taidoista kiinni tuo pelin suorituskyky. Vaikkakin tuota on saatu aika paljon paikkailtua niin kyllähän se peli edelleen tekee täysin käsittämättömiä nykäisyjä ajoittain.

Emmää tuossa ole huomannut erikoisempia nykäsyjä, aika tasasesti sielä 100fps paremmalla puolella mennään. Aika tasasesti tuo mulla menee tai jopa droppaa alussa jos pompaa paikkaan jossa tuhottomasti porukkaa niin alle 100.. Tai sitten vain ole niin kulta silmä et tuollaisia huomaise.

No fallout onkin sitten oma juttunsa ;)
 
Team17 Early Access tekele My Time At Portia on kyllä todella huonosti optimoitu. Graafisen ulkoasun puolesta pelin pitäisi pyöriä ihan nätisti 3570k + GTX 970 combolla, mutta niin vaan näytönohjain huutaa hoosiannaa ilman että FPS pysyisi tasaisena tai edes yli ~60. Varsinkin taisteluissa ym. peli nykii jopa välillä aika reippaastikin.

Ilmeisesti tiimi on kuitenkin havahtunut asiaan kun uusin kehityspostaus on ilmoitus että nyt vääntävät suorituskyvyn parissa lähiviikot. Mikähän tuossa lie se aspekti joka tekee pelistä niin pirun kuormittavan varsinkin näyttikselle...
 
PUBG on kyllä semmoinen tekele, että huhhuh. Loppui itsellä kokonaan into, kun tämä ”jätti” early accesin. Todellisuudessa sama de-sync ja lagi vaivaa aivan järkyttävästi, mutta silti pitää julkaista uusia karttoja, mikromaksuja, battle passia yms...
 
Star Citizen 3.2.+ :) No juu vitsi.



Emmää tuossa ole huomannut erikoisempia nykäsyjä, aika tasasesti sielä 100fps paremmalla puolella mennään. Aika tasasesti tuo mulla menee tai jopa droppaa alussa jos pompaa paikkaan jossa tuhottomasti porukkaa niin alle 100.. Tai sitten vain ole niin kulta silmä et tuollaisia huomaise.

No fallout onkin sitten oma juttunsa ;)

En kyllä yhtään allekirjoita tätä. GTX 1080 ja 3770K @ 1440p ja fps huitelee kyllä välillä kun ruudulla ei paljoakaan ole niin 100fps paremmalla puolella. Sitten kun ruudulla alkaa tapahtuu jotain niin alkaakin tulee todella ärsyttäviä nykimisiä välillä. Ja se lootlagi on jotain aivan naurettavaa, etenkin pelin alussa.
 
Tuohon viekä lisäksi se, että loading screenit kestävät järjettömiä aikoja. Luultavasti taas joku paskakonsolien ehdoilla tehty hieno ominaisuus.

God of War on tehty hienosti. Ei latausruutuja ollenkaan, poislukien uusi peli ja tallennuksen lataus. Saisivat muut ottaa mallia.
 
God of War on tehty hienosti. Ei latausruutuja ollenkaan, poislukien uusi peli ja tallennuksen lataus. Saisivat muut ottaa mallia.
Eikös GoW latausruudut ole jotenkin "naamioitu" että kun liikkuu jossain onkalossa niin peli lataa samalla seuraavaa aluetta.
Hatun arvoinen suoritus toki näinkin.

Omaa listaani voisin laittaa Telltalen batmanin nytten kun pelanut sitä, välillä nykii ja paukkuu aikahyvin. Yritin kyllä katsoa nettivinkit mutta eivät auttaneet kun vähäsen.

Syy varmasti vanhan pelimoottorin.
 
Eikös GoW latausruudut ole jotenkin "naamioitu" että kun liikkuu jossain onkalossa niin peli lataa samalla seuraavaa aluetta.
Hatun arvoinen suoritus toki näinkin.
Ainahan käytännössä jokaisessa vähänkään isommassa pelissä (vrt. Miinaharava) pitää jossain tilanteessa ladata. Kysymys on lähinnä siitä, miten hyvin tai huonosti lataaminen saadaan piilotettua pelaajalta.
 
Eikös GoW latausruudut ole jotenkin "naamioitu" että kun liikkuu jossain onkalossa niin peli lataa samalla seuraavaa aluetta.
Hatun arvoinen suoritus toki näinkin.

on jos ”teleporttaa” alueelta toiselle, eli juurikin tuo onkalo, mutta jos vaan liikkuu normaalisti niin ei ole edes mitään huomattavaa naamiointia.
 
Vanhoissa Resident Evileissä ehkä parhaiten naamioidut lataukset, eli ne klassiset ovien aukeamiset. :)
Paitsi ressa3 kun se ovi hajos niin siitä pääsi suoraa ilman latausovea menemään.
En jaksa muistaa oliko 3 tai muu mutta joku niistä kuitenkin.
 
Lähes kaikki moninpelit ryytyvät, kun Euroopan servuille änkeää 300+ pingin kiinalaisia...

Ei se kiinalaisten vika pelkästään ole. Ei luulisi olevan vaikea estää tietyn pingin yli olevilta pääsy. Onhan noita pc-pelejä joissa lentää hyvinkin nopsaan jos menee ping tietyn rajan yli.
 
Klassinen GTA IV. Muistaakseni joskus GTX 970 näyttiksellä sitä kokeilin ja ei silläkään mitenkään upeasti pyörinyt. Paljon sai kikkailla ja tehdä omia tiedostoja, jotta sai ylipäätään käyntiin.
Samaisella näyttiksellä sain selvän hyödyn, eli töksähtely väheni, kun tuikkasin pelille nvidian asetuksista "Maximum prerendered frames":n ygöseen. Näköjään olin laittanut sieltä myös vsyncin adaptivelle ja tietty virransäästelyt max performancelle. Nykyään pidän prerenderia ykkösessä globaalisti, koska eipä siitä näytä olevan haittaa.

Liitteessä todistekäppyrä, ilman otsikoita tosin. Ylhäältä alkaen framerate+frametime, gpu:n mhz + fan rpm, cpu+gpu lämpötilat (vihreä cpu, punainen gpu), cpu+gpu usage (massiivinen ero), cpu+gpu muistin käyttö + pagefile. Prossuna oli tuolloin i5 6500.

GTA IV-nvidia.png
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 783
Viestejä
4 496 458
Jäsenet
74 292
Uusin jäsen
GeGGoZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom