Huolto kysyy salasanaa

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet' , aloittaja Roosaliina, 14.01.2018.

  1. Roosaliina

    Roosaliina

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    14.01.2018
    Toimitin Asuksen läppärin huoltoon ja nyt huolto kysyy koneen salasanaa/pinkoodia. Wtf? En koneista paljon ymmärrä, mutta ei kuulostanut kovin asialliselta. Annoin kyllä salasanan jotta vihdoin saisin koneen joskus takaisin, mutta jäi ihan ärsyttämään. Osaako joku sanoa, miksi huolto tarvitsee salasanan?
     
  2. perato

    perato

    Viestejä:
    2 507
    Rekisteröitynyt:
    28.10.2016
    Edit: Nvm.
     
  3. greenlight

    greenlight

    Viestejä:
    1 089
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kannattaa varmaan kysyä huollosta asiaa. Mehän emme täällä tiedä, miksi sinä edes veit koneesi huoltoon.
     
  4. Pertti_Pasanen_Spede

    Pertti_Pasanen_Spede

    Viestejä:
    419
    Rekisteröitynyt:
    10.03.2017
    Varmaan sen takia, että voivat sitä konetta testata kunnolla? Autonkin viet varmaan huoltoon ilman avaimia
     
    Jimzamjimmyy tykkää tästä.
  5. Roosaliina

    Roosaliina

    Viestejä:
    2
    Rekisteröitynyt:
    14.01.2018
    Ehkä sit olen todellakin vaan niin tahvo, kun olen luullut että huolto onnistuisi ilman salasanaa. Useampi huolto jo puhelinten kanssa takana ja se on kyllä aina onnistunut ilman suojakoodia tai salasanaa. Kuvittelen siis omiani, että pääsisivät käsiksi koneeseen ilman mun tunnuksia.

    Salasana jo sanana kertoo, että sitä ei ehkä kuuluisi jaella, joten ihmettelen ettei huoltoon lähetettäessä ohjeissa jo lue, että salasana kannattaa ottaa pois käytöstä tai vaihtaa. Ei sillä, että sillä olisi nyt mun kannalta enää väliä. Ei siellä koneella mitään salaista ole eikä salasana ole muualla käytössä.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2018
  6. Mika

    Mika

    Viestejä:
    98
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ainakaan HP:n huolto ei ole kaivannut salasanaa, en olisi kyllä MS-tilini salasanaa heillä antanutkaan. Hyvin saivat silti osat vaihdettua ja ajurit päiviteteltyä. Jonkun network-bootin ne näihin suorittaa että pääsevät asentelemaan.
     
  7. jjs

    jjs

    Viestejä:
    122
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Vieras-tili kannattaa kokeeseen ennen huoltoa tehdä, niin saavat testailtua.
     
    Roosaliina tykkää tästä.
  8. Griffin

    Griffin

    Viestejä:
    2 598
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Admin oikeudet pitää olla, jos halutaan ajureita päivitellä ym.
    Kannattaa siis tehdä paikallinen ADMIN tili huoltoa varten.
    Tai no.. Periaatteessahan ja käytännössä, kun levyn ottaa ja pistää toiseen koneeseen, joka on huoltokonsolitilassa, niin sitä ei kiinnosta mitkään tiedostojärjestelmän oikeudet ym pikkuseikat. Taitaa vain olla ohjelmat harvassa, joilla saa tehtyä esim offline image ajurinasennuksen / päivityksen..
     
    Roosaliina tykkää tästä.
  9. Diaz\

    Diaz\

    Viestejä:
    5 806
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Ihan normaalia. Esim. Applen huollossa pyydetään salasanaa, jos asiakas tahtoo ettei levyä jyrätä ellei ole pakko.

    Itsellä on aina varmuuskopiot niin annan jyrätä. Pc-koneita oon toimittanut huoltoon ilman kovalevyäkin.