- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 7 074
Suomen myydyin auto taisi 80- luvulla olla Lada.
Jos olikin, niin lähinnä siksi, että automerkkejä oli Suomessa pilvin pimein kuten nykyäänkin, eikä mikään tietty merkki nauttinut tolkutonta markkinaosuutta. Joten jos Lada olikin suosituin, niin se suosituin tarkoitti ehkä jotain 10-20% markkinaosuutta. Itä-länsi -kisan kuitenkin siis länsi voitti selvästi.Suomen myydyin auto taisi 80- luvulla olla Lada.
Syynä oli bilateraarinen kauppa, elikkäs jotain lehmänkauppoja valtioiden välillä. Kun suomi oli vahvasti venäjän hampaissa, saatiin Ladan hinta sopivaksi kuluttajalle tms jneSuomen myydyin auto taisi 80- luvulla olla Lada.
Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.Veikkaisin ettei ollu Lada, kyllä se oli todennäköisesti Corolla tai Bluebird. Täältä ne aloitti Euroopan valloituksen, japsit. Me oltiin pieni, nätti koelaboratorio Toyotalle, Mazdalle, Isuzulle, Datsunille...
Käsittääkseni automerkin valinta oli vielä 80-luvulla myös aatteellinen asia. Tietenkin oli ennakkoluulottomia edullisen auton ostajia, mutta Ladan ostaminen tai omistaminen korreloi vahvasti suurta sydämen ikävää sosialististen neuvostokansojen perheeseen. Ainakin meillä päin niitä oli vain kommunisteilla.Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.
Ahaa... Nyt mä viimein tajuan miksi joskus faija hermostui kun kavereiden kanssa käytiin eräästä toisen ketjun kaupasta hakemassa kuivattuja herneitä puhallusputkiin ja "putkenpätkä + kumihanskan sormi" -aseeseen kun olivat halvempia kuin kilpailijan kaupassa. Tuolla kumihanska-aseella oli joku hieno nimikin jota en muista.Samoin ilmeisesti vielä 80-luvulla oli ihan epäironisesti tapana asioida eri kaupoissa puoluekannan mukaan. Moskovan-kaupassa kävi vasemmisto, tai ainakaan porvarit eivät yleensä käyneet siellä.
Tämä se taitaa olla, oma maalaisuuteni. Kaupunkien kommarit ovat varmaankin olleet jo silloin japsiautomiehiä, jos olivat automiehiä. Kuitenkin oletan että Trustivapaata neuvostopanssarien polttoainevarastoa käytettiin ja Edistysmielisen osuustoiminnan liikkeestä ostettiin makkarat kastikkeeseen.70-luvulla oli se puolueen mukaan ja Lada myi, mutta kasarilla alkoi olla jo tekniikka niin kehittynyttä ja halpaa, että lähinnä peräkylien änkyrät ja tulipunaiset kommarit osti uutena autona Ladan, vaikka Datsunia ja Nissania oli saatavana.
Lutkuksi olen ymmärtänyt moista joskus nimitettäneen.Tuolla kumihanska-aseella oli joku hieno nimikin jota en muista.
Opel ja Ford taisi olla suosittuja myös, ja toki Mersu tietyissä piireissä.Nyt kun oikein pinnistelee muistia niin Ladaa oli kyllä kohtalaisen paljon, samoin Toyotaa, varsinkin Corollaa ja Saabia taisi olla paljon. Kuplavolkkareitakin oli aika paljon. Muitakin merkkejä kyllä oli mutta ainakin omien muistikuvien mukaan huomattavasti vähemmän.
Kortsariksi sitä kutsuttiin ainakin Vantaalla 90-luvulla.Ahaa... Nyt mä viimein tajuan miksi joskus faija hermostui kun kavereiden kanssa käytiin eräästä toisen ketjun kaupasta hakemassa kuivattuja herneitä puhallusputkiin ja "putkenpätkä + kumihanskan sormi" -aseeseen kun olivat halvempia kuin kilpailijan kaupassa. Tuolla kumihanska-aseella oli joku hieno nimikin jota en muista.
Pohjoisessa kans aikoinaan kortsupyssyksi eli kortsariksi sanottiin.Kortsariksi sitä kutsuttiin ainakin Vantaalla 90-luvulla.
Juu. Lutku oli täälläpäin ilmakivääri.Kortsariksi sitä kutsuttiin ainakin Vantaalla 90-luvulla.
Noita Artas Narva lamppuja oli kotipuolessa vähän joka talossa, lienee ollut joku pitempiaikainen halppis tms. No DDR kun valmistusmaa niin halpahan sen täytyy olla. Omat kokemukset kyseisestä lampusta oli että siinä oli aina paristoa jäljellä. Kontaktit oli nimittäin niin huonot paristoon, kytkimeen ja polttimoon että ei se koskaan palanut ilman että renkkasi kytkintä, väänteli pariston liuskoja ja pyöritteli sitä valonheitin/linssi osaa. Pienellä hinkkaamisella sai aina valon päälle hetkeksi. Eipähän jäänyt päälle vahingossa. Linssiä pyörittämällä myös valokeilan kulma muuttui.DDR:ssä valmistetut taskulamput olivat myös yleisiä.
Kävin Kanadassa & USAssa kielikurssilla kesällä -85.Suomessa valmistettiin myös Talbotteja ja niitä oli aika paljon liikenteessä.
Lada oli yksi harvoja itätuotteita, joita täällä saatiin ylipäätään kaupaksi. Maahantuoja vuosittain arvioi, paljonko niitä menee seuraavana vuonna kaupaksi ja venäläinen neuvottelija yritti nostaa tilausmäärää mahdollisimman korkealla. Kauppa oli silti epätasapainossa ja Venäjä peri Neuvostoliiton velan maksellen sitä seuraavat parikymmentä vuotta takaisin. Viimeinen erä taidettiin maksaa 2012. Ei se Lada niin huono auto ollut, kun ei ne muutkaan oikeasti tuohon aikaan kaksisia olleet, ainakaan saman hintaluokan autot. Simppeli tekniikka, niin jokainen osasi korjata. Mutta se on epäilemättä totta, että määrät vähenivät kasarilla, itsekään en muista autoa enää erityisen runsaslukuisena tuolloin. Tosin asuin pienellä, Keskustavetoisella paikkakunnalla, mikä saattoi vaikuttaa asiaan.
Sama juttu meillä.. Faijalla oli Lada seitkytluvun lopusta 90-luvulle eikä ollut kommunisti. Ihan normi demari-duunari. Viimeisin malli oli joku finlandia erikoismalli, ainakin sisustus oli parempi ja oli siinä kait muitakin "hienouksia". Hienosti sillä tuli lomareissulla ensin smålandia ja sitten kafin vaunu perässä. Ysärillä hommasi sitten jo ensin mitsun ja sen jälkeen f-astran.Vanhemmillani oli ladoja 80 luvulla ja varmaan vielä 90 luvullakin. Ihan puhtaasti hinnan takia, nuo oli halpoja sekä helppo korjata itse. Luulen että suurin osa jolla oli lada oli se hinnan takia eikä siksi että olisi kommunisti.
Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.Kun hänelle piti hommata oma työmatka-auto oli ensin parikin Fiat 127:aa ja sitten ysärillä investoi ja osti uudehkon fiat unon.
Kyllä se Lada noi fiiatit voitti joka suhteessa.. Vaikka joskus hävettikin teininä nousta Ladan kyydistä kaupungissa tai koululla..
Hiivatissa on hienommat ovenkahvat.Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.
Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.
Kuin kaksi marjaa?
![]()
![]()
Juu niin se alunperin perustuukin mutta jos verrataan 124 Fiattia/vanhaa pyöreälamppuista ladaa johonkin uudempaan 2105 versioon niin perusta on sama mutta on niissä kehitystä tapahtunut.. Taas makuasia mutta on se 127 kaikinpuolin paskempi auto kuin Lada.Tuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.
Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.
Kuin kaksi marjaa?
![]()
![]()
Kummilla oli oli Fiat, pisti Fiat tarrat ikkunoihin kun tuli vittuilua ladasta.Vaihtaa vaan laatokkaan Fiatin merkit, niin ei leimaudu kommunistiksi. Tosin ei nykyään ole moisesta enää pelkoa niinkuin silloin ennen. Tosikommunistit ajelivat kyllä Moskovitshillä.
Lada oliTuota noin, Lada perustui Fiat 124 -malliin. Sitä en osaa sanoa, että missä asioissa toinen oli toistaan parempi tai huonompi.
Toisaalta, kuten todettua, maahantuoja modasi Ladoja aika rankasti Suomessa, joten täällä myydyt Ladat ei ollut sama asia kuin Neuvostoliiton Ladat, etenkään kun Suomeen lähetetyt Ladat oli parempaa "export" -mallistoa lähtöjäänkin.
Kuin kaksi marjaa?
![]()
![]()
Olihan tuo Lada aika hirveä ajettava. Nykyajan autot ja 1980-luvun ja 1990-luvun normi-länsiautot kulkevat maantiellä suunnilleen suoraa ilman että rattia tarvii koko ajan jonnekkin suuntaan olla aktiivisesti kääntämässä. Ladassa se auto koko ajan meni vähän jonnekkin muualla suuntaan kuin suoraan ja sitä ajolinjaa piti jatkuvasti ratista korjailla. Ratissa oli myös luokkaa 10 senttiä väljyyyttä ennen kuin rattia käänteässä pyörät alkoivat kääntyä. Ohjaustehostinta Ladassa ei ollut, niin rattia sai tosiaan vääntää esimerkiksi pysäköidessä. Moottori oli myös sellainen, että kaasua sai tosiaan painaa että ohitus maantien nopeudesta onnistui. Auton äänimaailmaa ohjaamossa voi luonnehtia äänekkääksi. Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.Lada oliparanneltuEDIT: tai ei nyt välttämättä paranneltu, mutta kehitetty versio Fiat 124:stä. Tässä on lueteltu olennaiset erot:
![]()
The First Lada Was Way More Than Just A Re-Badged Fiat
I’m sure many of you think the Soviets simply copied the Fiat 124 to create the Lada 1200 and all its numerous siblings, but now that we bought one, it’s time to show you how far that is from what happened.jalopnik.com
Muistan kun pentuna näin tuollaiset 124 Fiiatin ja sehän ihmetytti, kun Ladana tuntemani auto olikin Fiatin merkeillä. Joku minulle sitten kertoi, että näitä samanmoisia on tehty Fiatinakin.
Laitevuokraamo oli Thorn. Videonauhuria ja telkkaria sai sieltä muistaakseni vuokralle. Oli varmaankin Foorumissa tai Asematunnelissa / Makkaratalossa.Taisi olla Thor. Vuokrasin sieltä joskus Jamon kajarit ja lunastin vuokra-ajan loputtua ne itselleni. Muistaakseni Foorumissa oli se liike josta vuokrasin.
Joo, kyllähän se suomen toiseksi halvin (Mossen jälkeen?) ja aika monena vuotena Suomen suosituin auto näkyi katukuvassa usein Kuplavolkkarin, Toyota Corollan ja viistoperäisen Nissan Cherryn kanssa. Aikamoinen traktorihan se oli, mutta olipa faijan Latukka ainoa auto, joka Helsingin Ullanlinnassa meidän asuinkadulla lähti käyntiin kevättalvella 1987 kun oli pakkasta jotain 34 astetta. Ratissa ei kyllä ollut väljää kuin enintään lain sallimat 25 mm, nykymittapuulla aika paljon, mutta johtui ohjausvaihteen tyypistä (simpukka). Lada oli ehkä köyhien auto, Mosse taas umpikommareiden kulkine. Kun 90-luku tuli, alkoivat Suomen Ladatkin hiljalleen kadota takaisin Venäjälle vuosikymmenen loppupuolella, kun itänaapurin neukkunostalgikot niitä alkoivat hamstrata... Ja nyt näitä näkee lähinnä museorekisteröityinä harrastevehkeinä. Länsiautot (saksalaiset ja japanilaiset) valtasivat Suomen tiet hiljalleen 80-luvun aikana.Olihan tuo Lada aika hirveä ajettava. Nykyajan autot ja 1980-luvun ja 1990-luvun normi-länsiautot kulkevat maantiellä suunnilleen suoraa ilman että rattia tarvii koko ajan jonnekkin suuntaan olla aktiivisesti kääntämässä. Ladassa se auto koko ajan meni vähän jonnekkin muualla suuntaan kuin suoraan ja sitä ajolinjaa piti jatkuvasti ratista korjailla. Ratissa oli myös luokkaa 10 senttiä väljyyyttä ennen kuin rattia käänteässä pyörät alkoivat kääntyä. Ohjaustehostinta Ladassa ei ollut, niin rattia sai tosiaan vääntää esimerkiksi pysäköidessä. Moottori oli myös sellainen, että kaasua sai tosiaan painaa että ohitus maantien nopeudesta onnistui. Auton äänimaailmaa ohjaamossa voi luonnehtia äänekkääksi. Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.
Hinnan lisäksi Ladassa hyviä puolia olivat lähinnä korkea maavara, takaveto ja se, että lämmityslaitteessa lämpöä riitti talvella. Ja se, että jos Ladalla ajaminen sujuu niin kyllä se ajaminen sujuu millä vaan henkilöautolla sen jälkeen.
Seat 124 on myös samaa sarjaa.Lada oliparanneltuEDIT: tai ei nyt välttämättä paranneltu, mutta kehitetty versio Fiat 124:stä. Tässä on lueteltu olennaiset erot:
![]()
The First Lada Was Way More Than Just A Re-Badged Fiat
I’m sure many of you think the Soviets simply copied the Fiat 124 to create the Lada 1200 and all its numerous siblings, but now that we bought one, it’s time to show you how far that is from what happened.jalopnik.com
Muistan kun pentuna näin tuollaiset 124 Fiiatin ja sehän ihmetytti, kun Ladana tuntemani auto olikin Fiatin merkeillä. Joku minulle sitten kertoi, että näitä samanmoisia on tehty Fiatinakin.
Jos ei henkilöautoja, niin Hiace nyt kuitenkin. Siihen lisäksi rattivaihteet. Tyäautoina ollut kumpaakin tosin ysärillä. Ladaa ei saanut hajalle vaikka kuinka rääkkäsi. Autopesulassa huomasin nopsaan että vettä tulee sisään joka ikkunasta ja nurkasta, ensimmäisen kerran pakenin takapenkille - siitä oppineena juoksin autosta ulos pesun ajaksi. Sen ajan pesukoneet siis kun temppu onnistui.Autohan käynnistettiin avaimella myös oudosti vasemmalta puolen rattia. Ei tule kyllä äkkiseltään mieleen muita ratti vasemmalla puolella olevia henkilöautoja joita olen ajanut ja jossa auto käynnistetään ratin vasemmalta puolelta olevasta virtalukosta.
Meillä oli 80-luvun lopussa ja 90-luvun alkupuolella joku tommonen Skoda. Kesäisin oli välillä haasteita päästä esim. futispeleihin, kun moottori ylikuumeni ja jäähdytysnesteet rupes kiehumaan.Itäautojen ryhmästä kohtalaisen yleinen näky Ladan lisäksi oli kasarilla takamoottorinen Skoda, jonka imagon ja ominaisuuksien jättämien muistojen takia vanhemmasta polvesta löytyy vieläkin niitä joille Skoda ei tänäkään päivänä ole hyväksytty automerkki. Takatuuppariskodien katoaminen 90-luvun jälkeen oli täysin totaalista. Ladoja sentään joku vielä on säilynyt. Ja jopa joku Warrekin.
Hinta varmaan vaikutti, mutta kyllä se oli kommunistien ja poliisin tutkijoiden (työ) auto. Kelpas kyllä sitoutumattomille sosialisteille, varsinkin hinnan takia.Vanhemmillani oli ladoja 80 luvulla ja varmaan vielä 90 luvullakin. Ihan puhtaasti hinnan takia, nuo oli halpoja sekä helppo korjata itse. Luulen että suurin osa jolla oli lada oli se hinnan takia eikä siksi että olisi kommunisti.
Toyota myydyin, Lada toisenaSuomen myydyin auto taisi 80- luvulla olla Lada.
Sellainen mielikuva jäänyt uusi Lada olisi maksanut 1980-luvun loppupuoliskolla 50 tuhatta markkaa ja uusi Toyota Corolla 100 tuhatta markkaa sekä uusi E-sarjan mersu sille ajalle tyypillisellä karvalakki miinus varustelulla ja tehottomimmalla vapaasti hengittävällä diesel-koneella 200 tuhatta markkaa.Toyota myydyin, Lada toisena
Onhan tuollainen Ladan fanitus politiikan takia vähän meh, koska kyseinen auto kuitenkin oli alunperin italialainen tekele ja Suomen Ladoja taas modattiin rankasti maahantuojan toimesta Suomessa. Eli ei voi sanoa, että kyseessä olisi todellakaan ollut mikään kommunismin mahtava taidonnäyte tai jotain. Pikemminkin päinvastoin Lada oli osoitus siitä, että ei kommarit itsenäisesti pysty oikein mihinkään.Meilläpäin ajoivat vielä muutama vuosi sitten jotkut ladoilla. Ihan kommunismin takia. Hautaan asti. Täytyy hattua nostaa. Ite en aatteen takia ajaisi millään autolla. Jotkuthan ajaa nykyäånkin.
Ja retromalliin on hyvin kopioitu myös alkuperäisten vika (ominaisuus), eli se, että jonkin ajan jälkeen kytkimen kontakti pettää ja sitä saa asetella tarkkaan, jotta lamppu suostuu toimimaan.Liekkö Airam ostanut lisenssin Artas narvalta omiin taskulamppuihinsa, olivat meinaan niin samannäköisiä. Nykyäänkin myyvät vielä tuota kloonilamppua retro nimellä.
Muistan kyllä tuon ominaisuuden jo 80-luvun Airameista. Kiva oli pentuna pimeässä metsässä leikkiä taskulampun kanssa kun yhtäkkiä et nähnyt mitään, tuli vähän äitiä ikävä.Ja retromalliin on hyvin kopioitu myös alkuperäisten vika (ominaisuus), eli se, että jonkin ajan jälkeen kytkimen kontakti pettää ja sitä saa asetella tarkkaan, jotta lamppu suostuu toimimaan.![]()