Huijausmainokset Googlen hakutuloksissa

Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Tuli törmättyä muutama päivä sitten uutiseen pariskunnasta, joka oli menettänyt 45 000e huijaukseen. Bing-hakukoneessa oli tullut mainoksena "omakannan" sivu, johon he olivat kirjautuneet ja antaneet pankkitunnuksensa. Henkilö oli itsekin tehnyt virheitä, kun ei ollut reagoinut mm. tekstiviestitse tulleeseen varoitukseen mobiilisovelluksen aktivoinnista. Lue lisää täältä: Pankki syytti uhreja, kun pariskunta menetti huijarille 45 000 euroa – ”Ei voi sanoin kuvata, miltä se tuntuu”

Ajattelin, että tämä on vain Bingin ongelma. Harmillisesti kuitenkin tänään Firefox ei suostunut lataamaan MSI Afterburneria, joten vaihdoin Edgeen. Edgellä ei ole Ublockia käytössä ja kappas kehveliä mikäs sinne hakutuloksiin pamahti ensimmäiseksi. Mainos, joka ohjaa lähes täydelliselle kopiolle MSI:n sivuista. Menin itse avaamaan linkin ja huomasin vasta väärästä fontista, että joku on pielessä. Varmuudella en tietenkään voi sanoa sivuston olevan huijaus, mutta eipä tuo luottamusta herätä. Jos joku minua valveutuneempi tietoturva-ammattilainen haluaa asian tarkistaa, niin anna mennä vaan.

Huijaus.PNG


Postaukseni tarkoituksena on pohtia, että kenelle näistä kuuluu vastuu ja miten tällaistä voidaan estää. Joitakin vuosia sitten Youtubessa alkoi tulemaan näitä "Tohtori Gerhard"-mainoksia ja pohdin jo silloin kenen vastuulla tämä on. Googlen mainoksia on monilla eri nettisivuilla ja jos heidän valvontansa on näin leväperäistä, niin on lähes selvää, että muuallakin tulee näitä. Eri mainostenesto-ohjelmat ovat yksi keino, mutta toisaalta se tarkoittaa monelta hyvältäkin sivulta mainostulojen evääntymisen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Googleen mainosmäärä on niin suuri ja vaihtuva että eiköhän tuota tarkistusta tehdä algorytmeillä pääsääntöisesti. Noissa mainoksissa on monesti raportointi painike jossain kuten tuossakin varmaan tuon pikku nuolen takana josta käyttäjä voi raportoida mainoksen. Toki harva varmaan jaksaa tai edes tietää tuosta.

Amerikkalaisena yrityksenä google varmaan on suojannut hyvin selustansa käyttöehtojen pikkupräntillä näiden kusetuksien vastuulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Mainoksia ei kannata ikinä klikata, ja mainostenestäjän käyttäminen on tietoturvan kannalta järkevää.

Googlen hakutuloksissa mainokset ovat kyllä ikävästi normaalien tulosten näköisiä, vaikka niissä pienellä "mainos" lukeekin. Mainosblokkeri auttaa kummasti :smoke:

Toisaalta eivät ne varsinaiset hakutuloksetkaan aina ole turvallisia, kyllä sinnekin voi huijaussivustoja päätyä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Googleen mainosmäärä on niin suuri ja vaihtuva että eiköhän tuota tarkistusta tehdä algorytmeillä pääsääntöisesti. Noissa mainoksissa on monesti raportointi painike jossain kuten tuossakin varmaan tuon pikku nuolen takana josta käyttäjä voi raportoida mainoksen. Toki harva varmaan jaksaa tai edes tietää tuosta.

Amerikkalaisena yrityksenä google varmaan on suojannut hyvin selustansa käyttöehtojen pikkupräntillä näiden kusetuksien vastuulta.
Suuruus ei sinällään poista vastuuta mielestäni ;) Raportoinkin tuon välittömästi juuri tuosta minkä itsekin mainitsit. En ainakaan uudestaan onnistunut saamaan sivua hakutuloksiin, joten toivotaan, että kukaan ei tuohon haksahda.

Vastuuvapaus ehdoista varmasti löytyy, tämä oli ehkä enemmänkin filosofista pohdintaa. Yritän myös saada itselleni ajatuksia, mitä voisin itse esimerkiksi tehdä, että sukulaiset eivät noihin haksahtaisi. Mainosblokkereissa on kuitenkin haittapuolensa, ei niitä voi kaikille asentaa.

Mainoksia ei kannata ikinä klikata, ja mainostenestäjän käyttäminen on tietoturvan kannalta järkevää.

Googlen hakutuloksissa mainokset ovat kyllä ikävästi normaalien tulosten näköisiä, vaikka niissä pienellä "mainos" lukeekin. Mainosblokkeri auttaa kummasti :smoke:

Toisaalta eivät ne varsinaiset hakutuloksetkaan aina ole turvallisia, kyllä sinnekin voi huijaussivustoja päätyä.
Harmittavaa kyllä, että mainokset ovat nykyään entistä useammin tietoturvauhka. Tuntuu kyllä järjettömältä, että nuo mainokset on onnistuttu piilottamaan tuonne hakutulosten sekaan niin, että niitä ei välttämättä heti erota. Vaikuttaa noissa mainoksissa esiintyvän vain huomattavasti useammin noita huijaussivustoja, kuin varsinaisissa hakutuloksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 926
Suuruus ei sinällään poista vastuuta mielestäni ;) Raportoinkin tuon välittömästi juuri tuosta minkä itsekin mainitsit. En ainakaan uudestaan onnistunut saamaan sivua hakutuloksiin, joten toivotaan, että kukaan ei tuohon haksahda.

Vastuuvapaus ehdoista varmasti löytyy, tämä oli ehkä enemmänkin filosofista pohdintaa. Yritän myös saada itselleni ajatuksia, mitä voisin itse esimerkiksi tehdä, että sukulaiset eivät noihin haksahtaisi. Mainosblokkereissa on kuitenkin haittapuolensa, ei niitä voi kaikille asentaa.



Harmittavaa kyllä, että mainokset ovat nykyään entistä useammin tietoturvauhka. Tuntuu kyllä järjettömältä, että nuo mainokset on onnistuttu piilottamaan tuonne hakutulosten sekaan niin, että niitä ei välttämättä heti erota. Vaikuttaa noissa mainoksissa esiintyvän vain huomattavasti useammin noita huijaussivustoja, kuin varsinaisissa hakutuloksissa.
Tuttavien suojelemiseksi varmaan ainoa kohtuu helppo tapa (joskin ei idioottivarma)on laittaa niille käyttöön joku virustorjunta jossa on jonkinsortin content filter ominaisuus. Eli siis koittaessa mennä sivustolle jonka firma on luokitellut haitalliseksi estää virustorjunta sivulle pääsyn ilmoituksella asiasta. yleensä vaatii jonkun virusturvan selainlaajennuksen asentamisen. Nämäkään ei sitten ihan satavarmoja ole johtuen tietoturvan ainaisesta kissa-hiiri leikistä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 477
Isovanhempien läppäreille olen aina laittanut kirjainmerkkitoolbarin käyttöön ja käskenyt klikata siitä aina verkkopankkiin. Näin päätyy oikeaan paikkaan. Turha kuvitella että osaisivat kirjoittaa esim. S-Pankki.fi osoiteriville. Tämä kun tuntuu olevan mahdotonta jopa uusille "diginaatiiveille" vaan aina mennään kaikkialle Googlen kautta.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 184
Mainosblokkereissa on kuitenkin haittapuolensa, ei niitä voi kaikille asentaa.
Kyllä itse asensin uBlock Originin isän ja äidin Firefoxiin enkä ole törmännyt ongelmiin heidän kanssaan. Mitä haittapuolia siinä voi mielestäsi olla?

Ja jos pidit yhtenä haittapuolena omassa käytössäsi, että hyvät sivustot menettävät mainostuloja, niin voit tietysti laittaa pois päältä niillä sivustoilla.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
704
Kyllä itse asensin uBlock Originin isän ja äidin Firefoxiin enkä ole törmännyt ongelmiin heidän kanssaan. Mitä haittapuolia siinä voi mielestäsi olla?

Ja jos pidit yhtenä haittapuolena omassa käytössäsi, että hyvät sivustot menettävät mainostuloja, niin voit tietysti laittaa pois päältä niillä sivustoilla.
Liian tarkat blokkaukset rikkovat sivuja ja liian löysät taas päästävät tuollaista roskaa läpi. Balanssin löytäminen siis vaikeaa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 126
Mainosblokkereissa on kuitenkin haittapuolensa, ei niitä voi kaikille asentaa.
Suurimman osan mainoksista saa pois laitteesta kuin laitteesta (mobiili, TV:t yms yms) käyttämällä DNS-suodatusta. Esim NextDNS on tälläinen palvelu.

Tein palvelusta esittelyvideon, jos palvelun nimi on täysin tuntematon. Video löytyy signun linkin takaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 734
Postaukseni tarkoituksena on pohtia, että kenelle näistä kuuluu vastuu ja miten tällaistä voidaan estää.
Ei mulle ainakaan tule mieleen ketään muuta kuin artisti itse. Ikäviähän nämä ovat mutta ihmiset ovat kai iät ajat huijanneet toisiaan ja tulevat jatkossakin huijaamaan.

Esim. mulla nyt selain varoitti tuosta sivusta eikä se edes toimi, mutta eihän tälläiset systeemit voi olla realiaikaisia. Luultavasti tuolla oli jokin yksinkertainen trojan käärittynä afterburneriin, jonka hyvin mahdollisesti antivirus olisi tunnistanut joka tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 434
Ei mulle ainakaan tule mieleen ketään muuta kuin artisti itse. Ikäviähän nämä ovat mutta ihmiset ovat kai iät ajat huijanneet toisiaan ja tulevat jatkossakin huijaamaan.

Esim. mulla nyt selain varoitti tuosta sivusta eikä se edes toimi, mutta eihän tälläiset systeemit voi olla realiaikaisia. Luultavasti tuolla oli jokin yksinkertainen trojan käärittynä afterburneriin, jonka hyvin mahdollisesti antivirus olisi tunnistanut joka tapauksessa.
Tämähän näissä on ongelmana että jos joku sivu on luotettava nyt niin vartin päästä se ei olekaan eikä mikään virustorjunta tai blokkeri välttämättä ole kerinnyt reagoimaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 139
Viestejä
4 213 183
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom