Huijaus sivustot

reh

Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
3
iltaa,

Muutama päivä sitten menin tyhmyydessäni laittamaan pankkikortti tietoni erääseen puhelin huijaus sivustoon (1e eurolla tarjotaan kallista puhelinta mitä näitä huijaus kertomuksia nyt on välillä uutisiinkin nostettu).

Maksu ei kuitenkaan onnistunut ja samalla mieleni kirkastui mitä tuli tehtyä.

Maksun esti ilmeisesti Vertified by Visa palvelu, joka
''Mastercard SecureCode ja Vertified by Visa ovat Internet-maksamisen turvallisuutta parantavia palveluja. Kansainväliset korttiyhtiöt Mastercard ja Visa ovat kehittäneet ne yhteistyössä. Palveluissa todennetaan ostohetkellä maksun molemmat osapuolet: ostaja ja kauppias.'' Lainaus nordean sivulta. Kauppiasta ei ilmeisesti voitu tunnistaa?

Tuo samainen palvelu myös ilmeisesti estää kauppias osapuolta näkemästä maksaja puolen pankkikortti tietoja, koska ''Tehdessäsi ostoksia Mastercard SecureCode- tai Verified by Visa -palveluun liittyneen kauppiaan sivuilla syötät ensin kortinnumeron, voimassaoloajan ja turvakoodin. Lopuksi vahvistat ostoksen Nordean pankkitunnuksillasi tai konttorista erikseen tilattavalla kiinteällä salasanalla. Syöttämäsi tiedot, esim. pankkitunnukset, eivät välity kauppiaalle. Kauppias saa vain vahvistuksen tunnistuksen onnistumisesta myyntiluvan muodossa.’’ Lainaus Nordea sivuilta.

Virheen tajuttuani kirjauduin verkkopankkiin ja siirsin kyseisen kortin tilillä olleet rahat toiselle tilille ja suljin kortin.

Onko näin, että kauppias puoli ei kuitenkaan edes saanut pankkikorttini tietoja?
Ja jos olisi saanut, olisiko pelkästään kortinnumeron, voimassaoloajan ja turvakoodin. avulla voinut tyhjentää tilin (kyseessä siis pankki- ei luottokortti)? Yhteys- ja osoite tietoni myös tuolle sivulle laitoin, mutta se ei kai niin vakavaa ole?

Myöhemmin koitin mielenkiinnosta sivuhistorian kautta päästä samalle sivulle uudestaan, mutta virustorjunta ohjelma esti.

Kuinkahan paha virhe tuli tehtyä? Jos täällä on viisaampia niin kuuntelen mielelläni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 997
Jos tiedot syötetään huijarin sivulle, huijari ne saa 100% varmasti. Tuo Verified by Visa on siitä hauska juttu, ettei käsittääkseni se ole mikään vaatimus tänäkään päivänä. Eli kortin tiedoilla voi tyhjentää tilin, kunhan maksunvälittäjällä ei ole tuo Verified käytössä.

Mutta kerran kortti kuoletettu ja tililtä ei mitään lähtenyt, kaikki on hyvin. Kunhan vaan on jatkossa vähän varovaisempi, pitäisi aina miettiä, onko joku liian hyvää ollakseen totta. Itsekin olisin kerran erääseen Bitcoin-huijaukseen langennut, jos olisin omistanut bitcoineja... :vihellys:
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
"Kauppias" on saanut kaikki antamasi tiedot, se että vasta pankki estää transaktion ei estä sivua tallentamasta saamiaan tietoja muualle sitä ennen.

Olen itse ostanut usein nettikaupasta siten, että kotimaista kirjautumisvarmennusta ei ole kysytty. Kyllä, annoit heille korttiin liitetyn tilin tyhjentämiseen tarvittavat tiedot (korttia hyväksikäyttäen).

Nimi- ja osoitetiedot ovat käyttötavaraa nettihuijareille nekin, varsinkin yhdistettynä muihin tietoihin. Kannattaa jstkossa seurata tilin tapahtumia, tilausyllätyksiä postilaatikossa, mahdollisia väärennettyjä laskuja etc. ja ottaa tästä opikseen.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 858
Kuinkahan paha virhe tuli tehtyä? Jos täällä on viisaampia niin kuuntelen mielelläni.
Tilaa vain uusi maksukortti uudella korttinumerolla ja pidä se entinen suljettuna.

Eiköhän tuo sillä ole kunnossa.
 

reh

Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
3
Kiitos kaikille vastauksista.

''Nordean korttiehtojen mukaan, Visa ja Mastercard -korteilla saa kuitenkin maksaa vain sellaiselle verkkokauppiaalle, joka on mukana Verified by Visa tai MasterCard SecureCode -palvelussa''.

Tarkoittaako tämä siis, että kortilla ei saisi maksaa sellaiselle verkkosivulle, joka ei ole mukana Vertified by Visa palvelussa? Mutta maksaminen on silti kuitenkin mahdollista? Itse olin ymmärtänyt, että jos kortin aktivoi verkkomaksu kelpoiseksi niin samalla aktivoituu automaattisesti tuo Vertified by Visa, joka ''valvoo'' aina kun kortilla ostaa verkkosivusta riippumatta.

Sitten en kyllä ymmärrä miksi maksu estyi? Jos kauppias osapuolella ei ollut tuota Vertified by Visaa käytössä. (onneksi jotenkin se kuitenkin estyi)

Itselleni oli uutta myös uutta tuo, että kotimaista kirjautumisvarmennusta ei kaikissa verkkokaupoissa edes kysytä. Ei ole itselleni tullut sellaista verkkokauppaa vastaan.

Jatkona sanosin, että kortti mitä käyttää verkossa on taitaa olla koko ajan pienen riskin alla, koska yleensähän sillä on tehty maksuja moniin turvallisina pidettyihin verkkokauppoihin, jotka on tallentanut kortin tiedot järjestelmiinsä. Jotka kuitenkin voi joku taitavampi sieltä onkia (epätodennäköistä)?
Ei ole ennen tällaista edes mieleen tullut.
 
Viimeksi muokattu:

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Tarkoittaako tämä siis, että kortilla ei saisi maksaa sellaiselle verkkosivulle, joka ei ole mukana Vertified by Visa palvelussa? Mutta maksaminen on silti kuitenkin mahdollista? Itse olin ymmärtänyt, että jos kortin aktivoi verkkomaksu kelpoiseksi niin samalla aktivoituu automaattisesti tuo Vertified by Visa, joka ''valvoo'' aina kun kortilla ostaa verkkosivusta riippumatta.
Sitähän se tarkoittaa. Itse annan tuolle rajakselle piut paut, en edes tiedä onko sitä olemassa omalla S-ryhmän kortillani. Kaikki Visa -kortit on kuulema nykyään automaattisesti listattuna VBV -palvelussa, mutta kaupat eivät välttämättä silti käytä sitä:

Verified by Visa is an opt-in service on both ends of the transaction. It will be in-effect only on transactions involving a cardholder and a merchant who have opted-in to the service.
Itselleni oli uutta myös uutta tuo, että kotimaista kirjautumisvarmennusta ei kaikissa verkkokaupoissa edes kysytä. Ei ole itselleni tullut sellaista verkkokauppaa vastaan.
Kirjoitin tilloin yöllä hiukan hämärässä mielentilassa, tämä varmennus on juuri se VBV -varmennus :D

Jatkona sanosin, että kortti mitä käyttää verkossa on taitaa olla koko ajan pienen riskin alla, koska yleensähän sillä on tehty maksuja moniin turvallisina pidettyihin verkkokauppoihin, jotka on tallentanut kortin tiedot järjestelmiinsä. Jotka kuitenkin voi joku taitavampi sieltä onkia (epätodennäköistä)?
Kaikki korttiostaminen Internetissä on riskinalaista jossain määrin. Toisaalta olen lukenut tilanteesta, jossa kaupan kassakoneista on löydetty koodia joka tallentaa pankkikortin tietoja lähetettäväksi huollon yhteydessä rötöksistä kiinnostuneille, joten turvallista kaupankäyntiä ei olekaan ... en löytänyt uutista enää netistä, mutta satavarmasti muistan lukeneeni sen :kahvi:

Netistä ostaminen on riittävän turvallista, kun pitää järjen päässä seuraavissa asioissa:
  • Ilmaista lounasta ei ole, vaikka se näyttäisi miten todelliselta
  • Opettele lukemaan selaimen osoitepalkissa oleva osoite huijauksien varalta -- Nordean oikea nettiosoite (nordea.fi) on ihan eri osoite kuin https://www.nordea.pankki.fi.cn/ ... toinen menee Nordean sivuille, toinen menee Kiinaan sivuille "nordea.pankki.fi.cn"
  • ÄLÄ luota sivua turvalliseksi vaikka siinä on vihreä lukko - HTTPS/SSL -sertifikaatin voi hankkia nykyään kuka tahansa
  • Tutki ihmisten kokemuksia uusista nettikaupoista ennenkuin ostat sieltä - jos valituksia on paljon, siihen on syynsä
  • Käytä joko salasanojen hallintaliitännäistä selaimessa tai erillistä ohjelmaa, älä käytä samoja salasanoja useissa paikoissa
 

reh

Liittynyt
24.01.2019
Viestejä
3
Kiitos vastauksista,

Itse olin aluksi käsittänyt tuon VBV palvelun hieman vääriin. Olin ymmärtänyt, että se suojaa jo pankkikortin tietoja, mutta eihän se niitä suojaa, vaan pankkitunnuksia, joilla ostos vahvistetaan ja nettipankkiin kirjaudutaan. Kuten äskeisissä viesteissä kerroitte.

Siltikään tajuntaani ei mahdu mihin tuota VBV järjestelmää sitten tarvitaan kun maksun vahvistus vaiheessa siirrytään jo pankin omalle sivulle minne pankkitunnukset laitetaan. Joten eihän sieltä kukaan enää voi urkkia tietoa, oli VBV käytössä tai ei? Ja sehän on jo tuhat kertaa vakavampi jos joku onnistuisi samaan pankkitunnukset käsiinsä.

Tuon VBV osuus tässä siis oli vain varmistaa molemmat osapuolet. Ja kun ei onnistunut varmistamaan myyjä osapuolta maksu estyi. Oletan, että tällä kauppasivustolla oli VBV käytössä, koska se silloin sitä herjasi maksun estyessä ja kun kerran kaikki kortit ovat listattuna VBV palvelussa.

Tuota vaihtoehtoa ei kyllä tosiaan huvita edes ajatella jos pankkitunnukset joutuisivat vääriin käsiin.


menee kyllä jo aika sekavaksi
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 997
Kiitos vastauksista,

Itse olin aluksi käsittänyt tuon VBV palvelun hieman vääriin. Olin ymmärtänyt, että se suojaa jo pankkikortin tietoja, mutta eihän se niitä suojaa, vaan pankkitunnuksia, joilla ostos vahvistetaan ja nettipankkiin kirjaudutaan. Kuten äskeisissä viesteissä kerroitte.

Siltikään tajuntaani ei mahdu mihin tuota VBV järjestelmää sitten tarvitaan kun maksun vahvistus vaiheessa siirrytään jo pankin omalle sivulle minne pankkitunnukset laitetaan. Joten eihän sieltä kukaan enää voi urkkia tietoa, oli VBV käytössä tai ei? Ja sehän on jo tuhat kertaa vakavampi jos joku onnistuisi samaan pankkitunnukset käsiinsä.

Tuon VBV osuus tässä siis oli vain varmistaa molemmat osapuolet. Ja kun ei onnistunut varmistamaan myyjä osapuolta maksu estyi. Oletan, että tällä kauppasivustolla oli VBV käytössä, koska se silloin sitä herjasi maksun estyessä ja kun kerran kaikki kortit ovat listattuna VBV palvelussa.

Tuota vaihtoehtoa ei kyllä tosiaan huvita edes ajatella jos pankkitunnukset joutuisivat vääriin käsiin.


menee kyllä jo aika sekavaksi
Vahvistusvaiheessa siirrytään pankin sivuille vain jos VBV on käytössä. Jos ei ole, maksu lähtee kortilta heti, kun syöttää tiedot kaupan sivulle ja painaa maksa.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
... ja syötetyt tiedot voidaan tallentaa välissä, vaikka sitten seuraavaksi tapahtuva VBV epäonnistuisikin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 988
Viestejä
4 209 048
Jäsenet
71 000
Uusin jäsen
Jebbels

Hinta.fi

Ylös Bottom