Tällä hetkellä en tekisi mitään johtopäätöksiä kyseisen pelin perusteella.
Sen johtopäätöksen arvosteluiden perusteella voi tehdä, että tällä hetkellä kyseisessä pelissä vasta 16 Gt VRAM riittää sulavaan kokemukseen 2160p ultralla.
Ainahan sitä voi jäädä odottamaan ja toivomaan, että joskus jonkun päivityksen jälkeen peli alkaisi toimia täysin näykkimättä nupit kaakossa RTX 4070 Ti:llä. Tai edes täysillä tekstuureilla 1440p/2160p RTX 3080:llä. En kuitenkaan pidättelisi hengitystä, sillä tällä kerralla ei ole kyse pelkästä pelin heikon optimoinnin aiheuttamasta pöhöstä, vaan tekstuurit ovat oikeasti yksityiskohtaisia.
Techpowerup:
"What's also impressive is the quality of the textures, which are detailed, sharp and crisp, even if you walk right up to them, but this increases VRAM usage of course. Still, his is a good thing—unused VRAM is useless and there's plenty of settings available to adjust the hardware requirements."
The Last of Us is finally available for PC. This was the reason many people bought a PlayStation, it's a masterpiece that you can't miss. In our performance review, we're taking a closer look at image quality, VRAM usage, and performance on a selection of modern graphics cards.
www.techpowerup.com
Computerbase:
"The Last of Us Part I is a graphics blast with the appropriate settings on the PC, there is no other way to put it. There is currently no more beautiful game, TLoU is the reference."
"Like some other titles recently, The Last of Us belongs to a new generation of games."
"Due to the graphics quality, the requirements are definitely not too high."
The Last of Us Part I (PC) im Test: Spielkritik und Fazit / Wie gut ist The Last of Us Part 1? / Ein postapokalyptisches Roadmovie
www.computerbase.de
En siis usko muistivaatimusten kovinkaan paljon helpottavan päivitysten myötä, mutta muuten ongelmiin on varmasti luvassa parannusta.
Tällä hetkellä kerjää kaatumista/näykkimistä, jos:
1. Lähtee äkkipoikana pelaamaan, vaikka shader compilation on kesken.
2. Yrittää liian kovilla asetuksilla ja <32 Gt RAM:lla shader compilationia -> crash. Pelintekijän rautasuosituksissa lukee 32 Gt RAM heti 1440p high alkaen.
3. Yrittää pelata ylikellotetulla koneella. Muilla peleillä ja testeillä vakaaksi testattu ei enää välttämättä riitä tämän pelin kohdalla.
4. Yrittää takki auki laittaa 8, 10 tai 12 gigaisella GPU:lla liian kovat asetukset, vaikka grafiikkavalikko selvästi herjaa >100 % VRAM usage ja näkyy varoituskolmio.
Edit. Aina silloin tällöin tulee joku peli, joka repäisee rautavaatimuksia pykälän ylöspäin, ja siitä ymmärrettävästi syntyy paljon nurinaa. TLoU vaikuttaisi olevan tällainen peli. Osansa valituksen määrään on silläkin, että Nvidia on pihdannut VRAM:ia poikkeuksellisen pitkään.
06/2016 GTX 1070, 8 Gt
Tuon julkaisusta on lähes 7 vuotta aikaa ja vielä hetken aikaa tilanne on se, että kaupan uusimmassa RTX xx70:ssä on samat hikiset 8 Gt. No alkuvuonna (siis yli 6,5 vuotta GTX 1070:n jälkeen) Nvidia antoi pitkin hampain (yritti aluksi ujuttaa 80-sarjaan, muttei mennyt läpi) 70-sarjaan yli 8 Gt RTX 4070 Ti (12 Gt) muodossa, mutta toki piti hinnoittelullaan huolta, ettei se peruspelaajan koneeseen eksy.
Uutisen RTX 4070 tuo asiaan tuntuvan parannuksen 12 Gt:llaan ja niukin naukin ymmärrettävällä hinnalla 70-sarjalaiseksi, mutta mielestäni vähän liian myöhään. AMD toi samaan luokkaan 16 Gt jo edellisessä sukupolvessa (RX 6800). RTX 3070 olisi saanut olla 12 Gt ja tämä uusi RTX 4070 16 Gt. Suunniteltua vanhenemista sanon minä.
Vaikka kritisoinkin VRAM-määrää, niin muutenhan RTX 4070 vaikuttaa aika fiksulta kortilta, jos 200 W TDP todella pitää paikkansa. Silloin energiatehokkuus olisi melko hyvä. Mä olen hieman heikkona hyvän energiatehokkuuden keskisarjalaisiin.
![Smile :) :)](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f642.png)
Julkkarihinta 599 vs. 499 (3070) olisi linjassa inflaation kanssa. Muistimäärää/-kaistaa ei ole kuristettu vs. 4070 Ti.