Huawei 4G router - Ongelma vai ei?

Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
20
Moi,

Yritän nyt kertoilla ongelman laatua, ja josko joku minua (paljon) viisaampi osaisi kertoa mistä "ongelma" voi johtua. Tai onko se ongelma ollenkaan, vai enempi ominaisuus.

Minulla on kaksi Huawein 4G (LTE) routeria, B593 ja E5186s. Molemmissa (käsittääkseni) viimeisin firmware. B593:n teoreettinen enimmäisnopeus 150Mbit/s ja WLAN yksitaajuinen, E5186s:n teoreettinen enimmäisnopeus tuplat, eli 300 Mbit/s ja kamppeen WLAN 2 taajuinen.

Tässähän ei ole mitäään epäselvyyttä, toinen on vanhempi joten joten speksienkin osalta se jää uudemmasta jälkeen.

Molemmissa on saman operaattorin liittymä, eli molemmissa on DNA:n sim -kortit sisuksissaan. Ja molemmat ovat toiminnassa yhtäaikaa kämpän eri päädyissä. Molempien signaalinvoimakkuus 4G verkkoon näyttää indikaattoreiden mukaan olevan tapissa.

Mutta mutta, läppärin ollessa kiinni uudemman (E5186) routerin WLANissa (sen minua lähemmän) menee aina muutama sekuntti ennenkuin uusi websivu avautuu. Eli jos olen esim. YLEn sivuilla lukenut uutisia ja siirryn TECHBBS:n sivuille, menee ärsyttävästi aikaa ennenkuin pääsen uudelle sivulle. Jos käytän B593:n WLANia, viive on huomattavasti pienempi, sivut latautuvat nopeammin.

Onko minulla nyt joku asetus persiellään siinä E5186 -purkissa, vai onko kyseessä ominaisuus?
(toivottavasti amatöörin söpötyksestä sai käsityksen "ongelmasta")

Nimimerkki,
Paalutinko väärin, tokko toisen tontille saa rakentaa
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 991
Tuo E5186:n WLANin toiminta on todella mystistä ja satunnaista. Itsellä kokemusta useammasta yksilöstä eri sijainneissa, omani päädyin vaihtamaan B525s-malliin (joka ei täydellinen sekään).
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Ei toi ainakaan E5186s normaali ominaisuus ole. Tosi huonolla 4G signaalilla täällä korvessa kesti joskus sivunlatauksen alottaminen sekunteja, mutta lisäantennilla ei enää.
Wlan toimii molemmilla mun E5186s purkeilla normaalisti ja vakaasti (kännykkä, kannettava ja netflix-pc kaikki päivittäisessä käytössä). 5GHz wlania käytän pääasiassa, kun on nopeempi ja ruuhkattomampi rivitalossakin.

Enemmän toi kuulostaisi siltä, että DNS haut kestää luvattoman kauan, kun kerran tapatuu sivustoa vaihtaessa.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
20
Juu, E5186s tököttää tuossa (melkein) vieressä, noin 2 metrin päässä. Ja 4G signaalin voimakkuus tapissa. Mitään oleellista eroa ei ole kytkeydynkö sen 2.4Ghz:n WLANiin vai 5Ghz:n WLANiin. Näin lähellä ei ainakaan luulisi WLANin signaalin voimakkuudesta homman jäävän kiinni.

Toinen eli B593 purkki on huoneiston vastakkaisessa päädyssä ikkunalaudalla, ja normaalisti (WLAN) signaalin voimakkuus ei siihen ole ongelma, ainoastaan jos ja kun väliovi suljetaan ja henkilö (parempi puolisko) seisoo purkin edessä. Eli WLAN signaalin tiellä elävää massaa ja (3dB ääntä vaimentava) väliovi. Silloinkin B593 reagoi nopeammin.

No, ostin E5185 -purkin kuten Simo Vilen, kun sain "halavalla", 25€ ei ollut ollenkaan paha hinta siitä. Tuumin että varmistan oman läppärini toiminnan, kun vaimon pitää paiskia hommia oven takana. Ja kun sattui tabletissa olemaan liittymä en tarvinnut kovin usein. Tuli aikoinaan otettua DNA:lta kaksi liittymää, kun sai 2 vuodeksi yhden hinnalla, silloin sai tosiaan tarjouksessa kaksi 50 megan liittymää yhden hinnalla mutta ainoastaan 2 vuoden sopparilla.

Ja ei ollut oikein syytä niitä muuttaa esim. yhdeksi 150 megaiseksi (about saman hintaiseksi tulisi tällä hetkellä) koska B593 purkin kanssa moisesta ei olisi ollut mitään hyötyä. Nyt taas E5186:n kanssa se onnistuisi, koska se ainakin tukisi nopeampaa liittymää.

Kärsimätön kun luonteeltani olen, alkanut pikkuhiljaa pänniä moinen ominaisuus. Ja kuten kerroin, mikään expertti en ole näitä purkkeja säätämään. Mitään muuta en kummallekaan ole tehnyt kuin muutin admin salasanan, SSID:t mieleiseksi + salasana(t) ja päivitin firmwaret. Ne temput vielä onnistui. Muu hiplailu menee sitten yli hilseen, niihin tarvitsisin tarkempia neuvoja.

Kiitän jo näistäkin kommenteista :)
 

shakal

RGB ON
Liittynyt
09.09.2017
Viestejä
1 420
En tiedä kuinka yleistä tämä on Huawei reitittimien välillä, mutta kirjoitan tähän oman kokemukseni:
Minulla on Huawei B315S, 4G antennit katolla, itse 4G yhteys on mitä mainion enkä voi valittaa. Tuon kyseisen B315S wlan on kuitenkin ehkä surkeimpia mitä olen koskaan kohdannut. Omakotitalossa 2 huonetta välissä ja ei kuulu kunnolla olohuoneen koneelle, latausnopeuksista puhumattakaan. Yksi seinä välissä tähän työhuoneeseen ja ei anna wlan edes niitä siirtonopeuksia mitä 4G antaisi.

Budjettiratkaisuna laitoin Asuksen wifi-reitittimen (sellainen löytyi kaapista valmiina) Huawein kylkeen kiinni ja kappas, koko omakotitalossa kunnon siirtonopeudet ilman ongelmia. Joku päivä vaihtuu koko Huawei johonkin parempaan 4G modeemiin kunnon wifillä.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
20
Siirtonopeuksissa ei ole ollut valittamista. Ei käytännön nopeuksissa esim. elokuvaa katsellessa tai jotain ladattaessa, eikä testatessa nopeustesteillä.
Speedtest:it näyttävät suurinpiirtein samoja lukemia, "ping" lukemat on samoilla millisekuntti hujakoilla, kuin myös download että upload nopeudet. Ja nopeudet testattaessa ovat liittymän mukaisia, download nopeus on se luvattu, 50 Mbps. Upload ei ole tainnut kertaakaan olla pienempi kuin 35 Mbps.

Ainoa harmittava asia on tuo viive joka toisessa on, mutta toisessa ei.

Muutoin molemmat ovat paikkansa täyttäneet.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
327
Onko se sun purkki DNA:n firmiksellä? Kuulostaa vaan siltä, että etsii DNS-tietoja ensin väärästä paikkaa ja timeoutin jälkeen etsii uudelleen oikeesta osotteesta. Onhan purkin DNS-asetukset automaattisella, eikä säädetty käsin? (DNA:n firmiksellä ne on ethernet-asetukset sivulla)

Ja jos onnistuu, niin laita testimielessä tietokoneen DNS manuaalisesti 8.8.8.8 osoitteeksi (Googlen julkinen DNS). Jos sillä toimii ilman katkoja, niin on varmistettu DNS-ongelmaksi.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
20
Thanks MiiCkA, nyt kun asian mainitsit niin enpä ole varma. Olettamuksia olen esittänyt, ostin kamppeen käytettynä. Myyjän mukaan siinä oli viimeisin firmware, mutta unohdinpa kysyä että MINKÄ firman viimeisin, tyhmä kun olen.

Software version näyttäisi olevan 21.313.01.00.07, ja DNAn sivuilla heidän viimeisin näyttäisi olevan V200R001B316D01SP01C182, mitä se sitten tarkoittaneekaan.

Eli ei haisuakaan mikä ja kenen firmis tuossa E5186s purkissa on !?!?!

Mutta taisit iskeä asian yhtimeen tuossa DNS jutussa, muutin DNS serveri asetuksen 8.8.8.8 ("Set DNS server manually"). Ja nyt ainakin ensi vaikutelma on että nopeammin reagoi. Kiitos.

Pitää yrittää selvittää että tuo firmis asia. Yritin kyllä tuota DNAn viimeisintä survoa sisään mutta huonolla menestyksellä.
 
Liittynyt
23.03.2018
Viestejä
20
Joo, mitä taas jälleen. Valitettavasti.

Katselin noita DNAn asetus ohjeita E5186 purkille, ja tälläista kohtuu "kädetöntä" häiritsee kun ohjeissa puhutaan asioista joihin en pysty vaikuttamaan. Joten epätietoinen pitäisi edes pystyä saati onko siitä jotain hyötyä. Esim. asetusta "IP Tyyppi" ja sieltä pitäsi löytyä vaihtoehto IPv4 & IPv6, sellaista en edes valikoista löydä saati pysty määrittämään.

Tämä lienee firmis riippuvainen?!?

Koska ymmärrys ei riitä ihan kaikkeen, yrittää noudataa annettuja ohjeita täsmällisesti. Ja kun ei pysty, nousee kädet pystyyn ja jää epätietoisuus että teki/tekee jotain väärin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 687
Viestejä
4 188 942
Jäsenet
70 780
Uusin jäsen
Tauno.T

Hinta.fi

Ylös Bottom