Minulla on myös ollut käytössä tuollainen SilverStonen LC-17 hopean värisenä hackintoshina. Kyllä se loppupeleissä hiukan ahtaaksi kävi, kun tuon aikakauden videokortitkin olivat niin kovin pitkiä. Ehkäpä rauta ja kotelo olivat vähän huonosti toistensa suhteen valittuja... Rakensin sitten uudemman htpc version käytettyyn ja edulliseen Lian Li PC-V2100 koteloon, enkä ole tuon jälkeen taakseni katsonut näiden htpc koteloiden suuntaan. Löysin humuna sitten vielä toisenkin tuollaisen samanlaisen V2100 kotelon (kummatkin kotelot maksoivat käytettyinä noin 40 euron verran), ja nyt ne ovat television molemmin puolin. Toinen koppa on vielä tyhjä sisältä. Serriä noissa on aikomus kierrätellä jatkossakin.
Htpc kone on LGA-775 kantainen Asuksen P5E dlx, ja siinä pyörivä OsX 10.10.5 hoitaa niin digiboksin virkaa Eye-TV ohjelmiston avulla, kuin myös wifi-reitittimen hommia sopivan dlinkin wifi kortin avulla. Laite luulee olevansa Applen airport express. Tällä hetkellä usb 3.0 lisäkortissa on kiinni neljä kappaletta usb digi tv tikkuvirittimiä, ja kaikki nuo toimivat ihan yhtä aikaa. Kone jaksaa samaan aikaa pyörittää vaikka netti tv:tä selaimen avulla, kun kone äänittää neljää eri ohjelmaa samaan aikaan. Ei ole paluuta mihinkään huonompaan enää tuon jälkeen.
Jostain syystä sitä automaattisesti aikoinaan vain valitsi olohuoneeseen tuollaisen ns. htpc-kotelon. Maku juttu, mutta tuollainen pienehkö kotelo ei ole erityisen etevä kuitenkaan laitteelle, joka jatkuvasti kasvaa joka suuntaan ajan kuluessa. Tämä on tietenkin myös omistajakohtainen asia. Minullakin on atx emossa oikeastaan aina olleet joka ainoa korttipaikka käytetty. Erillistä sata korttia, usb3 ja usb2 korttia, wifi korttia, videokortti vie kaksi korttipaikkaa, ... paremmin ilma huilaa tuollaisessa isossa tornikotelossa.
Itse en enää suosittelisi kenellekään tuollaista pientä koteloa. On isolle lattiatornille olohuoneen kaltaisessa paikassa tilaa, ja helpommin sinne saa levyjä sisään ja myös kunnolliset muut komponentit. Hiljaisenkin siitä saa tehtyä, kun vähän viitsii nähdä vaivaa.
Minulla kone on ns. semi passiivinen, tarkoittaen sitä, että vanhan Q9400 prosessorin päällä on Scythe Ninja 3B, ja Asuksen 9800 GT:n päällä on Alpenföhnin Peter kakkonen. Noissa ei kummassakaan itsessään ole mitään tuulettimia, vaan kotelon hidas ja hiljainen läpi tuuletus edestä taaksepäin hoitaa jäähdytyksen. Lämmöt pysyvät ihan kurissa noinkin. Toki... rakensin kopan sisälle muutaman lisä ilmanohjaimen, esim. takatuuletin imee ilmat prosessorin siilin lävitse noin pääsääntöisesti.
Silmät ovat jo tottuneet oikein hyvin kahteen isoon harmaaseen lattiatorniin television molemmin puolin, ulkonäköhän noissa on aika ajaton. Hyvä on kierrättää serriä ns. vuorovedoin kahdella tuollaiselle kopalla eteenpäin. Olen myös miettinyt vanhojen isojen alumiini koppien pientä modaus päivitystä tuollaisilla uusilla isoilla emolevy kelkoilla:
Lian Li D8000-3 Entnehmbarer Mainboard-Tray - silber
Asennus vaikuttaisi aika helpolta tehdä, eikä hintakaan olisi paha. Kotelot uudistuisivat taas kummasti eteenpäin, ja söisivät sen jälkeen jokseenkin mitä tahansa sisäänsä.
Ajattelin nyt tuoda tämän näkökulman tähän keskusteluun mukaan. Itse ostin jotenkin aikoinaan "virran mukana kelluen" tuollaisen LC-17 kotelon, ei se nyt huono ollut, mutta kävi vain ajan mittaan aivan liian pieneksi ja ahtaaksi ihan pelkästään htpc käyttöönkin. Oli se melko taistelua niiden johtojen kanssa, kun tuulettimillekin piti saada erillinen tuuletinkohtainen nopeussäätö jokaiselle erikseen.
Halusin nyt vain tuo tuoda keskusteluun ajatuksen, että htpc kone voi itsessään olla todella iso lattiatornikotelo. Noita saa käytettyinä vielä aika sopivalla hinnallakin.
T -.-