Miljardiluokan hankkeesta huolimatta Espoon metrolaitureiden pituus on vain 90 metriä, kun Helsingin vanhojen metroasemien laiturit ovat 135-metrisiä.
Liian lyhyet laiturit ovat konkreettinen osasyy metroasemien laituriruuhkiin, ja tehty virhearvio on jo myönnetty. Espoon metrolaitureita ei voi enää kuitenkaan edes jälkikäteen pidentää. Asiaa selvitti
Tekniikka & Talous -lehti.
– Ensimmäinen ongelma on se, että Espoossa kaikki asemien tekniikka on laiturialueiden päässä eli sillä alueella, minne laitureita pitäisi sitten jatkaa. Siellä on syöttöasemat, ilmanvaihtokoneet ja muuta tekniikkaa, infra- ja kalustojohtaja Artturi Lähdetie HKL:ltä kertoo Tekniikka & Taloudelle.
Tunneleissa taas kulkee metroradan vieressä hätäpoistumistaso koko tunnelin matkan. Ylitsepääsemätön asia löytyy paloliukuovista. Paloliukuovien tehtävänä on osastoida asema ja tunnelit omiksi paloalueikseen mahdollisen tulipalon sattuessa, ja useilla metroasemilla tätä ei enää pystyttäisi tekemään.
Asioita on Lähdetien mukaan pohdittu siitä asti, kun Espoossa päätettiin tehdä lyhyet laiturit.