HP Omen 25L i7-13/16/1000/4070 pelitietokone - GT15-1856no

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VVS
  • Aloitettu Aloitettu

VVS

Liittynyt
05.01.2018
Viestejä
462
Lähti sitten tämä kone kaupasta mukaan, kun oli ihan kohtuullisessa tarjouksessa ja tarvitsin nopeasti NUCia korvaamaan koneen. Toki nämä valmiskoneet vähän aina arveluttavat ja itsekin olen kasannut jos jonkinlaista custom konetta aina yli 5000 € budjettiin asti, mutta tässä nyt kokemuksia kyseisestä koneesta, joka oli siis Gigantin kuukauden gaming tarjous. Jos tällä pelaan, niin se on sitten Geforce Now -palvelulla, vaikka toki peruspelit tälläkin pyörii ihan kivasti.

Linkki: HP Omen 25L i7-13/16/1000/4070 pelitietokone - Gigantti verkkokauppa

Ensin plussat:

- Semi standardi
- Ihan ok virtalähde
- Ok muistit
- Ok näytönohjaimen jäähdytys
- Esteettisesti ihan kiva
- Suht halpa
- Kivan kokoinen

Miinukset:

- Pirun halvallahan tämä on tehty - laatu
- Äänekkäät bulk tuulettimet
- Prossun jäähdytys vähän niin ja näin
- Semi nihkeästi tallennustilaa

Noh mutta nyt sitten siihen mielenkiintoiseen. Miten tämä kestää customointia? Parannellaan vähän. Kuva Gigantin sivulta miltä siis näytti, kun ostin:

Screenshot 2024-02-11 204121.png

Sitten modaamaan:

- Vaihdetaan tuulettimet parempiin
- Vaihdetaa SSD -> 2 TB Samsung 990 Pro
- Vaihdetaan ja lisätään muistia DDR5 6000 MHz 32 GB
- Vaihdetaan prosessorin jäähdytys (tässä kohtaa rupesi jo vähän jännittämään)

-> Tuulettimien vaihto ei aiheuttanut paljonkaan ongelmia. Tilalle eteen ja taakse 92 ja 120 mm be quiet! Pure Wings 2 tuulettimet. Senkus ruuvaa pakoillee. Etu paneelin "piiloruuvi" pohjanssa hetken ihmetytti, mutta kyllähän tämänkin palasiksi sai.

-> SSD:n vaihto oli aika suoraviivaista. Vanha irti ja jäähdytyspatentti irti ja uusi levy tilalle. Hieman ruuvailua jäähdyttimen kanssa, mutta ei muuta erikoista.

-> Muistin toimivan ilman mitään erityistä säätöä. XMP Profiili 1 sisään ja 6000 MHz 32 GB tunnistui ilman ongelmia. Kingston Fury Beast RGB 32 GB 6000 MHz cl 38.

-> Perus torni coolerin tilalle Arctic Liquid Freezer II 240 ARGB. Tämä aiheutti sitten jo aika paljon säätöä ja vei aikaa (about päivä).

Ensinnäkin vaikka katto on valmiiksi reikiä täynnä, ei mitään standardeja kiinnityksiä tietenkään ole. Lisäksi 240 mm radi on aika rajoilla saako katosta tarpeeksi tilaa sille.

Noh purin sivupaneelin lukitusmekanismin pois, niin tilaa tuli tarpeeksi. Tilalle kehittelin magneettisen lukituksen kahdella irtomagneetilla, jotka sijoitin sivupaneelin ylälaiden kohdille strategisiin kohtiin. Niillä pysyy kyllä paikallaa, kunhan ei hirveästi revi ja varoo kuljetettaessa.

Sitten piti irroittaa katon usb + ääni liitäntä paneeli edestä pois, jotta katon koristepaneelin saa irti. Tätä ennen piti tietenkin irrottaa etupaneeli ja ruuvata liitäntäpaneelin piiloruuvvi etupaneelin takaa pois. Kun paneelin sain pois kolmen ruuvin jälkeen lähti koristepaneeli katosta pois ihan vain työntämällä. Alta paljastui kolmiokuvioitu pelti, johon radi pitäisi kiinnittää. Pitkällisen ihmettelyn jälkeen sain kaksi radin keskikohdasta olevaa kiinnityskohtaan linjaan katon reikien kanssa ja sitten vain voimalla ruuvit kolmioista läpi ja radin kiinnityskohtiin. Tämä oli kyllä vähän yritys-erehdys kikkailua ja turhia kiinnityksia tuli tehtyä peltiin jonkin verran. Noh lopulta sain radin ruuvattu paikoilleen ja koristepaneeli peittää turhat reikien jäljet mustan tussin kanssa oikein hyvin. :)

Jännityksellä ihmettelin miten saan blokin kiinni prossun päälle. Kun sain vanhan tornicoolerin pois selvisi hyvin nopeasti, että kiinnitys on kyllä standardeilla kohdilla, mutta taustalevy/kiinnikkeet ovat iha HP:n custom kamaa. Noh testailin Arcticin blokkia prossun päälle ja totesin, että kohdillaan on, mutta paketissa mukana tulleilla takalevyllä, korokketapeilla, sormiruuveilla ja prikoilla ei tee mitään. Marssin lähimpään K-Rautaa ja löysin kuin löysinkin sopivat kiinnitystarpeet parin yrityksen ja erehdyksen jälkeen. Sopivat olivat mallia: M3 10 mm nailon muoviruuvit.

Sitten vain Arctic MX 6 tahnat prossulle ja blokki kiinni nailon ruuveilla HP:n kiinnikkeisiin. Tässä kohtaa piti toki olla aika varovainen, että ei vedä kiristystä yhtään yli ja saa kiinityksen tasaisesti paikalleen. Positiivinen yllätys oli, että blokin jalkojen alle jääneet prosessorin kannan vieressä olevat komponentit olivat noin millin matalammalla kuin jalat, joten blokki ei jäänyt kantamaan eikä oikosulkua tms. tullut.

Sitten asentelun lomassa huomasin vielä, että Arctic käyttää 5V RGB liitäntää ja emolla on paikat vain 12V RGB liittimille. Noh ei kun Verkkokauppaan ja DeepCoolin RGB-convertteri, jolla homma lähti RGB:n osalta toimimaan kaikkine säätöineen ihan oikein.

Loppu tulos näyttääpi tältä:

20240212_192236.jpg 20240212_195420.jpg

Kulkee kyllä ihan kivasti eikä throtlaa ollenkaan: I scored 17 569 in Time Spy

Oliko järkeä? :hmm: Noh ihan rahaa laskemalla tässä kyllä muutaman satasen säästi, mutta toisaalta laatu koneen komponenteissa heikompaa. Että näin harrastuksena ja tekemisen ilosta kyllä, mutta en suosittele, jos tarkoituksena on ostaa pitkäikäinen kone. Toki eipä sitäkään tiedä kauanko tämä kestää. :thumbsup:
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla on vanha HP paketti kone ketju missä on 20 sivua asiaa näiden Omen 25L/30L koneiden päivittämisestä.
Helpoin päivitys jäähdytykseen on Kolink Citadel mesh kotelo. Kotelon yksittäisen USB2-portinkin saa käyttöön kun heivaa Omenin rgb-kontrollerin mäkeen (kontrolleri käyttää USB2 liitäntää).
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla on vanha HP paketti kone ketju missä on 20 sivua asiaa näiden Omen 25L/30L koneiden päivittämisestä.
Helpoin päivitys jäähdytykseen on Kolink Citadel mesh kotelo. Kotelon yksittäisen USB2-portinkin saa käyttöön kun heivaa Omenin rgb-kontrollerin mäkeen (kontrolleri käyttää USB2 liitäntää).

Taitaa olla vähän vanhaa tietoa? Tämä on uudempi malli kuitenkin ja esim. etu paneelin portit mallia USB3. Eikä ole erillistä RGB-kontrolleria, vaan se on emolla. Ja tottelee emovalmistajan (Asus, MSI tai Gigabyte) standardia, koska vain niitä tuo DeepCoolin 12V RGB -> 5V RGB muunnin käsittääkseni tukee.

Kotelon vaihto on sitten asia erikseen ja työläämpi tavallaan. Turhaa minun mielestäni. Paljon helpommalla näin pääsee. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Ei näissä prosessori lämpöjen osalta pääse throttlailemaan, kun tuo emolevy rajoittaa virransyötön maksimissaan n. 130-140 wattiin. Vielä olisi n. 100W edestä ylimääräistä voimaa reservissä :btooth:

Alkuperäisen jäähyn taustalevyn saa irti kampeamalla sen jollain lättänällä muovisella työkalulla. On kahdella liima/tarraliuskalla vasemmallta ja oikealta kiinni. Vaatii tosin emolevyn irroituksen, koska kotelossa ei tietenkään ole aukkoa emon perspuolella.
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Ei näissä prosessori lämpöjen osalta pääse throttlailemaan, kun tuo emolevy rajoittaa virransyötön maksimissaan n. 130-140 wattiin. Vielä olisi n. 100W edestä ylimääräistä voimaa reservissä :btooth:

Alkuperäisen jäähyn taustalevyn saa irti kampeamalla sen jollain lättänällä muovisella työkalulla. On kahdella liima/tarraliuskalla vasemmallta ja oikealta kiinni. Vaatii tosin emolevyn irroituksen, koska kotelossa ei tietenkään ole aukkoa emon perspuolella.

Juu huomasin itsekin tuossa eilen, että eipä emo anna maksimissaan kuin sen 170 - 180 W hetkellisesti. Pidemmällä rasituksella pyörii 120 - 130 W nurkissa.

Niin ja arvelinkin, että sen taustalevyn kyllä saa pois, mutta oli tosiaan helpompaa ruuvata suoraan siihen HP:n taustalevyyn kiinni Liquid Freezer II 240 mm, kuin purkaa koko emolevy ulos laatikosta.

Nyt kun on PL1 ja PL2 -> 200 W, niin Prime95-rasituksen alkumetreillä jopa sattaa muutama P-core thermal throttlata hetkellisesti. Pyörittelen toki tuota Liquid Freezeriä 60% teholla akustisista syistä.

Eiköhän tästä ole nyt mitattu ulos se potentiaali mitä irti on otettavissa:

 
Viimeksi muokattu:
Jaa no. ThrottleStopilla kun vähän säätää, niin kyllähän tuo prosessorin saa haukkaamaan ainakin 250W (PL1 ja PL2) tasasesti. Tulee jäähyn rajat vastaan. Tasanen 5 GHz irtoo P-coreista testin aikana.

 
Jaa no. ThrottleStopilla kun vähän säätää, niin kyllähän tuo prosessorin saa haukkaamaan ainakin 250W (PL1 ja PL2) tasasesti. Tulee jäähyn rajat vastaan. Tasanen 5 GHz irtoo P-coreista testin aikana.

Oho. Millä asetuksilla sait power limitit poistettua?

Edit. Kah selvisi. Näköjään MMIO piti lukita. No nythän tuolta löytyi reserviä. Kiitos vinkistä!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: VVS
Oho. Millä asetuksilla sait power limitit poistettua?

Edit. Kah selvisi. Näköjään MMIO piti lukita. No nythän tuolta löytyi reserviä. Kiitos vinkistä!

Jep pitää joo lukita. :thumbsup: Näillä menen nyt toistaiseksi, kun ei ole järkeä, että prosessori hakkaa päätä seinään jäähyn kanssa. 220 W PL1 & PL2 tuntuis olevan ok tällä mun jäähyllä.

1708280599250.png
 
Tuli sitten viellä modattua lisää koteloa ja vaihdettua näytönohjain MSI 4070 Ti SUPER 16G GAMING X SLIM -malliin.

Tämä projekti vaati lähinnä pähkäilyä näytönohjaimen pituuden takia, joka oli ilmoitetusta viellä sentin pitempi. Sen sijaan, että olisin palauttanut ohjaimen ja vaihtanut johonkin lyhyempään päätin repiä turhan kovalevypaikan pois kotelon etuosasta.

Ainoa ongelma tässä oli se, että kyseinen kovalevypaikka on niitattu ja ilmeisesti pistehitsattu koteloon kiinni. Ammattilainen olisi tietenkin porannut niitin kannat pois ja myös hitsit, mutta tein itse vähän toisin (tyhmemmin). Otin ohjenuoraksi voiman, peltisakset ja lukkopihdit. Helvetillisen äheltämisen jälkeen kovalevypaikka lähti etuseinästä ja takapellistä irti ja vieläpä ihan suht siististi.

Jäljelle jäi läjä vääntynyttä peltiä:

20240228_221620.jpg

Noh kun tilaa on tässä 25L konetolossa aika vähän, niin kerrankin onneni kääntyi ja mukana tulleen näytönohjaintuen, joka ei siis enää mahtunut koppaan, korvasin kumi tyynyllä ja yhdellä tuuletinruuvilla. Tuulettimen kulma kun oli juuri oikealla korkeudella ja kohdalla, niin kiertämällä sisäpuolelle ruuvin tuulettimen kulmaan sain siitä kumityynyllä varustetun tukipisteen etukulmaan.

Tällainen tuli:

PXL_20240304_170325934.MP.jpg

Ja kun powerissakin on tässä koneessa tehoa 800 W Gold Plus, niin sitä ei tarvinnut ruveta vaihtamaan. Kaikki toimii kivasti eikä mitään ongelmia ole, vaikka powerlimitin kellot jne. nostaa tappiin.

Ja kyllä kulkee: I scored 24 214 in Time Spy
 
Laittaisin tuohon paikkaan tuulettimen, jos siihen edes saa. Nyt kotelossa on alipaine, joka on epäoptimaalinen tilanne paitsi lämpöjen kannalta, mutta koteloon tulee myös pölyä, kun ilmaa tulee kaikista aukoista sisään, kun tuo yksi etutuuletin ei pysty työntämään 3 poistotuulettimen verran ilmaa koteloon..
 
  • Tykkää
Reactions: VVS
Laittaisin tuohon paikkaan tuulettimen, jos siihen edes saa. Nyt kotelossa on alipaine, joka on epäoptimaalinen tilanne paitsi lämpöjen kannalta, mutta koteloon tulee myös pölyä, kun ilmaa tulee kaikista aukoista sisään, kun tuo yksi etutuuletin ei pysty työntämään 3 poistotuulettimen verran ilmaa koteloon..

Juu se ois kyllä ihan hyvä idea. Tosin pitäis modata vielä vähän lisää, että saa sisäänpäin puhaltavan lisätuulettimen tohon eteen. Noh toimii tämä näinkin ihan ok. Toki pölyä tulee sisään, mutta onneksi pohjalla on pölyverkko ja aukot, josta se pääasiassa sitä ilmaa vetää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom