Honeywell PTM7950 "ihmeaine

Tilasin samalta ali myyjältä ptm:ää, minkä todennu yhtä hyväksy ku thermal grizzlyn ptm. ps4 tahnojen tilalle laitoin, kone nippuun ja käynnistys, niin heti ku peli käynnisty niin tuulettimen kierrokset tappiin ja kone sammuksiin, annoin idlata n. 15min ja sama juttu, otin konsolin uudestaan auki ja huomasin että yhden ramin päältä puuttu padi välistä, mutta erikoisinta oli se ettei ptm ollu sulanu ollenkaan, tarkistin vielä että olin kyllä ottanu molemmat kalvot pois, tänään uusien rami padien kans nippuu ja peli päälle, tällä kertaa nippanappa ettei sammunu, kierrokset ihan täysillä kokoajan ku peli päällä, nyt alan vahvasti epäilemään että tuo ei ole sulanu ollenkaan ja myyjä lähettany jotain ihan muuta ku ptm:ää. Tässä kun ehtii, niin pitää ottaa kolmannen kerran kone auki ja kattoa mitä on syöny.
 
Tilasin samalta ali myyjältä ptm:ää, minkä todennu yhtä hyväksy ku thermal grizzlyn ptm. ps4 tahnojen tilalle laitoin, kone nippuun ja käynnistys, niin heti ku peli käynnisty niin tuulettimen kierrokset tappiin ja kone sammuksiin, annoin idlata n. 15min ja sama juttu, otin konsolin uudestaan auki ja huomasin että yhden ramin päältä puuttu padi välistä, mutta erikoisinta oli se ettei ptm ollu sulanu ollenkaan, tarkistin vielä että olin kyllä ottanu molemmat kalvot pois, tänään uusien rami padien kans nippuu ja peli päälle, tällä kertaa nippanappa ettei sammunu, kierrokset ihan täysillä kokoajan ku peli päällä, nyt alan vahvasti epäilemään että tuo ei ole sulanu ollenkaan ja myyjä lähettany jotain ihan muuta ku ptm:ää. Tässä kun ehtii, niin pitää ottaa kolmannen kerran kone auki ja kattoa mitä on syöny.
Tilasit siis tältä?

 
Tilasin samalta ali myyjältä ptm:ää, minkä todennu yhtä hyväksy ku thermal grizzlyn ptm. ps4 tahnojen tilalle laitoin, kone nippuun ja käynnistys, niin heti ku peli käynnisty niin tuulettimen kierrokset tappiin ja kone sammuksiin, annoin idlata n. 15min ja sama juttu, otin konsolin uudestaan auki ja huomasin että yhden ramin päältä puuttu padi välistä, mutta erikoisinta oli se ettei ptm ollu sulanu ollenkaan, tarkistin vielä että olin kyllä ottanu molemmat kalvot pois, tänään uusien rami padien kans nippuu ja peli päälle, tällä kertaa nippanappa ettei sammunu, kierrokset ihan täysillä kokoajan ku peli päällä, nyt alan vahvasti epäilemään että tuo ei ole sulanu ollenkaan ja myyjä lähettany jotain ihan muuta ku ptm:ää. Tässä kun ehtii, niin pitää ottaa kolmannen kerran kone auki ja kattoa mitä on syöny.
leikkaa palanen lautaselle ja uuniin niin näet sulaako vai ei
 
leikkaa palanen lautaselle ja uuniin niin näet sulaako vai ei
5-6min oli 150 asteessa, eikä puhettakaan sulamisesta. :think: Lähti vielä kokonaisena irti lautaselta.

IMG_3208.jpeg


IMG_3209.jpeg
 
5-6min oli 150 asteessa, eikä puhettakaan sulamisesta. :think: Lähti vielä kokonaisena irti lautaselta.
Viime aikoina onkin tuo myyjä saanut palautetta, että ennen tuli hyvää, nyt lähettänyt täysin toimimatonta väärennöstä. Harmillista että noin saipaksi muuttuu lennosta tuote.
 
Viime aikoina onkin tuo myyjä saanut palautetta, että ennen tuli hyvää, nyt lähettänyt täysin toimimatonta väärennöstä. Harmillista että noin saipaksi muuttuu lennosta tuote.
Joo, refundi pyyntö laitettu ja datatronicista thermal grizzlyn ptm laitoin tilaukseen, tietää ainaki mitä saa.
 
5-6min oli 150 asteessa, eikä puhettakaan sulamisesta. :think: Lähti vielä kokonaisena irti lautaselta.

IMG_3208.jpeg


IMG_3209.jpeg
Sulla pitäisi olla tässä verrokkina todistettavasti aitoa kamaa. En menisi sanomaan varmaksi, että PTM "sulaa" 150 asteen lämmössä, jos se ei ole tiukassa puristuksessa, kuten aidossa käyttökohteessa.

Tämä ei siis ole mikään kannanotto onko tuo kamasi aitoa vai ei, mutta testi ei nyt vielä vakuuta minua, ellei ole tiedossa miten aito versio käyttäytyy.
 
Sulla pitäisi olla tässä verrokkina todistettavasti aitoa kamaa. En menisi sanomaan varmaksi, että PTM "sulaa" 150 asteen lämmössä, jos se ei ole tiukassa puristuksessa, kuten aidossa käyttökohteessa.

Tämä ei siis ole mikään kannanotto onko tuo kamasi aitoa vai ei, mutta testi ei nyt vielä vakuuta minua, ellei ole tiedossa miten aito versio käyttäytyy.
No ei se sulanu sielä konsolinkaan välissä puristuksissa kun ekan kerran otin auki.
 
Sulla pitäisi olla tässä verrokkina todistettavasti aitoa kamaa. En menisi sanomaan varmaksi, että PTM "sulaa" 150 asteen lämmössä, jos se ei ole tiukassa puristuksessa, kuten aidossa käyttökohteessa.

Tämä ei siis ole mikään kannanotto onko tuo kamasi aitoa vai ei, mutta testi ei nyt vielä vakuuta minua, ellei ole tiedossa miten aito versio käyttäytyy.

Phase change tapahtuu jo 40 asteessa, eli aika moni mokannut se sisäänajo (6-10 heat cycles) jättämällä kone päällä ja aatelleet että riittää stressitestit ja paussit niitten välistä.
 
Viimeksi muokattu:
Phase change tapahtuu jo 40 asteessa, eli aika moni mokannut se sisäänajo (6-10 heat cycles) jättämällä kone päällä ja aatelleet että riittää stressitestit ja paussit niitten välistä.
Onko tuolla käytännössä mitään merkitystä tekeekö tuon sisäänajon heti ja näkee vaivaa vaiko että antaa sen tapahtua luonnollisesti ajan kanssa jossa ei loppujen lopuksi kauaa mene?
 
Mielenkiintoista. :think:
Täähän on jotain ilmaistointiteippiä :D

Phase change tapahtuu jo 40 asteessa, eli aika moni mokannut se sisäänajo (6-10 heat cycles) jättämällä kone päällä ja aatelleet että riittää stressitestit ja paussit niitten välistä.
Juu, mutta oletko kokeillut miten PTM käyttäytyy, jos lämmität sen sellaisenaan yli 40 asteen ilman puristusta? Pitäisikin jossain välissä kokeilla itse ihan mielenkiinnosta.
 
Täähän on jotain ilmaistointiteippiä :D
Tekoäly meinas et jossain halvoissa thermal padeissa käytetään tollasta kuituverkkoa. Sillon ku tän asensin niin vähä ihmettelin tota shakkikuvioo, mut aattelin sit et kai se on aina tollanen ollu. :x3: langat tuli esiin ku revin tuota jämä palaa kahteen osaan.
 
Harmi jos vanha luottomyyjä alkanut kusettamaan tuolla tavalla. Yleensä pitävät varsin tiukasti kiinni maineestaan, kun kaupankäynti tyrehtyy nopeasti jos palautteet huonoja.

Omakin PTM tilattu Alista aikanaan ja tuskin on aitoa, mutta toiminut kuitenkin moitteetta aika kovassakin kuormituksessa.
 
Harmi jos vanha luottomyyjä alkanut kusettamaan tuolla tavalla. Yleensä pitävät varsin tiukasti kiinni maineestaan, kun kaupankäynti tyrehtyy nopeasti jos palautteet huonoja.

Omakin PTM tilattu Alista aikanaan ja tuskin on aitoa, mutta toiminut kuitenkin moitteetta aika kovassakin kuormituksessa.
Saattaahan olla että tavaraa myyjälle toimittanut on huijannut.
 
Saattaahan olla että tavaraa myyjälle toimittanut on huijannut.
Tai alkuperäinen myyjä lopettanut syystä tai toisesta, ja myynyt tilinsä toiselle käyttöön.

E: näköjään Itsellänikin on yksi tuolta tilattu palanen PTM:ää – (läppäriin oli tarkoitus laittaa, mutta vähän unohtui) nyt vähän jännittää, että mitähän sen kanssa mahtaa käydä :D

Screenshot_20260529_154137_Chrome.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Proshopista tilattu (muistaakseni) Heilos on toiminut hyvin 7800xd3 kanssa. Ja ei maksanut paljoa kun muutakin tilas samalla.
Joten nuo kiinatilaukset on vähän niin ja näin ketjua lukemalla.
 
Jäi kiinnostamaan miten nuo Thermal Grizzlyn palat käyttäytyy lämmössä ilman painetta:

Laitoin lautaselle 0.5 cm x 3 cm suikaleen, lautasen uuniin johon 180°C pikalämmityksen päälle. Uuni oli 6 minuuttissa tavoitelämpötilassa, annoin lautasen olla siellä 12 minuuttia, jonka jälkeen ei puhettakaan enää käsin koskea lautaseen. Palanen oli muuttunut mattapintaisesta kiiltäväpintaiseksi, hieman pientä kuplintaa havaittavissa, mutta muuten säilytti täysin muotonsa. Talouspaperin palalla pyyhkiessä lähti helposti koko aine yhdellä pyyhkäisyllä, ei jättänyt jälkeäkään lautaseen.

20260602_182153.jpg
 
Jäi kiinnostamaan miten nuo Thermal Grizzlyn palat käyttäytyy lämmössä ilman painetta:

Laitoin lautaselle 0.5 cm x 3 cm suikaleen, lautasen uuniin johon 180°C pikalämmityksen päälle. Uuni oli 6 minuuttissa tavoitelämpötilassa, annoin lautasen olla siellä 12 minuuttia, jonka jälkeen ei puhettakaan enää käsin koskea lautaseen. Palanen oli muuttunut mattapintaisesta kiiltäväpintaiseksi, hieman pientä kuplintaa havaittavissa, mutta muuten säilytti täysin muotonsa. Talouspaperin palalla pyyhkiessä lähti helposti koko aine yhdellä pyyhkäisyllä, ei jättänyt jälkeäkään lautaseen.

20260602_182153.jpg
Hieno homma, että tuli tämäkin testattua. Sinänsä loogista, että PTM ei voi muuttua liian juoksevaksi, kun eihän siitä olisi muuten mitään etua "pois pumppautumisen" estämiseksi. Eli tämä kama ei varsinaisesti sula, vaan muotoutuu hyvin ohueksi kerrokseksi lämmön ja paineen yhteisvaikutuksesta.
 
Noniin, vihdoin löytyi sopiva aikaa tälle seikkailulle, ja olihan kreivin aikaan. Aikamoinen tuho tuo nestemetalli saanut aikaseksi muutamassa vuodessa.
lämmöt ennen.jpg
Hyi.jpg
Hyi2.jpg
Hyi3.jpg

Viimeinen kuva pesun jälkeen. Kyllä, heatsinkin palasia hitsannut kiinni prosessoriin. En uskonut että tästä enää tulisi yhtään mitään. Mutta onhan tämä kyllä ihme aine. Muutama lämpösyklin jälkeen (stresstest 15 minsaa ja sitten tietska pois päältä pariksi tunniksi), toistin 3-4 krt ja johan alkoi toimimaan. Tällä hetkellä noin 1% throttle stressitestissä ja idle temp on jotain 40-50 luokkaa.

Käytin "honeywell" PTM7950 0.25mm Aliexpressistä ja puttyna CX-H1300 samasta paikasta. Eka pala repes heti mutta jääkaapin kautta se toinen valmiiksi leikattu pala, irroitin se läpinäkyvä kalvo ensin koska jostain syystä irtoaa huonommin ja sit löin paikalle ja valkoinen kalvo irti. Peitin noin 75% alueesta ja laitoin sekä CPU että GPU. pyöräytin siit puttysta tasapaksun putken muodon ja leikkasin yhtä pitkiä paloja, rullasin ne palloiksi ja laitoin yksitellen jokaiseen VRM paikkaan. Sillä tavalla niistä tuli kaikki tismalleen samankokoisia.

Jäi muuten valtavasti tavaraa yli, 80x80 PTM levy riittää varmaan viiteen läppäriin ainakin ja sama juttu se putty, laittoon meni loppujen lopuksi ehkä kymmenen grammaa vaikka varmuuden vuoksi ison purkin ostinkin.

Pieni päivitys tälle proggikselle. Aikomus oli testata toiset sheetit ja puttyt mutta jostain syystä jäivät tulliin, tai ainakin se UTP-8 putty ei koskaan saapunut.
Saman aikaan toi vanha läppäri jaksaa yllättää. Muutama päivä sitten tein täyden resetin. Viimeisin bios, uusi windowsi ja ghelper plää plää.
Parhaillaan testaan akun toiminta ja ihan oikeasti alkaa pian olla jo neljäs tunti menossa ja tuo läppäri vieressä ilman virtaa. En muista koska olisi tota läppäri käyttänyt yli kahta tuntia ilman piuhaa.

4389.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 788
Viestejä
5 233 121
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom