Home Assistant - For Dummies (hass.io)

Alkanut omakotitalon myötä kiinnostaa pieni home assistant rakentelu. Mikähän olisi tänä päivänä hyvä ratkaisu minkä päälle rakentaa järjestelmää? Onko joku vanha käytetty läppäri ihan pätevä vaihtoehto vai löytyykö parempia ratkaisuja?

Nälkä varmaan kasvaa syödessä, mutta kiinnostaisi rakentaa esimerkiksi:
  • Ruuvi tageihin pohjautuvaa lämpötilavalvontaa ja loggausta hälytyksineen
  • Shelly ja muiden valmistajien älypistorasioiden ohjausta, automaatioita sekä energiankulutuksen valvontaa hälytyksineen
  • Hue älyvalojen automattiohjausta
  • Valvontakameroiden ohjausta ja tallennusta
  • Ja käyttöliittymäksi ennen pitkääeteiseen/olohuoneeseen tms. joku kosketusnäyttö josta pääsee katsomaan ja säätämään asioita tietokoneen ja kännykän lisäksi.
Mitään johdotettuja releohjauksia ei ole ensimmäisten suunnitelmien joukossa.
Kyselin täällä aika lailla samoja kysymyksiä keväällä ja päädyin hankkimaan käytetyn yrityskoneen, HP Elitedesk joku olikohan G5. Pienikokoinen ja -kulutuksinen, pyörittää mukavasti Proxmoxissa HA-virtuaalikonetta ja paria kourallista lxc-kontteja sekalaisilla palveluilla.
Kamerat Frigaten kanssa, näkyy/voi ohjata myös HA:ssa. Hue Bridgen ohjaus myös HA:n kautta.

Mullakin on tavoitteena ohjausnäyttö johonkin seinälle joskus, mutta ei ole vielä ajankohtaista muiden kiireiden takia.

Mikähän olisi tänä päivänä hyvä ratkaisu minkä päälle rakentaa järjestelmää?

Vaihtoehtoja on paljon. Mä ostin Mini Pc:n Amazonista n. 300 eurolla. Siinä 16GB/512GB muistia ja SSD:tä. Intel n150. Eli hiljainen ja aika tehokas ja pieni.

Mä menin Matter over Thread -tekniikalla. Eli ZBT-2 Thread -kontrolleriksi. Sensoreiksi Ikean sikahalpoja Timmerflotteja ja Alpstuga. Ruuvitagit ulos koska kestävät kosteutta ja pakkasta. Hyvin on toiminut. Lisäksi yksi lamppu Kajplats sekä Grillplats-pistokkeita. Mutta kakkea ei vielä saa Matter+Threadilla.

Kyselin täällä aika lailla samoja kysymyksiä keväällä ja päädyin hankkimaan käytetyn yrityskoneen, HP Elitedesk joku olikohan G5. Pienikokoinen ja -kulutuksinen, pyörittää mukavasti Proxmoxissa HA-virtuaalikonetta ja paria kourallista lxc-kontteja sekalaisilla palveluilla.
Kamerat Frigaten kanssa, näkyy/voi ohjata myös HA:ssa. Hue Bridgen ohjaus myös HA:n kautta.

Mullakin on tavoitteena ohjausnäyttö johonkin seinälle joskus, mutta ei ole vielä ajankohtaista muiden kiireiden takia.
Kiitos, aiemmat viestisi etsimällä pääsikin jäljille hyviin keskusteluihin tässä ketjussa. Joku käytetty pieni PC ja Proxmox-HA kombo kuulostaa ihan toteuttamiskelpoiselta ratkaisulta joten pitää vähän perehtyä millaisia koneita on tänä päivänä saatavilla.

• Tykkää
Reactions: Hcc
Kiitos, aiemmat viestisi etsimällä pääsikin jäljille hyviin keskusteluihin tässä ketjussa. Joku käytetty pieni PC ja Proxmox-HA kombo kuulostaa ihan toteuttamiskelpoiselta ratkaisulta joten pitää vähän perehtyä millaisia koneita on tänä päivänä saatavilla.
Itekki tuli juuri tilattua N100/16gb/1tb kun löytyi 260e amazonista. Ymmärtääkseni soiva peli juuri tämmöiseen hommailuun, mutta tulevaisuus näyttää.

On tää kyllä näppärä systeemi. Meillä on kahvinkeitin, joka on sen verran vanha ettei siinä ole automaattikatkaisua. Vaikka vahinkoa ei ole koskaan käynyt, olisi kiva että vehje sulkisi itsensä jos se jäisi pidemmäksi ajaksi päälle jos lähtee kiireessä jonnekin ja unohtaa sammuttaa.

No, Ikeasta Grillplats 8 eurolla ja kahvinkeitin siihen kiinni. Nyt ohjelmoin niin, että HA lähettää notskun jos kahvinkeitin ollut 1,5h päällä. Ja jos ollut 2h, niin se suljetaan automaattisesti (+lähtee notskut). Keitin näyttäisi kuluttavan tasaisesti sen 70W kun pitää kahvin lämpimänä, eli ei tarvitse edes katkokäynnistä välittää. Mutta voisin muuttaa tuon varmuuden vuoksi vielä sellaiseksi, että lyhyt nollakulutus ei nollaa laskuria.

Ja jos tuo automaattisesti nollataan, saa pistokkeen helposti päälle napista sen kyljessä.

Todella toimiva ratkaisu ja säästyi 250e kun ei tarvinnut uutta Moccamasteria hommata tuon takia. (Eikä sitten puhuta siitä että tätä pyörittävä MiniPC maksoi sen 300e).

Kuluttaja-lehden testissä oli maun osalta top5 kolme kahvinkeitintä, jotka maksaa alle 30€. Biltsusta olisi saanut parillä kympillä modernin keittimen, joka voi tehdä paremman makuiset kahvit kuin moskamaster.

Mukavahan näitä on viritellä ei siinä mitään.

Kuluttaja-lehden testissä oli maun osalta top5 kolme kahvinkeitintä, jotka maksaa alle 30€. Biltsusta olisi saanut parillä kympillä modernin keittimen, joka voi tehdä paremman makuiset kahvit kuin moskamaster.

Joo, näinhän sen on, en yhtään epäile etteikö halvalla saisi hyvää. Luulen että tässä olisi ulkonäkö ja brändi se oleellinen asia eikä keittiöön Biltema-keitintä kelpuutettaisi. Mähän en sitä kahvia yleensä edes juo, joten tämä oli puhtaasti "hallitukselle" tehty automaatio. Mutta paras piirre on se, että tässä saa valita sen katkaisuajan itse. Laki taitaa vaatia 40 minuutin katkaisun. Nyt saa helposti pistettyä pidemmän sillä nähdäkseni tuo 40min ei meillä riittäisi ja saisi olla usein laittamassa vehjettä manuaalisesti päälle.

Niin se on mullakin 26v vanha moccamaster ja heti ostan uuden eri merkkisen kun vanha hajoaa, ei ole hajonnut :facepalm:

Tänään loppui minun Home Assistant urani, ei vaan jaksa enää säätää.

- Toimii muutamasta viikosta pariin kuukauteen ok ja sitten alkaa sekoilemaan, päivä pari taas säätämistä ja sitten toimii taas hetken.

- Ikea tavarat aloitti ensin, ei toimi, ei löydä, ajastukset ei toimi ja mitä kaikkea, kyllästyin lopulta ja jätin pelkät ruuvi anturit.

- No nyt sitten kevään aikana ruuvi anturit alkoi randomisti putoilemaan välillä pois, lukee vain "ei saatavilla" (ruuvi sovellus kyllä näyttää lämpötilat ihan normaalisti) ja taas säätöä että saa heräämään, kunnes hetken päästä alkaa taas joku toinen putoilemaan pois, joten antaa olla!

- Ruuvi station ajaa itselle saman asian ja ikea ajastukset toimii taas sen oman sovelluksen kautta, eipähän tarvitse enää jatkuvasti säätää ja koluta nettiä, että mikähän taas olisi ongelma.

Hyvä ajatus, että saa kaikki yhden sovelluksen alle, mutta vaatii itselle liikaa paneutumista ja sitä en halua.

Toimii muutamasta viikosta pariin kuukauteen ok ja sitten alkaa sekoilemaan
No nyt sitten kevään aikana ruuvi anturit alkoi randomisti putoilemaan välillä pois

Tällaiset on kyllä haastavia. Jos siis kaikki toimii pitkään täydellisesti ja sitten täysin odottamatta alkavat hajoilla. Eikö mikään siis muuttunut tuossa mikä voisi selittää hajoilun? Joku päivitys johonkin ketjun laitteeseen tai itse Home Assistantiin joka voisi selittää rikkoontumisen?

Millainen setup sulla oli tuossa eli missä HA pyöri ja millä kuuntelit Ikean ja Ruuvin sensoreita?

Toikin on outoa että ensin Ikeat (zigbee tai uudemmat thread) ja sitten Ruuvit (bluetooth) kun käyttävät ihan eri verkkoakin.

Mutta säätäminen ei ole kivaa. Kyllä sen älykodin pitäisi luotettavasti pyöriä. Mulla vasta muutama viikko takana ja toistaiseksi juurikin Ikeat (thread) ja Ruuvit toimineet täysin luotettavasti. Samoin pari yksinkertaista automaatiota.

Mulla on iso läjä automaatioita ja integraatioita HA:ssa. Joidenkin laitteiden kanssa tuollaista epävakautta on ollut, ja se on yleensä johtunut huonosta wifiyhteydestä. Myös joitain integraatioita on saanut vaihtaa toiseen (vaikkapa HACS vaihtoehtoon). Lopputulos on käytännössä täysin luotettava mutta säätämistä se on vaatinut.

Välillä kantsii vaa jättää päivittämäti jos kaikki toimii eikä tarvi mitään uusilta ominaisuuksilta koska aika usein hajottaa vanhaa tavaraa samalla.

Automaatti päivitykset on ollut koko ajan poissa päältä ja mitään ei ole muutettu välissä, ne vain lakkaa toimimasta. Pitkien selvittelyiden ja uudelleen asennuksen jälkeen saa taas toimimaan, kunnes X ajan kuluttua taas putoaa pois pelistä.

Mulla ei varsinaista automaatiota ole kuin yksi ohjattava pistorasia, joten iso menetys tämä ole.

Varmasti joku paremmin asiaan vihkiytynyt juurisyyn löytäisi, mutta mulla ei valitettavasti mielenkiinto riitä.

Tänään loppui minun Home Assistant urani, ei vaan jaksa enää säätää.

- Toimii muutamasta viikosta pariin kuukauteen ok ja sitten alkaa sekoilemaan, päivä pari taas säätämistä ja sitten toimii taas hetken.

- Ikea tavarat aloitti ensin, ei toimi, ei löydä, ajastukset ei toimi ja mitä kaikkea, kyllästyin lopulta ja jätin pelkät ruuvi anturit.

- No nyt sitten kevään aikana ruuvi anturit alkoi randomisti putoilemaan välillä pois, lukee vain "ei saatavilla" (ruuvi sovellus kyllä näyttää lämpötilat ihan normaalisti) ja taas säätöä että saa heräämään, kunnes hetken päästä alkaa taas joku toinen putoilemaan pois, joten antaa olla!

- Ruuvi station ajaa itselle saman asian ja ikea ajastukset toimii taas sen oman sovelluksen kautta, eipähän tarvitse enää jatkuvasti säätää ja koluta nettiä, että mikähän taas olisi ongelma.

Hyvä ajatus, että saa kaikki yhden sovelluksen alle, mutta vaatii itselle liikaa paneutumista ja sitä en halua.
HA:n ongelma on tosiaan se, kun sitä kehitetään koko ajan niin kovaa vauhtia ja päivityksiä tulee kovalla tahdilla. Jos joka viikko ajetaan uusi päivitys niin onhan se aika taajaan. Itse päivitän vain sen xxxx.xx.04 version, jos päivitän. Kuitenkin välillä tulee, että jotain hajoo. Nytkin porealtaan yhteysongelmia viimeisimmän päivityksen jälkeen ja ennen sitä toimi kuin se kuuluisa wc. Ehkäpä tuo korjaantuu joskus. Nuo ongelmat kestää, kun kyseessä "ilmainen" ohjelma. Nabua tulee sponsoroitua.

Automaatti päivitykset on ollut koko ajan poissa päältä ja mitään ei ole muutettu välissä, ne vain lakkaa toimimasta. Pitkien selvittelyiden ja uudelleen asennuksen jälkeen saa taas toimimaan, kunnes X ajan kuluttua taas putoaa pois pelistä.

Mulla ei varsinaista automaatiota ole kuin yksi ohjattava pistorasia, joten iso menetys tämä ole.

Varmasti joku paremmin asiaan vihkiytynyt juurisyyn löytäisi, mutta mulla ei valitettavasti mielenkiinto riitä.

Tuokaan ei välttämättä vaadi kuin sen, että on esim. huonoa/yhteensopimatonta rautaa käytössä, tai liian vähän rautaa. Siksi tämäkin on aika validi kysymys:
Millainen setup sulla oli tuossa eli missä HA pyöri ja millä kuuntelit Ikean ja Ruuvin sensoreita?
Yksi isoimmista syistä on myös zigbee-verkko. Se, että siellä on jossain talon nurkassa yksi router, tai jos edes sitäkään coordinaattorin (pahimmassa tapauksessa CC2530/CC2531) lisäksi, niin ongelmia tulee väkisinkin.
Isoimpia virheitä heti alkuun on pistää HA-pystyyn, hommata läjä sensoreita yms. ja unohtaa routerit yhtälöstä pois. Kun verkko on kunnossa, niin ei sieltä pitäisi laitteiden tipahdella pois jatkuvalla syötöllä x-ajan päästä. Myöskin se kodin wifi-verkko voi vaikuttaa zigbee-verkkoon häiritsevästi ja korostuu varsinkin, jos zigbee verkko ei ole kattava.
Samoin loki-tiedostot antaa osviittaa onko jotain jossain koodissa tms. pielessä.

HA:n ongelma on tosiaan se, kun sitä kehitetään koko ajan niin kovaa vauhtia ja päivityksiä tulee kovalla tahdilla. Jos joka viikko ajetaan uusi päivitys niin onhan se aika taajaan. Itse päivitän vain sen xxxx.xx.04 version, jos päivitän. Kuitenkin välillä tulee, että jotain hajoo. Nytkin porealtaan yhteysongelmia viimeisimmän päivityksen jälkeen ja ennen sitä toimi kuin se kuuluisa wc. Ehkäpä tuo korjaantuu joskus. Nuo ongelmat kestää, kun kyseessä "ilmainen" ohjelma. Nabua tulee sponsoroitua.
Juu mä ymmärrän, että ilmainen jne. sopii varmasti sellaiselle jota asia oikeasti kiinnostaa ja jaksaa asiaan perehtyä, itsellä vaan menee vati nurin heti kun tietokone vittuilee jatkuvasti samasta asiasta. :)

Siihen päälle se, että itse en ihan 100% ymmärrä kaikkea, niin siihen ongelman ratkaisuun menee kohtuuttoman kauan aikaa ja säätöä.

Tuokaan ei välttämättä vaadi kuin sen, että on esim. huonoa/yhteensopimatonta rautaa käytössä, tai liian vähän rautaa. Siksi tämäkin on aika validi kysymys:

Yksi isoimmista syistä on myös zigbee-verkko. Se, että siellä on jossain talon nurkassa yksi router, tai jos edes sitäkään coordinaattorin (pahimmassa tapauksessa CC2530/CC2531) lisäksi, niin ongelmia tulee väkisinkin.
Isoimpia virheitä heti alkuun on pistää HA-pystyyn, hommata läjä sensoreita yms. ja unohtaa routerit yhtälöstä pois. Kun verkko on kunnossa, niin ei sieltä pitäisi laitteiden tipahdella pois jatkuvalla syötöllä x-ajan päästä. Myöskin se kodin wifi-verkko voi vaikuttaa zigbee-verkkoon häiritsevästi ja korostuu varsinkin, jos zigbee verkko ei ole kattava.
Samoin loki-tiedostot antaa osviittaa onko jotain jossain koodissa tms. pielessä.

Vanha windows 10 ajan läppäri pyöritti HA:ta ja se keskusteli Ruuvin oman getawayn kanssa, kaikilla muilla laitteilla ruuvin oman sovelluksen kautta ei ollut mitään ongelmia näyttää lämpötiloja.

Kuten sanoin, en ymmärrä 100% kaikkea näistä (olen enemmän mutterin pyörittelijä kuin koodin purkaja ;)) joten varmasti omassa setupissa voi olla se ongelman aiheuttaja, mutta vittumainen selvittää kun toimii kuukausia, sitten ei toimi, sitten saattoi alkaa toimimaan päivän jälkeen, mutta yleensä ei toiminut enää ollenkaan.

Mä näen nämä ruuvi tiedot ihan samalla tavalla ilman HA:ta, joten riittää oikeastaan näinkin, monipuolisempi ja hienompi se HA olisi, mutta valitettavasti itsellä menee yli hilseen.

PXL_20260801_052232059.jpg

Tämä ei ole mikään "onpa HA paska ym." tykkäsin kovasti ideasta ja tämä on vain rehellinen kokemus omasta elämästä ja miksi ei itselle sovellu.:tup:

Tämä ei ole mikään "onpa HA paska ym." tykkäsin kovasti ideasta ja tämä on vain rehellinen kokemus omasta elämästä ja miksi ei itselle sovellu.:tup:
Siihen nähden mitä tuo HA oli muutama vuosi sitten, niin tänä päivänä tuo sentään on todella paljon käyttäjäystävällisempi ja helpompi. Mutta totta tosiaan, ei tuo ole siltikään täysin plug&play -järjestelmä ja se vaatii aktiivisuutta/perehtymistä nyt, ja se vaatii sitä myös tulevaisuudessa. Alkuun toki enemmän, kunnes pääsee paremmin sisälle käyttämiseen ja mahdolliseen säätämiseen.

Tämähän se on se ongelma; muutama päivitys sitten muuttui jotain mikä disabloi dashcastit rebootissa. Mitään perusteita ei löytynyt muutoslistalta tai mistään muualtakaan. Samoin mökin lämpötilaohjausautomaatiot eivät laukaise itsekseen rebootin jälkeen vaan ne pitää käynnistää itse.

Mutta, kuten Pretor mainitsi, käytettävyys on parantunut isoin harppauksin ja etenkin( HACSin kautta saatavien) visuaalisten työkalujen( mm. C.A.F.E.,) ja debuggaustyökalujen( Spook) mukaantulo on parantanut toimivuutta huomattavasti. Ja jos nyt aloittaisin tyhjältä pöydältä( tai oikeastaan niin teinkin mökillä), en enää ottaisi NodeRediä käyttöön sillä lähes identtiset vuot saa aikaiseksi HA:n puolella.

Sain eilen viikko sitten tilaamani Airthings Corentium Home 2 radonmittarin kotiin (ClasOhlson 179e). HA:ssa oli sille valmis integraatio ja käyttöönotto oli tyyliin "lisää integraatio tästä" ja done, noin 2 minuuttia meni. Sitä ihmettelen että tuon vekottimen ei pitäisi ilmoitella yhtään mitään ensimmäiseen 24:ään tuntiin, eikä sen omalla näytöllä mitään myöskään näy. Mutta bluetoothilla se kyllä alkoi kertoilemaan HA:lle jo heti tunnin kuluttua että radonia on. Eihän tämä vielä ole paikkansapitävä, vähintään 2kk pitäisi varmaan mittailla, ja vasta syys-maaliskuussa. Jos lukema pysyy tuossa 200-300:ssa pidemmänkin ajan kuluttua niin hyvä niin, vanhojen rakennusten viitearvo alle 300bq/m3, uusien alle 200. En ole vielä tuuletinta ostamassa rossipohjalattiaani.

homeassistant.jpg

(på svenska siksi että olen suåmenruattalainen)

Mitenkä kannattaisi tehdä pitkän aikavälin keskiarvo radonista ?

Airthings pitäis olla ihan sertifioitu ja käypä laite radonmittaukseen.

Miten lukea oikeaoppisesti LED himmentimen "Brightness" arvo?

Mulla on kylppärissä ledinauha jonka haluan feidaamaan hitaasti (20 sekunnissa) OFF tilasta ~75% kirkkauteen(200/255) kun liiketunnistin havaitsee liikettä. Kyseinen LED himmennin ei osaa käyttää HAn omaa "Transition" termiä, joten olen tehnyt sille automaation joka nostaa kirkkautta 5 pykälällä (kirkkaudelle 255 pykälää) kerrallaan, kunnes Brightness on suurempi kuin 200.

Nyt kuitenkin jonkin päivityksen jälkeen tuo alunperin hyvin toiminut automaatio ei enää toimikkaan, ja sieltä on tullut ao. kuvan mukainen errori

1787570915151.png

Koodi mistä tuo herjaa näyttää koodissa(configuration.yaml) seuraavalta:

YAML:
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      bathroom_led_brightness:
        friendly_name: "kylppäri LED brightness"
        value_template: "{{ states.light.kylpparinledhimmennin.attributes.brightness}}"

Mahtaisko täältä löytyä jeesiä mitenkä saisin tuon brightenss -arvon haisteltua johonkin muuttujaan oikeaoppisesti, mitä vois sitten tuossa kirkkauden nostamisessa käyttää?

Mulla on kylppärissä ledinauha jonka haluan feidaamaan hitaasti (20 sekunnissa) OFF tilasta ~75% kirkkauteen(200/255) kun liiketunnistin havaitsee liikettä. Kyseinen LED himmennin ei osaa käyttää HAn omaa "Transition" termiä, joten olen tehnyt sille automaation joka nostaa kirkkautta 5 pykälällä (kirkkaudelle 255 pykälää) kerrallaan, kunnes Brightness on suurempi kuin 200.

Nyt kuitenkin jonkin päivityksen jälkeen tuo alunperin hyvin toiminut automaatio ei enää toimikkaan, ja sieltä on tullut ao. kuvan mukainen errori

1787570915151.png

YAML:
sensor:
    sensors:
      bathroom_led_brightness:

Mahtaisko täältä löytyä jeesiä mitenkä saisin tuon brightenss -arvon haisteltua johonkin muuttujaan oikeaoppisesti, mitä vois sitten tuossa kirkkauden nostamisessa käyttää?

Toimisko jotenkin näin kun muokkailet loput tuohon alle jatkeeksi.

template:
- sensor:
- friendly_name: "kylppäri LED brightness"

miten saisin ilmatieteenlaitoksen tietyn mittauspaikan tämän hetkisen lämpötilan sensoriin?

Latasin jonkin fmi:n hacs mutta se näyttää väärin ja tuntuu ettei päivity.

eli sivuilla on kohta

Viimeisin säähavainto:Ma 24.8. 14:50
Lämpötila15,5 °C
Kastepiste7,0 °C
Kosteus57 %
PilvisyysMelkein pilvistä (7/8)

saisiko tuon siten että se päivittyisin 10min välein?

Ei tuolta kyllä löydy pelkkää lämpötilaa. tai sitten en vaan osaa

Ei tuolta kyllä löydy pelkkää lämpötilaa. tai sitten en vaan osaa

Mä joskus ihmettelin ihan samaa, mistä saada se viimeisin säähavainto siitä lähimmältä mittauspisteeltä; kännykkäsovelluksessa se näkyy helposti mutta HACS:issa en löytänyt sitä mistään.

Onko tuo seuraavan tunnin ennuste vai havainto?
Lisäsin entiteettikuvan, jonka mukaan tuo lämpötila on viimeisen tunnin mittapisteen lämpötila. Asetuksissa on päivitys kerran tunnissa, joten tiedä sitten onko se 16.30 vai milloin liipaissut. Ennusteet ovat eri entiteetissä

1787570915151.png

YAML:
sensor:
    sensors:
      bathroom_led_brightness:

Templatejen YAML-kirjoitusmuoto (syntaksi) muuttui muutama kuukausi sitten ja itselläkin Oma Helen -integraation YAML:ia piti muuttaa.

Tässä malliksi mitä muutin.

Vanha koodi
sensors:
helen_exchange_energy_consumption:

Uusi koodi
template:
- sensor:
- unique_id: helen_exchange_energy_consumption

Home Assistantin dokumentaatiota voi katsella avuksi.

Edit: YAMLin sisennykset näköjään katosivat, kun en käyttänyt koodiblokkia…

En kyllä näe mitään järkeä rakentaa sms-only himmeliä. Kuvittelen siis että ollaan anturoimassa jotain mökkiä.
Halvin, jokin riistakameraan sopiva netti ei montaa euroa kuukaudessa maksa. Tällä saat sitten paljon enemmän hyötyjä. Esim jos tilalla on valvontakameroita voit siirtää hälyytyksessä niiden kuvia tms.
Joka tapauksessa sulla pyörii se raspi niin siihen vaikka HA ja netti on täynnä ohjeita.

Samoja mastoja sms tai 4g käyttää joten jotain jos tapahtuu niin pimenee kuitenkin molemmat. Tietty jos ollaan jossain keskellä korpea missä linkki ei pelaa niin sms voi olla ainoa vaihtoehto, mutta toimiiko sekään niin heikossa paikassa vakaasti?

Vielä 10v sitten sai kaikenlaista kotiautomaatio härpäkettä SMS tuella, mutta siihen on syy miksi niitä ei oikein enää näy. Itselle isoin puute on kaksisuuntaisen kommunikaation puute.

En kyllä näe mitään järkeä rakentaa sms-only himmeliä. Kuvittelen siis että ollaan anturoimassa jotain mökkiä.
Halvin, jokin riistakameraan sopiva netti ei montaa euroa kuukaudessa maksa. Tällä saat sitten paljon enemmän hyötyjä. Esim jos tilalla on valvontakameroita voit siirtää hälyytyksessä niiden kuvia tms.
Joka tapauksessa sulla pyörii se raspi niin siihen vaikka HA ja netti on täynnä ohjeita.

Samoja mastoja sms tai 4g käyttää joten jotain jos tapahtuu niin pimenee kuitenkin molemmat. Tietty jos ollaan jossain keskellä korpea missä linkki ei pelaa niin sms voi olla ainoa vaihtoehto, mutta toimiiko sekään niin heikossa paikassa vakaasti?

Vielä 10v sitten sai kaikenlaista kotiautomaatio härpäkettä SMS tuella, mutta siihen on syy miksi niitä ei oikein enää näy. Itselle isoin puute on kaksisuuntaisen kommunikaation puute.
Itsekään en liiemmin näe tuossa mitään järkeä ellei ole joku hyvin spesifi käyttötarkoitus johon esimerkiksi Home Assistant ei jostain syystä sovellu.

Olen aikanaan koodannut (ihan ilman tekoälyä) kotiautomaatiojärjestelmän, aikana kun HA oli juuri tullut ja sen ominaisuudet eivät itselleni oikein riittäneet. Oma järjestelmä ohjasi esimerkiksi Zigbee-valoja, televisiota, nettiradiolaitetta ja luki anturidataa kaikenlaisista lämpö- ja kosteusantureista jne. Kyllähän tuo silloin aikanaan oli hieno systeemi mutta aina kun liitti uuden laitteen järjestelmään tai johonkin laitteeseen tuli päivitys (tai esim TV:n kanavapaikkoihin tuli muutoksia) niin joutui uudestaan koodaushommiin ja jossain vaiheessa vaan ei enää aika tai mielenkiinto riittänyt oman järjestelmän ylläpitoon. Kaikenlaisia bugejakin tuli omassa tekeleessä aina välillä vastaan joten työtä tuon ylläpitämisessä oli. Sitten tuli uudestaan kokeiltua HA:ta ja siinä oli kehitys mennyt niin hurjasti eteenpäin että suunnilleen kaikki haluamani faturet olivat jo valmiina niin ei ollut vaikea valinta vaihtaa Home Assistantiin.

Sinänsä tuollainen SMS-pohjainen systeemi varmaan olisi ihan mielenkiintoinen opiskeluprojekti mutta kyllä sellaisen rakentelemisessa hommaa olisi. Tekstitviestien lähetys ja vastaanotto nyt olisi simppelimmästä päästä jos on sopiva laite, esimerkiksi Teltonikan mobiilireitittimillä tuo tekstarihomma on vain muutama rivi koodia. Mutta toisaalta samalla laitteella saa jo sen mobiilinetinkin niin miksi ei käyttäisi sitä? En tiedä kuinka monimutkaista joidenkin thread-laitteiden ohjailu on, mutta se kuitenkin vaatii taas oman laitetuen valitulle thread-routerille jne. Ja kokemuksesta tiedän että vähän joka laitevalmistajalla on omia virityksiä noiden protokollien toteutuksessa joten mahdollisesti joutuisi sitten koodaamaan jokaiselle erilaiselle laitteelle oman "ajurin" jne.

sms- ohjaus sinänsä on ihan kätevä esim mökillä, voi lähettää vaikka tekstarin "laita lämmöt 20 astetta" ennen kuin lähtee ajamaan kotoa. Ei tarvitse vpn/muita juttuja että voi ohjata jotain etänä.

Itse toteutin tuon (ehkä) helposti pythonilla kun paikalla on huawein modeemi johon löytyy valmis kirjasto. Teltonika olisi tietysti parempi mutta tuollainen oli joutilaana.
Käytössä myös HA mutta siihen en lähtenyt tekemään tekstarien tulkintaa vaikka ehkä olisi voinutkin.
Ilmoitukset yms lähtee kyllä sähköposteilla eikä tekstiviesteinä.

sms- ohjaus sinänsä on ihan kätevä esim mökillä, voi lähettää vaikka tekstarin "laita lämmöt 20 astetta" ennen kuin lähtee ajamaan kotoa. Ei tarvitse vpn/muita juttuja että voi ohjata jotain etänä.
Painaa ensin napista vpn-yhteyden päälle ja toisesta napista käskee "lämmöt 20'c". Kätevämpää, kuin alkaa kirjoittelemaan tekstiviestiä nakkisormilla.
Ymmärrän vielä jonkun yksittäisen gsm-ohjattavan pistorasian, mutta ollaan Home Assistant säikeessä, joten en näe yhtään syytä miksei siellä olisi etäyhteydet jo valmiina sinne mökille.

Puhelimeen saa erilaisia widgettejä, joilla Home Assistantin valvonta ja hallinta on varsin helppoa puhelimesta etänä. Mitään VPN:kään ei tarvii, jos maksaa Nabu Casalle "kehitysprovikkaa" kuukausittain.
Maksan tuota ihan periaatteesta ja, kun kaikki toimii varsin mallikkaasti.
Miksi keksiä pyörää uudestaan?
Parhaimmillaan yhdellä näpäytyksellä menee ne "mökin lämmöt 20".

Viimeksi muokattu:
Kukin tyylillään ja matkalla voi olla muutama muukin juttu.
Oma lähti siitä että mökillä on traagisen huono nettiyhteys ja siksi kaiken mikä siellä pyörii pitää toimia myös kokonaan ilman ulkoverkkoa. Ja kyllä, on testattu useilla liittymillä, puhelimilla ja laitteilla, yhtä huono kaikilla.
Pääasiassa päästä riippuen netti toimii huonosti tai hyvin huonosti, tekstarit menee varmemmin läpi. Vpn on myös jos verkko suo.

Kukin tyylillään ja matkalla voi olla muutama muukin juttu.
Oma lähti siitä että mökillä on traagisen huono nettiyhteys ja siksi kaiken mikä siellä pyörii pitää toimia myös kokonaan ilman ulkoverkkoa. Ja kyllä, on testattu useilla liittymillä, puhelimilla ja laitteilla, yhtä huono kaikilla.
Pääasiassa päästä riippuen netti toimii huonosti tai hyvin huonosti, tekstarit menee varmemmin läpi. Vpn on myös jos verkko suo.
Meillä on mökillä asia hoidettu niin että ilmalämpöpumput on Mitsun Melcloudissa. Samoin lämpöpattereina on Adax:in wifi patterit jota ovat sitten Adaxin omassa pilvessä. Muut anturit ovat sitten Tuya -pilvessä joten tuon kautta saa lämpötila-arvoja ympäri tiluksia ja mm. häkä ja oviraja -varoittimet. Toki setup vaatii wifillisen 4G/5G -modeemin jossa halvin 5€/kk laitenetttiliittymä, mutta ei mitään erillistä VPN-virittelyä. Tuommonen hidas laitenetti kutenkin riittää ihan fine sen anturi/mittaus/ohjaus -datan liikuttamiseen mitä tuossa syntyy ja laitenetin nopeudet ei kovin kummoista yhteyslaatua kyllä vaadi. Eri asia on, jos tulee tarvi esim. live-videokuvan lähetykseen. Home Assistant on sitten kotona, mutta lukee em. datan siis eri pilvipalveluista. Sen yhden ainoan kerran kun tämä järjestely on pettänyt oli noin reilu pari vuotta sitten, kun TP-linkin reititin ei syystä tai toisesta yhdistänyt nettiin sähkökatkoksen jälkeen. On toki ollut tilanteita kun esim melcloud ei ole toiminut, mutta näitä on kuitenkin melko harvoin ja käytännössähän tämä tarkoittaa, että et saa luettua lämpöpumpun senhetkistä oloarvoa. Itse pumputhan toimii itsenäisesti sillä astettelulla, mikä sille on viimeksi annettu vaikka melcloud olisikin alhaalla.

Meillä on mökillä asia hoidettu niin että ilmalämpöpumput on Mitsun Melcloudissa. Samoin lämpöpattereina on Adax:in wifi patterit jota ovat sitten Adaxin omassa pilvessä. Muut anturit ovat sitten Tuya -pilvessä joten tuon kautta saa lämpötila-arvoja ympäri tiluksia ja mm. häkä ja oviraja -varoittimet. Toki setup vaatii wifillisen 4G/5G -modeemin jossa halvin 5€/kk laitenetttiliittymä, mutta ei mitään erillistä VPN-virittelyä. Tuommonen hidas laitenetti kutenkin riittää ihan fine sen anturi/mittaus/ohjaus -datan liikuttamiseen mitä tuossa syntyy ja laitenetin nopeudet ei kovin kummoista yhteyslaatua kyllä vaadi. Eri asia on, jos tulee tarvi esim. live-videokuvan lähetykseen. Home Assistant on sitten kotona, mutta lukee em. datan siis eri pilvipalveluista. Sen yhden ainoan kerran kun tämä järjestely on pettänyt oli noin reilu pari vuotta sitten, kun TP-linkin reititin ei syystä tai toisesta yhdistänyt nettiin sähkökatkoksen jälkeen. On toki ollut tilanteita kun esim melcloud ei ole toiminut, mutta näitä on kuitenkin melko harvoin ja käytännössähän tämä tarkoittaa, että et saa luettua lämpöpumpun senhetkistä oloarvoa. Itse pumputhan toimii itsenäisesti sillä astettelulla, mikä sille on viimeksi annettu vaikka melcloud olisikin alhaalla.

Tuokin on yksi vaihtoehto.

Omassa systeemissä yksi perusidea oli se että toimii täysin paikallisesti kunhan löytyy sähköä, ei siis mitään pakollisia ulkoisia yhteyksiä tai palveluita.
Yhteyksistä riippuen voi sitten ohjata sms tai vpn/ha kautta riippuen siitä toimiiko ulkoverkko kunnolla vai ei.

Pyöri noin 4vuotta ja 2microsd korttia meni, sen jälkeen mentiin 3v ongelmitta sata ssd usb adapterilla. Nyt menty vähän alta vuos mini pc ja m.2 asemalla. (tori.fi, 80€, 16gt, m.2 256gt, gen8 intel)

Jaetaanpas täällä jos jotain sattuu kiinnostamaan. Jätekukko meni uudistamaan kirjautumisen ja tausta systeemin. Sitten entinen Jätekukko HA integraatio lopetti toiminnan.

Eilen lomalta kun tulin niin ajattelin, että eiköhän ton tekoälyn kanssa saada toimiva v1 aikaan. No saihan sen, kun hieman itse ja tekoäly tutki tuota uutta Jätekukon himmeliä. AI näkyy hieman tos tekstis ja koodissa, kun en jaksanut alkaa hifistelemään ja toi toimii aika kivasti ylipäätään.

Mulla oli tavoite saada tyhjennykset kalenteriin ja oma kalenteri bio- ja sekajätteelle. Muuta en halunnutkaan. Sekä halusin nimetä noi kalenterit.

1788236708819.png

1788236725558.png

Perus disclaimer. Voi olla bugeja yms. Toimii minulla tällä hetkellä sekä toisella käyttäjällä. Eli ei ole isommin testattu. Voi mennä rikki myös milloin vain jos Jätekukko muuttaa jotain.

Toi asentuu HACS kautta joten lisää Custom repo ja sitten asenna Jätekukko ja käynnistä HA uusiksi. Sen jälkeen voikin lisätä tuon Laitteet & Palvelut sivun Lisää integraatio kautta ja sieltä löytyy Jätekukko. Tarttee uuden järjestelmän tunnuksen sekä salasanan.

Jaetaanpas täällä jos jotain sattuu kiinnostamaan. Jätekukko meni uudistamaan kirjautumisen ja tausta systeemin. Sitten entinen Jätekukko HA integraatio lopetti toiminnan.

Samaan aiheeseen liittyen.

Tein itse muutama viikko sitten jätteiden keräykseen liittyvän automaation kun rupesi ärsyttämään kun välillä käy niin, että sisällä roskikset täynnä ja jäteastiat on tyhjennetty. En ikinä muista milloin ne on.

HSY:n palveluihin ei ole mitään integraatiota olemassa ja halusin saada ilmoituksen edellisenä iltana jos sisällä olevat roskikset pitää viedä jäteastioihin. HSY:n osalta sinänsä helppoa kun tyhjennykset on 4 tai 2 vko välein. Tämä on tietysti vain "tyhmä" automaatio joten jos tulee muutoksia ja/tai spesiaaliaikatauluja niin ne menee ohi.

Joka tapauksessa, laitetaan nyt jakoon jos joku haluaa käyttää. HSY palvelusta näkee oman aikataulunsa. Automaatioon voi laittaa edelliset tyhjennyspäivät niin laskee sitten sen mukaan milloin notifikaatio pitää lähettää. Tämä lähettää kahteen eri puhelimeen notifikaatiot.

Ei tosiaan ole kovin kummoinen mutta ehkä säästää joltain muutaman minuutin.

YAML:
alias: Jäteastioiden tyhjennysmuistutus
description: Muistutus illalla ennen jätteiden tyhjennystä
triggers:
  - at: '21:00:00'
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - variables:
      tomorrow_ord: '{{ (now().date() + timedelta(days=1)).toordinal() }}'
      plastic_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-10'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      sekajate_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-20'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      bio_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-21'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      is_plastic: '{{ ((tomorrow_ord - plastic_ref_ord) % 28) == 0 }}'
      is_sekajate: '{{ ((tomorrow_ord - sekajate_ref_ord) % 14) == 0 }}'
      is_bio: '{{ ((tomorrow_ord - bio_ref_ord) % 28) == 0 }}'
  - if:
      - condition: template
        value_template: '{{ is_plastic }}'
    then:
      - action: notify.mobile_app_XXX_iphone
        data:
          title: Jätehuolto huomenna
          message: Muistathan viedä lisää muovia keräysastiaan – tyhjennys huomenna!
      - action: notify.mobile_app_YYY_iphone
        data:
  - if:
        value_template: '{{ is_sekajate }}'
    then:
        data:
            Muistathan viedä lisää sekajätettä keräysastiaan – tyhjennys
            huomenna!
        data:
            huomenna!
  - if:
        value_template: '{{ is_bio }}'
    then:
        data:
            Muistathan viedä lisää biojätettä keräysastiaan – tyhjennys
            huomenna!
        data:
            huomenna!
mode: single

Samaan aiheeseen liittyen.

Tein itse muutama viikko sitten jätteiden keräykseen liittyvän automaation kun rupesi ärsyttämään kun välillä käy niin, että sisällä roskikset täynnä ja jäteastiat on tyhjennetty. En ikinä muista milloin ne on.

HSY:n palveluihin ei ole mitään integraatiota olemassa ja halusin saada ilmoituksen edellisenä iltana jos sisällä olevat roskikset pitää viedä jäteastioihin. HSY:n osalta sinänsä helppoa kun tyhjennykset on 4 tai 2 vko välein. Tämä on tietysti vain "tyhmä" automaatio joten jos tulee muutoksia ja/tai spesiaaliaikatauluja niin ne menee ohi.

Joka tapauksessa, laitetaan nyt jakoon jos joku haluaa käyttää. HSY palvelusta näkee oman aikataulunsa. Automaatioon voi laittaa edelliset tyhjennyspäivät niin laskee sitten sen mukaan milloin notifikaatio pitää lähettää. Tämä lähettää kahteen eri puhelimeen notifikaatiot.

Ei tosiaan ole kovin kummoinen mutta ehkä säästää joltain muutaman minuutin.

YAML:
alias: Jäteastioiden tyhjennysmuistutus
description: Muistutus illalla ennen jätteiden tyhjennystä
triggers:
  - at: '21:00:00'
    trigger: time
conditions: []
actions:
  - variables:
      tomorrow_ord: '{{ (now().date() + timedelta(days=1)).toordinal() }}'
      plastic_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-10'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      sekajate_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-20'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      bio_ref_ord: '{{ strptime(''2026-08-21'', ''%Y-%m-%d'').date().toordinal() }}'
      is_plastic: '{{ ((tomorrow_ord - plastic_ref_ord) % 28) == 0 }}'
      is_sekajate: '{{ ((tomorrow_ord - sekajate_ref_ord) % 14) == 0 }}'
      is_bio: '{{ ((tomorrow_ord - bio_ref_ord) % 28) == 0 }}'
  - if:
        value_template: '{{ is_plastic }}'
    then:
        data:
        data:
  - if:
        value_template: '{{ is_sekajate }}'
    then:
        data:
            huomenna!
        data:
            huomenna!
  - if:
        value_template: '{{ is_bio }}'
    then:
        data:
            huomenna!
        data:
            huomenna!
mode: single
Hitto, pitää itsekin laittaa jotkut notifikaatiot noihin jäteastioiden tyhjennyksiin että saa maksimoitua täyttöasteen.

Itselläni on jätefirmana Kiertokapula ja tuntuu toimivan tällä integraatiolla kivasti: GitHub - mampfes/hacs_waste_collection_schedule: Home Assistant integration framework for (garbage collection) schedules

Mitä tietokantaa porukka ajaa? InfluxDB 1.x on lopetettu ja huomioikaa kun siitä tulee virhe niin älkää painako Ok tai Submit. Se poistaa kyseisen addonin ja tiedot tietokantoineen.

Outoa että tuota 1.8 versiota ei koskaa jatkettu 1.13 versioon. Vaihtoehtoina on tehdä migraatio 2.x versioon tai rajoitettuun 3.x. Tai vaihtaa koko tietokanta toiseen.

Statistiikka

Viestiketjuista
314 730
Jäsenet
84 886
Uusin jäsen
danzku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom