Hiukan huolestunut AMD:n (ja Intelin) peli GPU puolen tulevaisuudesta.

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Ajattelin tämän ketjun spekulaatioketjuksis siitä mitä tämä Intelin tuleva peli GPU aiheuttaa ja se kuinka Intel nyt rekryää yli 200:taa GPU inssiä ja näyttää kalastelevan niitä pääasiassa juuri AMD:lta.

Eli kun laskee yhteen sen että Kudori on jo onnistunut houkuttelemaan AMD:n yläpään GPU osaajia Intelin leiriin ja sen että AMD on lisää lykännyt GPU julkaisuaikataulujaan niin ei hyvältä näytä sen suhteen että AMD:lla jäisi taloo riittävästi osaamista riittävän nopean GPU julkaisusyklin ylläpitoon niin että niiden GPU:in teho ja ominaisuudet kasvaisivat riittävän nopeaa tahtie kilpailijoihin nähden.


Tietenkin on teoriassa mahdolista että Inteliltä tulisi nyt riittävä tehokaita kilpailijoita Nvidian pelinäytönohjaimille mutta ...

Kudori varmasti haluaa tehdä HE pelinäytönohjaimia mutta se ei ollut Intelin suunitelmissa silloin kun Intel rekrysi Kudori eli tämä Intel pelinäytönohjaimiin panostus on täysin Kudori vetoista eikä ole varmuutta onko Intel valmis laittamaan tarpeeksi resursseja selleisen HE pelinäytönohjaimen aikaansaantiin ja markkinointiin.


Eli on vaara että AMD menetti osaajaresurssit todelisten HE pelinäyttisten tekoon ja samaanaikaan vaikka Intelillä nyt on resurssit todellisen HE pelinäytönohjaimen tekoon ei Intelin johtajilla/osakkeenomistajilla vältämättä ole todellista halua selalisen tekoon (ts resursseja ei välttämättä anneta tarpeeksi Kudorin käytöön).


Eli on riski että tilanne on se että on kaksi näyttisvalmistajaa jotka pystyy tekemään ylemmän keskiluokan pelinäyttiksiä (GTX1060, RX580, GTX1070, Vega tyyliin) ja sitten on yksi pelinäyttistentekijä jolta tulee niitä HE tasonkin pelinäyttiksiä.


Itse kun ostin just Free Sync näytön tämä ei ole mitenkään mukava tulevaisuudennäkymä, tosin Intel tulee tukemaan sitä Active Sync:iä joten kyllä sille minun näytön Free Sync omianisuudelle löytyy käyttöä tulevaisuudessakin (valitettavasti ei vain välttämättä tehokkainta mahdollista näytönohjainta).


PS Miksi epäilen Intelin intoa HE pelinäytönohjaimen tekoon no siksi kun katsoo Intelin kuluttajatuotteita niin niissä kaikissa pihdataan piialan käytössä ja sitä HE pelinäytönohjainta ei voi tehdä piialaa pihdaten.
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Otsikko voisi olla mieluummin vaikka:
"Tehokkaiden pelinäytönohjaimien tulevaisuus Intelin astuessa dGPU maailmaan"

Näen tässä kyllä ongelman varsinkin AMD:n osalta. Jos Intel nyt "varastaa" osaajat ja tietotaidon niin voi olla vaikea saada enää kunnon tuotetta julki. Kodurihan olisi vissiin halunnut myydä koko Radeonin Intelille, mutta lopulta myi vain itsensä.

Nvidia puolestaan ei jatka high endin kehitystä yksin. Jos kilpailua ei ole, ei ole myöskään high endiä. Tai siis on high end, mutta sen kehitys jää vääjäämättä hitaammaksi ja hitaammaksi, eikä oikeasti enää kehity kuten pitäisi. Nvidia voi tuoda uusia $2000 pelikortteja ja kohta $3000 pelikortteja "high end"iin. Jos ne on tuplasti parempia kuin mikään muu niin vaihtoehdot ovat että osta tai älä osta. Silloin high end ei ole enää ~600€ vaan >2000€. Samalla nvidia voi tuoda lisää propriety softaa/rautaa ja pakottaa pelilaitteet niihin. Pakkokeinoja on monia.

Intelistä on kyllä vaikea sanoa mitä oikeastaan aikovat. Alkaako AMD ja Intel tehdä yhteistyötä enemmänkin ja kehittää yhdessä GPU piiriä? Silloin kisaisivat vain CPU puolella ja GPU:t olisi yhteisiä. Villi skenaario, enkä siis itsekään moiseen usko, mutta spekulaatioketjuun sopinee kaikenlaista?
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Otsikko voisi olla mieluummin vaikka:
"Tehokkaiden pelinäytönohjaimien tulevaisuus Intelin astuessa dGPU maailmaan"

...
Kuulostaa kauhean mahtipontiselta ja asialiselta, kun ajattelin tämän vain ihan tällaiseksi jokamiehen mutuiluketjuksi enkä joksikin jossa yrittäisin laukoa muka asiantuntija mielipiteitä (ts otsiko oli tahalla mutu tyylinen).

...
Intelistä on kyllä vaikea sanoa mitä oikeastaan aikovat. Alkaako AMD ja Intel tehdä yhteistyötä enemmänkin ja kehittää yhdessä GPU piiriä? Silloin kisaisivat vain CPU puolella ja GPU:t olisi yhteisiä. Villi skenaario, enkä siis itsekään moiseen usko, mutta spekulaatioketjuun sopinee kaikenlaista?
Kun katsoo Intelin pelinäytönohjain historiaa niin se on aina ollut pihtaamista niin että ei olla panostetu tarpeeksi vaikka olisi ollut periaateessa hyvä rauta vain tehot jäi vajaaksi kun sitä rautaa ei laitettu tarpeksi yhteen piiriin.

Kun Intel omien aikaisempien julkaistujen GPU tavoitteiden perusteella ei hankkinut Kudoria tekemään minkääntasoista pelinäytönohjainta joten tämä pelinäöytönohjaimiin panostus on täysin Kudori lähtöistä ja siten epäilen kovasti että siihen ei lopujenlopuksi laiteta tarpeeksi resurseja Intelin taholta kun Intel halua ohjata Kudorin tekemään sitä mikä Intelin mielestä on se oikea tie GPU tyylisen raudan käytöön.


Minä vähän epäilen että Kudorilla tulee jossinvaiheessa karuarki vastaan kun AMD:llä se sai tehdä sitä mihin AMD:n rahat riitti mutta Intelillä Kudori joutuu tekemään sitä mitä Intel päättää Kudorin tekevän vaikka rahaa ja resurseja riittäisi mihinvain, ts AMD:lla Kudori oli periaateessa vapaa kun Intelillä hän on talutusnuorassa (sellainen voi alkaa syömään työintoa).
 
Viimeksi muokattu:

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 717
Kuulostaa kauhean mahtipontiselta ja asialiselta, kun ajattelin tämän vain ihan tällaiseksi jokamiehen mutuiluketjuksi enkä joksikin jossa yrittäisin laukoa muka asiantuntija mielipiteitä (ts otsiko oli tahalla mutu tyylinen).
No se tietysti. Ehkä se voi noin olla.

Itse sanoisin että (peli) GPU tulevaisuus on myös noissa multi-chip laitteissa (ei siis SLI/cf tyylisissä). Uusille valmistusprosesseille siirryttäessä olisi pakko käyttää pieniä piirejä yhden ison sijaan. Pelipuolella tarvitaan siis hieman väkisin jonkinlaista kuormanjakoa useammalle pienemmälle piirille. Vähän samaa aihetta juuri tuolla Vegan spekulaatioketjussa, joten laitetaan nyt video tännekin.



Onko sitten Intelillä suunnitteilla moista? Mahdoton sanoa. AMD:llä varmasti olisi suunnitteilla, mutta riittääkö rahkeet? Toki nyt Zen arkkitehtuurin myötä alkaa rahaakin tulla ja sijoittajien usko ainakin kohdillaan. Jos vain saisivat riittävästi resursseja että saisivat kunnon multi-chip vehkeen pihalle, niin tulevaisuus kääntyisi huomattavasti. Nykyisillä isoilla piireillä ei vain päästä loputtomiin.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
No se tietysti. Ehkä se voi noin olla.

Itse sanoisin että (peli) GPU tulevaisuus on myös noissa multi-chip laitteissa ...
Juu niin itsekin kuvittelen käyvän mutta siinä on raja kuinka pienitehoisista yksiköistä se HE pelinäytönohjain kannattaa kasata.

Esim. jos yksi yksikkö vastaisi jotain GTX1030-50/RX550-60 tasoa ei sellaisista olis järkevää kasata HE pelinäyttistä vaikka ei olisikaan SLI/CF tasoisia häviöitä kun niitä häviöitä olisi jokatapauksessa merkittävästi jos niitä yksiköitä tarvisi olla se 8-16 kpl yhdessä HE pelinäyttoksessä.

Taas tuolla laskenta/tekoäly/yms puolella ei ole samankaltaisia hyötyhäviöitä kuin pelinäyttiskäytössä on eli Intelillä voi olla houkutus tehdä niin pieniä yksiköitä että ne on optimaalisia sinne laskenta yms puolelle mutta riittämättömiä HE pelinäytönohjaimen tekoon.


Eli AMD:llä saattaa olla halu tehdä riittävän isoja yksiköjä HE pelinäytönohjaimen kannalta mutta osaaminen/resursit ei riitä kun taas Intelillä olisi osaaminen ja resursit niiden tekoon mutta ei halua kun se HE pelinäytönohjain olisi ainut käyttökohde jossa niin iso yksikkö olisi optimaalinen ratkaisu.


Itsekun kuvittelen että pelikäyttöön optimaalista voisi olla sellaien systeemi jossa yhdellä sirulla saisi aikaan RX580/GTX1060 tasoisen ratkaisun ja kahdellsirulla Vega/GTX1070-80 tasoisen ratkaisun ja neljälläsirulla sen GTX1080Ti/Titan V tasoisen ratkaisun.

Mutta tuollainen RX580/GTX1060 tason tehon tuova siru on jo aika ison piialan vievä eli se ei ole tehtaan tuotantokapasiteetin maksimoinin kannalta optimaalinen, eli kuvittelen että Intel haluaisi tehdä pienemmän (ts ei optimaalisen HE pelinäytönohjaimen kannalta).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
431
Onko Intelillä kykyä tehdä oikeasti kunnollista näyttistä? Olen ymmärtänyt, että pelkästään AMD:llä ja Nvidialla on tarvittavat patentit moiseen.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Onko Intelillä kykyä tehdä oikeasti kunnollista näyttistä? Olen ymmärtänyt, että pelkästään AMD:llä ja Nvidialla on tarvittavat patentit moiseen.
Kudori on nykyään Intelillä eli kyllä kyky ja osaaminen nyt on mutta kysymys on siitä onko Intelinjohtajilla ja osakkeenomisajilla halua tehdä sitä.

Patentin ei sinällään ole Intelille ongelma kun sillä on varaa lisensoida ne suoraan tai tapella oikeudenkautta halvemmat lisensit (jos kuvitelee ne niin savansa).

Intel on myös tainut ostaa firmoja joiden kautat on saanut GPU:ihin liityviä patenteja itselleen.

Intel on myös ilmeisesti lisensoinut patenteja AMD:ltä eli sitäkautta on patentisuoja ainakin rajalliseksi ajaksi.
 

Uke

Team Nokia
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 004
Asiaton käytös
Onko aloittaja humalassa kun ei edes Kodurin nimeä saa oikein kirjoitettua?


Muutenkin näiden "salaliitto" höpinöiden informaatioarvo puhdas nolla.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Onko aloittaja humalassa kun ei edes Kodurin nimeä saa oikein kirjoitettua?


Muutenkin näiden "salaliitto" höpinöiden informaatioarvo puhdas nolla.
Kappas meni u ja o jokakerta väärinpäin.

Täälä on vain yksi salaliito höpisijä ja se olet sinä.

Sitäpaitsi en missäänaviheessa väittänyt että tämä ketju olis mikään informaation jako ketju.


PS Kiitosvaan noin yleensäottaen asiallisesta palautteesta (jota joiltakin kirjoittajilta on tullut).


PPS Jäi todella vaivaamaan minkälaisen salaliiton ja mihin liityen minä mielestäsi esitin (kun itse en keksi ainoatakaan). Sen arvuutelu millä innolla Intel panostaa HE pelinäytönohjaimiin ei ole mikään salaliitoteoria kun se ei muodosta mitään salaliitoa mitään tai ketään kohtaan ts ei ole mitään vastakkainasettelua, enkä minä myöskään asetellut mitenkään Inteliä, AMD:tä ja/tai Nvidiaa toisiaan vastaan ts sielläkään ei voi olla nähtävissä mitään salalaliitoa (kun tässähän ei ole kyse siitä kyse on vai siitä mihin AMD resursit ja osaaminen nyt riittää ja mihin Intelin halu riittää eikä ne ole mitenkään riipuvaisia toisistaan eikä Nvidian tekemisistä).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 040
Kudori on nykyään Intelillä eli kyllä kyky ja osaaminen nyt on mutta kysymys on siitä onko Intelinjohtajilla ja osakkeenomisajilla halua tehdä sitä.
Sillä ei niin hirveästi merkitystä ole jos yläkerrassa on joku joka tietää miten asiat pitäisi tehdä, jos toteuttava taho ei sitä osaa tai ei omaa kokemusta aiheesta. Näytönohjaimet vaativat myös hyvää (ajuri)softaa ottaakseen tehot irti raudasta ja Intel ei tunnetusti ole ollut kovinkaan vakuuttava softatalo.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Sillä ei niin hirveästi merkitystä ole jos yläkerrassa on joku joka tietää miten asiat pitäisi tehdä, jos toteuttava taho ei sitä osaa tai ei omaa kokemusta aiheesta. Näytönohjaimet vaativat myös hyvää (ajuri)softaa ottaakseen tehot irti raudasta ja Intel ei tunnetusti ole ollut kovinkaan vakuuttava softatalo.
Tuo on just yksi osa siitä Intelin halusta.

Kun Koduri kyllä varmaankin osaa kertoa kenet palkata (käytännössä ostaa ulos AMD:lta) että se peliohjain ajuripuoli saadaan etenemään oikeaan suuntaan.

Eli tässäkin on tällähetkellä kyse vain siitä onko Intelin yläpässä halua siihen vai ei.

Intelillähän oli kerran (AGP aikana) pelinäytönohjain joka oli raudanpuolesta riittävän tehokas (vaikka julkaisu olikin rankasti myöhässä) mutta homma kaatui just siihen että siihen näytönohjainajurin pelitukeen ei panostetu tarpeeksi.

Taas tämä edellinen Intelin isonpi pusku kaatui siihen että se kyllä toimii siellä laskentapuollella mutta rauta on kokolailla kelvoton pelinäytönohjaimeksi.

Eli Intelin historia on täynnä tapauksia joissa on kehitety rautaa jota on ollut tarkoitus käyttää myös tehokkaana pelinäytönohjaimena mutta loppupeleissä muut prioriteetit on ajaneet edelle niin että sen raudan yksityiskohdat tai ajurituki on suunnattu mualle kuin pelinnäytönohjain tarkoitukseen.

Eli Inteliltä on aina puutunut se viimeinen metri kunnolisen pelinäytönohjaimen hyvästä toteutuksesta vaikka se viimeinenmetri olisi olut täysin Intelin saavutettavissa jos vain tahto/halu sen saavuttamiseen olisi riittävä.


Monet näkee tämän Kodurin palkaamisen merkkinä siitä että nyt Intelillä olisi se tahto kunnollisen pelinäytönohjaimen tekoon mutta kun katsoo mitätekemään Intel Intelin omien puheiden/näyttöjen perusteella Kodurin palkkasi tekemään niin se ei ole hyvä (ainakaan HE tason) pelinäytönohjain.

Kaikki tehokas pelinäytönohjain puheet Intelin taholta on tulleet sen jälkeen kun Koduri oli jo ollut Intelin sisällä jonkinaikaa eli ne on täysin Kodurin ajamaa linjaa mutta se ei tarkoita että Intel olisi 100% teholla sen linjan takana tukemassa Koduria.


Vielä täsmennykseksi minulle on se ja sama keneltä HE pelinäytönohjaimet tulee (ts oli se sitten Intel, AMD tai Nvidia) ainut olennainen seika on se että ne HE tason pelinäytönohjaimet tarvitaan vähintään kahdelta taholta yhtäaikaa koska muuten kaikkien pelinäytönohjainten kehitysvauhti taantuu ja hintataso nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 040
Tuo on just yksi osa siitä Intelin halusta.

Kun Koduri kyllä varmaankin osaa kertoa kenet palkata (käytännössä ostaa ulos AMD:lta) että se peliohjain ajuripuoli saadaan etenemään oikeaan suuntaan.

Eli tässäkin on tällähetkellä kyse vain siitä onko Intelin yläpässä halua siihen vai ei.
Jää nähtäväksi, Kodurin ongelmana tulee olemaan yrityskulttuuri, prosessit ja tavat. Intel tekee / teki softaa kuten rautaa, softa nähdään yhtenä rautakomponenttina joka valmistuessaan on sitten "valmis" ja tiimi voidaan hajoittaa uuteen projektiin. Jatkuvuutta on vähän ja tämä johtaa siihen että pahimmillaan jokaista näytönohjainta tekee eri tiimi ja eri softaporukka pahimmillaan eri maissa joista kaikki toistavat samoja virheitä. Toivottavasti tästä on jo kasvettu ulos, mutta en pidättäisi hengitystäni.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Tuo on just yksi osa siitä Intelin halusta.

Kun Koduri kyllä varmaankin osaa kertoa kenet palkata (käytännössä ostaa ulos AMD:lta) että se peliohjain ajuripuoli saadaan etenemään oikeaan suuntaan.

Eli tässäkin on tällähetkellä kyse vain siitä onko Intelin yläpässä halua siihen vai ei.

Intelillähän oli kerran (AGP aikana) pelinäytönohjain joka oli raudanpuolesta riittävän tehokas (vaikka julkaisu olikin rankasti myöhässä) mutta homma kaatui just siihen että siihen näytönohjainajurin pelitukeen ei panostetu tarpeeksi.

Taas tämä edellinen Intelin isonpi pusku kaatui siihen että se kyllä toimii siellä laskentapuollella mutta rauta on kokolailla kelvoton pelinäytönohjaimeksi.

Eli Intelin historia on täynnä tapauksia joissa on kehitety rautaa jota on ollut tarkoitus käyttää myös tehokkaana pelinäytönohjaimena mutta loppupeleissä muut prioriteetit on ajaneet edelle niin että sen raudan yksityiskohdat tai ajurituki on suunnattu mualle kuin pelinnäytönohjain tarkoitukseen.

Eli Inteliltä on aina puutunut se viimeinen metri kunnolisen pelinäytönohjaimen hyvästä toteutuksesta vaikka se viimeinenmetri olisi olut täysin Intelin saavutettavissa jos vain tahto/halu sen saavuttamiseen olisi riittävä.


Monet näkee tämän Kodurin palkaamisen merkkinä siitä että nyt Intelillä olisi se tahto kunnollisen pelinäytönohjaimen tekoon mutta kun katsoo mitätekemään Intel Intelin omien puheiden/näyttöjen perusteella Kodurin palkkasi tekemään niin se ei ole hyvä (ainakaan HE tason) pelinäytönohjain.

Kaikki tehokas pelinäytönohjain puheet Intelin taholta on tulleet sen jälkeen kun Koduri oli jo ollut Intelin sisällä jonkinaikaa eli ne on täysin Kodurin ajamaa linjaa mutta se ei tarkoita että Intel olisi 100% teholla sen linjan takana tukemassa Koduria.


Vielä täsmennykseksi minulle on se ja sama keneltä HE pelinäytönohjaimet tulee (ts oli se sitten Intel, AMD tai Nvidia) ainut olennainen seika on se että ne HE tason pelinäytönohjaimet tarvitaan vähintään kahdelta taholta yhtäaikaa koska muuten kaikkien pelinäytönohjainten kehitysvauhti taantuu ja hintataso nousee.
Intelin I740:ssä oli sekä suunnittelumoka (AGP texturingin liikakäyttö),sekä se ei vain ollut tarpeeksi suorituskykyinen.
Muutama AMD:ltä kaapattu tyyppi ei vielä takaa Intelin onnistumista nyt sen paremmin. Mitä ajureihin tuli, niin Matroxilla kusi ajurit silloin selkeästi Inteliä pahemmin pelipuolella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
Onko Intel ilmoittanut kehittävänsä pelinäytönohjaimia?

Voisin arvata, että rekrytoinnit liittyvät HPC tuotteiden kehitykseen.
Intelin Knights Landing / Hill / Mill piireillä ei päästä lähellekään Nvidia Teslan suorituskykyä, vaikka nuo on suunnattu samaan tarkoitukseen.

Nvidialla on tällä hetkellä käytännössä monopoli koneoppimiseen käytettävissä piireissä, joten Intelin on pakko kehittää täysin uusi arkkitehtuuri kilpailemaan Nvidian kanssa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Onko Intel ilmoittanut kehittävänsä pelinäytönohjaimia?

Voisin arvata, että rekrytoinnit liittyvät HPC tuotteiden kehitykseen.
Intelin Knights Landing / Hill / Mill piireillä ei päästä lähellekään Nvidia Teslan suorituskykyä, vaikka nuo on suunnattu samaan tarkoitukseen.

Nvidialla on tällä hetkellä käytännössä monopoli koneoppimiseen käytettävissä piireissä, joten Intelin on pakko kehittää täysin uusi arkkitehtuuri kilpailemaan Nvidian kanssa.
Ovat maininneet erikseen "discrete GPU" minkä on tulkittu viittaavan juurikin "pelinäytönohjaimeen" firman portfolion huomioiden. Lisäksi toki se, että helposti se "peliGPU" on myös tehokas HPC-GPU.
Knights-sarjahan on ihan eri kulmasta asiaa lähestyvä ja ainakin tuoreimmat mallit on suunniteltu siten, että ne voivat toimia järjestelmän ainoana prosessorina.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Jää nähtäväksi, Kodurin ongelmana tulee olemaan yrityskulttuuri, prosessit ja tavat. Intel tekee / teki softaa kuten rautaa, softa nähdään yhtenä rautakomponenttina joka valmistuessaan on sitten "valmis" ja tiimi voidaan hajoittaa uuteen projektiin. Jatkuvuutta on vähän ja tämä johtaa siihen että pahimmillaan jokaista näytönohjainta tekee eri tiimi ja eri softaporukka pahimmillaan eri maissa joista kaikki toistavat samoja virheitä. Toivottavasti tästä on jo kasvettu ulos, mutta en pidättäisi hengitystäni.
Mistäs tämä käsitys on lähtöisin? Intel kehittää aktiivisesti esimerkiksi omia näytönohjainajureitaan ja on lisännyt niihin matkan varrella uusia ominaisuuksia jne, ihan kuten AMD tai NVIDIA
 

Tup3x

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 332
Jos sieltä kunnon pelikortti tulee, niin en epäile kyllä yhtään etteikö sieltä löytyisi taitoa ja resursseja saada ajurit kilpailukykyiseen kuntoon.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Ovat maininneet erikseen "discrete GPU" minkä on tulkittu viittaavan juurikin "pelinäytönohjaimeen" firman portfolion huomioiden. Lisäksi toki se, että helposti se "peliGPU" on myös tehokas HPC-GPU.
Knights-sarjahan on ihan eri kulmasta asiaa lähestyvä ja ainakin tuoreimmat mallit on suunniteltu siten, että ne voivat toimia järjestelmän ainoana prosessorina.
En nyt sanoisi että ihan helposti kuitenkaan. Täyden fp64:sen HPC kortissa on turhaa painolastia pelipuolelle. Eli HPC gpu kannattaa eriyttää pelinäytönohjaimesta, tämänhän on nvidia tehnyt jo. Nvidialla on jo kaksi erikoiscompute piiriä gp100 ja gv100(Nojoo gk210, mutta en sitä nyt erikoiseksi laske, kun ei se eronnut kuin muutaman laskenta ominaisuutensa osalta gk110:stä). Amd:n edellinen HPC piiri oli Hawaii, minkä jälkeen täyttä fp64 laskentaa heidän piireissä ei ole ollutkaan. Vega 20 huhutaan olevan sellainen eli amd:kin on tuohon suuntautumassa. Kun vielä otetaan huomioon että pelipuolen laskentatarkkuuden vaatimus jatkossa vain vähenee(fp16, ehkä jopa int8), kuilu HPC:n ja pelipuolen vaatimuksissa vain syvenee.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
En nyt sanoisi että ihan helposti kuitenkaan. Täyden fp64:sen HPC kortissa on turhaa painolastia pelipuolelle. Eli HPC gpu kannattaa eriyttää pelinäytönohjaimesta, tämänhän on nvidia tehnyt jo. Nvidialla on jo kaksi erikoiscompute piiriä gp100 ja gv100(Nojoo gk210, mutta en sitä nyt erikoiseksi laske, kun ei se eronnut kuin muutaman laskenta ominaisuutensa osalta gk110:stä). Amd:n edellinen HPC piiri oli Hawaii, minkä jälkeen täyttä fp64 laskentaa heidän piireissä ei ole ollutkaan. Vega 20 huhutaan olevan sellainen eli amd:kin on tuohon suuntautumassa. Kun vielä otetaan huomioon että pelipuolen laskentatarkkuuden vaatimus jatkossa vain vähenee(fp16, ehkä jopa int8), kuilu HPC:n ja pelipuolen vaatimuksissa vain syvenee.
Noi kaikki kuitenkin jakavat perusarkkitehtuurinsa peliversioiden kanssa
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Jos sieltä kunnon pelikortti tulee, niin en epäile kyllä yhtään etteikö sieltä löytyisi taitoa ja resursseja saada ajurit kilpailukykyiseen kuntoon.
Intel on tähänmenssä pyrkinyt näytönohjain ajurikehityksellään siihen että ajurit saadaan mahdollisiman tehokaiksi ja bugitomiksi sillä stantardin mukaisella näytönohjain rajapinnan (DX, OGL, Vulcan) toteutuksella.

Se mitä Intel ei ole tehnyt eikä edes yrittänyt/harkinnut tekevänsä on se että räätälöisi ajurejaan toimimaan jonkin tietyn pelinkanssa mahdollisiman hyvin, tämä poikeaa merkittävästä AMD:n ja Nvidian:n toimintatavasta (varsinkin Nvidian kun se räätälöi myös niitä pelejä toimimaan huonommin sen näytönohjaimen toimeissa täysin stantardin mukaisella tavalla).

Niin kauan kun Intel ei panosta siihen että sen näytönohajin saisi parhaan mahdolisen tuloksen sen hetkisillä AA peleillä testatessa on Intel aina altavastaaja dGPU peliohjain markkinoilla.

Tuo muutos on suuri siihen taapaan miten Intel on aina toiminut (Intel ei oole koskaan ollut ahluaks räätälöimään mitään ellei siitö makseta paljhon (esim. Apple versio CPU:sta tuo paljon rahaa eikä niissäkäänt apauksissa Inbtel oiekjastaa räätälöi mitää vaan vain varaa tietyn tehoisa versioita Applen käytöön).

Itse kun epäilen kovasti sitä että Intelin johtopääsä innostuttaisiin poltaman rahaa siihen että näytöohjain ajuria (ei rauta vaan softa) räätälöitäisiin toimimaan jonkin tietyn yksittäisen pelin kanssa, ilman että Inten saisi osansa sen nimenoamisen pelin myyntituloista.

Tähänmennessä kaikki Intelin räätälöinnit on oleet selaisia että asiakas on maksanut niistä mutta näitä pelikohtaisia ajuriräätälöintejä pitäisi tehdä ilman että kukaan maksaa niistä Intelille, ts Kodurin pitäisi onnistua myymään Intel pomoille ajatus siitä että poltetaan rahaa johonkin josta kukaan ei maksan suoraan Intelille mitään.

En nyt sanoisi että ihan helposti kuitenkaan. Täyden fp64:sen HPC kortissa on turhaa painolastia pelipuolelle. Eli HPC gpu kannattaa eriyttää pelinäytönohjaimesta, tämänhän on nvidia tehnyt jo. ....
Ota huomioon että Intelillä on jo yhdenlaiseen HPC käytöön olemassa tuotesarja (ne Kings.. sarjan tuotteet) eli on täysin mahdolista että Kodurin tehtävä ei ole korvata niitä vaan kehittää jotain muuta niiden rinnalle (esim. Voltan Tensori ytimet tyyliin) nuo Intelin HPC tuotteen on hyviä joillakin käyttöalueilla mutta ne ei ole samaan tyyliin GPU/HPC käyttöön soveltuvia kuin mitä on Nvidian ja AMD:n tuotteet eli itse kuvittelisin että Kodurin on tarkoitus kehittää jotain poikeavaa (johon vähän ne streem prosessointi jututkin viittaa) joka ei siis suoraan korvaisi Intelin jo olemassa olevaa Kings sarjaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 040
Mistäs tämä käsitys on lähtöisin? Intel kehittää aktiivisesti esimerkiksi omia näytönohjainajureitaan ja on lisännyt niihin matkan varrella uusia ominaisuuksia jne, ihan kuten AMD tai NVIDIA
Toki kehittää, mutta kenen toimesta ja ammattitaitoisella porukalla?
Googlasin nopeasti Intelin avoimet työpaikkahakemukset ja etsivät graffapuolen osaamista Bangaloreen, Gdanskiin, Santa Claraan, Folsomiin, Austiniin, Hillsboroughiin, Shaghaihin ja Espooseen. Aika monta yksikköä tekemässä "samaa" asiaa, joten en usko että tuota kehitystyötä tehdään kovinkaan keskitetysti vaan n+1 projektiä työstää samankaltaisia asioita omissa siiloissaan pahimmillaan toistaen toistensa virheitä.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
Toki kehittää, mutta kenen toimesta ja ammattitaitoisella porukalla?
Googlasin nopeasti Intelin avoimet työpaikkahakemukset ja etsivät graffapuolen osaamista Bangaloreen, Gdanskiin, Santa Claraan, Folsomiin, Austiniin, Hillsboroughiin, Shaghaihin ja Espooseen. Aika monta yksikköä tekemässä "samaa" asiaa, joten en usko että tuota kehitystyötä tehdään kovinkaan keskitetysti vaan n+1 projektiä työstää samankaltaisia asioita omissa siiloissaan pahimmillaan toistaen toistensa virheitä.
Melko heppoisin perustein vedät nyt kyllä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, jos työn kuvaukset ei olleet tuon tarkemmat. G-puolen osaamiseen kun kuuluu kaikenlaisia osa-alueita.. Ja jos firma toimii edes semifiksusti, niin samaa asiaa tekevät tahot kommunikoivat kyllä keskenään, jolloin samoja virheitä ei jauheta ainakaan pitkään..
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 979
Melko heppoisin perustein vedät nyt kyllä pitkälle meneviä johtopäätöksiä, jos työn kuvaukset ei olleet tuon tarkemmat. G-puolen osaamiseen kun kuuluu kaikenlaisia osa-alueita.. Ja jos firma toimii edes semifiksusti, niin samaa asiaa tekevät tahot kommunikoivat kyllä keskenään, jolloin samoja virheitä ei jauheta ainakaan pitkään..
Juu monen maan työpaikan voi selitää jo yksin se että tarvitaan kääntäjä kyseisen maan kiellelle kääntämään ajurita/ohjeita/jne ts se että työpaikkoja on monessa massa ei automaatisesti tarkoita että varsinainen näytönohjain ajuri kehitys olis hajautetu niihin kaikkiin maihin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 665
Viestejä
4 188 049
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom