Hiljaisuus ja siitä johtuva pelko tai häiriö.

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Fobioiksi tuota ei taideta luokitella. Mutta täydellisisessä hiljaisuudessa ihminen voi alkaa kuulemaan vaikka mitä, riippuen täysin siitä missä on tai mitä tekee.

Löysin netistä sattumalta tälläisen sivuston, jossa voi generoida sattumanvaraista toimistoääntä: Calm Office • Interactive Office Noise Generator (mynoise.net)
jolla pystyy hiljaisuuden rikkomaan.

Olen ihmetellyt että miten minua nykyään on alkanut häiritsemään ihan yleinen oleminen kotona, tuntuu että jokainen ääni naapureistakin saakka kuuluu tai katolta putoava vesi.
En ole kuvitellut koskaan kärsiväni mistään, mutta voiko tämä olla minun itseaiheutettu?
Sillä olen käyttänyt reilu pari vuotta ilmanpuhdistinta, mutta se meni rikki ja laitoin sen palautukseen ja sit ennen oli myös käytössä muutaman vuoden ajan.
Se on siis aina pitänyt erittäin tasaista taustahuminaa kokoajan 24/7.

Mietin voiko kuulo kaivata sitä jatkuvaa ääntä joka on peittänyt kaiken normaalin äänen jota en tietämättä ole tiennyt edes kuuleeni samalla.
Tuleeko muilla hiljaisuuden aikana liian aktiivinen olo kuulemaan tai kuuntelemaan aivan liian tarkasti kaikkea, joka lopulta alkaa ärsyttämään.
Tuli mieleen meditaatio. Sanana tiedän, käytännössä en. Mutta nehän joutuu olemaan hiljaisuudessa ja ihmettelen sitä että miten ihmeessä tai tekee mielellensä jotenkin rauhallisen olon kaikessa siinä itsensä kanssa olemisessa.
Tiedän että joillekkin ihmisille kellon tikittäminen on ylitsepääsemätöntä, että ne vaikka metsästää sen kellon keskellä yötä jostain kaapin perukoilta ja ottavat pariston pois. Kun taas itse koen kellon tikityksen rauhoittavana äänenä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 431
Fobioiksi tuota ei taideta luokitella. Mutta täydellisisessä hiljaisuudessa ihminen voi alkaa kuulemaan vaikka mitä, riippuen täysin siitä missä on tai mitä tekee.

Löysin netistä sattumalta tälläisen sivuston, jossa voi generoida sattumanvaraista toimistoääntä: Calm Office • Interactive Office Noise Generator (mynoise.net)
jolla pystyy hiljaisuuden rikkomaan.

Olen ihmetellyt että miten minua nykyään on alkanut häiritsemään ihan yleinen oleminen kotona, tuntuu että jokainen ääni naapureistakin saakka kuuluu tai katolta putoava vesi.
En ole kuvitellut koskaan kärsiväni mistään, mutta voiko tämä olla minun itseaiheutettu?
Sillä olen käyttänyt reilu pari vuotta ilmanpuhdistinta, mutta se meni rikki ja laitoin sen palautukseen ja sit ennen oli myös käytössä muutaman vuoden ajan.
Se on siis aina pitänyt erittäin tasaista taustahuminaa kokoajan 24/7.

Mietin voiko kuulo kaivata sitä jatkuvaa ääntä joka on peittänyt kaiken normaalin äänen jota en tietämättä ole tiennyt edes kuuleeni samalla.
Tuleeko muilla hiljaisuuden aikana liian aktiivinen olo kuulemaan tai kuuntelemaan aivan liian tarkasti kaikkea, joka lopulta alkaa ärsyttämään.
Tuli mieleen meditaatio. Sanana tiedän, käytännössä en. Mutta nehän joutuu olemaan hiljaisuudessa ja ihmettelen sitä että miten ihmeessä tai tekee mielellensä jotenkin rauhallisen olon kaikessa siinä itsensä kanssa olemisessa.
Tiedän että joillekkin ihmisille kellon tikittäminen on ylitsepääsemätöntä, että ne vaikka metsästää sen kellon keskellä yötä jostain kaapin perukoilta ja ottavat pariston pois. Kun taas itse koen kellon tikityksen rauhoittavana äänenä.
Heh, tuohan oli hauska äänigeneraattori. Kaikenlaista sitä onkin keksitty...

Täydellinen hiljaisuus tavallaan herkistää kuuloa että pienimmätkin asiat kuuluvat selvemmin. Joitakin tuo häiristsee, joitakin ei.

Monesti esimerkiksi silloin kun emäntä on jossain reissussa, laitan yön ajaksi radion ihan hiljaiselle, niin että sitä hädintuskin kuulee, se auttaa nukahtamaan kun yksin ollessa tuntuu että kämppä on välillä jopa liian hiljainen. Tosin, kämpässä oleva räkki tietenkin pitää pientä ääntä kun siellä olevat serverin ja upsien tuulettimet humisevat mutta nekin ovat talvella niin hiljaisia että niitä ei oikein edes kuule, kesällä kun kämpässä on lämpimämpää niiden ääni rauhoittaa mukavasti. Itse jopa ihan yöllä heräsin sähkökatkojen aikana siihen että tuli liian hiljaista mutta nykyään kyllä herää ihan upsien sähkökatkopiippaukseen :D

Kyllähän avokonttoreissa ja julkisissa tiloissa monesti soitetaan kaiuttimista kohinaa ettei ole liian hiljaista ja se kohina peittää liiallista työkavereiden aiheuttamaa hälyä alleen.

Kellon tikitys itselleni on monesti ihan rauhoittavaa mutta yksi hetki on ollut jolloin se on ollut todella stressaavaa jostain syystä, nimittäin autokoulun kirjallisissa tilaisuuden alun odottaminen kun seinällä oli todella äänekäs kello ja kun kokeen pitäjä oli vartin verran myöhässä. Kymmenkunta ihmistä istuskeli pöytiensä ääressä lähes äänettömästi ja mitään muuta ei kuulunut kuin hiljainen ilmastoinnin kohina ja erittäin äänekäs seinäkello sekä satunnaisia kynän kopsahduksia pöytään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Minä olen sen verran herkkäuninen että parissa kyläpaikassa olen keskellä yötä yksinään hiipinyt ottamaan parikin kelloa seinältä ja patterit irti.

Ihmetyksen ääniin aamulla heräsin kun kummastelivat mitä täällä on tapahtunut. Kellot pöydällä sielut revittynä irti.

Erittäin hienoa dead silence -ääntä pääsee kuulemaan helmikuisessa lumisessa umpimetsässä kovalla pakkasella. Kun ei vaan kuule mitään. Siinä on hieno hetki taitaa niskansa katsellessana tähtitaivasta äärettömyyksiin asti, ihmetellen mitä tuolla kaukana on johon asti ei koskaan näe, ja vaikka näkisikin, sinne ei koskaan pääse.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Ite taas yhä "herkempi" metelille ja hälinälle. Oma kämppä on sen verran hiljanen paikka, että monesti vaan nauttii siitä, että ei kuulu juuri mitään ihmeellistä. Ei mua haita joku lasten leikin ääni ulkoa tai naapurin jalkojen töminä, mut just semmonen tasanen jatkuva meteli jota ei pääse karkuun. Oikeastaan huomannut, että aika usein musiikin sijaan ei kuuntele yhtään mitään.

Toisaalta joskus semmonen tietty ambienttiääni auttaa keskittymään. Tykkäsin joskus kandia/maisterintyötä tehä mielummin kahvilassa ku kirjastossa, ja edelleen esim. avoparvekkeella lukeminen onnistuu monesti paremmin ku sisällä lukeminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 431
Minä olen sen verran herkkäuninen että parissa kyläpaikassa olen keskellä yötä yksinään hiipinyt ottamaan parikin kelloa seinältä ja patterit irti.

Ihmetyksen ääniin aamulla heräsin kun kummastelivat mitä täällä on tapahtunut. Kellot pöydällä sielut revittynä irti.

Erittäin hienoa dead silence -ääntä pääsee kuulemaan helmikuisessa lumisessa umpimetsässä kovalla pakkasella. Kun ei vaan kuule mitään. Siinä on hieno hetki taitaa niskansa katsellessana tähtitaivasta äärettömyyksiin asti, ihmetellen mitä tuolla kaukana on johon asti ei koskaan näe, ja vaikka näkisikin, sinne ei koskaan pääse.
Itseasiassa nyt tuli yksi kello mieleen mikä meinasi ajaa hulluuden partaalle. En tiedä oliko siinä jotain vikaa mutta välillä se tikitti hyvinkin hiljaa ja välillä taas hyvinkin äänekkäästi. Ilmeisesti minuuttiviisarin asento vaikutti jotenkin tuohon tikitykseen koska jotenkin tuntui että suunnilleen tasatunnista puoleen olisi ollut hiljaisempi ja puolesta tunnista tasaan taas äänekkäämpi. Tuo tikityksen äänenvoimakkuuden vaihtelu oli todella suurta, hiljaisimmillaan sitä ei oikeastaan kuullut kuin vierestä kuunneltuna ja kovimmillaan sen pystyi kuulemaan selkeästi kämpän toiselta puolelta asti. Tuo tuli hävitettyä varsin äkkiä kun keksi että kyseinen kello oli syynä tuohon hulluuden partaalle vaihtelevaan tikitysvoimakkuuteen. Aluksi tosiaan vaan ajatteli että joskus siihen kiinnitti enemmän huomiota ja joskus vähemmin mutta oikeasti tosiaan äänenvoimakkuus vaihteli huomattavasti.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
96
Itse olen totuttautunut nukkumaan tarvittaessa korvatulpat korvissa. Helpottaa aina kun naapurista kuuluu yöllä häiritseviä ääniä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 716
Kannattaisi viettää enemmän öitä luonnon helmassa poissa kaupungista. Huomaa äkkiä kuinka se hiljaisuus on luonnollinen olotila ihmiselle ja jatkuva melu taas ei.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Hieman otsikon aiheesta poiketen. Entä kun autossa matkustatte, vaivaako jokin ääni niin että auto on vaikka pysäytettävä häiriön poistamiseksi? Vaimoa/perhettä ei tähän lasketa.

Parkkikiekko rapisee itsekseen oven sivulokerossa. Jokin irtotavara, kertakäyttöastia rapistelee lattialla auton liikkeiden mukana. Pahin ääni mikä ajanut pariinkin kertaa melkein lukkojarrutukseen saakka, takakontissa ollut styröksinen kylmälaukku, tiedätte sen hankausäänen. Mielenhallintakeinot loppuu alle 3km matkalle. Wikiwiki.......wikiwikiwiki
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Itseasiassa nyt tuli yksi kello mieleen mikä meinasi ajaa hulluuden partaalle. En tiedä oliko siinä jotain vikaa mutta välillä se tikitti hyvinkin hiljaa ja välillä taas hyvinkin äänekkäästi. Ilmeisesti minuuttiviisarin asento vaikutti jotenkin tuohon tikitykseen koska jotenkin tuntui että suunnilleen tasatunnista puoleen olisi ollut hiljaisempi ja puolesta tunnista tasaan taas äänekkäämpi.
Tätä ilmiötä on monet yöt tullut seurattua milloin missäkin. Olen tullut seuraavanlaiseen tieteelliseen tulokseen. Ensimmäinen puolikierrosta sekuntiviisari moottorijarruttaa ja huilailee, jonka jälkeen alkaa työtahti jyskyttäen taas toisen puolikkaan ylämäkeen karmealla metelillä. Yön hiljaisuudessa se jyske on kellosta riippuen aikamoinen.


Ja kyllä, eareita on tullut käytettyä. Eihän se herkkua ole. Reissutöissä tulee käytettyä säännöllisesti. Se tunne herätä moneen kertaan yössä vain etsiäkseen sängystä taikka lattioilta korvasta karannutta tuppoa. No, ehkä väärän kokoisia olleet ongelmaparit.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 431
Hieman otsikon aiheesta poiketen. Entä kun autossa matkustatte, vaivaako jokin ääni niin että auto on vaikka pysäytettävä häiriön poistamiseksi? Vaimoa/perhettä ei tähän lasketa.

Parkkikiekko rapisee itsekseen oven sivulokerossa. Jokin irtotavara, kertakäyttöastia rapistelee lattialla auton liikkeiden mukana. Pahin ääni mikä ajanut pariinkin kertaa melkein lukkojarrutukseen saakka, takakontissa ollut styröksinen kylmälaukku, tiedätte sen hankausäänen. Mielenhallintakeinot loppuu alle 3km matkalle. Wikiwiki.......wikiwikiwiki
Ei ole mikään "tavanomainen" ääni autoillessa häirinnyt, on tullut kaikenlaisilla romuilla ajettua aikanaan niin tottui kaikenmaailman kitinöihin, natinoihin ja kolinoihin siinä määrin. Toki jos joku tavallisuudesta paikkeava ääni kuuluu niin yritän paikallistaa äänen lähteen. Joku parkkikiekon kolina ovikotelossa ei häiritse kun tietää mistä se tulee, samoin jos tietää että takakontissa on jotain joka saattaa pitää ääntä.

Useamman kuin kerran on tullut sammutetua radio tai vaihdettua kanavaa kun on ruvennut tulemaan esimerkiksi sellaisia mainoksia tai biisejä joiden joitakin ääniä on aluksi kuvitellut esim laakeriviaksi tai löysiksi pyöränpulteiksi. Kaikki ihmeelliset kitinät ja kolinat pitää kieltää biiseistä ja mainoksista!
Tätä ilmiötä on monet yöt tullut seurattua milloin missäkin. Olen tullut seuraavanlaiseen tieteelliseen tulokseen. Ensimmäinen puolikierrosta sekuntiviisari moottorijarruttaa ja huilailee, jonka jälkeen alkaa työtahti jyskyttäen taas toisen puolikkaan ylämäkeen karmealla metelillä. Yön hiljaisuudessa se jyske on kellosta riippuen aikamoinen.
Eli tuo mun teoria minuttiviisarin asennon vaikutuksesta saattaa olla ihan kurantti, varmaan samalla tavalla jossain kellokoneistossa minuuttiviisari on kovemmalla ylöspäin mennessä, onhan se monesti painavin viisari.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Hieman otsikon aiheesta poiketen. Entä kun autossa matkustatte, vaivaako jokin ääni niin että auto on vaikka pysäytettävä häiriön poistamiseksi? Vaimoa/perhettä ei tähän lasketa.
Minulle autot on harrastus ja mikään ei revi hermoja enempi kuin kitinät ja natinat. Jos olisi työkalut mukana, niin varmaan purkaisin koko auton jos alkaisi reissussa kojelauta pärisemään.

Ja takaisin aiheeseen, täydellinen hiljaisuus on parasta ikinä, mutta harvoin saavutettavissa pl. mökillä keskellä eimitään. Naapurit on kuitenkin aina kuuluu läpi, joskus todella häiritsevästi, erityisesti ihmisten äänet, nauru jne.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Hieman otsikon aiheesta poiketen. Entä kun autossa matkustatte, vaivaako jokin ääni
Auton ääni yleensäkki, rengasmelu ja moottori. Todella ärsyttävää kuunnella sitä huminaa. Tuntuu että lyhyelläkin matkalla alkaa jo vituttaan. Onneks on nykyään kaikenmaailman vastamelut ja tulppakuulokkeet yms.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Minulle autot on harrastus ja mikään ei revi hermoja enempi kuin kitinät ja natinat. Jos olisi työkalut mukana, niin varmaan purkaisin koko auton jos alkaisi reissussa kojelauta pärisemään.
Ollaan veljeksiä, vaikkakin autot on minulle pelkkä välttämättömyyshyödyke, ja yleensä vanhoja paskoja omine äänimaailmoineen.

En tiedä minkä dignoosin sitä sais. Jossain näin vasta semmoisen substanttiivisanan kuin kultakorva, passais aika hyvin. Kaikki yleensäkin äänien häiriöäänet/särähdykset ottaa korvaan ja aivoon. Kovat yhtäkkiset äänet, kiljahdukset, metelöinti ja mökästys, väsyttävät ja hermo tiukalla. Sitten taas vaimo saattaa ihmetellä miten kuuntelen jotain tietynlaista musiikkia joka hänen mielestään on pelkkää meteliä ja mökää, no tähän nyt voi laskea ihan kaiken musiikin lukuunottamatta jotain klassista. Siinä on se sointu kuitenkin joka pitää sen metelin ja mökän jollain nuotilla ja soljuu kultakorvasta sisään kiukuttelematta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
773
Auton ääni yleensäkki, rengasmelu ja moottori. Todella ärsyttävää kuunnella sitä huminaa. Tuntuu että lyhyelläkin matkalla alkaa jo vituttaan. Onneks on nykyään kaikenmaailman vastamelut ja tulppakuulokkeet yms.
Imuroidessa kätevä käyttää vastameluluureja samalla kuunnellen jotain. Ihan pitää välillä sukkaa imeä tietääkseen imeekö se, kun tuli alkuun vahingossa heiluteltua suulaketta ties kuin kauan tyhjää, kunnes huomasin kun vaimo tuijottaa että mitähän tuo hommaa tuon letkun kanssa heiluessa. Keskuspölynimuri ja virtanappi kahvassa joka herkästi osuu johonkin eikä huomaa ajossa mitä se letku tekee.
 
Liittynyt
20.05.2020
Viestejä
315
Itse olen totuttautunut nukkumaan tarvittaessa korvatulpat korvissa. Helpottaa aina kun naapurista kuuluu yöllä häiritseviä ääniä.
Toinen on nukkuminen vastamelukuulokkeiden kanssa ja sopivan sovelluksen käyttäminen (esim. Noisli). Tässä on etuna se että korvatulppiin ei mene rahaa ja korvat eivät rasitu tulppien käytöstä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 283
Hieman otsikon aiheesta poiketen. Entä kun autossa matkustatte, vaivaako jokin ääni niin että auto on vaikka pysäytettävä häiriön poistamiseksi? Vaimoa/perhettä ei tähän lasketa.

Parkkikiekko rapisee itsekseen oven sivulokerossa. Jokin irtotavara, kertakäyttöastia rapistelee lattialla auton liikkeiden mukana. Pahin ääni mikä ajanut pariinkin kertaa melkein lukkojarrutukseen saakka, takakontissa ollut styröksinen kylmälaukku, tiedätte sen hankausäänen. Mielenhallintakeinot loppuu alle 3km matkalle. Wikiwiki.......wikiwikiwiki
No tietenkin. Ei selväjärkinen ihminen matkusta rikkinäisessä nitinäboksissa ainakaan järjissään pysyen. Joku tilapäisesti paska romu on eri asia, mutta pääsääntönä on oltava että asiat ovat kunnossa. Jos jokin on viturallaan, mahdollinen vika on selvitettävä tai häiriö muuten poistettava.

Jotenkin se asiaankuulumaton melu edustaa niitä ihmisiä, jotka eivät piittaa mistään. Niitä, joiden takia maailma on rikki ja on sotia tai typeryyksiä kuunnellaan. Niitä, joiden takia jokainen ei saa omassa rauhassaan tehdä kuten tahtoo. Siksi se möly vituttaa. Ei melu sinänsä ole paha, siihen auttaa rokki tai tulpat. Vian ääni ja häiriö haittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2020
Viestejä
230
Joo! Mullakin on jotain ääntä taustalla käytännössä 24/7. Nyt taustalla kuuluu BBC World News olkkarista, vaikka yleensä aamuisin on radio päällä.

Univaikeuksista johtuen nukkuminen tapahtuu sohvalla niin, että televisiosta on kuva pois mutta siellä pyörii joku sarja(kiitos Viaplaylle etteivät katkaise ohjelmaa "Vieläkö katselet?" tyyppisillä seteillä). Silloin kun vielä sängyssä yritin nukkua niin laitoin padilta joko sarjan tai Areenasta Yle Puheen tai tiedeykkösiä pyörimään :D

Päivisin mahdollinen hiljaisuus ei haittaa samalla tavalla kun yöllä.
 
Liittynyt
11.05.2020
Viestejä
304
Kotona nautin täydestä hiljaisuudesta, mutta mikään "normaali" taustaääni kuten jääkaapin surina, kellon tikitys tai ilmanvaihdon kohina ei ole koskaan häirinnyt edes unen saamista. Tosin kesällä tuommoinen siirrettävä ilmanvaihtolaite pitää niin kovaa puhallusta heti korvan vieressä että sitä varten on pakko käyttää vastamelukuulokkeita nukkuessa. Sellainen epäsäännöllinen vaihteleva mekkala taas häiritsee olemista, esim. koiran haukunta naapurissa, enkä voisi kuvitellakaan pitäväni esim. televisiota tai radiota päällä taustalla jos teen jotain. Musiikki tai joku podcast mikä kiinnostaa ei häiritse keskittymistä, päinvastoin, mutta joku tuollainen ennustamaton mökänlähde kuten telkkari josta voi blastata koska vaan mainoksia 9000% volumella, saa hermot riekaleiksi minuuteissa.

Joskus on ihan mukava lähteä kesäyönä jonnekin maalle kauemmas tieverkosta ja kaupungin hälystä, ja makailla vaan katsellen taivaalle ja kuunnellen ei mitään. Siinä aistit herkistyy niin äärimmilleen että joku hyttysen inahdus korvassa tai puusta putoava käpy saa pomppaamaan pystyyn.

Autojen kanssa on tullut niin paljon harrastettua että ns. harmittomat vikaäänet kuten alustavasti juriseva pyöränlaakeri, ehtoopuolella oleva lämmityslaitteen puhallin (tietyissä rajoissa) tai joku koliseva nivel ei vielä aiheuta mitään tuntemuksia, korjataan ne sitten kun keretään (tai on välttämätöntä). Sitten taas on ääniä mitkä saa heti toimimaan, kuten jalkatilassa vaeltava tyhjä alumiinitölkki, vikisevä pyyhkijänsulka, takakontissa pomppiva lenkkiavain tai jo mainittu ovikoteloa vasten hakkaava parkkikiekko.

Joillakin uudemmilla autoilla, varsinkin farmareilla, on tosi rassaavaa ajaa pitkää matkaa koska niissä on hiljennetty luonnollisia ääniä kuten moottorin ja putkiston murinoita (perusautot) mutta rengasmelu on kova ja joskus ämpärimuovit rämisee etenkin takaboksissa ym. Esim. pari kertaa pitänyt ajaa eräskin muutaman vuoden ikäinen Octavia n. 500km matka isoa tietä. Meinannut leikata kiinni sen kanssa kun muuten yritetty tehdä niin hiljainen auto, mutta renkaan vierintä-ääntä (jyrinää) tulee sisälle paljon ja musiikkilaitteetkin siinä niin surkeat että ei niilläkään viitsi yrittää peittää möykkää. Vanhemmissa (90-luvun) autoissa mökä oli kaikenkaikkiaan toki kovempi, mutta ainakin saksalaisissa mistä eniten kokemusta, muovit oli jo asettuneet paikoilleen auringossa eivätkä natisseet, vakiostereot oli kohtalaiset jos musiikkia halusi kuunnella ja kiihdyttäessä äänet tuli sisälle sopivalla volyymilla.

Tuollainen kova jatkuva meteli kuten juuri rengasmelu, imuri, paalutuskone tms. ärsyttää itseä enemmän kuin joku melu jolle löytyy syy-seuraus, esim. että kaasun painaminen aiheuttaa mörinää putkessa. Pitäis varmaan ajaa vaan tehokkaampia uusia autoja ja kieltäytyä pikkumoottorisista.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 069
Viestejä
4 211 578
Jäsenet
71 007
Uusin jäsen
immclovin

Hinta.fi

Ylös Bottom