Hiilikuitu- ja muut teipit

Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Minulla on vanha auto, jossa jo ostaessa oli muovipuskuri yhdestä kohtaa saanut kolhun ja murtunut säröille. Liimailin puskurin sisäpuolelle tukirakenteen ja säröt siististi paikalleen ja korjauksesta tuli varsin siisti. Ja kestäväkin, eli useita vuosia on kestänyt vaikka ihan vaan epoksilla laittelin.

Juolahti tuossa mieleen, että puskuriin voisi saada vähän uutta piristystä jollain siistillä teippauksella ja saisi tuon lievän säröytymän kokonaan piiloon. Vaikka joku hiilikuitua jäljittelevä kalvo tai muu vastaava. Enimmäkseen pinta puskurissa on tasainen, mutta vähän pitäisi saada kalvo kuitenkin muotoiltua puskurin kaarevuuden mukaan.

Olisiko tähän mitään fiksua ratkaisua? Täysin korin väristä kalvoa tuskin saa, joten vaikkapa musta, hiilikuitujäljitelmä (tai aitokin) tai optimitapauksessa teräksen/kromin kirkas olisi hyvä ratkaisu.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Aikoisitko itse tehdä vai teettää? Kalvojahan saa ihan missä värissä tai kuviossa haluaa, riippuu vaan oletko valmis maksamaan tai mitä haluat kalvolta. Lisäksi missä päin vaikutat?

Näitä tehdään nykyään siis varsin paljon ihan koko autoihin. Tarkoituksena esim itsellä on vaihtaa tylsä väri omaa silmää miellyttävään ilman että jälleenmyyntiarvo laskee, kiveniskuilta saa hiukan suojaa ja ei ole niin sitä perus massaa. Omassa profiilikuvassa näkyvä Tesla on siis tehtaalta tullut valkoisena mutta 2500e (tekijästä, autosta ja kalvosta riippuvainen hinta) myöhemmin väri oli täysin eri ja yhtäkkiä auton löytääkin jo parkkipaikalta mukavan helposti.

Edellä mainittu tuskin on mitä haet mutta tuolla kalvolla voi siis tehdä sitä tätä ja tuota. Kalvo tosin ei peitä liiemmin muita kuin hyvin pieniä ongelmia maalipinnassa. Säröt näkyvät armotta. Poikkeuksena ehkä paksummat kiveniskusuojakalvot. Jos aiot itse tehdä niin netistä saa kalvoja, paikallisilta kalvottajilta voi todnäk ostaa tai maksaa että kalvottavat. Mutta jos pinta ei ole kunnossa niin parempi unohtaa.

Mitä itsellä tulee mieleen kalvon sijaan on Plastidip. Spraymaali joka jättää muovi/kumimaisen pinnan, on helppo poistaa halutessa, helppo maalata ja saa ties missä väreissä. Huomattavasti helpompi tehdä kuin hyvä kalvotus. Itsellä oli joskus kesävanteissa moinen ja oikein hyvin kesti tulikuumat vanteet (jarrut melkein tulessa) kuin viileämmät kelit ja soratiet yms.
 
Liittynyt
05.06.2018
Viestejä
406
Joo, ehdottomasti tee-se-itse-ja-säästä. Mitä netistä nyt olen katsellut niin kaikenlaista teippiä ja kalvoa on tarjolla mutta harvassa on mainintaa, että miten se mukautuu pinnan muotoon. Minun tapauksessa mitä paksumpi kalvo/teippi niin sitä parempi.

Tartteepa tutustua tuohon plastidipiin.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 541
Joo, ehdottomasti tee-se-itse-ja-säästä. Mitä netistä nyt olen katsellut niin kaikenlaista teippiä ja kalvoa on tarjolla mutta harvassa on mainintaa, että miten se mukautuu pinnan muotoon. Minun tapauksessa mitä paksumpi kalvo/teippi niin sitä parempi.

Tartteepa tutustua tuohon plastidipiin.
Nuo normi kalvot ovat todella ohuita, PPF on paksumpaa mutta ei sekään peitä liiemmin mitään kummempaa. Mukauvuvat siis oikein asennettuna todella pieniinkin yksityiskohtiin. Omassa autossa on mm. Teslan merkit (jotka eivät tietenkään mitään hurjia muotoja sisällä) joista et silmällä erota ellet aivan naama kiinni merkissä erota ovatko maalattuja vai kalvotettuja. Eli ovat varsin armottomia. Vanhat kiveniskut kyllä paistavat läpi jne. eli ei käytännössä sovellu tarkoitukseesi. Parempi vain hankkia pakkelia/lasikuitua, kitata kasaan ja vetää kalvo/dippiä pintaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 840
Biltemasta löytyy hiilikuituteippiä, varsin hienon näköistä mutta että sen saa levittymään rypyttä niin täytyy olla aika guru. Kokeilin sitä auton lokareihin mutta oli niin mahdotonta näin noviisille että loppujen lopuksi tuunasin sillä vain polkupyörän.
Kannattaa teettää ammattilaisella tai välttää huonoja kalvoja.

Toki mitä pienempi tai muodottomampi teipattava osa niin sen helpommin onnistuu ekakertalaiseltakin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 742
Viestejä
4 202 331
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom