Hiekkalaatikkorakentelut (Minecraft, Terraria, Starbound jne.)

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Moi!

Kaipaisin suosituksia ja muutenkin hauska keskustella vapaamuotoisempien rakentelupelien genrestä. Itselläni homma meni vähän nurinkurisesti eli ensimmäisenä ihastuin Terrariaan, ulkonäkö jotenkin viehätti ja siitä se lähti ja sitä kautta myöhemmin vasta päädyin pelaamaan Minecraftia. Kuitenkin tuo Terraria jäi ykköseksi minulla, ehkä johtuen pikkutarkemmasta näpertelystä, varusteiden moninaisuudesta ja ehkä myös lievästi juonellisuudesta johtuen.

Näiden inspaamana päädyin sitten kokeilemaan Starboundia, joka kai alkuvaikeuksien jälkeen on lopulta ihan kunnollinen ja valmis peli. En vaan pääse sisään sen kynnyksen yli, että peliin syntisi imu. Ohjaukset tuntuu kömpelöiltä, pitäisi varmaan viritellä padi käyttöön sillä Terrarankin pelasin sillä. Mihinkään suuntaan ei kiinnosta mennä eikä hienon näköistä rakennusta synny samaan malliin kuin Terrariassa. Kannattaako hakata vielä päätään kiveen eli lähteekö se tästä ja onko muilla vastaavia kokemuksia?

Terraria 2 tuli joskus vastaan netissä tulevaisuuden lupauksena mutta ilmeisesti sitä ei toistaiseksi ole julkaistu.

Mitäs muuta suositeltavaa?
 
7 Days to Die jos pelaat PC:llä. Peli on tosin vielä pitkään Early Access vaiheessa, jos semmoinen ei nappaa.
Kyseessä on post-apocalyptinen zombie selviytymispeli, missä juju on minecraftin tyylisessä palikkafysiikkarakentelussa.
 
Terraria pelattu "läpi", Starbound pelattu "läpi", Minecraft pelattu "läpi" ja 7 Days to Die pelattu "läpi". Varmaan tuhansia tunteja mennyt noihinkin ja varsinkin Minecraft modeineen on viennyt mennessään, on sähköt, robotit, avaruus, aivan käsittömiä rakennelmia kaverin kanssa ja isoin kartta kestää junalla mennä päästä päähän kymmeniä minuutteja (onneksi on teleportti keksitty)!:dead:

Toki mitään näistä ei ole tullut viimeiseen vuoteen pelattua kun tuli ähky!:rofl:
 
Terraria pelattu "läpi", Starbound pelattu "läpi", Minecraft pelattu "läpi" ja 7 Days to Die pelattu "läpi". Varmaan tuhansia tunteja mennyt noihinkin ja varsinkin Minecraft modeineen on viennyt mennessään, on sähköt, robotit, avaruus, aivan käsittömiä rakennelmia kaverin kanssa ja isoin kartta kestää junalla mennä päästä päähän kymmeniä minuutteja (onneksi on teleportti keksitty)!:dead:

Toki mitään näistä ei ole tullut viimeiseen vuoteen pelattua kun tuli ähky!:rofl:
Onks Terraria hyvä hardcoressa? Ikinä en jaksanut alkaa Wall of Fleshiä yrittämään vakavissani. Tuntui niin vittumaisen vaikealta.
 
Lähdin useamman vuoden jälkeen Terrariaa pelailemaan ja en musitanutkaan, että se alku on tosiaan noin hidas ja nihkeä. Laittaa Starboundin alun vähän uuteen valoon, ehkä odotin liikaa etenemiseltä?

Oliko kartan koolla väliä sen suhteen, miten paljon on joutomaata ja miten paljon malmeja eli olisiko pienessä kartassa tiheämmin löydettävää? Nyt tuntuu siltä, että saa kaivaa koko yön eikä löydä välttämättä kuin pari hassua palaa tinaa ja lyijyä. Muistin myös, että maan sisään olisi nähnyt vähän paremmin että tietää mihin mennä. Mistäs sai helpoimmalla mukana kulkevan valolähteen, joka ei estä aseen tai hakun käyttöä? Spelunker's potion taisi paljastaa malmit...
 
Lähdin useamman vuoden jälkeen Terrariaa pelailemaan ja en musitanutkaan, että se alku on tosiaan noin hidas ja nihkeä. Laittaa Starboundin alun vähän uuteen valoon, ehkä odotin liikaa etenemiseltä?

Oliko kartan koolla väliä sen suhteen, miten paljon on joutomaata ja miten paljon malmeja eli olisiko pienessä kartassa tiheämmin löydettävää? Nyt tuntuu siltä, että saa kaivaa koko yön eikä löydä välttämättä kuin pari hassua palaa tinaa ja lyijyä. Muistin myös, että maan sisään olisi nähnyt vähän paremmin että tietää mihin mennä. Mistäs sai helpoimmalla mukana kulkevan valolähteen, joka ei estä aseen tai hakun käyttöä? Spelunker's potion taisi paljastaa malmit...
Ei Terraria kyllä mikään "hidas ja nihkeä" ole. Ei välttämättä ole sun pelis jos noin ajattelet.

Mining helmetin saa ostettua pikkurahalla Merchantilta. En ole aivan varma miksi maan alla pitäisi nähdä jotain? Siellä kun ei ole aurinkoa. Monia muita valonlähteitä kyllä löytyy.
 
Ei Terraria kyllä mikään "hidas ja nihkeä" ole. Ei välttämättä ole sun pelis jos noin ajattelet.

Mining helmetin saa ostettua pikkurahalla Merchantilta. En ole aivan varma miksi maan alla pitäisi nähdä jotain? Siellä kun ei ole aurinkoa. Monia muita valonlähteitä kyllä löytyy.

Olen mä tämän pelannut aikanaan sinne viidakossa olevaan kasvibossiin (Plantera) saakka. En vaan muistanut alun olevan näin hidasta kun on huonot kaivuukamat eikä vielä näe maan sisälle eikä hyvin sen alla niin kaikki vie aikaa.
 
Itselläni homma meni vähän nurinkurisesti eli ensimmäisenä ihastuin Terrariaan, ulkonäkö jotenkin viehätti ja siitä se lähti ja sitä kautta myöhemmin vasta päädyin pelaamaan Minecraftia. Kuitenkin tuo Terraria jäi ykköseksi minulla, ehkä johtuen pikkutarkemmasta näpertelystä, varusteiden moninaisuudesta ja ehkä myös lievästi juonellisuudesta johtuen.

Jos Minecraft maistuu ja haluat pikkutarkempaa näpertelyä, moninaisempia varusteita ja listan asioista, jotka teet seuraavaksi, niin asenteleppa Sky Factory 3 -modipaketti. Ohjeet tässä. Ja jos vinkkejä kaipaat, niin allekirjoittanut on siitä liikkuvaa kuvaa youtubeen tehnyt. Sen verran hyvästä paketista on kyse, että nyt ollaan jo toista kertaa rakentamassa tukikohtaa tyhjyyteen.
 
Onks Terraria hyvä hardcoressa? Ikinä en jaksanut alkaa Wall of Fleshiä yrittämään vakavissani. Tuntui niin vittumaisen vaikealta.

Alotettiin sillä helpoimalla ja jatkettiin sit vaikeempaan suoraan, kun pelimekaniikka oli tuttua ja nähtiin vaivaa parantaa aseita ja suojausta niin kaikki tehtävät oli oikeasti hauskoja, vaikeita ja aikamoista sähellystä välillä, mutta hauskoja. Tuolla maailman pohjalla ainoa murhe oli laava sit lopuksi kun oppi eka muiden vihujen kanssa olemaan, mutta valmisteluihin meni aikaa ja paljon, mehän rakennettiin pohjalle pakka missä pystyttiin juoksemaan vapaasti ilman esteitä ja levitettiin nuotioita joka paikaan, mana ja health pulloja vain valtavat määrät mukaan niin sillä se meni. Mun mielestä jopa yllättävän helppo, mutta meidän valmistelut oli luokkaa 30h:vihellys::rofl: ja kaikki varusteet oli huippua ja laavasta ei tosiaan pelkoa.
 
Minecraftia tuli joskus hakattua yhdellä servulla (Pohjolacraft) vähän liikaakin ja kaikkea tuli rakennettua.

Laivat kiinnostivat tuolloin paljon ja perustinkin servulle oman laivayhtiön luonnolisesti nimellä Larelines. Valikoimaan kuului 218 metrinen autolautta, 330 metrinen valtamerihöyrylaiva ja muistaakseni 316 metrinen moderni luksusristeilijä. Sisustaa pyrin tekemään mahdollisimman yksityiskohtaisesti noissa aina moottoreiden separaattoreista yökerhoihin ja komentosillan navigointilaitteisiin ja aikaa kyllä sai kulumaan. Valmiiksi en kyllä koskaan mitään saanut paitsi autolautta oli vain autokantta vaille valmis... :D

Voisi melkein servun omistajalta kysellä, että onko vielä mahdollista päästä kuvailemaan niitä, vai onko kaikki hävinnyt bittiavaruuteen.
 
Factorio on loistava näpertely, suosittelen kokeilemaan. Modilla saa friendly enemyt jos kiinnostaa pelkkä sandbox-touhu.
 
Terraria vie palkinnon ensimmäisenä pelinä, missä on paskempi käyttöliittymä PC:llä kuin Pleikkarilla :D

Mikä idea on ollut laittaa koko crafting menu yhdeksi pitkäksi kapeaksi suikaleeksi ruudun vasempaan reunaan niin pienellä, että pitää tihrustaa tarkkaan, mitä on tekemässä? Pleikkarilla oli siistit kategoriat (block, wall, pickaxe jne), joissa oli sitten eri materiaalivaihtoehdot valittavina. Vai voiko tuon jotenkin puukottaa? Pleikkarilla oli ideaa laittaa kaikki crafting stationit mahdollisimman lähekkäin, jotta yhdessä paikassa seisten sai suurimman osan tavaraa tehtyä mutta tässä kannattaakin varmaan hajauttaa, jotta saa lyhyemmän valikon selattavakseen ja rajattua sen siihen esineryhmään, mitä on tarkoitus tehdä.
 
RimWorldille suositus täältäkin. Älä anna early accessin pelottaa, peli on vakaa vaikka mulla on iso nippu modeja aktivoituna.

Peli on hauskaa ja mukaansatempaavaa näpertelelyä, ja vahvuus on ehdottomasti tarinankertojissa. Eli tarinankertoja-tekoäly analysoi pelin kulkua ja sen mukaan heittää onnistumisia tai onnettomuuksia sekaan, tavoitteenaan luoda tarinaa. Kerran upeaa voittokulkua ollut tallennus päättyi salamaniskuun joka sytytti puusta rakennetun tukikohtani palamaan. Yritin pelastaa yhtä hahmoa toisella mutta molemmat kuolivat liekkeihin. Luonnollisesti lemmikkikoira sekosi kun omistajansa kuoli, käyden kolmannen eli viimeisen hahmoni kimppuun. Tämä hahmo tappoi koiran mutta sai pahoja haavoja, jotka tulehtuivat.. muutama päivä myöhemmin hän sitten menehtyi kovissa kivuissa tulehdukseen kun ei ollut ketään kuka hoitaisi :D

Pelin voi pelata läpi eli rakentaa alus jolla lennetään avaruuteen, tai sitten vain jatkaa elämää ja katsoa mitä Randylla, Cassandralla tai Phoebella on mielessä. Suosittelen! :)
 
Jos Minecraft maistuu ja haluat pikkutarkempaa näpertelyä, moninaisempia varusteita ja listan asioista, jotka teet seuraavaksi, niin asenteleppa Sky Factory 3 -modipaketti. Ohjeet tässä. Ja jos vinkkejä kaipaat, niin allekirjoittanut on siitä liikkuvaa kuvaa youtubeen tehnyt. Sen verran hyvästä paketista on kyse, että nyt ollaan jo toista kertaa rakentamassa tukikohtaa tyhjyyteen.

Löytyykös tuo Twitch-launcherin kautta? Alkaa olla Age of Engineering loppusuoralla ja vois jotain uutta päkkiä miettiä sen perään.

Tuo Rimworld vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Kuinka pitkä tuo peli on (esim. näennäinen? Ei kuitenkaan ihan hirveän halpa ja Early Access.
 
Löytyykös tuo Twitch-launcherin kautta? Alkaa olla Age of Engineering loppusuoralla ja vois jotain uutta päkkiä miettiä sen perään.

Löytyy myös sieltä (siellähän on FTB:lle oma kategoriansa).

Tuo Rimworld vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Kuinka pitkä tuo peli on (esim. näennäinen? Ei kuitenkaan ihan hirveän halpa ja Early Access.

Rimworldissä ei pidä antaa Early Access -tagin hämätä, se johtuu vaan pelintekijän täydellisyyden tavoittelusta. On tuon normihinnankin arvoinen ja jos sattuu tulemaan halvennukseen, niin ehdottomasti hankintalistalle.

Mitä taas pituuteen tulee, niin se riippuu täysin siitä, että missä asennossa nappulat ovat vaikeustason osalta ja mistä itse tykkää. Vaikka tuotantoketjujen optimointi onkin lähellä sydäntä, niin onhan näitä "välipaloja" hauska pelata välillä kieli poskessa...



Eipä siinä tuntia pidempään mennyt...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom