Hidas wifi

Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
216
Muutettiin tuossa uuteen kämppään ja samalla meni nettiyhteys uusiksi. Nyt on vähän ongelmia wifin hitauden kanssa.

Setuppi on siis seuraavanlainen. Taloon tulee valokuitu ja nopeudeksi valittu 1000/1000M. Hommasin tuohon sähkökaappiin reitittimeksi TP-Link Archer C80, johon luonnollisesti tulee asuntokohtaisesta noususta ethernet-kaapeli. Reitittimestä laitoin sitten jokaisesta neljästä eri portista ethernet-kaapelin huonekohtaisiin rasioihin. Kaapelin kautta nopeus on kuten pitääkin: n. 900-950M.

Yhteen huonerasiaan kytkin kaapelilla Google Wifi -purkin, jotta wifi-yhteys olisi parempi, kuin sähkökaapin reitittimen kautta. Kytkin samalla pois tuon reitittimen oman wifin. Ongelma on se, että mikään laite ei saa wifillä kuin max. 90-100M latausnopeuden. Kaikki laitteet ovat kykeneviä paljon parempiin latausnopeuksiin. Olen myös palauttanut tehdasasetukset sekä reitittimestä että Google Wifi -purkista. Koitettu on myös kolmea eri Google Wifi -purkkia (minulla on kolmen setti). Ja tuosta seinärasiasta tulee kyllä kaapelilla ihan oikein tuo nopeus. Samoin Google Home antaa nopeustestillä 900M lukemia.

Onko tässä setupissa nyt jotain mikä on pielessä? Vaikea kuvitella, että jokainen kolmesta Googlen purkista olisi yhtäkkiä rikki, kun ovat edellisessä asunnossa toimineet kuitenkin hyvin.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
937
Muutettiin tuossa uuteen kämppään ja samalla meni nettiyhteys uusiksi. Nyt on vähän ongelmia wifin hitauden kanssa.

Setuppi on siis seuraavanlainen. Taloon tulee valokuitu ja nopeudeksi valittu 1000/1000M. Hommasin tuohon sähkökaappiin reitittimeksi TP-Link Archer C80, johon luonnollisesti tulee asuntokohtaisesta noususta ethernet-kaapeli. Reitittimestä laitoin sitten jokaisesta neljästä eri portista ethernet-kaapelin huonekohtaisiin rasioihin. Kaapelin kautta nopeus on kuten pitääkin: n. 900-950M.

Yhteen huonerasiaan kytkin kaapelilla Google Wifi -purkin, jotta wifi-yhteys olisi parempi, kuin sähkökaapin reitittimen kautta. Kytkin samalla pois tuon reitittimen oman wifin. Ongelma on se, että mikään laite ei saa wifillä kuin max. 90-100M latausnopeuden. Kaikki laitteet ovat kykeneviä paljon parempiin latausnopeuksiin. Olen myös palauttanut tehdasasetukset sekä reitittimestä että Google Wifi -purkista. Koitettu on myös kolmea eri Google Wifi -purkkia (minulla on kolmen setti). Ja tuosta seinärasiasta tulee kyllä kaapelilla ihan oikein tuo nopeus. Samoin Google Home antaa nopeustestillä 900M lukemia.

Onko tässä setupissa nyt jotain mikä on pielessä? Vaikea kuvitella, että jokainen kolmesta Googlen purkista olisi yhtäkkiä rikki, kun ovat edellisessä asunnossa toimineet kuitenkin hyvin.
Olisko häiriöitä?
Oletko kokeillut vaihtaa kanavaa?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 229
netistä löyttyy kohtalotovereita aika paljon ja ohjeita korjaamiseksi.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
216
Olisko häiriöitä?
Oletko kokeillut vaihtaa kanavaa?
Noissa Google Wifi -purkeissa ei ymmärtääkseni voi vaihtaa kanavaa. Tai sitten en vain osaa.

netistä löyttyy kohtalotovereita aika paljon ja ohjeita korjaamiseksi.
Olen kyllä tätä yrittänyt googletella, mutta ei tunnu oikein löytyvän sellaisia ohjeita joita voisi kokeilla. Joku Reddit-keskustelu löytyi, jossa oli löytynyt mahdollinen ratkaisu vaihtamalla " Ethernet Port Aggregation" -asetusta, mutta tuollaista ei omassa reitittimessäni ollut. Mikä lie olisi vastaava asetus?

Eli jos nyt on vielä vinkkejä mitä kannattaisi kokeilla, niin olisin kiitollinen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 219
Ongelma on se, että mikään laite ei saa wifillä kuin max. 90-100M latausnopeuden.
Talon kaapelointi TAI kytkentäkaapeli viallinen, Google WiFi purkin osalta. Käyttää vain 4/8 johdosta, ja toimii 100/100 Mbps nopeudella. 1000/1000 vaatii kaikki kahdeksan johdinta, toimivana.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
216
Talon kaapelointi TAI kytkentäkaapeli viallinen, Google WiFi purkin osalta. Käyttää vain 4/8 johdosta, ja toimii 100/100 Mbps nopeudella. 1000/1000 vaatii kaikki kahdeksan johdinta, toimivana.
Jos kiinteällä kaapelilla tulee kuitenkin nopeus kuten kuuluukin, niin voiko silti vika olla kaapeloinnissa/kytkentäkaapelissa? Olen siis kokeillut useammalla ethernet-kaapelilla ja aina sama lopputulos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 821
Samoin Google Home antaa nopeustestillä 900M lukemia.
Eli mitenkäs tuo Google Home -nopeustesti toimii? Tekeekö se sen tuolta Google Wifi -purkilta asti? Jos tekee niin silloin voisi olettaa että langallinen verkko on ok jos Google Wifi-purkin ethernetistä saa vielä 900M. Eli joku juttu on todennäköisesti langattomalla puolella pielessä. Itse en tunne noita Googlen wifi-härveleitä mutta ensimmäisenä tulisi mieleen että on joku väärä wifi-standardi päällä, samalla kanavalla pirusti muita wifi-verkkoja tai esimerkiksi joku rajoitin päällä.
 
Liittynyt
31.12.2016
Viestejä
216
Eli mitenkäs tuo Google Home -nopeustesti toimii? Tekeekö se sen tuolta Google Wifi -purkilta asti? Jos tekee niin silloin voisi olettaa että langallinen verkko on ok jos Google Wifi-purkin ethernetistä saa vielä 900M. Eli joku juttu on todennäköisesti langattomalla puolella pielessä. Itse en tunne noita Googlen wifi-härveleitä mutta ensimmäisenä tulisi mieleen että on joku väärä wifi-standardi päällä, samalla kanavalla pirusti muita wifi-verkkoja tai esimerkiksi joku rajoitin päällä.
Olettaisin, että se katsoo sen nopeuden juuri siltä purkilta, joka on kaapelilla kiinni pistokkeessa, koska antaa nopeudeksi tuota ~900M. Siihen päätelmään tässä itsekin olen tullut, että langallinen verkko näyttäisi olevan ok. Noita keskusteluja netissä näyttäisi tosiaan jonkun verran olevan, missä puhutaan samanlaisista ongelmista. Se nyt kyllä sitten ihmetyttää, että jos tämä on isompikin ongelma, niin miksei tähän ole Googlen taholta mitään ratkaisua/korjausta. Tai mistään en ainakaan löydä mitään muuta kuin eri käyttäjien erilaisia väliaikaisia workaroundeja, jotka eivät ongelmaa korjaa kuin ehkä ihan hetkellisesti.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 219
Sorry, tartuin hätäisesti tuohon ilmiselvään. Jokin aiheuttaa tuon, että nopeus ei kättele gigaiseksi Google WiFi purkkien ja reitittimen välillä.

Uutta ei ole kuin TP -linkin laite ja talon kaapelointi.

Kolme kysymystä:

- oletko laittanut Google WiFi purkin suoraan kiinni TP-link reitittimeen? Katso TP-link laitteen päästä minkä värinen led siellä palaa/vilkuttaa.
- Jos olet mitkä ovat nopeudet tällöin?
- kun katsot TP-Link porttien statusvaloja, näetkö eroa valon värissä/vilkkeessä kun se on talokaapelin läpi kytketty verrattuna edellinen tilanne, että suoraan kaapelilla kiinni TP-linkissä.

Edit: ei perhana, on niin halpa purkki, että siinä on vain Yksi LAN status led joka joko palaa tai ei pala. Näin halpaa toteutusta en ole +20 vuoteen nähnyt, ikinä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 685
Viestejä
4 318 806
Jäsenet
72 091
Uusin jäsen
NNTTPP

Hinta.fi

Ylös Bottom