Hey google aktivointi ja Gemini kun kielenä Suomi.

Gemini alkanut herjaamaan android autossa "jotain meni pieleen, yritä uudelleen (110)". Virhe yleensä esiintyy, kun gemini kysyy jatkokysymystä ja siihen vastaan.

Onko muilla tullut vastaan?
Mulla oli tänään ihme sekoilua päivällä Geminin kanssa autossa, juurikin tuollaisia virheitä. Illalla toimi taas kuten pitikin.

Itse sain väännettyä puhelimessa (Oneplus 13) Gemini-avustajan toimimaan suomeksi siten että Gemini asetuksissa pääkieli on englanti, mutta sitten voice-match asetuksissa (Avaa Gemini, avaa hammasrattaasta asetukset->uusi hammasratas (Asetukset/Settings)->Talk to Gemini hards-free->Muuta Voice Matching asetuksia->Lisää suomi ylimmäksi ja englanti toiseksi Voice Match language asetukseksi. Tämän tehtyäni Hey google ääniaktivointi toimii ja pystyn puhumaan suomea.
Ennen tätä kikkalua en saanut Voice Assistanttia (Gemini) toimimaan haluamallani tavalla. Jos vaihdoin Geminin kielen suomeksi, se ymmärsi sitä kyllä, mutta Hey Google ääniaktivointi ei toiminut. Lontoon kielella aktivointi toimi, mutta sitten Gemini ymmärsi vain lontoota. Yllä mainitulla tavalla puhelin toimii nyt niin kuin haluan ja suomeksi!
Nyt kun joku vielä kertoo että miten saan Android Autossa puhelimen ymmärtämään Suomea. Pystyn lontooksi pyytämään kielen muuntamista suomeksi minkä jälkeen auto höpöttää mielellään takaisin suomea, mutta kaikki komennot pitää antaa vielä lontooksi, suomea se ei autossa suostu ymmärtämään vaikka kuinka inttää minulle ja lupaa ymmärtävänsä suomea. Ainoastaan lontoo menee läpi ja jos suomea yrittää haastaa, se yrittää tulkata sen englanniksi ja seuraukset ovat yleensä sitä että yritetään suunnistaa jonnekin käsittämättömään paikkaan maailman toisella puolen.
Ei toimi täällä Pixel 9:ssä. Sen kummemmin "ok google", kuin "hey googlekaan" ei tee yhtään mitään. En tiedä mikä tässä nyt mättää, kun ei toimi millään kielellä. Luuria on boottailtu ja vaikka mitä asetusta yritetty säätää, mutta kun ei.

Asetukset ovat tällaiset:

1781172057740.png

1781172113110.png

1781172084725.png

Ei toimi täällä Pixel 9:ssä. Sen kummemmin "ok google", kuin "hey googlekaan" ei tee yhtään mitään. En tiedä mikä tässä nyt mättää, kun ei toimi millään kielellä. Luuria on boottailtu ja vaikka mitä asetusta yritetty säätää, mutta kun ei.

Asetukset ovat tällaiset:

1781172057740.png

1781172113110.png

1781172084725.png
Mitä tapahtuu, jos laitat tuon "Voice Matchin" vivun päälle?

Screenshot_20260611_132235_Brave.jpg

Mitä tapahtuu, jos laitat tuon "Voice Matchin" vivun päälle?

Screenshot_20260611_132235_Brave.jpg
Se on harmaana, eli sitä ei voi laittaa päälle. Ihan kuin tuo ei tunnistaisi minulla nyt lainkaan sitä, että mikä assistant on valittuna. Vaikka sitä assistantia vaihtaisi edestakaisin, ei tämä muutu miksikään.

Se on harmaana, eli sitä ei voi laittaa päälle. Ihan kuin tuo ei tunnistaisi minulla nyt lainkaan sitä, että mikä assistant on valittuna. Vaikka sitä assistantia vaihtaisi edestakaisin, ei tämä muutu miksikään.
Paskan möivät. Omassa tuottessa huonoin tuki.

Ainut mikä tuli mieleen niin onko Pixelissä määriteltävissä oletussovellukset? Ainakin Samsungissa pitää olla valittuna Google siellä digiavustimeksi.

Screenshot_20260611_133347_Permission controller.jpg

Paskan möivät. Omassa tuottessa huonoin tuki.

Ainut mikä tuli mieleen niin onko Pixelissä määriteltävissä oletussovellukset? Ainakin Samsungissa pitää olla valittuna Google siellä digiavustimeksi.

Screenshot_20260611_133347_Permission controller.jpg
Jumankekka, tämähän se olikin. Siellä oli valittuna ChatGPT. Vaihdoin tuon Googleksi ja nyt Geminin avustus pelittää ainakin kohtuulisesti myös suomeksi. Kertaalleen tässä lyhyen testaamisen aikana se tosin päätti yhtäkkiä alkaa vastaamaan saksaksi, mutta seurataan tilannetta.

Kiitos vinkistä.

Jumankekka, tämähän se olikin. Siellä oli valittuna ChatGPT. Vaihdoin tuon Googleksi ja nyt Geminin avustus pelittää ainakin kohtuulisesti myös suomeksi. Kertaalleen tässä lyhyen testaamisen aikana se tosin päätti yhtäkkiä alkaa vastaamaan saksaksi, mutta seurataan tilannetta.

Kiitos vinkistä.

Kauden MVP @Jagge voisi lisätä tämän erinomaisen yksityiskohtaiseen ohjeeseensa, että muutkin osaisivat tarkistaa tuon varmuuden vuoksi.

Gemini alkanut herjaamaan android autossa "jotain meni pieleen, yritä uudelleen (110)". Virhe yleensä esiintyy, kun gemini kysyy jatkokysymystä ja siihen vastaan.

Onko muilla tullut vastaan?
Ihan samaa tekee mulla. Sitten jos ei käynnistä AA:sta Geminiä vaan sanoo vaan Hey Google, Gemini suostuu toimimaan. Ei kylläkään ymmärrä suomea vaikka se vastaa suomeksi kun pyytää sitä englanniksi.

Meinaanko ne oikeasti alkaa myymään tuota suomessa ilman suomen kielen tukea.
Tuskinpa. Eiköhän nuo jo suomeksi pelitä, niinkuin Android Autokin, tosin hieman takellellen vielä. Ainoat, mitkä tulevat jälkijunassa ja toimivat tällä hetkellä vain kikkailemalla, on Android-puhelimet.

Tuskinpa. Eiköhän nuo jo suomeksi pelitä, niinkuin Android Autokin, tosin hieman takellellen vielä. Ainoat, mitkä tulevat jälkijunassa ja toimivat tällä hetkellä vain kikkailemalla, on Android-puhelimet.
Ite en oke saanut mapsia toimimaan suomi puheella, jotenkin kovakoodattu se englantia. Waze toimii hienosti ihan suomeksi.

Tilattu kuitenkin. Pianpa tuo selviää. Oli sopivasti tarve yhdelle lisäkaiuttimelle

Tilattu kuitenkin. Pianpa tuo selviää. Oli sopivasti tarve yhdelle lisäkaiuttimelle
Laitahan koodia sitten.

Android Auto -asetuksissa S25:lla ilmestyi jokin aika sitten Hey Google valittavaksi, vaikka laitteen (=myös Google) kieli on suomi. Aiemmin oli nappula harmaalla ja ei säädettävissä.

Mutta pienin askelin. Edelleenkään ei toimi itse puhelimen Geminin kanssa kuin kikkailemalla. Ja kikkailun jälkeenkin toimii vähän tahmeahkosti kun ei aina oikein edes tajua että sille puhutaan suomea.

Edelleen siis odotellaan kunnon tukea.

Viimeksi muokattu:
Ei suomen kieltä. Samat kielivalinnat kun ennenkin. Ruotsi ja English (Finland) löytyy

PXL_20260625_113504043.jpg

No nyt voi jo sanoa, että paskan möivät.

Kauan eläköön Googlen asiakkaiden kusettaminen.
Aika härskisti kyllä kaikki tuotesivut Suomeksi. Mut joo, osasin vähän vaeautua. Ihan hyvän oloinen kaiutin kyllä. Nyt on koko talo katettu niin että voi missä tahansa kohtaa kysyä ok google

Tää meni vaan huonompaan suuntaan. Mulla ei voi valita suomea Android autossa (S25) enää ollenkaan ja keskustelu toimii vain englanniksi. Jos lisäkis sanon ok Google niin puhelimessa tulee error. Jos pidän gemini nappia pohjassa, niin voin käydä keskustelun suomeksi.

@inkogn @ilmojk tää on teille:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/shorts/R6HctQB4Vcw

Joo, oon tietoinen tuosta asiasta, keksin tuon jo itse aiemmin, mutta se ei vain kuitenkaan toimi. Se osaa muutaman lauseen ja sit palaa takas englannin kielelle. Toki puhuu myös yhtäkkiä kiinaa, kun se on valittuna kielilistalle. Oikein kunnon sekoilua Googlelta. Myös hidastelua on ilmennyt, biisin vaihto saattaa kestää useita sekunteja.

Eli videolla heppu komentaa puheella Google kaijutinta
kuva_2026-07-09_192520198.png(kuva Googlen mainos)
"
hei Google, from now on I'm going to speak finish to you and you will answer in finish.
"

Riippuu sitten puhujasta miten hyvin menee, saattaa ensin ymmärtää että sovitaan homma niin että puhun kiinaksi ja Google vastailee espaniaksi.... niin voi mennä ihan tuolla puhujan äänellä, mahdollisest harjoitus auttaa.

Osa laitteista ilmeisesti huonompi ymmärtämään suomenkieltä, vai onko mikään hyvä ?

Statistiikka

Viestiketjuista
310 622
Jäsenet
83 836
Uusin jäsen
Ministeri o_x

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom