Henkilökohtainen talous

Huoh, pitäisi jaksaa kilpailuttaa vakuutukset. Ei vaan ole niin simppeliä keskittämisetujen takia ja eri yhtiöillä voi olla ehdoissa pieniä eroja jne.
Joo, tuo ehtojen eroavuus on kyllä yksi vitutuksen suo. Varmaan tarkoituksella tehty noin, niin kynnys vaihtaa nousee kun jokaisesta tarjouksesta pitäisi käydä vakuutusehdot täikammalla läpi että onko tää nyt oikeasti verrattavissa tähän nykyiseen etc. Etenkin osakaskojen sisällöissä ja kotivakuutusten korvausehdoissa on välillä yllättävän suuriakin käytännön eroja...

@N1kkel @m000 Vaikeinta tuosta tekee sen, että pakettiin kuuluu omat sekä lasten terveysvakuutukset mitä ei käytännössä voi edes yhtiöltä toiselle vaihtaa uuden terveysselvityksen takia. Eli käytännössä hinnaltaan yli puolet vakuutuksista jää kilpailutuksen ulkopuolelle.

Täälläkin henkivakuutukset käytössä, ja niitä ei tosiaan kauheasti ole tullut siirreltyä. Kotivakuutus samassa puljussa, mutta sitten jos sen siirtäisi muualle niin tuon henkivakuutuksen hinta pomppaisi kun keskittäjäetu poistuisi, eli sen uuden tarjouksen pitäisi olla jo eritysen hyvä.

Autojen osakaskoja olen sen sijaan kilpailluttanut kohtalaisen säännöllisesti, vaikka niissäkin pitää ensin lukaista ne ehdot läpi että keneltä pyytää. Toisin nykyään muutettu paikalle jossa aika paljon puita ympärillä, niin jonkinlainen myrskyturva on meidän näkökulmasta hyvä olla, mikä hankaloittanut tätäkin hieman, kun aika monella firmalla myrskyvahinkokorvaukset rajattu pelkästään täyskaskoon....

Itse asiassa tähänkin vähän tulossa selkeyttä lisää omalla kohdalla omien tilien välisissä siirroissa. Avasin OP:lle uuden käyttötilin pelkkää laskujen maksua varten (~20% nettotuloista). Palkka tulee yhdelle tilille ja siirrän talouden yhteiset lainanhoitokustannukset (asunto ja auto, ~40% nettotuloista) kolmannelle tilille. Ruokaan ja polttoaineeseen menee ~15% S-Pankin tilille kaupassa maksamista ja bonuksia varten. Säästötilille ajattelin laittaa jatkossa 10% kuussa kasvattaakseni puskuria, ettei kaikki loput valu turhiin ostotottumuksiin eikä remppoja tarvisi maksaa aina luotolla. Tähän mennessä säästöt on tullut turhan helposti laitettua OP Mobiilissa lihoiksi remppoja, rakentamista ja impulsiivisia kulutustottumuksia varten.

Olen määritelmällisesti isotuloinen bruttopalkkani perusteella (en sentään korkeimmassa, vaan toiseksi korkeimmassa desiilissä, nettopalkka alkaa vielä kolmosella). Taloudessa on kolme lasta (ala-aste- sekä yläasteikäisiä). Kumppani on matalasti kouluttautunut, täysipäiväisesti opiskeleva ja keikkahommia tekevä ja sekin vaikuttaa jonkin verran kulurakenteeseen, kun ei toisella ole varaa maksaa yhteisiä laskuja eikä säästöjä ole.

Tilanne on käytännössä sellainen, että visa vinkuu, maksan kaikki meidän laskut ja turhan paljon rahaa menee paskapankkien paskalainoihin ja 10%:n korkoihin. Omaa hölmöilyä, ei mennä siihen.

Olen excelöinyt tämän vuoden ajalta kk-kohtaiset tulot ja menot, lainojen lyhennykset ja nopeutetut takaisinmaksusuunnitelmat ”paskalainoille” ylimääräisin lyhennyksin ja säästäen samalla puskuria varten. Suunnitteilla on neljän vuoden tiukka kulukuuri, jonka jälkeen olisi kasassa säästöjä ja lainoista jäljellä ainoana asuntolaina.

Olen kyllästynyt elämään kädestä suuhun ja ihmettelemään minne rahani katoavat. Kulutan rahaa todella impulsiivisesti ja olen käyttänyt myös hyvin harkitsemattomasti luottoa. Tämä johtuu tietynlaisesta aivokemiasta, johon olen alkanut työstää strategiaa ja opetella uusia tapoja, ei mennä siihen nyt sen enempää.

Olen malliesimerkki siitä, miten ihminen voi tienata ihan hyvin ja hassata kaiken.

Edit: ps. Vinkkejä äkkirikastumiseen, passiivisiin tuloihin tai keikkatöihin otetaan vastaan, ettei tarvitsisi olla niin ikävä ja ankara itselleen /s.
Mulla menee aina heti tilipäivänä n. 45% netosta lainanhoito- ja laskujenmaksutilille. 20 % menee säästöön + sijoituksiin. Sitten sillä lopulla yritetään pyörittää arkea "pienellä budjetilla". Ensi keväänä on autolaina maksettu pois ja muutama satku jää enemmän näppiin. Tänään oli valopilkkuna QT:n osakekurssin 26,7% nousu.

Mulla menee aina heti tilipäivänä n. 45% netosta lainanhoito- ja laskujenmaksutilille. 20 % menee säästöön + sijoituksiin. Sitten sillä lopulla yritetään pyörittää arkea "pienellä budjetilla". Ensi keväänä on autolaina maksettu pois ja muutama satku jää enemmän näppiin. Tänään oli valopilkkuna QT:n osakekurssin 26,7% nousu.
tuo QT:n nousu oli kiva huomata, varsinkin kun myin kaikki pois toukokuussa. Noussut yli 50% siitä kun möin...

Huoh, pitäisi jaksaa kilpailuttaa vakuutukset. Ei vaan ole niin simppeliä keskittämisetujen takia ja eri yhtiöillä voi olla ehdoissa pieniä eroja jne.
Tein sen pari kolme vuotta sitten kun totesin, että vakuutuksiin menee kolme tonttua vuodessa. Lopputulooksena oli, että säästö kilpailutuksella oli ykköskymppejä vuodessa. Ja vakuutusehtoja / toimivuutta vahinkotilanteessa ei Excelillä edes voi vertailla.

Automatisoin kans nuo kuukausittaiset tilisiirrot palkkatililtä, koska mun aivoille on ihan sula mahdottomuus pysyä kärryillä mitä laskuja olen maksanut ja mitä on maksamatta. Jos tilillä on 400€ laskuja varten niin se heitto onko eräpäivä 15.pv vai seuraavan kuukauden 1.pv kun palkka tulee keskellä kuukautta, saatan kuluttaa vahingossa ison osan niistä laskuun tarvittavista rahoista kun tilillä näyttää olevan kulutusvaraa.

Tarkoitus ollut koko kesän hioa tuota palkkatilille (kulutustili korttimaksuille) jäävää summaa. Jos sinne jää hemmetin vähän, se vähän ahdistaa ja tulee persaukinen fiilis. Jos sinne jää "liikaa", se häviää sieltä pikku hiljaa huomaamatta. Laskeskelin juuri, että vajaat 300€/kk voisin jättää tuonne palkkatilille sen jälkeen kun kaikki muu on siirretty mukaan lukien 300€ puskurisäästöön. Se tarkoittaa nyt alle 10% säästöjä nettotuloista, mutta ei voi mitään kun ei löydy enempää tässä vaiheessa.

Tapa se on tämäkin. Jethrolla 8 miljoonaa ulosotossa ja taloudellisesti menee "mahtavan hyvin" ja elämä muutenkin hymyilee. Toiset vaan osaa paremmin.

– Taloudellisesti on mennyt mahtavan hyvin, mutta juodaan sitä rahaa pikku hiljaa. Sitä ei kannata kerralla pistää haisemaan. Kaikki on niin helvetin kallista nykyään, Rostedt sanoo.

Kovien voittorahojen lisäksi Rostedt on ollut otsikoissa mittavan miljoonien eurojen ulosottorekisterinsä takia. Hänellä oli maaliskuussa yli kahdeksan miljoonan euroa ulosottovelkaa. Ulosottoasioitaan Rostedt ei halua kuitenkaan kommentoida.

Tapa se on tämäkin. Jethrolla 8 miljoonaa ulosotossa ja taloudellisesti menee "mahtavan hyvin" ja elämä muutenkin hymyilee. Toiset vaan osaa paremmin.

Eikö Virossakaan ansaittuja rahoja saada suomalaiseen ulosottoon millään konstilla? Vai miten tämä onnistuu yksi julkkis toisensa jälkeen muodostaa itselleen miljoonien verovelat ja muuttaa pois Suomesta elämään leveästi? Martina Aitolehti oli juuri kahdeksassa vuodessa maksanut itselleen lähes 800 tonnia palkkaa, maksanut koko aikana yrittäjän eläkemaksuja 17 tonnia ja yritys konkkaan ja uusi tilalle (joka sekin jo tappiollinen ensimmäisenä vuonnaan). Tuolla tavallahan saa itselleen hirmuisesti rahaa jemmaan loppuelämää ulkomailla varten ellei Suomen viranomaiset pääse noihin rahoihin millään käsiksi.

@N1kkel @m000 Vaikeinta tuosta tekee sen, että pakettiin kuuluu omat sekä lasten terveysvakuutukset mitä ei käytännössä voi edes yhtiöltä toiselle vaihtaa uuden terveysselvityksen takia. Eli käytännössä hinnaltaan yli puolet vakuutuksista jää kilpailutuksen ulkopuolelle.
Ja terveysvakuutuksissakin taitaa olla aika paljon ehtoja ja rajoituksia. Esim. psyykkisiä sairauksia ei taida ainakaan kaikki vakuutukset korvata?

Joku lainanmaksuturva kannattaa tietty olla asuntolainaa ja työkyvyttömyyttä varten, mutta onko joku syy ettei pienempiä kolhuja varten kannata laittaa raha sijoituksiin, joilla maksaa lääkärikäynnit jos jotain sattuu? No okei, perheellisenä voi olla eri skenaariot kuin sinkkuna, mutta eikö Suomessa ole kuitenkin kohtuullisen hyvä julkinen terveydenhoitokin?

Viimeksi muokattu:
Tein sen pari kolme vuotta sitten kun totesin, että vakuutuksiin menee kolme tonttua vuodessa. Lopputulooksena oli, että säästö kilpailutuksella oli ykköskymppejä vuodessa. Ja vakuutusehtoja / toimivuutta vahinkotilanteessa ei Excelillä edes voi vertailla.
Olen myös tässä laiskistunut, mutta kun soitat vaikka kahden vuoden välein ja pyydät tarjouksen kun "kilpailutat" niin aina on ~10% saanut alennusta myös sieltä omasta yhtiöstä

mutta onko joku syy ettei pienempiä kolhuja varten kannata laittaa raha sijoituksiin, joilla maksaa lääkärikäynnit jos jotain sattuu? No okei, perheellisenä voi olla eri skenaariot kuin sinkkuna, mutta eikö Suomessa ole kuitenkin kohtuullisen hyvä julkinen terveydenhoitokin?
Suomessa on aika huono julkinen terveydenhuolto. Odotusajat pitkiä ja pitenee koko ajan. Itselleni tuo terveysvakuutus mikä on ollut lapsesta asti on kyllä ollut todella hyödyllinen ja on kyllä joka vuosi maksanut itsensä takaisin. 1000-5000€ edestä tulee vuosittain sitä laulatettua. Ja vaivoja kun sen verran jo elämän aikana ollut, niin jos nyt vaihtaisi yhtiötä, niin ne varmaan sanoisi nauraen että voivat minulle vakuutuksen tarjota mutta silmistä alaspäin on kaikki rajattu ehdoista pois.

Ja lapsien tapauksessa tuo vaan helpottaa elämää niin paljon, että siitä on valmis maksamaan reilun tonnin vuodessa kahden lapsen osalta. Kuukausittain kun sitä kuitenkin tulee käytettyä.

Yksi tapa säästää vakutuuksista on tarkastaa omavastuut. Yhtiöthän mielellään myyvät pienet omavastuut, mutta talouden optimoinnin mielessä omavastuut kannattaa aina olla maksimissa tai ainakin lähellä sitä. Yhtiöltä kannattaa pyytää hinnoittelu eri omavastuilla ja katsoa millainen vaikutus sillä on hintaan. Muutenkin kannattaa varmistaa ylivakuuttamisen kannalta. Tarvitaanko autovakuutukseen keskeytysturvaa? Onko auto sen hintainen että täyskasko on edelleen taloudellisesti perusteltu? Vakuutuksissa maksuliikenteen netto-odotusarvo on aina yhtiön puolella, joten jokaista vakuutusta kannattaa miettiä kriittisesti.

Itse olen aina ajatellut vakuutuksia siitä näkökulmasta, että oman talouden shokit on vältetty. Näitä ovat auton ajaminen lunastukseen, talon palaminen maan tasalle, uuden kalliin laitteen rikkominen, ja niin edelleen. Kiinteistössä taisi olla 1700 euron omavastuu, auton kaskossa 700. Toki joitain vakuutuksiani menee vähän tämän ulkopuolellekin (lasivakuutus autossa, irtaimistovakuutuksen pienemmän pään omavastuu), mutta periaattessa ei kannattaisi. Oma vahinkohistoriakin tukee tätä aika vahvasti, kun niitä ei käytännössä ole.

Otetaan vaikka autovakuutus esimerkkinä ja 200 vs. 700 euron omavastuu. Säästö helposti satasen-pari vuodessa.

Pieni parkkiskolhu -> Pienellä omavastuulla maksat todennäköisesti aina omavastuun 200 euroa ja saat uuden maalatun puskurin. Isolla omavastuulla joko elät kolhun kanssa (0 €) , käyt teettämässä paikkakorjauksen (muutaman satasen) tai maksat ison omavastuun ja saat uuden puskurin. Voit helpommin itse valita tilanteeseen sopivan ratkaisun, kun omavastuu ei suoraan ohjaa yhteen ratkaisuun.
Auto lunastukseen -> Eroksi jää tuo 500 euroa omavastuissa, jolla ei ole siinä kohtaa mitään merkitystä.

Suomessa on aika huono julkinen terveydenhuolto. Odotusajat pitkiä ja pitenee koko ajan. Itselleni tuo terveysvakuutus mikä on ollut lapsesta asti on kyllä ollut todella hyödyllinen ja on kyllä joka vuosi maksanut itsensä takaisin. 1000-5000€ edestä tulee vuosittain sitä laulatettua. Ja vaivoja kun sen verran jo elämän aikana ollut, niin jos nyt vaihtaisi yhtiötä, niin ne varmaan sanoisi nauraen että voivat minulle vakuutuksen tarjota mutta silmistä alaspäin on kaikki rajattu ehdoista pois.

Ja lapsien tapauksessa tuo vaan helpottaa elämää niin paljon, että siitä on valmis maksamaan reilun tonnin vuodessa kahden lapsen osalta. Kuukausittain kun sitä kuitenkin tulee käytettyä.
Olet malliesimerkki siitä, miksi perusterveenä ei kannata olla kuin tapaturmavakuutus. Vakavat sairaudet ohjataan sieltä yksityiseltäkin kunnalliselle ja break eveniin lekurissa pitää kuitenkin ravata jatkuvasti. Vakuutuksen puute saa touhuun myös vähän järkeä, kun ihan joka asiasta ei työllistetä terveydenhuoltoa.

Ei viitsi niille nyt sanoa että jää huvipuistot ja polkupyörät väliin, saatte sitten nelikymppisinä muutaman tonnin enemmän.
Ittellä kans joskus sieppaa meidän talouden rahanmeno, rouva siihen muistaa filosofoida että reissataan ym. nyt vielä lasten kanssa kun ne suostuu mukana kulkemaan. Vanhin on jo intissä ja nuorimmainen kasilla, niin liekö enää montaa vuotta vanhempien mukaan lähtevät saati juuri muutakaan tekevät. Toki, sitten alkaa opiskeluiden jne tukeminen jos ei muuten niin huolehtimalla että jääkaappi on sunnuntai-iltana täysi (ja myöhemmin illalla tyhjä :D )

Pikkuhiljaa olen karkkirahoja ujutellut sijoituksiin suoraan palkasta (mm. työnantajien share in success-tyyppiset osakeohjelmat) +vähän perintöä, mutta tavoitetasoon nähden puuttuu ainakin nolla perästä...

Mikä se sinun pointti sitten tässä tarinassa oli?

Olet selvästi tyytyväinen tilanteeseen ja mitään et halua muuttaa. Ja miksi muuttaisit? Auto, asunto, vaimo, muutama lapsi, koira ja kesämökki. Täällähän yli 200 sivua ja 11 000 viestiä aiheesta: Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset ja sinulla on kaikki mitä he haluavat?
Ei siinä mun mielestä ollu pointtiakaan että pitäisi muuttaa jotain, vaan lähinnä kommenttina että on helposti keskituloisena tilanteessa jossa tili about menee kun se tulee ja mitään erityistä ei tarvitse tehdä, vain elää lapsiperheen arkea ilman viimeistä pennien venytystä.

Ja itse olen näin 2v lapsen isänä sitä mieltä, että niin sen oikeastaan kuuluukin mennä - yleensä ollaan kuormittuneimpia just sillon kun lapset on pieniä ja silloin pitääkin ”kuluttaa” tai jää kaikki eläminen pois elämästä.

Ei meidänkään tarvinnut kuin käydä tuossa läheisessä vanhassa kaupungissa kesäretkellä, syödä halvat pizzat turistialueen ulkopuolella ravintolassa ja ottaa jädet ja on aivan selvää että oli jokaisen euron arvoista katsoa kun tyttö on superonnelinen sen elämänsä toisen jäätelötöttörön kanssa.

Joo, taisi mennä 60€ tjsp. Parin tunnin reissuun, mutta mikä on vaihtoehto? Olla tekemättä mitään ja jättää se jäde hakematta?
Eikö Virossakaan ansaittuja rahoja saada suomalaiseen ulosottoon millään konstilla? Vai miten tämä onnistuu yksi julkkis toisensa jälkeen muodostaa itselleen miljoonien verovelat ja muuttaa pois Suomesta elämään leveästi? Martina Aitolehti oli juuri kahdeksassa vuodessa maksanut itselleen lähes 800 tonnia palkkaa, maksanut koko aikana yrittäjän eläkemaksuja 17 tonnia ja yritys konkkaan ja uusi tilalle (joka sekin jo tappiollinen ensimmäisenä vuonnaan). Tuolla tavallahan saa itselleen hirmuisesti rahaa jemmaan loppuelämää ulkomailla varten ellei Suomen viranomaiset pääse noihin rahoihin millään käsiksi.
Jos se 800k on maksettu 8v kuluessa, niin kyllä siitä verottaja on ihan osuutensa saanut - jos jättää eläkemaksut maksamatta niin sitten ei myöskään saa eläkettä, että se sentään kompensoituu ajan kanssa.

Viimeksi muokattu:

Jokaisen tilanne on toki erilainen, mutta meilläkin on lapsivakuutukset olleet kahdella lapsella nyt yhteensä 12 vuotta, eli noita on nyt maksettu joku 7-8k€. Yhtenä vuonna saatiin omavastuu täyteen ja takaisin päin joku 50 euroa.

Omaa tyhmyyttä ei ole käytetty vakuutusta, koska julkinen toimii paremmin eikä maksa mitään. Jos lääkäriä oikeasti tarvitsee kerran vuodessa, ajan saa samalle päivälle soittamalla aamulla. Yksityiselle ei välttämättä saa, eikä täällä skutsilla ole edes mitään yksityistä päivystystä. Ja tosiaan sillä yhdellä käynnillä ei saa sitä omavastuuta edes täyteen.

Myös toisen pojan korvat on putkitettu kahdesti julkisella. Nuo olisi toki voinut hoitaa vakuutuksen kautta, mutta eipä sillekään oikeastaan ollut tarvetta, kun putkitus järjestyi niin hienosti julkisella.

Mä väitän, että lasten tapauksessa huono julkinen terveydenhuolto on hyvin pitkälti myytti, tai se koskee vain pääkaupunkiseutua. Kyllä täälläkin aikuiset istuu päivystyksessä tuntikaupalla, mutta lapsista pidetään kyllä huolta.

Ei siinä mun mielestä ollu pointtiakaan että pitäisi muuttaa jotain, vaan lähinnä kommenttina että on helposti keskituloisena tilanteessa jossa tili about menee kun se tulee ja mitään erityistä ei tarvitse tehdä, vain elää lapsiperheen arkea ilman viimeistä pennien venytystä.

Ja itse olen näin 2v lapsen isänä sitä mieltä, että niin sen oikeastaan kuuluukin mennä - yleensä ollaan kuormittuneimpia just sillon kun lapset on pieniä ja silloin pitääkin ”kuluttaa” tai jää kaikki eläminen pois elämästä.

Ei meidänkään tarvinnut kuin käydä tuossa läheisessä vanhassa kaupungissa kesäretkellä, syödä halvat pizzat turistialuee ulkopuolravintolassa ja ottaa jädet ja on aivan selvää että oli jokaisen euron arvoista katsoa kun tyttö on superonnelinen sen elämänsä toisen jäätelötöttörön kanssa.

Joo, taisi mennä 60€ tjsp. Parin tunnin reissuun, mutta mikä on vaihtoehto? Olla tekemättä mitään ja jättää se jäde hakematta?
Meillä oli myös juuri kesäloman viimeisenä viikonloppuna kesällä tekemättä jääneiden huvipuisto- yms matkojen korvikkeeksi kylpyläkäynti ja hotelliyö (tai siis airbnb-tyyppinen). Kylpylän sisäänpääsymaksut ~110€, majoitukseen ~150€, hamppariravintola ~100€, vaikkei otettu kenellekään alkuruokia tai jälkkäreitä. Polttoaineisiin varmaan meni yksi satku, kun koirat vein ensin porukoille vkl-hoitoon yhtä kauas toiseen suuntaan ja lopuksi hain kotiin. Kaikki on kallista, mutta tulee se jotenkin automaationa, että kun omasta lapsuudesta on jäänyt mieleen ne lomareissut yms, niin on niitä elämyksiä ja muistoja tarjottava myös omille lapsilleen.

Muutama vuosi sitten bruttopalkka oli kaks tonnia pienempi, mutta laskutusbonukset sekä verovapaat päivärahat, ateriakorvaukset ja kilometrirahat mahdollistivat tällaisten reissujen tekemisen aika useinkin, mutta nyt on karsittu ulkona syöminen about 1/kk tasolle avokin tulojen pienennyttyä. Tavallaan syyllistän vähän itseäni siitä, etten säästänyt noista paremmista nettotuloista mitään puskuria, mutta oli aika vauhti päällä taaperon ja vauvan pyöriessä arjessa mukana. Ja velkaannuttu on sitä tahtia, että sinnehän ne puskurit olisivat sulaneet moneen kertaan.

Jätskillä käynti lasten kans on ollut aina ihan ykkösjuttu itsellenikin, mutta harmittihan se viimeksikin käydä viiden hengen perheenä 35€ jäätelöillä, kun tosiaan haikailee noita parin satasen säästöjä kuussa laskujen ja lainanlyhennysten jälkeen. Niin lapselliselta kuin se kuulostaakin, olen vasta tajunnut lakata ostamasta itselleni kun viedään lapset herkuttelemaan. Samalla viikolla kun hakee rippijuhliin itselle uudet vaatteet yli 150€:lla ja tilaa lapsille ihan vain arkivaatteita 200€:lla niin pakko on aina välillä käydä luotolla. Sillähän sitä lisämaksettavaa kertyykin...
Jos se 800k on maksettu 8v kuluessa, niin kyllä siitä verottaja on ihan osuutensa saanut - jos jättää eläkemaksut maksamatta niin sitten ei myöskään saa eläkettä, että se sentään kompensoituu ajan kanssa.
Joo, ei ollut alun perin tarkoitus kadehtia sitä, paljonko jollekin jää tekemistään rahoista. Onhan hän henkilöbrändillään ja bisneksillään ansainnut valtavasti enemmän kuin minä, joten kuuluu asiaan, että näkyy jossain. Mietin vain, että millä mekanismilla nuo oikeasti elävät miljoonien verovelkojensa ja ulosottojensa kanssa ilman viranomaisen pääsyä väliin:hmm:

Edit:
Mä väitän, että lasten tapauksessa huono julkinen terveydenhuolto on hyvin pitkälti myytti, tai se koskee vain pääkaupunkiseutua. Kyllä täälläkin aikuiset istuu päivystyksessä tuntikaupalla, mutta lapsista pidetään kyllä huolta.
Tohon haluan vielä sanoa, että omat havainnot tukevat tätä väitettä. Pari surkeaa lääkäriä oli vanhassa terveyskeskuksessa, mutta uudessa ollaan saatu lapsille todella hyvää hoitoa. Itse potilaana olen saanut istuskella odotusaulassa ja odotella ajanvarauksia aika paljon pidempään, mutta tavallaan niiden omien lasten hyvinvoinnin vuoksihan tässä mielellään veroja maksellaankin.

Viimeksi muokattu:
Itseni tunnistan melkoiseksi nihilistiksi ja nipottajaksi talousasioissa, mutta kaikkea ei vain pysty sulattamaan.

Yksi oli torilla kympin oluttuoppi luirua lapin kultaa, jonka kesätyttö meinasi jätää vielä reilusti vajaaksi kun vaahtosi laskiessa. Toinen on joku 4,5€ puolen litran limppari. Kaupasta saa samalla rahalla 2kpl 1,5 litran pulloja, joista vielä 80snt panttina. Viimeisimpänä vaimon autoon abs anturin vaihto sorapihalla. Varttitunnin homma ja 15€ osa, kun korjaamoilla olis maksanut 150€.

Olen juntti ja ylpeä siitä.

Viimeksi muokattu:
Tosin niillä minimimaksuilla koko yrittäjäurankin ajalta on jäänyt takuueläkkeen alle, joten veronmaksajat maksavat sen yrittäjän takuueläkkeen osan, mikä tulee, vaikka ei olisi tarpeeksi maksanutkaan. Samoin tässä koko ajan näiden yrittäjien minimimaksujen vuoksi veronmaksajat maksavat osaksi myös niitä takuueläkkeen ylimeneviä jo maksussa olevia yrittäjäneläkkeitä, kun ei työskenteleviltä yrittäjiltä saada kerättyä tarpeeksi. Tuotahan yritetään nyt korjata, mutta vaikeaa on, kun toisaalta ei eläkemaksujen saa luiskahtaa myöskään yli todellisten yrityksen kautta tulevien ansioiden mukaisen maksun.

Viimeksi muokattu:
Itseni tunnistan melkoiseksi nihilistiksi ja nipottajaksi talousasioissa, mutta kaikkea ei vain pysty sulattamaan.

Yksi oli torilla kympin oluttuoppi luirua lapin kultaa, jonka kesätyttö meinasi jätää vielä reilusti vajaaksi kun vaahtosi laskiessa. Toinen on joku 4,5€ puolen litran limppari. Kaupasta saa samalla rahalla 2kpl 1,5 litran pulloja, joista vielä 80snt panttina. Viimeisimpänä vaimon autoon abs anturin vaihto sorapihalla. Varttitunnin hjoimma kja 15€ osa, kun korjaamoilla olis maksanut 150€.
Jeps. Festarreilla tuoppi 10€. Pullo minttuviinaa kalsareihin ja saksanoluita narikkaan niin säästää äkkiä satasen illassa.

Tai vielä halvemmaksi tulisi jättää kokonaan väliin.

Jeps. Festarreilla tuoppi 10€. Pullo minttuviinaa kalsareihin ja saksanoluita narikkaan niin säästää äkkiä satasen illassa.

Olut on erinomainen sijoituskohde. Kun sen vie telttaan, niin arvo näemmä 7-10 kertaistuu välittömästi.

Minulla alkaa olla ongelma kahviloiden kanssa, joiden hintataso karkaa liian ylös ilman että tuotteesta on tullut yhtään sen parempi. Rahat riittäisivät niissä käymiseen, mutta järki ei meinaa enää antaa periksi maksaa kahvista ja kakkupalasta lähemmäs kymppiä. Leipomonmyymälät ovat vielä sentään kohtuuhinnoissaan.

Eipä käy nykynuorisoa kateeksi mitä tulee festareihin nykypäivänä. Lipuista saa maksaa pahimmillaan lähemmäs kolmesataa ja esiintyjät ovat suurimmaksi osaksi näitä kotimaisia popmusiikin supertähtiä. Vuosituhannen vaihteessa isommilla rockfestivaaleilla näki maailmanluokan esiintyjiä. Omien juomien kanssa sai tiettyjen rajojen puitteissa painella alueelle.

Olut on erinomainen sijoituskohde. Kun sen vie telttaan, niin arvo näemmä 7-10 kertaistuu välittömästi.

Minulla alkaa olla ongelma kahviloiden kanssa, joiden hintataso karkaa liian ylös ilman että tuotteesta on tullut yhtään sen parempi. Rahat riittäisivät niissä käymiseen, mutta järki ei meinaa enää antaa periksi maksaa kahvista ja kakkupalasta lähemmäs kymppiä. Leipomonmyymälät ovat vielä sentään kohtuuhinnoissaan.
Tämä on totta varsinkin kauppakeskuksien kahviloissa. Otetaanko kahvit ja pulla kysyin puolisolta. Hinta 16e kiitos, ihan älyttömäksi menneet. Käydäänkö vaan ihan kahvilla saa kyllä harkitsemaan uudelleen.
On noita onneksi vielä joitain huoltoasemia liikenteessä, joista saa kahvin siihen euron hintaan. Joissain jopa pulla ja kahvi 2-3e. Sit ihmiset fiilistelee jotain esperesso houssia.

Eipä käy nykynuorisoa kateeksi mitä tulee festareihin nykypäivänä. Lipuista saa maksaa pahimmillaan lähemmäs kolmesataa ja esiintyjät ovat suurimmaksi osaksi näitä kotimaisia popmusiikin supertähtiä. Vuosituhannen vaihteessa isommilla rockfestivaaleilla näki maailmanluokan esiintyjiä. Omien juomien kanssa sai tiettyjen rajojen puitteissa painella alueelle.
Helsinki metal festin liput sentään alle 200€/2 päivää ja on ulkolaisia esiintyjiä kotimaisten lisäksi. Ja on kätevien kulkuyhteyksien päässä niin ei tartte näin keski-ikäisenä metsässä nukkua. Kallista hupia silti, mutta pitää sitä välillä itseenkin tuhlata, eikä vain lapsiin.

Yleisesti kaikki viihde yms kallistunut järkyttävisti. Leffassa käyntiinkin saa laittaa kättä syvälle taskuun jos joutuu karkit/popparit vielä ostamaan. Kahviloissa käyntiä ei onneksi tule juuri itse harrastettua. Baareissa ravaamiseen taas ei ole juurikaan varaa.

Helsinki metal festin liput sentään alle 200€/2 päivää ja on ulkolaisia esiintyjiä kotimaisten lisäksi. Ja on kätevien kulkuyhteyksien päässä niin ei tartte näin keski-ikäisenä metsässä nukkua. Kallista hupia silti, mutta pitää sitä välillä itseenkin tuhlata, eikä vain lapsiin.
Tarkkuutta! se on Hellsinki!

Minkä live-viihteessä ovat hävinneet, niin ovat tallennetussa viihteessä voittaneet. Niin musiikkia kuin elokuvia/sarjoja saa striimaamalla helposti, nopeasti, halvalla ja laillisesti. :)

Tämä on totta varsinkin kauppakeskuksien kahviloissa. Otetaanko kahvit ja pulla kysyin puolisolta. Hinta 16e kiitos, ihan älyttömäksi menneet. Käydäänkö vaan ihan kahvilla saa kyllä harkitsemaan uudelleen.
On noita onneksi vielä joitain huoltoasemia liikenteessä, joista saa kahvin siihen euron hintaan. Joissain jopa pulla ja kahvi 2-3e. Sit ihmiset fiilistelee jotain esperesso houssia.
Kahviloiden hinnat on ihan absurdit. Mutta onneksi Biltemassa kahvi ja kanelipulla on euron. Eikä ne Biltema cafet ihan huonoja ole, että jos sattuu lähistölle niin siinä kyllä säästää. :)

Olen alkanut jättää väliin. Livekeikoilla tuli käytyä viime vuonna kahdesti ja kerran tänä vuonna, mutta lähempänä on ollut pitkän aikaa se 0-1 krt vuodessa. Lyhyistä festarikeikoista en enää nykyhintoja maksa. Harmi sinänsä, sillä nautin livekeikoista todella paljon ja tapahtuma-alaltakin kuuluu aikamoista alhoa, muttei ole varaa käydä niin usein kuin haluaisin.

Nimenomaan kun se pelkkä kakkupala alkaa olla sen kympin lähellä ja kahvi useamman euron siihen päälle. Tiedetäänhän se, että palvelu maksaa, mutta kun kahvi ja leivos on samanhintainen setti kuin seisovan pöydän lounas pari vuotta sitten...
Yleisesti kaikki viihde yms kallistunut järkyttävisti. Leffassa käyntiinkin saa laittaa kättä syvälle taskuun jos joutuu karkit/popparit vielä ostamaan. Kahviloissa käyntiä ei onneksi tule juuri itse harrastettua. Baareissa ravaamiseen taas ei ole juurikaan varaa.
Leffassa käynnistä mennyt ihan maku. Lasten kanssa ehkä pari käyntiä vuoteen, kun haluavat eri leffoihin. Silloinkin salakuljetetaan omat karkit ja limsat sinne ja avataan valojen sammuttua, vaikka vähän hävettääkin että näkeekö joku:lol: Ihan sairasta maksaa kaikesta se 2-5 krt enemmän isojen lippuhintojen lisäksi. Kas kun eivät kusella käydessä ole käsi pitkällä maksua ottamassa.

Ei noita karkkeja kaupastakaan enää pitäisi ostaa nykyisillä "normihinnoilla", kun ne ovat nousseet ja pakkauskoot pienentyneet. Henkisesti olen valmistellut lapsia jonkin aikaa yhteisiin karkkipusseihin silloin kun pussit tai irtokarkit alennuksessa ja muulloin pariin suklaapatukkaan per naama.

Palveluiden hinnat tuntuvat korkeilta kun se tiskin takana seisovat tienaa melkein samat kuin itse ja välistä menee älytön veroliila.

Silloin se tuntipalkan + verojen osuus on ihan mistä vaan myynnistä massiivinen.

Saa nähdä koska noi terveysvakuutusten omavastuut muuttuvat esim /käyntikerta tai joku muu vastaava. Kaveri on vakuutusyhtiössä töissä niin joskus tuli näistä puhetta. Sanoi suoraan että terveysvakuutukset ovat pääsääntöisesti tappiollisia yhtiöille ja ainakin heillä mietitty moneen kertaan miten niitä muutettaisiin ettei tule asiakkaiden joukkopakoa. Jokainen sen ymmärtää että kokonainen vakuutuslaji jos on jatkuvasti tappiolla pitää ne maksut ottaa muista vakuutuksista.

Sanoi suoraan että terveysvakuutukset ovat pääsääntöisesti tappiollisia yhtiöille ja ainakin heillä mietitty moneen kertaan miten niitä muutettaisiin ettei tule asiakkaiden joukkopakoa. Jokainen sen ymmärtää että kokonainen vakuutuslaji jos on jatkuvasti tappiolla pitää ne maksut ottaa muista vakuutuksista.
En ihmettele tätä yhtään ja olen myös pohtinut tätä. Kun kaikki kuitenkin aina puhuvat kuinka kannattavia nämä lasten terveysvakuutukset ovat olleet heille, niin sehän tarkoittaa silloin sitä että vakuutusyhtiölle ne eivät sitä ole.

Omassakin tuttavapiirissä on vakuutuksen turvin menty ihan normaalia flunssaa tyyliin ensimmäisenä flunssapäivänä näyttämään. Ja varattu joku lastentautien erikoislääkäri, missä on käyty toteamassa että flunssahan se on ja pitää koittaa lepäillä kotona. Siitä sitten 250€ lasku vakuutusyhtiölle ja parin viikon päästä sama uudestaan.

Saa nähdä koska noi terveysvakuutusten omavastuut muuttuvat esim /käyntikerta tai joku muu vastaava. Kaveri on vakuutusyhtiössä töissä niin joskus tuli näistä puhetta. Sanoi suoraan että terveysvakuutukset ovat pääsääntöisesti tappiollisia yhtiöille ja ainakin heillä mietitty moneen kertaan miten niitä muutettaisiin ettei tule asiakkaiden joukkopakoa. Jokainen sen ymmärtää että kokonainen vakuutuslaji jos on jatkuvasti tappiolla pitää ne maksut ottaa muista vakuutuksista.

Vuonna 2024 kerätty vakuutusmaksuja 976M€ ja korvauksia maksettu 797M€. Onko liikekulut niin isot ettei tuosta jää voita leivän päälle? T: https://www.finanssiala.fi/wp-content/uploads/2025/04/fa_vakuutusvuosi_2024_liitteineen.pdf

Näin pienituloisena duunarina pitää yrittää säästää siellä mistä pystyy, mutta muutama elämänfilosofia on mullakin.
Suosi suomalaista, suosi pientuottajaa.
Muutama euro menee enemmän, mutta se että onko jauho laadukasta 500 vuotta vanhalta myllyltä vai 10min jauhettua tehdasjauhoa tai onko suurkanalan munia vai maalaismunia tekee ison eron. Itse en osta enää muita kuin myllärin jauhoja sekä maalaismunia ja vaikka se nyt maksaa niin laadun huomaa ja mielellään tuen suomalaista pienytuottajaa. Samoin messuilla ja toreilla tulee ostettua kun huomaa että on omatekemää tai suomalaista eikä mitään kiinapaskaa ihan vaan tukemisen takia.
Se on meidän kaikkien etu.

Näin pienituloisena duunarina pitää yrittää säästää siellä mistä pystyy, mutta muutama elämänfilosofia on mullakin.
Suosi suomalaista, suosi pientuottajaa.
Muutama euro menee enemmän, mutta se että onko jauho laadukasta 500 vuotta vanhalta myllyltä vai 10min jauhettua tehdasjauhoa tai onko suurkanalan munia vai maalaismunia tekee ison eron. Itse en osta enää muita kuin myllärin jauhoja sekä maalaismunia ja vaikka se nyt maksaa niin laadun huomaa ja mielellään tuen suomalaista pienytuottajaa. Samoin messuilla ja toreilla tulee ostettua kun huomaa että on omatekemää tai suomalaista eikä mitään kiinapaskaa ihan vaan tukemisen takia.
Se on meidän kaikkien etu.

Se on vahinko että meillä Suomessa on tori/kauppahallikulttuuri kokonaan kuollut. Tai sitten niistä on tullut paremman porukan hienostelupaikkoja.

Kun olin kakara 70-luvulla käytiin lauantaisin aina torilla.. perunat ja juurekset oli Lopelta tulleilta myyjiltä, kalat Inkoolaisilta huonoa suomea puhuvilta kalastajilta jne.

Kun euroopassa liikkuu se tori, kauppahalli tai maalaismarkkinat ovat paras paikka ostaa perus raaka-aineet. Ei niitä marketeista paikalliset hae. Suomessa tuo on kuollut kokonaan.. jotain reko-systeemejä on mutta aika vähän niitäkin.

Se on vahinko että meillä Suomessa on tori/kauppahallikulttuuri kokonaan kuollut. Tai sitten niistä on tullut paremman porukan hienostelupaikkoja.

Kun olin kakara 70-luvulla käytiin lauantaisin aina torilla.. perunat ja juurekset oli Lopelta tulleilta myyjiltä, kalat Inkoolaisilta huonoa suomea puhuvilta kalastajilta jne.

Kun euroopassa liikkuu se tori, kauppahalli tai maalaismarkkinat ovat paras paikka ostaa perus raaka-aineet. Ei niitä marketeista paikalliset hae. Suomessa tuo on kuollut kokonaan.. jotain reko-systeemejä on mutta aika vähän niitäkin.
Juuri näin. REKO ringeistä minäkin tähän tutustunut ja sieltä mylläriin jolta ostan jauhot ja toiselta kananmunat ja näin olen tehnyt jo vuosia. Lihaa ostan satunnaisesti vaikka sitäkin yritän kokoajan enemmän mutta se on jo niin suuri lovi lomakkoon että kaikki aikanaan.
Mutta näin offtopiccina niin oma jauhomyyjä eli Strömsbergin Mylly on monta sataa vuotta vanha perhemylly ja REKOn ansiosta ne saa jauhaa niin paljon kuin vaan ehtivät ja voin kyllä sanoa että se laadun jauhoissa huomaa heti. Vehnäjauho on niin silkkistä että peittoaa kaikki 00-jauhot mitä kaupasta saa ja eron huomaa leipomisessa. Suosittelen kaikkia kokeilemaan koska eron huomaa ja samalla tukee suomalaista.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 472
Jäsenet
84 283
Uusin jäsen
jogurtti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom