Ei siinä mun mielestä ollu pointtiakaan että pitäisi muuttaa jotain, vaan lähinnä kommenttina että on helposti keskituloisena tilanteessa jossa tili about menee kun se tulee ja mitään erityistä ei tarvitse tehdä, vain elää lapsiperheen arkea ilman viimeistä pennien venytystä.
Ja itse olen näin 2v lapsen isänä sitä mieltä, että niin sen oikeastaan kuuluukin mennä - yleensä ollaan kuormittuneimpia just sillon kun lapset on pieniä ja silloin pitääkin ”kuluttaa” tai jää kaikki eläminen pois elämästä.
Ei meidänkään tarvinnut kuin käydä tuossa läheisessä vanhassa kaupungissa kesäretkellä, syödä halvat pizzat turistialuee ulkopuolravintolassa ja ottaa jädet ja on aivan selvää että oli jokaisen euron arvoista katsoa kun tyttö on superonnelinen sen elämänsä toisen jäätelötöttörön kanssa.
Joo, taisi mennä 60€ tjsp. Parin tunnin reissuun, mutta mikä on vaihtoehto? Olla tekemättä mitään ja jättää se jäde hakematta?
Meillä oli myös juuri kesäloman viimeisenä viikonloppuna kesällä tekemättä jääneiden huvipuisto- yms matkojen korvikkeeksi kylpyläkäynti ja hotelliyö (tai siis airbnb-tyyppinen). Kylpylän sisäänpääsymaksut ~110€, majoitukseen ~150€, hamppariravintola ~100€, vaikkei otettu kenellekään alkuruokia tai jälkkäreitä. Polttoaineisiin varmaan meni yksi satku, kun koirat vein ensin porukoille vkl-hoitoon yhtä kauas toiseen suuntaan ja lopuksi hain kotiin. Kaikki on kallista, mutta tulee se jotenkin automaationa, että kun omasta lapsuudesta on jäänyt mieleen ne lomareissut yms, niin on niitä elämyksiä ja muistoja tarjottava myös omille lapsilleen.
Muutama vuosi sitten bruttopalkka oli kaks tonnia pienempi, mutta laskutusbonukset sekä verovapaat päivärahat, ateriakorvaukset ja kilometrirahat mahdollistivat tällaisten reissujen tekemisen aika useinkin, mutta nyt on karsittu ulkona syöminen about 1/kk tasolle avokin tulojen pienennyttyä. Tavallaan syyllistän vähän itseäni siitä, etten säästänyt noista paremmista nettotuloista mitään puskuria, mutta oli aika vauhti päällä taaperon ja vauvan pyöriessä arjessa mukana. Ja velkaannuttu on sitä tahtia, että sinnehän ne puskurit olisivat sulaneet moneen kertaan.
Jätskillä käynti lasten kans on ollut aina ihan ykkösjuttu itsellenikin, mutta harmittihan se viimeksikin käydä viiden hengen perheenä 35€ jäätelöillä, kun tosiaan haikailee noita parin satasen säästöjä kuussa laskujen ja lainanlyhennysten jälkeen. Niin lapselliselta kuin se kuulostaakin, olen vasta tajunnut lakata ostamasta itselleni kun viedään lapset herkuttelemaan. Samalla viikolla kun hakee rippijuhliin itselle uudet vaatteet yli 150€:lla ja tilaa lapsille ihan vain arkivaatteita 200€:lla niin pakko on aina välillä käydä luotolla. Sillähän sitä lisämaksettavaa kertyykin...
Jos se 800k on maksettu 8v kuluessa, niin kyllä siitä verottaja on ihan osuutensa saanut - jos jättää eläkemaksut maksamatta niin sitten ei myöskään saa eläkettä, että se sentään kompensoituu ajan kanssa.
Joo, ei ollut alun perin tarkoitus kadehtia sitä, paljonko jollekin jää tekemistään rahoista. Onhan hän henkilöbrändillään ja bisneksillään ansainnut valtavasti enemmän kuin minä, joten kuuluu asiaan, että näkyy jossain. Mietin vain, että millä mekanismilla nuo oikeasti elävät miljoonien verovelkojensa ja ulosottojensa kanssa ilman viranomaisen pääsyä väliin
Edit:
Mä väitän, että lasten tapauksessa huono julkinen terveydenhuolto on hyvin pitkälti myytti, tai se koskee vain pääkaupunkiseutua. Kyllä täälläkin aikuiset istuu päivystyksessä tuntikaupalla, mutta lapsista pidetään kyllä huolta.
Tohon haluan vielä sanoa, että omat havainnot tukevat tätä väitettä. Pari surkeaa lääkäriä oli vanhassa terveyskeskuksessa, mutta uudessa ollaan saatu lapsille todella hyvää hoitoa. Itse potilaana olen saanut istuskella odotusaulassa ja odotella ajanvarauksia aika paljon pidempään, mutta tavallaan niiden omien lasten hyvinvoinnin vuoksihan tässä mielellään veroja maksellaankin.