Henkilökohtainen talous

Mites kerää ja nouda? Maksaa sen 3-5e ja joku kerää ne puolestasi:hmm: meillä tiukassa lapsiperhe arjessa maksan mieluusti siitä, että säästän 45min kauppareissussa matkoineen.
Itselle taas se 45min kauppareissu tuntuu eri mukavalta tauolta siltä ainaiselta hovinarrina olemiselta (oli se sitten yksin tai muksut mukana), kotitoimituksilla sitä tulisi vain täydellisen mökkihöperöksi tässä lapsisirkuksen keskellä :D

Itselle taas se 45min kauppareissu tuntuu eri mukavalta tauolta siltä ainaiselta hovinarrina olemiselta (oli se sitten yksin tai muksut mukana), kotitoimituksilla sitä tulisi vain täydellisen mökkihöperöksi tässä lapsisirkuksen keskellä :D
Sama. Meillä menee ihan kilpailuksi, että kumpi saa lähteä kauppaan. Kuulokkeet korviin ja kierrellä kaupassa. Ennen vihasin kaupassa käyntiä, mutta nykyään se toimii paikkana missä käydään välillä ottamassa happea.

Siitä kaikkien kulurivien läpikäynnistä on sekin ilo, että sieltä saattaa löytyä ihan tahattomia toistuvia maksuja. Tilauksia, jotka on otettu vahingossa. Yksi vanhempi tuttava oli ostanut Amazonista jotain, mutta luottokortilta löytyi vuoden päästä Amazon Prime -tilaus joka oli jäänyt rullaamaan. Mahdollisesti oli saanut jotain etua kun oli aktivoinut Primen tilatessaan normituotteita ja sitten unohtunut koko asia mutta veloitukset jäivät.

Toisella taas oli alkanut pyöriä muutaman euron analyysipalvelumaksut Nordean verkkopankissa. Ei mitään hajua miten tuollaiset on saatu aktivoitua ja summat olivat hiluja mutta niin ne vaan olivat rullanneet useita kuukausia.

Nordealla taitaa olla nykyään joku heuristiikka, jolla se pyrkii näyttämään ns. tilaukset omassa näkymässään. Se näytti jotain väärin, mutta näyttää myös oikein. Toimiessaan ihan näppärä.

Särähtää kyllä korvaan aina kun puhutaan vanhuksesta, rahasta ja ko. henkilöllä ei ole tietoa mitä on tehnyt ja rahaa palaa. Ehkä tuossa tilanteessa on jo hyvää alkaa seuraamaan arkea tarkemmin ja vinkata henkilön lähiomaisille asiasta jos ei itse ole moinen? Onni et puhutaan vielä pikkurahoista mut siinä vaiheessa kun on salaojat tehty pariin kertaan ja aurinkopaneelit akkuineen hommattu niin saattaa joku jälkikäteen pohtia et kun olisi edunvalvontaan laittanut aikaisemmin.

Särähtää kyllä korvaan aina kun puhutaan vanhuksesta, rahasta ja ko. henkilöllä ei ole tietoa mitä on tehnyt ja rahaa palaa. Ehkä tuossa tilanteessa on jo hyvää alkaa seuraamaan arkea tarkemmin ja vinkata henkilön lähiomaisille asiasta jos ei itse ole moinen?

Joo hyvä neuvo kyllä noin yleisesti! Näissä tapauksissa pollat sinänsä tuntuvat vielä toimivan hyvin, mutta IT-maailmassa ymmärrys vähän ohuempaa. Eivätkä tosiaan käy verkkopankissa usein joten tuollaiset sitten menevät varmaan vain ohi. Tossa Nordean tapauksessa veikkaan että kyse on jostain hinnastomuutoksesta. Aiemmin maksuton palvelu muuttunut kk-maksulliseksi ja siitä ilmoittaminen on sitten mitä on.

Mutta muutoin samaa mieltä ja se edunvalvontasoppari kannattaa tehdä kun järki vielä luistaa ja kaikki on vielä kunnossa. Ja muutoinkin seniorien perään kannattaa välillä vähän katsella.

Minulla kaikki rahat menee sijoituksiin. Kun käyn ulkona baarissa, ravintolassa jne. menen 0-budjetilla. En osta ikinä mitään. Koska heidän ruuat ja juomat eivät kiinnosta.
Yleensä tunnelma on niin huono juottoloissa niin eipä siellä jaksa notkua pidempään.

Mielenkiintoista olisi myös kuulla, miten mahdolliset puolisot ja muut perheessä elävät syynäävät omia laskujaan/ostoksiaan. Itse yritän pitää huolen ettei mitään tilauspalveluja vahingossakaan pääse kenellekään muulle kuin minulle, jotta eivät jää juoksemaan. Amazon Prime on tässä pahin syöpä, tekevät sisäänheittotarjouksia ja kun sieltä aina silloin tällöin muutaman kerran vuodessa tilaa, niin tilaushan on sitten päällä jatkuvasti. Olen ratkaissut asian henkisesti niin, että yritän itse edes katsoa Primestä sitten leffoja ja sarjoja, niin tulee jotain katetta tälle tilaukselle. Yhdessä ei paljon Primeä katsella jostain syystä, vaikka omasta mielestä siellä riittää katseltavaa sen verran, että Netflixin voisi laittaa tauolle silloin tällöin (mutta hyvin harvoin saan laittaa). YouTube, Spotify, ym ovat myös hankalia tapauksia (toki molemmat myös aivan karseita käyttää ilmaisversioina mainosten takia, joten tavallaan ymmärrän).

Matkavakuutuksen sain irtisanottua, mutta turhaan sekin juoksi. Tosin on sekin sellainen tuote, että pitää olla yli vuoden matkustamatta, jotta säästöä tulee, kun ei nuo määräaikaiset hirveän paljon halvemmaksi tule - tämän kesän reissu tehtiin luottokortin matkavakuutukseen luottaen ja voi olla että sillä mennään jatkossakin ainakin Euroopassa.

Pienistä puroista saisi hyviä summia säästettyä vuositasolla, mutta ei se tieto aina riitä asioiden toteuttamiseksi...

Riskien hallinnastahan se on kiinni että mikä on sopivin tapa pyörittää arkea.

Jos kassavirta meinaa painua negatiiviseksi ja itsekurissa on toivomisen varaa, niin luottokorttien suhteen saa olla varovainen, vaikka niiden käyttö onkin lähtökohtaisesti kannattavaa.

Budjetointi eri momenteille taas voi auttaa hahmottamaan tarpeettomia kustannuksia ja motivoimaan säästämistä.

Mulla menee kaikki tulot sijoituksiin ja elän velaksi. Kerran vuodessa maksetaan velat pois ja aloitetaan alusta.

Kaikki hankinnat joiden rahoituksen kokonaiskorko on alle 2,76% otetaan rahoituksella. (koska vaihtoehtona on lisätä velkaa 2,76% korolla)

Aikaisemmin periaatteena oli että vähäriskisiä sijoituksia pitää olla vähintään niin paljon, kun lainaa on mutta nykyään oma riskien hallinta on hoidettu suhteessa sijoituspääomaan. Tällä hetkellä pankkitalletukset eivät siihen riittäisi mutta esim Tradekan tuotto-osuuden tuottotavoite 2026 4,75% on 4,39% verojen jälkeen.

Vilkaisin huvikseen et miten käytössä olevat pankit mahdollistaa arjen raha-asioiden seurannan. Nordea vaikuttaa varsin hyvälle kun voit itse valita vaikka kaikki tilit ja kortit seurantaan ja laittaa et mihin lokeroon meno kuuluu jos ei automaatti arponut oikein. Ja tuli myös ilmoitus jos on ilmestynyt uusi "toistuva maksu". S-pankki olikin sitten täysin toisesta päästä. Ihmekkös on jäänyt niin vähälle käytölle.

Löytyykö kokemuksia muiden pankkien osalta miten helpoksi tuo puoli tehty?

Minulla kaikki rahat menee sijoituksiin. Kun käyn ulkona baarissa, ravintolassa jne. menen 0-budjetilla. En osta ikinä mitään. Koska heidän ruuat ja juomat eivät kiinnosta.
Yleensä tunnelma on niin huono juottoloissa niin eipä siellä jaksa notkua pidempään.
Ennen sinne menoa pitää vetää tukevat pohjat niin tunnelma paranee. 0,5l kossu ja pari kaljaa pohjille niin heti on parempi tunnelma paikassa kuin paikassa. Oma piilopullo mukaan niin ei tartte rahaakaan niin paljon käyttää.

Vilkaisin huvikseen et miten käytössä olevat pankit mahdollistaa arjen raha-asioiden seurannan. Nordea vaikuttaa varsin hyvälle kun voit itse valita vaikka kaikki tilit ja kortit seurantaan ja laittaa et mihin lokeroon meno kuuluu jos ei automaatti arponut oikein. Ja tuli myös ilmoitus jos on ilmestynyt uusi "toistuva maksu". S-pankki olikin sitten täysin toisesta päästä. Ihmekkös on jäänyt niin vähälle käytölle.

Löytyykö kokemuksia muiden pankkien osalta miten helpoksi tuo puoli tehty?
Nordean on ihan ok, mutta automaattiluokittelussa olisi parantamisen varaa. Tyhmä kuin saapas. Jos siinä olisi edes bitti, joka kertoisi lajittelijalle, että jättää jo kertaalleen manuaalisesti luokitellut maksut rauhaan ja ehdottaisi uudelle tunnistamattomalle samaa kategoriaa kuin viimeksi ko. vastaavan siirron manuaalisesti asetettu, niin olisi paljon parempi. Tai saisi merkattua, että tämä yksittäinen siirto on poikkeus, jätä huomiotta. Tulee esille esim. siinä kohtaa, kun siirtää rahaa eri tarkoituksiin varattujen tilien välillä. Jokainen uusi tapahtuma manuaalisesti ja kysyy aina kaikki vanhat, että muutetaanko nekin - vaikka siis ne on jo luokiteltu. Jaksotuksen osalta voisi olla myös parempi. Siinä on kyllä mahdollisuus asettaa mikä kk-päivä on palkkapäivä, mutta varsinkin jos seurattava tili ei ole palkkatili (yhteistili), niin on todella tarkkaa siirtää summa vasta jakson aikana tilille. Muuten raportoi aiempaan ison + tuloksen ja ko. jakson miinukselle. Ehkä nämä jutut ärsyttävät sen takia, että periaatteessa systeemi on jo aika hyvä, mutta pienet typeryydet heikentävät hyötyä ja tulosten edustavuutta.

Op suht ok, luokittelu voi mennä automaattisesti vähän miten sattuu, mutta kun aikansa muuttelee niitä manuaalisesti niin alkaa osumaan kohdilleen. Palvelu mahdollistaa poikkeukset, eli voit siirtää tavallisesti johonkin toiseen kategoriaan kuuluvan maksun toiseen luokkaan, eikä se muuta kaikkia vastaavia maksuja. Suht vähälle tuon käyttö on kuitenkin jäänyt.

S-pankki on mitä on, ei ole varsinaisesti oma suosikki. Välillä on tehnyt mieli lopettaa käyttö kokonaan.

Itse kokeilin YNAB eli You Need A Budget -sovellusta.

Vähän yliampuvia kommentteja etusivulla heillä, mutta itse sovellus hyvä. Onko mitään vastaavaa, joka olisi vähän halvempi kuin se?

YNAB on vähän kuin kirjanpito-ohjelma. Pricing | YNAB

Asiakaspalvelusta sai kokeilujakson (ilmaisen) jatkettua ainakin kaksi kertaa, mutta tällä hetkellä en ole uusimassa.
Itse olen käyttänyt YNAB:ia noin 15 vuoden ajan, nyt tein vaihdoksen Actual Budgettiin. Dockerin kanssa pyörii omalla koneella.
Ajanut näitä nyt rinnakkain n 1kk ajan ja nyt olen valmis jättämään YNABin taakse korkeahkon hinnan takia. Hinta olisi oikeutettu jos nuo pankkiyhteydet toimisivat euroopassa kuten USA:ssa ja YNAB hakisi tilitapahtumat suoraan pankista

Edelleen menee nelinumeroinen summa joka kuukausi sijoituksiin. En näe, että mistään tärkeästä olisin jäänyt paitsi.
Epäreilua.
Toiset elää plusmiinusnolla, eikä ole mitään ylimääräistä.
Toki, vähän oma vika - jos/kun ei ole kouluttautunut.
Itselläni nyt jää vähän säästöön per kk, että saa ostettuakin jotain (isot menee kyllä velaksi).
Rikkaiden pitäisi lahjoittaa rahaa!

Epäreilua.
Toiset elää plusmiinusnolla, eikä ole mitään ylimääräistä.
Toki, vähän oma vika - jos/kun ei ole kouluttautunut.
Itselläni nyt jää vähän säästöön per kk, että saa ostettuakin jotain (isot menee kyllä velaksi).
Rikkaiden pitäisi lahjoittaa rahaa!
Voi olla että vitsailitkin, mutta eipä tuossa ole mitään epäreilua. Jos pystyy säästää rahaa, niin se on rahankäytön hallintaa, eikä kyse ole mistään tuurista mikä olisi epäreilua muille.

Voi olla että vitsailitkin, mutta eipä tuossa ole mitään epäreilua. Jos pystyy säästää rahaa, niin se on rahankäytön hallintaa, eikä kyse ole mistään tuurista mikä olisi epäreilua muille.
Ja joidenkin tapauksessa esim. se että ei ole jälkikasvua mahdollistaa rahan käytön paljon vapaammin. Itse sitä voisi hetken elää autossa asuen ja vehnäjauhoja ja vettä ravinnoksi, mutta lapsille sitten jo lainkin puolesta vaaditaan vähän parempia oloja.

Tuuria voi kyllä olla se että on syntynyt perheeseen/sukuun joka mahdollistaa ohituskaistan hyviin tuloihin.

Op suht ok, luokittelu voi mennä automaattisesti vähän miten sattuu, mutta kun aikansa muuttelee niitä manuaalisesti niin alkaa osumaan kohdilleen. Palvelu mahdollistaa poikkeukset, eli voit siirtää tavallisesti johonkin toiseen kategoriaan kuuluvan maksun toiseen luokkaan, eikä se muuta kaikkia vastaavia maksuja. Suht vähälle tuon käyttö on kuitenkin jäänyt.

S-pankki on mitä on, ei ole varsinaisesti oma suosikki. Välillä on tehnyt mieli lopettaa käyttö kokonaan.
Ainoa miinus on, että kun siirrät omien tilien välillä, laskee esim. säästöön laitettuja rahoja menoihin yms. Useimmiten ei täsmää loppusummat, vaan ollaan miinuksella jos on laitettu säästöön tms hämmentävää.

Eikä aina ole siitä koulutuksestakaan kiinni. Itsellä toisen asteen tutkinto mutta työpaikka myyjänä ja nettopalkka alkaa kakkosella. Tuosta huolimatta keskimäärin tonni kuussa säästöön ja mistään elämänlaatuun liittyvästä en tunnusta tinkiväni. Se tietysti auttaa että lapset eivät asu enää kotona mutta jäi sitä rahaa säästöön silloinkin, tosin pienempi summa.

No ainoa mistä tingin on oma auto, omistan auton mutta en todellakaan maksa mitään 400-900€ kk-eriä jotta olisi uudempi pirssi alla kuin naapurilla..

Itse olen käyttänyt YNAB:ia noin 15 vuoden ajan, nyt tein vaihdoksen Actual Budgettiin. Dockerin kanssa pyörii omalla koneella.
Ajanut näitä nyt rinnakkain n 1kk ajan ja nyt olen valmis jättämään YNABin taakse korkeahkon hinnan takia. Hinta olisi oikeutettu jos nuo pankkiyhteydet toimisivat euroopassa kuten USA:ssa ja YNAB hakisi tilitapahtumat suoraan pankista
Kiitos, tuo on hyvä.

Minulla on käytössä Toshl Finance, mutta sen mobiilisovellus päivittyi yli vuosi sitten Androidiin ja vuosi sitten iOSiin. Samaan aikaan firman blogi päivittyi viimeksi 2025. Alkaa näyttää siltä, että tuo Toshl Financen -budjettiappin kehitys on lopetettu. Sovellus toimii toki vieläkin, mutta sen tietoturva alkaa huolettaa. Täytyykin tutustua tuohon Actual Budgetiin, koska YNAB vaikuttaa aika kalliilta.

Kyllä sitä voi olla epäreiluutta ja paskaa tuuriakin mukana vaikka tekisi kovasti töitä jne.

Mulla on yksi kaveri selkäydinvamman takia pyörätuolissa ja kyllä se tienausmahiksia syö, vaikka onkin ollut myös töissä. Se elämä on vaan niin vaikeaa ettei ole realistista kuvitella vetävänsä vastaavaa uraa kuin terveenä.

Ja monet hommat vaan muuttuvat jonkun tuollaisen takia mahdottomiksi.

Kyllä sitä voi olla epäreiluutta ja paskaa tuuriakin mukana vaikka tekisi kovasti töitä jne.

Mulla on yksi kaveri selkäydinvamman takia pyörätuolissa ja kyllä se tienausmahiksia syö, vaikka onkin ollut myös töissä. Se elämä on vaan niin vaikeaa ettei ole realistista kuvitella vetävänsä vastaavaa uraa kuin terveenä.

Ja monet hommat vaan muuttuvat jonkun tuollaisen takia mahdottomiksi.
Sairastuminen tai vammautuminen on ehdottomasti epäreilua. Se ei silti tee toisen ihmisen säästämisestä epäreilua. Toisen säästöt eivät ole keneltäkään pois, vaikka ihmisten lähtökohdat ovatkin ikävän eriarvoiset.

Ainoa miinus on, että kun siirrät omien tilien välillä, laskee esim. säästöön laitettuja rahoja menoihin yms. Useimmiten ei täsmää loppusummat, vaan ollaan miinuksella jos on laitettu säästöön tms hämmentävää.
Itse asiassa tähänkin vähän tulossa selkeyttä lisää omalla kohdalla omien tilien välisissä siirroissa. Avasin OP:lle uuden käyttötilin pelkkää laskujen maksua varten (~20% nettotuloista). Palkka tulee yhdelle tilille ja siirrän talouden yhteiset lainanhoitokustannukset (asunto ja auto, ~40% nettotuloista) kolmannelle tilille. Ruokaan ja polttoaineeseen menee ~15% S-Pankin tilille kaupassa maksamista ja bonuksia varten. Säästötilille ajattelin laittaa jatkossa 10% kuussa kasvattaakseni puskuria, ettei kaikki loput valu turhiin ostotottumuksiin eikä remppoja tarvisi maksaa aina luotolla. Tähän mennessä säästöt on tullut turhan helposti laitettua OP Mobiilissa lihoiksi remppoja, rakentamista ja impulsiivisia kulutustottumuksia varten.

Olen määritelmällisesti isotuloinen bruttopalkkani perusteella (en sentään korkeimmassa, vaan toiseksi korkeimmassa desiilissä, nettopalkka alkaa vielä kolmosella). Taloudessa on kolme lasta (ala-aste- sekä yläasteikäisiä). Kumppani on matalasti kouluttautunut, täysipäiväisesti opiskeleva ja keikkahommia tekevä ja sekin vaikuttaa jonkin verran kulurakenteeseen, kun ei toisella ole varaa maksaa yhteisiä laskuja eikä säästöjä ole.

Tilanne on käytännössä sellainen, että visa vinkuu, maksan kaikki meidän laskut ja turhan paljon rahaa menee paskapankkien paskalainoihin ja 10%:n korkoihin. Omaa hölmöilyä, ei mennä siihen.

Olen excelöinyt tämän vuoden ajalta kk-kohtaiset tulot ja menot, lainojen lyhennykset ja nopeutetut takaisinmaksusuunnitelmat ”paskalainoille” ylimääräisin lyhennyksin ja säästäen samalla puskuria varten. Suunnitteilla on neljän vuoden tiukka kulukuuri, jonka jälkeen olisi kasassa säästöjä ja lainoista jäljellä ainoana asuntolaina.

Olen kyllästynyt elämään kädestä suuhun ja ihmettelemään minne rahani katoavat. Kulutan rahaa todella impulsiivisesti ja olen käyttänyt myös hyvin harkitsemattomasti luottoa. Tämä johtuu tietynlaisesta aivokemiasta, johon olen alkanut työstää strategiaa ja opetella uusia tapoja, ei mennä siihen nyt sen enempää.

Olen malliesimerkki siitä, miten ihminen voi tienata ihan hyvin ja hassata kaiken.

Edit: ps. Vinkkejä äkkirikastumiseen, passiivisiin tuloihin tai keikkatöihin otetaan vastaan, ettei tarvitsisi olla niin ikävä ja ankara itselleen /s.

Itse asiassa tähänkin vähän tulossa selkeyttä lisää omalla kohdalla omien tilien välisissä siirroissa. Avasin OP:lle uuden käyttötilin pelkkää laskujen maksua varten (~20% nettotuloista). Palkka tulee yhdelle tilille ja siirrän talouden yhteiset lainanhoitokustannukset (asunto ja auto, ~40% nettotuloista) kolmannelle tilille. Ruokaan ja polttoaineeseen menee ~15% S-Pankin tilille kaupassa maksamista ja bonuksia varten. Säästötilille ajattelin laittaa jatkossa 10% kuussa kasvattaakseni puskuria, ettei kaikki loput valu turhiin ostotottumuksiin eikä remppoja tarvisi maksaa aina luotolla. Tähän mennessä säästöt on tullut turhan helposti laitettua OP Mobiilissa lihoiksi remppoja, rakentamista ja impulsiivisia kulutustottumuksia varten.

Olen määritelmällisesti isotuloinen bruttopalkkani perusteella (en sentään korkeimmassa, vaan toiseksi korkeimmassa desiilissä, nettopalkka alkaa vielä kolmosella). Taloudessa on kolme lasta (ala-aste- sekä yläasteikäisiä). Kumppani on matalasti kouluttautunut, täysipäiväisesti opiskeleva ja keikkahommia tekevä ja sekin vaikuttaa jonkin verran kulurakenteeseen, kun ei toisella ole varaa maksaa yhteisiä laskuja eikä säästöjä ole.

Tilanne on käytännössä sellainen, että visa vinkuu, maksan kaikki meidän laskut ja turhan paljon rahaa menee paskapankkien paskalainoihin ja 10%:n korkoihin. Omaa hölmöilyä, ei mennä siihen.

Olen excelöinyt tämän vuoden ajalta kk-kohtaiset tulot ja menot, lainojen lyhennykset ja nopeutetut takaisinmaksusuunnitelmat ”paskalainoille” ylimääräisin lyhennyksin ja säästäen samalla puskuria varten. Suunnitteilla on neljän vuoden tiukka kulukuuri, jonka jälkeen olisi kasassa säästöjä ja lainoista jäljellä ainoana asuntolaina.

Olen kyllästynyt elämään kädestä suuhun ja ihmettelemään minne rahani katoavat. Kulutan rahaa todella impulsiivisesti ja olen käyttänyt myös hyvin harkitsemattomasti luottoa. Tämä johtuu tietynlaisesta aivokemiasta, johon olen alkanut työstää strategiaa ja opetella uusia tapoja, ei mennä siihen nyt sen enempää.

Olen malliesimerkki siitä, miten ihminen voi tienata ihan hyvin ja hassata kaiken.

Edit: ps. Vinkkejä äkkirikastumiseen, passiivisiin tuloihin tai keikkatöihin otetaan vastaan, ettei tarvitsisi olla niin ikävä ja ankara itselleen /s.
Mukavan rehellistä puhetta. Tässä keskustelussa on havaittavissa pientä kuplautumista, kun tuntuu että tänne kirjoittavat vain ne, joilla asiat ovat mallillaan. Harva täällä kehtaa kertoa pienistä tuloista tai heikoista taloustaidoista, vaikka ketjusta saattaisi löytyä apua kysymyksiin.

Tärkein askel on aloittaminen - ja kannattaa olla kohtuullisen armollinen menneisyyden minälle. Itsensä ruoskiminen ei yleensä paranna omaa mielenterveyttä saati nykyisyydessä onnistumista. Virheet pitää hyväksyä ja aloittaa toimet niiden korjaamiseksi, mutta syyllisten hakkaaminen harvoin parantaa tilannetta - keskitytään vain asioihin mitä voi muuttaa: nykytilanteeseen ja tulevaan.

Lapsiperheessä myös aikataulu- ja jaksamispaineet aiheuttavat helposti tarvetta ”ostaa” aikaa ja/tai helpotusta, eikä siinä ole mitään väärää. Se pitäisi vain ehdottomasti koittaa pystyä tekemään käytettävissä olevan budjetin puitteissa. Keskimäärin sanoisin että se pikkulapsiaika on kaikista hankalin aika yrittää ylläpitää isoja säästöasteita - todennäköisesti on parempi panostaa esim. Siihen että puoliso saa opinnot loppuun ja toivottavasti työllistyy oikeasti - se voi hyvinkin tarkoittaa sitä että maksetaan jostain mikä vapauttaa aikaa.
-
Me olemme sijoittaneet kohta kuusinumeroiseksi raksahtavan summan (tikittää vielä ylöspäin seuraavat pari vuotta) vaimon koulutukseen ja nyt se alkaa viimein kantaa hedelmää kun aloitti duunit ja tilille napsahti viimein eka ”oikean” duunin liksa.

Tämän takia säästöasteet ovat myös olleet hyvin matalat viimeiset vuodet. Toisaalta nyt perheen tulotaso on nousemassa ihan toisiin sfääreihin ja säästäminenkin on taas mahdollista sellasilla summilla, että viimeisen parin vuoden potentiaaliset säästöt ovat kasassa parissa kuukaudessa.

Lapsiperhe jossa ainoastaan toinen käy täysipäiväisesti töissä on kyllä varmaan melkein väkisinkin sellainen tilanne, jossa rahaa ei ihan turhan paljoa ole. Ellei sitten ole jotain aiempaa omaisuutta tai se töissäkäyvä osapuoli ole poikkeuksellisen kovapalkkainen.

Lapsettomana sinkkuna on kyllä tietenkin helppoa huudella säästämisestä, kun periaatteessa pärjäisi vaikka nukkumalla autossa.

Näin lapsettomana sinkkunakin on kyllä mennyt tässä viimeisen vuoden aikana melko paljon rahaa vähän turhaankin kulutukseen. Osa on sentään ollut sellaisia hankintoja, joista voi olla hyötyä pitkällekin tulevaisuuteen, vaikka ovatkin olleet vähän hätiköityjä heräteostoksia. Tulevaisuuden säästäväisyyttä tämä toisaalta auttaa ehkä siinä mielessä, että on tullut ihan kantapään kautta huomattua, ettei tällainen kulutus oikein tuo mitään pidempiaikaista iloa, vaan pääsääntöisesti se tyytyväisyys elämään syntyy ihan muunlaisista asioista. Siinä mielessä tässä kai on tullut maksettua ns. oppirahoja. Jonkin rajan jälkeen se materia ei vain tuo ihan hirveästi iloa, ja omalla kohdalla tuo raja on ehkä vielä vähän keskimääräistä matalammalla, koska olen luonteeltani hieman sellainen askeetikko joka pitää melko yksinkertaisista asioista.

Näin lapsiperheessä ruokakulujen määrä on yli 30% nettotuloista. Asumiseen ja autolainaan menee samanverran. Ja autolaina on vain 200€/kk asuntolainaakin on vain alle 50000€. Nettotulot yli 3000€/kk, mutta silti tuntuu että mitään ylimääräistä ei jää käteen. 230€/kk on mennyt sijoituksiin, mutta sekin on nyt vähän vähennettynä.

tuloista ja menoista ole pitänyt kirjaa 2012 vuodesta lähtien. Kaikki on kategorioittain luokiteltu jne.

loput rahat sitten meneekin yleiseen elämiseen, ei paljon jää rahaa reissailuun.

Omien ja lapsille tehtyjen sijoitussalkkujen arvo on sentään nyt 105k€. Saa vain nähdä pitääkö alkaa vähän myymään kun opiskelee työn ohessa ja aikuiskoulutustukikin lopetettiin. Hain kyllä nyt 12kk lyhennysvapaan asuntolainaan kun korot on vain reilun satasen kuussa... jos se vähän helpottaisi tilannetta.

Kaikki vain kallistunut tässä vuosien saatossa ja palkat nousseet duunariammatissa vain yleiskorotusten verran pääasiassa. Ruuan hinta noussut ja ruokamenot vain kasvavat lasten kasvaessa.

Näin lapsettomana sinkkunakin on kyllä mennyt tässä viimeisen vuoden aikana melko paljon rahaa vähän turhaankin kulutukseen. Osa on sentään ollut sellaisia hankintoja, joista voi olla hyötyä pitkällekin tulevaisuuteen, vaikka ovatkin olleet vähän hätiköityjä heräteostoksia. Tulevaisuuden säästäväisyyttä tämä toisaalta auttaa ehkä siinä mielessä, että on tullut ihan kantapään kautta huomattua, ettei tällainen kulutus oikein tuo mitään pidempiaikaista iloa, vaan pääsääntöisesti se tyytyväisyys elämään syntyy ihan muunlaisista asioista. Siinä mielessä tässä kai on tullut maksettua ns. oppirahoja. Jonkin rajan jälkeen se materia ei vain tuo ihan hirveästi iloa, ja omalla kohdalla tuo raja on ehkä vielä vähän keskimääräistä matalammalla, koska olen luonteeltani hieman sellainen askeetikko joka pitää melko yksinkertaisista asioista.
Hyvä teksti kyllä. Olisi monillakin opittavaa ja oivallettavaa kyllä tuosta. Minusta tuntuu (ei siis fakta), että Suomalaistenkin persaukisuus johtuu ainakin osaksi siitä, että rahaa menee vaan kaikkeen turhaan. Suomi on pieneksi maaksi ihan täynnä krääsäkauppoja ja ne ovat aina täynnä porukkaa. Tokmannit, puuilot, motonetit, julat, rustat + sadoittain kaikkia muita vastaavia.

Muutenkin kuulee tosi säännöllisesti sellaista ”ostin kun halvalla sai” ja ostamisen jälkeen sitten mietitään että mitä esimerkiksi talouden kolmannella leivänpaahtimella tekisi tai mihin sen laittaisi.

Näin lapsiperheessä ruokakulujen määrä on yli 30% nettotuloista. Asumiseen ja autolainaan menee samanverran. Ja autolaina on vain 200€/kk asuntolainaakin on vain alle 50000€. Nettotulot yli 3000€/kk, mutta silti tuntuu että mitään ylimääräistä ei jää käteen. 230€/kk on mennyt sijoituksiin, mutta sekin on nyt vähän vähennettynä.

tuloista ja menoista ole pitänyt kirjaa 2012 vuodesta lähtien. Kaikki on kategorioittain luokiteltu jne.

loput rahat sitten meneekin yleiseen elämiseen, ei paljon jää rahaa reissailuun.

Omien ja lapsille tehtyjen sijoitussalkkujen arvo on sentään nyt 105k€. Saa vain nähdä pitääkö alkaa vähän myymään kun opiskelee työn ohessa ja aikuiskoulutustukikin lopetettiin. Hain kyllä nyt 12kk lyhennysvapaan asuntolainaan kun korot on vain reilun satasen kuussa... jos se vähän helpottaisi tilannetta.

Kaikki vain kallistunut tässä vuosien saatossa ja palkat nousseet duunariammatissa vain yleiskorotusten verran pääasiassa. Ruuan hinta noussut ja ruokamenot vain kasvavat lasten kasvaessa.
Tuon siirtämäni 15% lisäksi avopuoliso pistää ruokamenoihin minkä pystyy, yleensä hyvin vähän. Eli ehkä ruokakuluihin meidän yhteistaloudesta menisi eri prosentti. Avokki maksaa asuntolainan lyhennyksen, autolainan puolikkaan ja omat puhelinlaskunsa opintotuella, opintolainalla ja keikkatöillä. Ilman toista autoa yritetään nyt mahdollisimman pitkään pärjätä kun teen pelkästään etätöitä, vaikka asutaankin 15km päässä lähimmästä kaupasta. Onneksi lapset kävelee ala-asteelle ja bussikyyti vie yläasteelle. Ostan pakon edessä "tonnin pommin" pihaan omia ajoja varten, jos sellaisia alkaa tulla.
Hyvä teksti kyllä. Olisi monillakin opittavaa ja oivallettavaa kyllä tuosta. Minusta tuntuu (ei siis fakta), että Suomalaistenkin persaukisuus johtuu ainakin osaksi siitä, että rahaa menee vaan kaikkeen turhaan. Suomi on pieneksi maaksi ihan täynnä krääsäkauppoja ja ne ovat aina täynnä porukkaa. Tokmannit, puuilot, motonetit, julat, rustat + sadoittain kaikkia muita vastaavia.

Muutenkin kuulee tosi säännöllisesti sellaista ”ostin kun halvalla sai” ja ostamisen jälkeen sitten mietitään että mitä esimerkiksi talouden kolmannella leivänpaahtimella tekisi tai mihin sen laittaisi.
Ostan tosi helposti makeaa ja pidän sitä aikuisena ihmisenä yhtenä tyhmimmistä tavoistani, josta alan hankkiutumaan eroon. Työkalujakin on tullut muutama vuosi pienempäänkin tarpeeseen haalittua. Pitäisi järjestää ne kaikki ja hävittää ylimääräiset pois. CD-levyjä, joita en jaksa kuunnella on tainnut mennä kuutisenkymmentä kappaletta ympäri Eurooppaa vuoden sisään ja lastenvaatteita ja leluja, joita kukaan ei ole halunnut pilkkahintaankaan ostaa lähti roskikseen muutama kassillinen. Vielä kun joku hakisi autotallista hyväkuntoisen sohvan, jolla kukaan ei istu niin vapautuisi sekin tila (vieläkin olen vähän katkera avopuolison päätöksestä törsätä rahaa uuteen sohvaan, mutta olen samaan aikaan tyytyväinen istuessani sillä kun se on paljon isompi).

Turhasta tavarasta luopuminenkin pitää itse opetella ja sen jälkeen osaa harkita vähän enemmän uuden tavaran ostamista.

Mihin ne loput rahat menee? Tulo ja menoprofiili kuulostaa siltä että tonnin pystyisi sijoittaa kuukaudessa.

Lapsiperhe jossa ainoastaan toinen käy täysipäiväisesti töissä on kyllä varmaan melkein väkisinkin sellainen tilanne, jossa rahaa ei ihan turhan paljoa ole. Ellei sitten ole jotain aiempaa omaisuutta tai se töissäkäyvä osapuoli ole poikkeuksellisen kovapalkkainen.
Tässä näkyy hyvin Suomen järjetön verotus. Saa olla aikamoiset tulot tosiaan, että yksi henkilö saa kasaan vaikka neljän tonnin neton, jonka kaksi henkilöä saa kasaan suhteellisen matalilla tuloillakin.

e: 2026 marginaaliverokäppyrän perusteella yhden henkilön pitää keskimäärin tienata 76k vuoteen (6 e/kk) ja kahdelle henkilölle riittää reilu 2x 29k = 58k vuoteen (230xx e/kk). Melkein 20 k€ ero vuodessa brutoissa.

Viimeksi muokattu:
Mihin ne loput rahat menee? Tulo ja menoprofiili kuulostaa siltä että tonnin pystyisi sijoittaa kuukaudessa.
Lasten harrastuksiin, hoitomaksuihin, bensaan, auton huoltoihin, vakuutuksiin, autoveroon, koiran ruokaan, lasten vaatteisiin (lapset kasvavassa iässä) joita ostetaan paljon kirppikseltä. Koulutarvilkeisiin, Talon huoltoon, työkaluihin, internettiin, puhelinliittymiin, suoratoistopalveluihin, lääkäriin, apteekkiin, lasten tarvikkeisiin kuten pyörät, sukset, luistimet yms. siirtyvät vanhemmalta nuoremmalle. pankin maksut, ulkona syöminen, alkoholi, kesäreissut kotimaassa (yksi tallinnan päiväristeily). sähkölasku. hajoavat kodinkoneet. remontit. Konserteissa käynti, leffassa käynti. synttäri, Joulu yms lahjat, lehtitilaukset. Mökin ylläpito.

Kyllähän noita löytyy. Se tosiaan puuttui vielä listalta että löytyy mökki jonne myös rahaa uppoaa niin paljon kuin sinne haluaa laittaa. Melko pienellä kyllä selviää kun ei ole sähköjä tai juoksevaa vettä ja on vain kesäkäytössä.

Eli jos netto on reilut kolmetonnia josta tonni menee lainanlyhennyksiin/yhtiövastiikkeeseen, tonni ruokaan ja tonni sijoituksiin niin kahdella sataa saa sitten kaiken muun hoidettua? Ei kyllä mun matikalla onnistu.

Tässä siis vain omat tulot ja menot. Vaimo hoitaa omat osuutensa, mutta tulot paljon pienemmät.

Kyllähän sitä pystyisi sijoittaa tonnin kuussa mutta tavoitteena ei ole kurjuuden maksimointi.

Lasten harrastuksiin, hoitomaksuihin, bensaan, auton huoltoihin, vakuutuksiin, autoveroon, koiran ruokaan, lasten vaatteisiin (lapset kasvavassa iässä) joita ostetaan paljon kirppikseltä. Koulutarvilkeisiin, Talon huoltoon, työkaluihin, internettiin, puhelinliittymiin, suoratoistopalveluihin, lääkäriin, apteekkiin, lasten tarvikkeisiin kuten pyörät, sukset, luistimet yms. siirtyvät vanhemmalta nuoremmalle. pankin maksut, ulkona syöminen, alkoholi, kesäreissut kotimaassa (yksi tallinnan päiväristeily). sähkölasku. hajoavat kodinkoneet. remontit. Konserteissa käynti, leffassa käynti. synttäri, Joulu yms lahjat, lehtitilaukset. Mökin ylläpito.

Kyllähän noita löytyy. Se tosiaan puuttui vielä listalta että löytyy mökki jonne myös rahaa uppoaa niin paljon kuin sinne haluaa laittaa. Melko pienellä kyllä selviää kun ei ole sähköjä tai juoksevaa vettä ja on vain kesäkäytössä.

Eli jos netto on reilut kolmetonnia josta tonni menee lainanlyhennyksiin/yhtiövastiikkeeseen, tonni ruokaan ja tonni sijoituksiin niin kahdella sataa saa sitten kaiken muun hoidettua? Ei kyllä mun matikalla onnistu.
Jos katsotaan tilannettasi toisinpäin, elät varsin vaurasta elämää:
  • Sinulla on omakotitalo
  • Sinulla on kesämökki
  • Sinulla on auto
  • Sinulla on yli 100ke sijoituksia
  • Sinulla on iso perhe ja lemmikkejäkin
  • Lainat alkavat olla loppusuoralla
Eikä tarkoituksena ole vinoilla, vaan tuoda näkökulma, että "duunariammatissasi" olet varsin hyvin menestynyt. Sinun pitäisi olla tyytyväinen kaikesta omaisuudesta.

• Sinulla on omakotitalo
  • Sinulla on kesämökki
  • Sinulla on auto
Eikä tarkoituksena ole vinoilla, vaan tuoda näkökulma, että "duunariammatissasi" olet varsin hyvin menestynyt. Sinun pitäisi olla tyytyväinen kaikesta omaisuudesta.

Samaa ajattelin. Itseasiassa valtavat kiinteät menot olet hankkinut. Ei siinä mitään. Jokainen omalla tavallaan, mutta ei sitten pitäisi valittaa, että ei jää säästöön/sijoituksiin.

• Sinulla on omakotitalo
  • Sinulla on kesämökki
  • Sinulla on auto

Rivitalo-osake, sellainen pieni muokkaus. Mökki tosiaan tullut alenevassa polvessa noin sitä ei ole tarvinnut ostaa. Sijoituksista on 25k€ opintolainalla sijoitettu.

Duunariammateissakin voi jonkin verran tienata. Kaksi ammattitutkintoa suorittanut ja kummassakin ollut yli 10v hommissa, molemmissa brutto yli 50000€/v. Nyt on korkeakoulututkinto loppusuoralla toiseen alaan liittyen.

Nuorempana ennen lapsia pystyi vieläpä painamaan pitkää päivää ja ylitöitä.

Kyllä tämä tästä ehkä vielä helpottaa kun 6v kuluttua pitäisi olla lainat maksettuna.

Tukia ei paljon ole tullut saatua vaan kaiken on joutunut yleensä maksamaan itse.

Mutta tosiaan jos olisi sinkku niin silloin olisi helppo laittaa tonni kuussa sijoituksiin kun ei olisi ns. huollettavia. Nuorena ehti sentään jonkun verran tekemään ylimääräisiä sijoituksia asuntolainaan yms kun ei ollut jälkikasvua.

Se tässä myös pointtina että sinkku /lapseton pariskunta voi ihan ei tavalla panostaa sijoituksiin kuin lapsiperheellinen. Elämän valintoja. Ei kannata kadehtia jos joku asuu itsemurhakuutiossa makaroonia ja kaurapuuroa syöden jotta voi laittaa pari tonnia kuussa sijoituksiin. Itse parisenkymmentä vuotta sijoittanut pikkuhiljaa säännöllisesti kk sijoituksia.

Tuon siirtämäni 15% lisäksi avopuoliso pistää ruokamenoihin minkä pystyy, yleensä hyvin vähän. Eli ehkä ruokakuluihin meidän yhteistaloudesta menisi eri prosentti. Avokki maksaa asuntolainan lyhennyksen, autolainan puolikkaan ja omat puhelinlaskunsa opintotuella, opintolainalla ja keikkatöillä. Ilman toista autoa yritetään nyt mahdollisimman pitkään pärjätä kun teen pelkästään etätöitä, vaikka asutaankin 15km päässä lähimmästä kaupasta. Onneksi lapset kävelee ala-asteelle ja bussikyyti vie yläasteelle. Ostan pakon edessä "tonnin pommin" pihaan omia ajoja varten, jos sellaisia alkaa tulla.

Ostan tosi helposti makeaa ja pidän sitä aikuisena ihmisenä yhtenä tyhmimmistä tavoistani, josta alan hankkiutumaan eroon. Työkalujakin on tullut muutama vuosi pienempäänkin tarpeeseen haalittua. Pitäisi järjestää ne kaikki ja hävittää ylimääräiset pois. CD-levyjä, joita en jaksa kuunnella on tainnut mennä kuutisenkymmentä kappaletta ympäri Eurooppaa vuoden sisään ja lastenvaatteita ja leluja, joita kukaan ei ole halunnut pilkkahintaankaan ostaa lähti roskikseen muutama kassillinen. Vielä kun joku hakisi autotallista hyväkuntoisen sohvan, jolla kukaan ei istu niin vapautuisi sekin tila (vieläkin olen vähän katkera avopuolison päätöksestä törsätä rahaa uuteen sohvaan, mutta olen samaan aikaan tyytyväinen istuessani sillä kun se on paljon isompi).

Turhasta tavarasta luopuminenkin pitää itse opetella ja sen jälkeen osaa harkita vähän enemmän uuden tavaran ostamista.
Onko teillä yhteisiä lainoja vai miten tuo on järkätty että vain toinen maksaa asuntolainaa? Eiks se ole esim. erotilanteessa aika paha rasti jommalle kummalle?

Onko teillä yhteisiä lainoja vai miten tuo on järkätty että vain toinen maksaa asuntolainaa? Eiks se ole esim. erotilanteessa aika paha rasti jommalle kummalle?
molemmat siirtävät "lainanmaksutilille" rahaa josta menee automaattisesti asunto- ja autolainan lyhennykset sekä yhtiövastike. Summat on aikoinaan laskettu laskettu tulojen suhteessa. Lainat ovat yhteisiä, olleet jo parikymmentä vuotta. Nuo olivat vain omat osuuteni, eivät koko talouden menot ja tulot. Osakkeen omistus on jaettu epäsymmetrisesti niin että vain toinen käytti aikoinaan ensiasunnon ostoedun, toisella on vielä jäljellä. Tosin lyhennysten verovähennykset, varainsiirtoverot yms ovat tässä jo aika tavalla ehtineet muuttua.

50k asuntolaina 6v maksuajalla = 750e/kk.
25v maksuajalla 250e/kk ja loput 500e sijoituksiin olisi vaihtoehtoinen strategia.

Varmaankin olet tietoisesti valinnut tuon lainalyhennyksen priorisoinnin mutta toki sillä on kääntöpuolensa.
Lainanlyhennys juuri tällä hetkellä priorisoitu sen takia että tulot tippuvat n. 20% koulussa käynnin ajaksi. Lisäksi pankit monesti haluavat marginaalia tarkistella jos menee tekemään isompia muutoksia. Ja suunnitellusti säästetään ensikesän remonttia varten. Rahat siis tarvitaan alle vuoden kuluttua.

Tässä saadaan n. 650€/kk enemmän pelivaraa, korkoja tosin menee se 108€/kk mutta tämä nyt hyväksytään tässä vaiheessa. Kaikkea ei ole laskettu ja optimoitu aivan sentilleen. Tänäänkin leivoin lasten kanssa muffinseja itse kerätyistä mustikoista. Kyllä kai joku optimoija olisi tähänkin käytetyt rahat laittanut sijoituksiin...

Mutta mitä ihmettä niillä rahoilla siellä sijoituksilla sitten tekee? sijoittaa uudelleen? Ei ota koskaan ulos? jättää perinnöksi?

Mutta mitä ihmettä niillä rahoilla siellä sijoituksilla sitten tekee? sijoittaa uudelleen? Ei ota koskaan ulos? jättää perinnöksi?
Käytät niitä eläkkeellä pikkuhiljaa ja loput perinnöksi? Voisi myös kysyä että mitä ihmettä sillä maksetulla asunnolla sitten tekee?

molemmat siirtävät "lainanmaksutilille" rahaa josta menee automaattisesti asunto- ja autolainan lyhennykset sekä yhtiövastike. Summat on aikoinaan laskettu laskettu tulojen suhteessa. Lainat ovat yhteisiä, olleet jo parikymmentä vuotta. Nuo olivat vain omat osuuteni, eivät koko talouden menot ja tulot. Osakkeen omistus on jaettu epäsymmetrisesti niin että vain toinen käytti aikoinaan ensiasunnon ostoedun, toisella on vielä jäljellä. Tosin lyhennysten verovähennykset, varainsiirtoverot yms ovat tässä jo aika tavalla ehtineet muuttua.
Aa, nyt kuin luin tarkemmin niin tajusin. Mulla meni tuosta lauseesta ohi tuo "oman puolikkaan". Tartuin vaan siihen että maksaa asuntolainaa :btooth:
Mun moka.

Käytät niitä eläkkeellä pikkuhiljaa ja loput perinnöksi? Voisi myös kysyä että mitä ihmettä sillä maksetulla asunnolla sitten tekee?
Maksettu asuntoa voi käyttää vakuutena sijoituslainaan :lol:

Lapsilla toivottavasti on se tilanne että niillä on jo asunnot ja lainat maksettuna kun itsestä aika jättää. Ei viitsi niille nyt sanoa että jää huvipuistot ja polkupyörät väliin, saatte sitten nelikymppisinä muutaman tonnin enemmän.

Tai käytän niitä rahoja myös nyt pikkuhiljaa kun niiden käyttämisestä jaksaa vielä nauttia. Sijoitan myös siinä sivussa jonkun verran niin ei tarjeta eläkkeellä pelkästään puuroa syödä.

Itse jos tässä joskus saa perintöä, niin sitähän voi olla jo itsekin eläkkeellä silloin jos hyvin käy.

Lapsilla toivottavasti on se tilanne että niillä on jo asunnot ja lainat maksettuna kun itsestä aika jättää. Ei viitsi niille nyt sanoa että jää huvipuistot ja polkupyörät väliin, saatte sitten nelikymppisinä muutaman tonnin enemmän.

Tai käytän niitä rahoja myös nyt pikkuhiljaa kun niiden käyttämisestä jaksaa vielä nauttia. Sijoitan myös siinä sivussa jonkun verran niin ei tarjeta eläkkeellä pelkästään puuroa syödä.

Itse jos tässä joskus saa perintöä, niin sitähän voi olla jo itsekin eläkkeellä silloin jos hyvin käy.
Kaikki voi toki tehdä kuten haluaa. Itse en vaan luota, että tulen saamaan kovin suurta eläkettä jos saan ollenkaan, niin tekee hyvää kerätä vähän omaisuutta sitä varten. Asuntoa lyhennän mahdollisimman hitaasti, koska sen arvolla ei ole mitään merkitystä, kun sitä ei rahaksi muuteta kuin myymällä kerralla koko läävä. Pörssisijoituksia voi myydä sitä mukaan kun rahaa tarvitsee.

Mikä se sinun pointti sitten tässä tarinassa oli?

Olet selvästi tyytyväinen tilanteeseen ja mitään et halua muuttaa. Ja miksi muuttaisit? Auto, asunto, vaimo, muutama lapsi, koira ja kesämökki. Täällähän yli 200 sivua ja 11 000 viestiä aiheesta: Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset ja sinulla on kaikki mitä he haluavat?

Mikä se sinun pointti sitten tässä tarinassa oli?

Olet selvästi tyytyväinen tilanteeseen ja mitään et halua muuttaa. Ja miksi muuttaisit? Auto, asunto, vaimo, muutama lapsi, koira ja kesämökki. Täällähän yli 200 sivua ja 11 000 viestiä aiheesta: Pariutumisen haasteet nykypäivänä ja sen vaikutukset ja sinulla on kaikki mitä he haluavat?
Tämähän taisi olla "henkilökohtainen talous" ketju eikä pariutumisen haasteet.

Taisi alkaa siitä että jotkut olivat sitä mieltä että on epäreilua kun toiset sijoittavat nelonumeroisia summia kuukaudessa ja toiset elävät kädestä suuhun.

On erilaisia lähtökohtia ja elämäntilanteita ja valintoja. Joillain se on vain pakko. Turha olla liian kateellinen toisille jos haluavat/ pystyvät priosisoimaan sijoittamisen.

Mitenköhän muuten on, ihmiset jotka ovat koko elämänsä pihistelleet että voisivat eläkkeellä nauttia elämistä, niin osaavatko sittenkään enään nauttia elämästä?

kädestä suuhun eläminenkin on vaihtoehto jos silloin pystyy edes nauttimaan vähän elämästä. Eri asia jos koko elämä on selviytymistaistelua yhteiskunnan tukien armoilla.

En tiedä menikö tuossa lainaukset ristiin tms. Jos tuo oli viittaus minun viestiini, niin puoliksi maksetaan asuntolaina meilläkin lainanhoitotilin kautta. Laskut maksan minä pois lukien pari hassua.

En tiedä menikö tuossa lainaukset ristiin tms. Jos tuo oli viittaus minun viestiini, niin puoliksi maksetaan asuntolaina meilläkin lainanhoitotilin kautta. Laskut maksan minä pois lukien pari hassua.
Jaa tosiaan joo meni lainaukset ristiin, sori.

Huoh, pitäisi jaksaa kilpailuttaa vakuutukset. Ei vaan ole niin simppeliä keskittämisetujen takia ja eri yhtiöillä voi olla ehdoissa pieniä eroja jne.

Statistiikka

Viestiketjuista
312 857
Jäsenet
84 388
Uusin jäsen
RetKiKimppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom