Helvetinmoinen vääntö uuden prossun asennuksessa

Liittynyt
25.11.2022
Viestejä
4
Jumaliste että voi joskus olla yhden komponentin kanssa säätö tuskasta ja monimutkaista. Jonkun verran olen aiemminkin säätänyt koneen kanssa, mutta en tässä määrin.

Hommasin siis Ryzen 5 5600X:n Jimmsin alesta kohtuuhintaan, ajatellen että tämä tuo vähän lisäjerkkua entisen 2600X:ään verratuna. Tiedossa oli jo, että uuden prossun käyttöön ottaminen vaatii biosin päivityksen. Olin jo nohevana päivittänyt biosin vuonna 2021 ja uskoin lujasti, että tämä versio tukee tätä uutta prosessoria. Noh, prossu saapui ja pääsin asentelemaan. Koppa auki, entinen prossu pois ja uusi tilalle cooleria unohtamatta. Totuuden hetki... ja ei boottaa. Pitkän kaivelun ja velipojan kiusaamisen jälkeen paljastui että 5600:aa tukeva biosversio on tullut ulos kuluvan vuoden 2022 puolivälissä!

Siitä sitten laittamaan vanhaa prossua kiinni ja biosia päivittämään. M-Flash hoiti homman mallikkaasti, ja kone boottasi hyvin windowsiin asti. "Nyt homma viimein toimii!" ajattelin samalla kun asensin jälleen uutta prosessoria. Käynnistäessä ihmettelin miksi emolevyllä oleva BOOT-debugledi palaa, ja näytölle ei saada kuvaa. Kavereilta saadun vinkin mukaan resetoin CMOS:in ensin emolevyn napista, ei auttanut. Sitten tein saman kaivamalla CMOS-pariston irti näytönohjaimen alta, odottamalla kotvan ja kokeilemalla uudestaan. Ei vieläkään edes biosia ruudulla. Sitten irroteltiin kaikki mahdolliset SATA-laitteet, eli kovalevyt ja levyasema. Ei tämäkään auttanut. Epätoivo alkoi hiipiä koppaan, "olenko onnistunut sekoittamaan koko perhanan biosin!?".

Hetken huilin jälkeen palasin sorvin ääreen. Vika ei ehkä ollutkaan biosissa, vaan näytöissä. Päänäyttönäni on 144Hz 1440p pelinäyttö, ja epäiltiin ettei bios syystä tai toisesta ymmärtänyt tätä näyttöä. Otin siis tämän näytön irti ja käytin vain kakkosnäytön virkaa toimittavaa fullHD-näyttöä. Lo and behold, sehän boottaa biosiin!

Nyt olen onnessani kun kokoonpano viimein toimii, soi ja kukkuu. Viimeinen kompastuskivi on saada kone boottaamaan UEFI:n kautta, sillä nykyisin windowsiin pääsee vain legacylla.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 540
Viestejä
4 190 181
Jäsenet
70 765
Uusin jäsen
Railsteri

Hinta.fi

Ylös Bottom