Helsinkiläinen Business Cars kusettanut asiakkaita hengenvaarallisilla autoilla

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 898
Pistetään nyt tämä tänne, jos joku vaikka on kyseiseltä puljulta ostanut auton lähivuosina.

Saattaa olla paikallaan esim. tarkastaa onko autossa turvatyynyt paikallaan tai onko se "Liettualaisittain" pistehitsattu kahdesta kolariautosta yhdellä saumalla kasaan...

Liike toi laatuautoja pimeästi ohi maahantulokatsastuksen - yksi Audi oli hengenvaarallisessa kunnossa

Liike toi laatuautoja pimeästi ohi maahantulokatsastuksen - yksi Audi oli hengenvaarallisessa kunnossa
Maanantai 19.2.2018 klo 07.01

Laatuautoihin erikoistuneen liikkeen epäillään tuoneen maahan jopa kymmeniä autoja pimeästi ohi lain vaatiman maahantulokatsastuksen. Yksi liikkeen myymistä autoista osoittautui hengenvaaralliseksi kolariautoksi.

  • Helsinkiläisen autoliikkeen epäillään myyneen autoja ilman lain vaatimaa maahantulokatsastusta.
  • Autoissa oli turkulaisen katsastusaseman leima, vaikka autoja ei ollut edes käytetty siellä.
  • Yksi rekisteröintikatsastettu Audi osoittautui myöhemmin vaaralliseksi kolariautoksi, josta puuttuivat mm. turvatyynyt.
(IL)">
Helsingin Länsisatamassa toimineen Business Carsin epäillään lainvastaisesti "haamukatsastaneen" maahantuomiaan laatuautoja. (IL)
Trafi seuraa tilannetta
  • Ajoneuvolaki määrää, että rekisteröintikatsastuksessa tulee tarkastaa muun muassa auton yksilöintitiedot sekä se, onko auto rakenteeltaan, mitoiltaan ja varusteiltaan säännösten ja määräysten mukainen.
  • Katsastusta ei voi tehdä ”etänä” pelkkien papereitten perusteella. Katsastusmiehen on pystyttävä fyysisesti varmistamaan, että esimerkiksi autoon liittyvät dokumentit ja auton valmistenumero sekä varustetaso täsmäävät toisiinsa.
  • Liikenteen turvallisuusvirastossa Trafissa ei ollut ennestään tietoa epäillyistä ”haamukatsastuksista”. Trafi kertoo odottavansa mielenkiinnolla Turku AMK:ssa meneillään olevan tarkastuksen tuloksia.
LUE MYÖS
Haamukatsastukset Turun AMK:n leimoilla jatkuivat pitkään - rehtori: Sisäinen tarkastus alkaa välittömästi



Uudenkarheita luksusautoja Saksasta ja muualta Euroopasta tuonut Business Cars Finland ehti mahdollisesti myydä jopa kymmeniä autoja ilman lain vaatimaa maahantuonti- eli rekisteröintikatsastusta.

Yksi katsastetuista autoista puolestaan paljastui myöhemmin hengenvaaralliseksi, kahdesta kolariautosta kootuksi Audiksi.

Epäilyt heräsivät

Epäselvyydet alkoivat nousta esiin, kun Business Carsin entinen automyyjä ryhtyi tarkemmin tutkimaan vanhoja kauppoja emoyhtiö Elcat Oy:n haettua itsensä konkurssiin huhtikuussa 2017.

Myyjä oli löytänyt vanhoista tiedostoistaan osan firman kauppoihin liittyneistä dokumenteista. Ne vahvistivat hänen epäilyjään entisestään.

Liikkeen Euroopasta ostamat autot oli tuotu Vuosaaren satamaan joko autorekassa tai sitten yhtiön työntekijöiden itse noutamina ja laivaan ajamina. Valtaosa autoista oli luovutettu asiakkaille väliaikaisin tarrakilvin ennen kuin niitä oli rekisteröintikatsastettu.

Saadessaan myöhemmin rekisterikilvat asiakkaat luottivat siihen, että liike oli hoitanut kaikki lain vaatimat velvoitteensa, kuten tullauksen, katsastuksen, autoveron ja rekisteröinnin.

Automyyjä huomasi, että iso osa Helsingissä toimineen liikkeen tuomista autoista oli rekisteröintikatsastettu Turun ammattikorkeakoulussa (Turku AMK). Hän ei kuitenkaan muistanut, että yhtäkään liikkeen autoista olisi todellisuudessa käytetty 165 kilometrin päässä olevassa katsastuspisteessä, kun kerran lähin katsastusasema sijaitsi vain 3 kilometrin päässä Hernesaaressa.

"Ei käynyt Turussa"

Iltalehti sai katsastustoiminnasta vastaavalta Liikenteen turvallisuusvirastolta Trafilta tiedot kaikista autoista, jotka oli merkitty rekisteröintikatsastetuiksi Turku AMK:ssa. Trafin järjestelmistä johtuen lista kattoi autot kuitenkin vain toukokuusta 2014 lähtien. Tosin jo vajaan vuoden mittaisesta otoksesta automyyjä pystyi nopeasti osoittamaan ainakin viisi autoa, joita ei koskaan ollut viety Turkuun.

Yksi autoista oli musta Jaguar XJ. Auton ostaja muistaa hyvin tilanteen, kun hän sai avaimet käteensä.

- Automyyjä oli itse tuonut sen Saksasta. Sain sen häneltä heti tarrakilvin varustettuna. Muistaakseni viikon päästä tulivat rekisterikilvet. Missään vaiheessa auto ei käynyt Turussa, vahvistaa helsinkiläinen toimitusjohtaja IL:lle.

Saman kertoo myös vähän käytetyn ja hyvin varustellun VW Golfin ostanut nainen. Hän oli saanut Golfin haltuunsa 6. helmikuuta 2015. Vajaa viikko sen jälkeen auto oli leimattu katsastetuksi Turussa.

- Ei todellakaan. Auto oli ostohetkestä lähtien minulla, nainen toteaa.

"Parsittu mälliauto"

Muut automyyjän osoittamat kolme autoa ovat BMW, VW Passat sekä MB SLK 350. Papereissa oli Turku AMK:n leima, mutta todellisuudessa autot eivät olleet edes käyneet siellä.

Automyyjä epäilee, että kyseessä on vain pieni otos. Hän arvioi, että Turussa "haamukatsastettiin" jopa kymmeniä Business Carsin autoja.

(IL)">
Audi A4:n vaaralliset puutteellisuudet paljastuivat lopulta VW-konsernin merkkihuollossa tehdyssä perusteellisessa tarkastuksessa. (IL)
Yksi katsastusepäselvyyksiin liittyvä auto on Audi A4 Quattro, jonka liikkeen onnistui rekisteröintikatsastaa talvella 2011. Hyväksyntäleima ei kuitenkaan tässä tapauksessa tullut Turusta, vaan Helsingissä sijaitsevalta katsastusasemalta.

Kuitenkin jo kaksi kuukautta aiemmin liikkeen toimitusjohtaja oli laittanut asiamiehelleen Saksaan sähköpostiviestin, jossa hän totesi Audin olevan "jenkeissä myyty mälliauto", johon on yhdistelty osia toisesta autosta. "Epäilyttää että auto on parsittu kasaan Saksassa."

Viestissään hän esitti muun muassa auton korjaushistorian selvittämistä ja sitä, ovatko airbagit korjattu asiallisesti.

Tiedossa ei ole, kuinka kyseinen Audi läpäisi katsastuksen. Auto paljastui myöhemmin hengenvaaralliseksi. Kaikkien turvavöiden kiristimet olivat lauenneet ja valtaosa airbageista puuttui. Ilmatyynyjen johtosarjoihin oli asennettu vastukset, jotta varoitusvalo ei palaisi.

"Lakia en rikkonut"

Iltalehden tavoittama Elcat Oy:n entinen toimitusjohtaja ja omistaja toimii edelleen autoalalla. Hän ei halua tarkemmin kommentoida kolari-Audia saati esiin nousseita katsastusepäselvyyksiä.

- Audi katsastettiin niillä tiedoilla mitä silloin oli. Myyjä oli kirjallisesti vakuuttanut sen olevan kunnossa ja tieliikennekelpoinen. Elcat on ollut petoksen uhri, hän katsoo.

IL:n paljastamista haamukatsastusepäilyistä ex-toimitusjohtaja toteaa:

- Lakia en ainakaan omasta puolestani ole rikkonut.

Lisätään myös tämä artikkeli Turkulaisen AMK:n "katsastuksista". Omat kokemukset kyseisestä paikasta on että ainakin opiskelijat ajelevat kyseisen puljun koe-kilvillä laittomasti amis-virityksillä liikenteessä. Autoja ei luultavasti katsastuksesta (muusta kuin puljun omasta? :D ) saisi läpi moottori, ym. viritysten takia. (Joskus tuli tarkistettua paikallisen koulun pihalla usein pyörivän koe-kilpisen auton rekkari kun ihmetytty moinen toiminta.)

Haamukatsastukset Turun AMK:n leimoilla jatkuivat pitkään - rehtori: Sisäinen tarkastus alkaa välittömästi

Haamukatsastukset Turun AMK:n leimoilla jatkuivat pitkään - rehtori: Sisäinen tarkastus alkaa välittömästi
Maanantai 19.2.2018 klo 07.04

- Nämä asiat tutkitaan ja selvitetään perin pohjin, lupaa haamukatsastuksista epäillyn Turku AMK:n rehtori ja toimitusjohtaja Vesa Taatila.

(RISTO KUNNAS)">
Katsastusasema. Kuvituskuva (RISTO KUNNAS)
LUE MYÖS
Liike toi laatuautoja pimeästi ohi maahantulokatsastuksen - yksi Audi oli hengenvaarallisessa kunnossa

Turun ammattikorkeakoulun johto kuuli mahdollisesti vuosia jatkuneista katsastusepäilyistä ensi kertaa Iltalehdeltä.

- Suhtaudumme näihin tietoihin erittäin vakavasti. Ajoneuvoturvallisuus on keskeinen tehtävämme, kun kerran se vastuu on meille annettu, sanoo koulun rehtori ja toimitusjohtaja Vesa Taatila.

Hän kertoo, että koulussa aloitettiin välittömästi sisäinen tarkastus ja perusteellinen selvitys tapahtuneesta.

- Kun se on valmistunut, toimimme sen edellyttämillä tavoilla, Taatila lupaa.

Kiista kärjistyi

Yhtiön entisen automyyjän sähköposteista ilmenee, että katsastusepäselvyydet ovat tulleet Business Carsin omistaneen Elcat Oy selvitysmiehen tietoon jo tammikuussa 2017. Pesänhoitajalle automyyjä kertoi asiasta ensimmäisen kerran viime toukokuussa.

Automyyjä on sen jälkeen toistuvasti pyytänyt päästä perehtymään firman koko kirjanpitoon voidakseen osoittaa, mitä autoja epäilyt koskevat. Pesänhoitaja on kuitenkin kieltäytynyt vedoten muun muassa siihen, että automyyjä on samalla yksi pesän velkojista.

Kiista pesää velkoneen automyyjän ja pesänhoitajan välillä kärjistyi lopulta niin, että pesänhoitaja sai huomautuksen Asianajajaliiton valvontalautakunnalta. Lautakunta katsoi, että pesänhoitaja oli lähettänyt automyyjälle sisällöltään epäasianmukaisen viestin ja siten menetellyt vastoin hyvää asianajajatapaa.

Velkomuskiista on yhä kesken.

Pesä heräsi

Turku AMK:n käynnistettyä tutkimuksensa IL:n tietojen perusteella myös pesä on kuitenkin vihdoin ryhtynyt asiassa toimiin.

- Olen tänään saanut vahvistuksen konkurssiylitarkastajalta, että selvitämme alkuperäisen pyynnön mukaisesti Turun Ammattikorkeakoulussa katsastettuja ajoneuvoja. Kirjanpidosta on menossa erityistarkastus ja erityistarkastuksen suorittaja tätä asiaa tutkii, totesi pesänhoitaja, asianajaja Jarmo Muukkonen viime torstaina.

- Tarkastuksen valmistuttua ryhdymme pesänhoitajalle kuuluviin toimenpiteisiin asian osalta, jos tarkastushavainnot tukevat epäilyjä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosittelen hankkimaan kalvonpaksuusmittarin ja piippailemaan käytetyn auton maalipinnat läpi ennen ostamista. Myyjä ei koskaan tiedä/myönnä auton olevan kolarikorjattu/maalattu jos maalin paksuudesta löytyy suuria heittoja. MYyjälle on edullista uskoa heille annettuja tietoja ja siihen kiinnostus loppuu.
ETARI ET-111 Pinnoitteen paksuusmittari
 
Näin ex-turkulaisena tää oli tiedossa oleva homma, muttei kyllä AMK:ta ikinä kiinnostanut. Tuossa oli mukana koko autopuoli, eikä ihme kun omia kosliaan aina siellä "katsastivat" yms. Hyvä että vihdoinkin tuli julkisuuteen.
 
Suosittelen hankkimaan kalvonpaksuusmittarin ja piippailemaan käytetyn auton maalipinnat läpi ennen ostamista. Myyjä ei koskaan tiedä/myönnä auton olevan kolarikorjattu/maalattu jos maalin paksuudesta löytyy suuria heittoja. MYyjälle on edullista uskoa heille annettuja tietoja ja siihen kiinnostus loppuu.
ETARI ET-111 Pinnoitteen paksuusmittari

Mitä väliä jollain maalaamisella? Ei se tee autosta sen huonompaa eikä se tarkoita, että se joku mällipeli olisi. Autoon, kun voidaan tehdä maalaus vaikka kiveniskemien takia tai sen takia jos joku parkkipaikalla naarmuttaa/kolhii.
 
Mitä väliä jollain maalaamisella? Ei se tee autosta sen huonompaa eikä se tarkoita, että se joku mällipeli olisi. Autoon, kun voidaan tehdä maalaus vaikka kiveniskemien takia tai sen takia jos joku parkkipaikalla naarmuttaa/kolhii.
Jep. Tärkeämpää ehkä ottaa mukaan se magneetti että näkee onko siellä maalin alla peltiä. Lasikuituun tai kittiin kun se ei nappaa kiinni. :D
 
Kyllä se uutta autoa huonontaa, jos autoa täytyy jostain syystä maalata uudelleen. Mutta vanhassa se maalaaminen ei juuri haittaa.
 
Milläs todistat onko auto mällätty vai onko vaan kiveniskemiä maalattu? Autoja kyllä riittää joten en ottaisi sitä riskiä ja katsoisin seuraavaa kärryä. Ellei löydy kuittia joka todistaa toisin.
Nämäkin romuautot menivät täydestä joten miksi ei vähän ovelammin korjailtu kolariauto.
Jos kalvonpaksuusmittari näyttää että esimerkiksi kyljen molemmat ovet ja puskuri on maalattu niin mitä tämä mielestänne osoittaa?
 
Kyllä se uutta autoa huonontaa, jos autoa täytyy jostain syystä maalata uudelleen. Mutta vanhassa se maalaaminen ei juuri haittaa.
Maalataanhan noita uusiakin; joskus jopa ennen asiakkaalle luovuttamista kun joku säheltää laivassa tai luovutushuollossa, tms.

Mutta tässä jutussa lienee kyse hieman pahemmasta kuin pelkästä maalaamisesta. Sitten kun ne tuontiautot joita myydään täällä pahaa aavistamattomille asiakkaille "kolaroimattomina" onkin jotain tällaisia:


... alkaa olemaan jo henki kyseessä jos jotain tapahtuu.

Jos kalvonpaksuusmittari näyttää että esimerkiksi kyljen molemmat ovet ja puskuri on maalattu niin mitä tämä mielestänne osoittaa?
Mullakin on molemmat ovet ja helmat maalattu; maahantuojan puolesta tehtaan laskuun - ilman mitään kolarointeja.

Onpahan samalla asennettu facelift mallin kylkilistatkin.

Kaikki ihan vain korroosioneston takia ennen kuin mitään ehti tapahtua (toisin kuin sisarmerkillä, esim)...
 
Turussa joku AMK saa pyörittää katsastuskonttoria :confused: Eikö kukaan nähnyt väärinkäytöksien todennäköisyyttä :facepalm:
Mistä luulol että katsastusinsinöörejä tulee? Saatat pöyristyä vielä lisää kun kuulet että kaikilla kouluilla, joissa katsastajia koulutetaan on katsastuskonttorit. Melko yllättävä tieto. Mitähän seuraavaksi? Ammattikouluihin autokorjaamoja?
 
Ainakin joskus kauan sitten ruostui uuden auton kolarikorjattu ja maalattu ovi alareunastaan. Kaikki muut 3 ovea oli kokonaan ruosteettomia.
 
Käsittääkseni katsastuskoulutuksen voi käydä ilman, että koulussa on konttoria. Onhan se näppärää, mutta väärinkäytökset on varmasti yleisiä, kun persaukiset amikset siellä leimoja säveltää.
Mistä lähtien AMK = persaukinen amis? Terveisin lukiopohjalta AMK inssiksi autoalalle opiskellut...:vihellys:

Ja katsuriksi pääsee ihan sieltä ammattikoulustakin tarpeeksi kurssittautumalla. Samalla lailla ne vetelee omiin/kaveriensa ruoskiin leimoja sitten töissään.
 
Nykykatsastusten tason kokeneena en yhtään ihmettele miksi kyseistä virkaa kohtaan nousee epäilyksiä.

Osapuilleen 10% tuntuu osaavan hommansa. Ei tuolla vanhemmalla autolla selviä hengissä liikenteessä jos katsuriin luottaisi, kun esim jarruputket saa olla läpimädät leimalla ja jarrupalat varottimella asti.
 
Maalataanhan noita uusiakin; joskus jopa ennen asiakkaalle luovuttamista kun joku säheltää laivassa tai luovutushuollossa, tms.

Mutta tässä jutussa lienee kyse hieman pahemmasta kuin pelkästä maalaamisesta. Sitten kun ne tuontiautot joita myydään täällä pahaa aavistamattomille asiakkaille "kolaroimattomina" onkin jotain tällaisia:


... alkaa olemaan jo henki kyseessä jos jotain tapahtuu.


Mullakin on molemmat ovet ja helmat maalattu; maahantuojan puolesta tehtaan laskuun - ilman mitään kolarointeja.

Onpahan samalla asennettu facelift mallin kylkilistatkin.

Kaikki ihan vain korroosioneston takia ennen kuin mitään ehti tapahtua (toisin kuin sisarmerkillä, esim)...



Siinä vielä vähän hillitympi esimerkki, toki autonvalmistajan markkinointimateriaalia, mutta silti.
 
Nykykatsastusten tason kokeneena en yhtään ihmettele miksi kyseistä virkaa kohtaan nousee epäilyksiä.

Osapuilleen 10% tuntuu osaavan hommansa. Ei tuolla vanhemmalla autolla selviä hengissä liikenteessä jos katsuriin luottaisi, kun esim jarruputket saa olla läpimädät leimalla ja jarrupalat varottimella asti.

Jobbarit käyttävät tiettyjä katsastajia, jolla he leimaa autot ja sitten näihin uutisiin:

Salainen testi paljastaa katsastuksen surkean tason
Trafi perui seinäjokelaisen katsastusaseman luvan määräajaksi – "Erittäin harvinaista"
Huolestuttavia tuloksia katsastusten onnistumisesta

Moottori.fi jutun mukaan trafi testaa katsastuksen "laadun".

Auto oli täysi romu - läpäisi katsastuksen
 
Mistä luulol että katsastusinsinöörejä tulee? Saatat pöyristyä vielä lisää kun kuulet että kaikilla kouluilla, joissa katsastajia koulutetaan on katsastuskonttorit. Melko yllättävä tieto. Mitähän seuraavaksi? Ammattikouluihin autokorjaamoja?

Mistä luulol? Pikaisen googletuksen perusteella Turun amk:ta lukuun ottamatta muilla oppilaitoksilla ei ole katsastuskonttoreja.
 
Mistä luulol? Pikaisen googletuksen perusteella Turun amk:ta lukuun ottamatta muilla oppilaitoksilla ei ole katsastuskonttoreja.

Pitää paikkansta, Turun AMK on ainoa ammattikorkeakoulu (tai koulu yleensäkin), jolla on oma katsastuskonttori. Tuo on jäänne joltain ajalta ja moista ei enää ole voinut mikään muu koulu hankkiakaan. Katsotaan mitä tästä kohusta seuraa että häviääkö tuokin konttori kokonaan...
 
Pitää paikkansta, Turun AMK on ainoa ammattikorkeakoulu (tai koulu yleensäkin), jolla on oma katsastuskonttori. Tuo on jäänne joltain ajalta ja moista ei enää ole voinut mikään muu koulu hankkiakaan. Katsotaan mitä tästä kohusta seuraa että häviääkö tuokin konttori kokonaan...

Tuolla varmaan paikalliset käyttävät "pomminsa" näytössä.
 
Tuolla varmaan paikalliset käyttävät "pomminsa" näytössä.
Ennemminkin se on ollut sellainen minne ne pommit viedään halvalla korjattavaksi ja katsastettaviksi sen jälkeen. Ensin kun ovat pompanneet tavallisessa katsastuksessa.

Jokunen tuttava on vienyt vanhan autonsa tuonne sellaisella "menee pari päivää korjaukseen" -asenteella. Halvalla toki saa kun opiskelijat tekee - laatu on sitten ihan tuurista kiinni. :D
 
Olen ollut siinä uskossa että muillakin kouluilla olisi ollut katsastusasemia. Ilmeisesti olen ollut väärässä. Pahoitteluni.
En silti näe miksi siinä olisi jotain väärää että koulussa jossa koulutetaan katsastajia olisi myös katsastusasema. Onhan niitä autokorjaamoja ammattikouluissakin yms.

Tuolla varmaan paikalliset käyttävät "pomminsa" näytössä.

Ennemminkin se on ollut sellainen minne ne pommit viedään halvalla korjattavaksi ja katsastettaviksi sen jälkeen. Ensin kun ovat pompanneet tavallisessa katsastuksessa.

Jokunen tuttava on vienyt vanhan autonsa tuonne sellaisella "menee pari päivää korjaukseen" -asenteella. Halvalla toki saa kun opiskelijat tekee - laatu on sitten ihan tuurista kiinni. :D

Turun AMKin asemalla ei kyllä korjata mitään. Ensinnäkin laki kieltää korjaamotoiminnan asemalla. Toisekseen tila ei sovellu sellaiseen puuhaan millään tavalla. Näkemättä vaikea sanoin kuvailla miten pieni ja surkea autohalli on kyseessä.
Hinta ei ole ulkopuoliselle mitenkään halpa. Aukioloajat on tasoa, jos joku on paikalla niin auto katsastetaan. Eli et voi tietää että paikka on auki muuta kuin soittamalla tai käyt katsomassa. Enimmäkseen jotain kaupungin autoja tuolla käy katsastuksessa. Lisäksi on vielä ne muutamat lähitaloista tulevat vanhukset.
Helpommalla ja halvemmalla pääsee kun ajaa lähimpään ketjukatsastusasemalle.
 
Siis mikä laki kiertää korjaamotoiminnan? Eikös se vasta vähän aikaa sitten sallittu?

Mun käsityksen mukaan korjaamolle ja katsastukselle on määritetty omat tilat tai jotain. Emännän autoa katsastaessa paikalla oli katsurin lisäksi Trafin tarkastaja, joka huomasi apurungon pultin olevan löysällä. Se oli auton ainoa vika ja katsastusmies kysyi tarkastajalta "Sopiiko tarkastajalle, että ajetaan auto viereiseen halliin ja asiakas kiristää pultin itse?" ja tarkastaja antoi luvan. Leimasetä totesi, ettei he saa korjata huomattuja vikoja eikä asiakas saa kiristää edes yhtä pulttia kastastushallin puolella. Pultin kiristyksen jälkeen tuli leima.
 
Mun käsityksen mukaan korjaamolle ja katsastukselle on määritetty omat tilat tai jotain.
Tämä on kai aika "liikkuva käsite" todellisuudessa; ainakin toissavuonna kun katsastushalli oli täynnä korjaamon / hinausliikkeen / katsastusaseman omistaja roudasi oman autoni korjaamohalliin katsastettavaksi... ;)
 
Voisin kuvitella että tuossa edellisessä tapauksessa ilman trafin tarkastajaa olisi inssi sen pultin tiukannut. Nyt pitimennä virallisen ohjeistuksen mukaan.

Jep.

Ne eivät halua saada sitä kakkaa niskaansa Trafilta. Ja kuulemma katsastajat auttavat jopa pakokaasumittauksissa, että ne menisi läpi. Tästä tuleekin mieleen, että katsastin vuosia sitten Nissan Primeraa P10 2.0l 16v bensakoneella ja pakoputken vuodon takia ei olisi pitänyt mennä. Heti, kun päästöt alitti, samalla hetkellä arvot ylös. Tai en sit tiiä kirjoittiko se hänen käsikapulaan.

Seuraavana vuonna putken korjausta ja päästöt läpi. Kerran kyseisellä asemalla oli trafin tarkastaja seuraamassa katsastusta.
 
Mistä luulol että katsastusinsinöörejä tulee? Saatat pöyristyä vielä lisää kun kuulet että kaikilla kouluilla, joissa katsastajia koulutetaan on katsastuskonttorit. Melko yllättävä tieto. Mitähän seuraavaksi? Ammattikouluihin autokorjaamoja?

Fiksumpaa olisi, että siellä olisi ihan muuten täysiverinen "katsastuskonttori", mutta se olisi ilmainen, ja viralllista leimaa sieltä ei saisi.

Näin ihmiset jotka eivät ole varma, meneekö auto läpi, voisivat käydä siellä "esikatsastuttamassa" autonsa ja sitten tietäisivät mitä pitää korjata ennen "oikeaan" katsastukseen menoa.

Ja koulu saisi näistä reaalimaailman harjoituskappaleita.
 
Viimeksi muokattu:
On mulle inssi antanut työkalut pyydettäessä jottai sain kiriä käsijarrua ja iskarin alapäätä. Sanoi vaan että ite ei saa tehä mutta sä saat. Ei ollu korjaamotoimintaa samassa yhteydessä.
 
Toissavuonna inssi sanoi minulle, että on tullut joku muutos säännöksiin ja pikkufiksauksia saa inssikin tehdä, ennen ei mitään.

Sääti ajovalojen korkeutta omastani
 
Kyllä se uutta autoa huonontaa, jos autoa täytyy jostain syystä maalata uudelleen. Mutta vanhassa se maalaaminen ei juuri haittaa.

Tiedätkö kuinka suurta prosenttia esim uusista autoista maalataan jo ennen ensirekisteröintiä kuljetusvaurioiden tmv. takia? Huonontaako se autoa?
 
Porukat ostivat joskus vuonna 1999 uuden VW Boran joka joutui maalisateen uhriksi, myllyttämällä ei saatu kuosiin. Kai tuostakin joku nokkela on päätellyt jälkeenpäin että katolleen vedetty kun joka paneeli maalattu.
 
Porukat ostivat joskus vuonna 1999 uuden VW Boran joka joutui maalisateen uhriksi, myllyttämällä ei saatu kuosiin. Kai tuostakin joku nokkela on päätellyt jälkeenpäin että katolleen vedetty kun joka paneeli maalattu.
Jos se on ympäriinsä maalattu, niin ei tuollaisella maalinpaksuuden mittauksella mitään outoa näe, tai korkeintaan jos on vertailuauto voi todeta että on paksulti maalia.
 
Joop, näin jos koko vehje ylimaalataan. En muista / tiedä aivan varmaksi menikö tosiaan aivan kaikki vaiko pelkästään etulokarit, konepelti, katto ja takakontin kansi.
 
Oppilastöistä kyse ja jokainen leima/katsastus on tietääkseni opettajan vastuulla ja valvomana tehty, joten aika iso syytös selittää jotain "amikset antaa leimoja kavereiden pommeille" tai muutenkaan väittää että tekisivät sen paskempaa työtä kuin nää nykyiset kalliit yksityisasematkaan.

Ellen ihan väärässä ole niin viime viikolla radiouutisessa koskien aihetta ohimennen mainittiin, että Oulun AMK:kin haluaisi laajentaa samaan tapaan tarjoamaan myös katsastuksia koululla, kun sielläkin koulutetaan tulevia katsastusmiehiä. En löytänyt mitään nettilinkkiä kyseiseen juttuun.

Tuohon otsikon aiheeseen niin itse olin käsittänyt niin että tuo Autoliike olisi väärentänyt ne koko katsastuspaperit ja vaan käyttänyt Turun AMK:n leimoja, kun joidenkin lehtijuttujen mukaan toimittajat parilta autonostajalta kyselleet niin auto ei edes koskaan ollut Turussa käynyt... Tässä viime perjantain jutussa kylläkin myöntävät, että jotain epäselvyyttä ollut jossain kirjaamisissa, mutta ei vielä sanota sen tarkemmin mitä tuo tarkoittaa: Turun ammattikorkeakoulun katsastusten epäselvyyksien taustalla oli puutteellinen kirjaaminen
 
Et kai sä nyt autoliikkestäkäsin voi väärentää leimoja trafin tietojärjestelmään? Eli kyllä kait nuo autot on jonkun pitänyt nimenomaan siellä turussa ko. konttorilla näpystellä koneelle, vaikka itse autoja siellä ei olisi ikinä käynytkään... Autothan ovat trafin silmissä käyttökelpoisia ja läpäisseet jo seuraaviakin katsastuksia eli kyllä nuo autot pitää kirjoissa ja kansissa olla...
 
Oppilastöistä kyse ja jokainen leima/katsastus on tietääkseni opettajan vastuulla ja valvomana tehty, joten aika iso syytös selittää jotain "amikset antaa leimoja kavereiden pommeille" tai muutenkaan väittää että tekisivät sen paskempaa työtä kuin nää nykyiset kalliit yksityisasematkaan.
Varmaan näitten "vastuullisten opettajien" takia oppilaat ajelevat koulun koe-kilvillä amisviritettyjen autojensa kanssa, myös?

Joskus kun alkoi paikallisen koulun pihalla se julmettu rallin ajaminen ihmetyttämään niin pistin rekisterikyselyä menemään ja jostain syystä "viikonlopun pituinen pilluralli" kumien poltolla ja kisailulla höystettynä kuuluu ilmeisesti kys. AMK:n käsitykseen koe-kilpien käytöstä...

Koenumerokilvillä varustettua ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä silloin, kun kysymyksessä on todistuksen saajan harjoittamaan toimintaan välittömästi liittyvä

  • ajoneuvon tai sen laitteiden tutkimukseen tai tuotekehittelyyn liittyvä koeajoneuvon koeajo tai esittely myyntitarkoituksessa
  • muu ajoneuvon valmistukseen, myyntiin, varustamiseen, korjaukseen tai katsastukseen välittömästi liittyvä siirto.
Koenumerokilpiä voi käyttää koenumerotodistuksen haltija tai tämän edustaja (työsuhteessa oleva henkilö tai vastaava). Yksityinen henkilö voi käyttää koenumerokilpiä ilman, että kilpien haltija on mukana, mikäli kyseessä on koeajo ajoneuvon ostotarkoituksessa, autovero on maksettu ja käyttäjällä on mukanaan alkuperäinen koenumerotodistus sekä autoliikkeen antama tilapäinen käyttölupa (voimassa 24 h).

Koenumerokilpiä ei saa lainata toiselle yritykselle tai yksityisille henkilöille.
 
Itse tuossa muutama kuukausi sitten katsastin autoni, jossa ainoa huomautus oli liian ylös suunnattu sumuvalo. Olin varannut myös autotohtoroinnin katsastuksen jälkeen, jonka yhteydessä sitten sumari säädettiin oikealle korkeudelle. Leima tuli ilman huomautuksia.
 
Joskus kun alkoi paikallisen koulun pihalla se julmettu rallin ajaminen ihmetyttämään niin pistin rekisterikyselyä menemään ja jostain syystä "viikonlopun pituinen pilluralli" kumien poltolla ja kisailulla höystettynä kuuluu

Mistäs rekisterikyselystä löytyy koekilvetkin, kun Trafin tietopalvelu ei ainakaan tunnista koenumerotodistuksia, eikä punakilpisiä.
 
Mistäs rekisterikyselystä löytyy koekilvetkin, kun Trafin tietopalvelu ei ainakaan tunnista koenumerotodistuksia, eikä punakilpisiä.
Olisiko siis paikalliseen AMK:uun laittanut kyselyä? Ei kai ole vaikea päätellä, että ne on koulun koekilpiä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 849
Viestejä
4 549 048
Jäsenet
74 857
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom