Haswell-härvelin päivitys

Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
On tullut aika päivittää tietokonetta yksittäistä komponenttia laajemmin ensimmäistä kertaa noin kymmeneen vuoteen. Sattumoisin tietotekniikan seuraaminen on loppunut edellisen koneen kasaamisen aikoihin: olin viimeksi kärryillä, kun i7-4770 oli hyvä prosessori.

Käytän tietokonetta käytännössä harrastelijamaiseen luovaan työhön (Cubase/Reaper/Premiere/Davinci). Kitaramallintajat ja rumpukoneet ja syntikat pistävät prosessorin ja muistin polvilleen, ja videoeditointi alkaa tökkiä, jos mennään yli 1080p-matskun.

Nykyinen kone on:

CPU: i7-4770 (Noctua NH-D15 -jäähyllä)
RAM: 16GB DDR3
GPU: 2x RX 580 8GB
Virtalähde: Seasonic M12ii-620EVO

Kotelo ilmaa hyvin vaihtava perus ATX, jää käyttöön
Tallennuslevyt jäävät käyttöön
Ajattelin, että näyttiksetkin saavat vielä jäädä käyttöön; Davinci futaa hienosti tuplaGPU:lla.

Olen ajatellut siis emo+cpu+muisti -bundlea päivityksen pohjaksi. Tällainen minua nyt kutkuttelee esimerkiksi:


Emolevyltä en tarvitse kamalasti ominaisuuksia, olen ollut täysin tyytyväinen USB-wifi -dongleeni, josta nettiin mennään kännykän 5G-hotspotilla. Kunhan siinä olisi virransyötöt jne. laadukkaita, etteivät uudet osat ole koko ajan kärähtämispisteessä. Edelliset ovat toimineet 10 vuotta täydellisesti ja sitä arvostan suuresti. Ajan kaikkea aina vakiokelloilla.

Riittääkö virtalähteeni? Saako samaa tehoa halvemmalla? Mielellään saisi olla AM5, kun ymmärtääkseni prosessoripäivitysrintamalla se on nyt pitkäikäinen ratkaisu. Myös Intel-tuotteita saa minulle yrittää perustella, mut AMD tässä nyt on mielessä jostain syystä.

EDIT: jos on tiedossa vaikkapa käytettynä joku AM4-setti, joka tarjoaa huikeaa muikeaa hintalaatusuhdetta, olen valmis tinkimään tulevaisuuden päivitysreiteistäkin.
EDIT2: prosessoriin lipsahti K. Minulla ei ole kellitettävä versio. Korjattu.

Kiitoksia vinkeistä.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Jaahas, se on töissä hiljaista ja erehdyin tutkimaan kauppoja ja tubettajia. Reilulla satasen lisäpanostuksella irtoaisi kyllä jytäkkä setti. Emolevyssä pitäisi testien perusteella virtahommien riittää, vaikka onkin halpa, ja siihen saisi tyrkättyä neljä tuollaista muistipalikkaa eli jimssin bundleen nähden tuplamäärä muistia. Davinci kiittää kahdesta PCI-e -reiästä. Prosessorinkin sai pari yhdintä lihavammaksi. Tuohon jäähylle AM5-kilkkeet ja sillä hyvä? Olenko menossa aivan metsään?
asd.PNG
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Jaahas, se on töissä hiljaista ja erehdyin tutkimaan kauppoja ja tubettajia. Reilulla satasen lisäpanostuksella irtoaisi kyllä jytäkkä setti. Emolevyssä pitäisi testien perusteella virtahommien riittää, vaikka onkin halpa, ja siihen saisi tyrkättyä neljä tuollaista muistipalikkaa eli jimssin bundleen nähden tuplamäärä muistia. Davinci kiittää kahdesta PCI-e -reiästä. Prosessorinkin sai pari yhdintä lihavammaksi. Tuohon jäähylle AM5-kilkkeet ja sillä hyvä? Olenko menossa aivan metsään?
Osta muistit mieluummin yhtenä muistikittinä, kuin kahtena erillisenä. Samoin AMD tykkää kireämmistä latensseista, samalla rahalla saa 6000 CL30 tai CL32 muistit.
 
Liittynyt
17.07.2023
Viestejä
3
En ainakaan intelin 12700 k:ta voi suositella. Hirveää taistelua dpc latencyn kanssa. E-coret joutuu ottamaan pois käytöstä cubasen kannssa. Itse lopetin pelleilyn ja laitoin AMD kamat tilaukseen. Aina ennen ollut Intel, ei tule kyllä olemaan jatkossa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Emolevylle ei myöskään saa kahta näytönohjainta, vaatisi ATX-kokoluokan emolevyn riittävällä PCIE x16 slottien välityksellä.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Osta muistit mieluummin yhtenä muistikittinä, kuin kahtena erillisenä. Samoin AMD tykkää kireämmistä latensseista, samalla rahalla saa 6000 CL30 tai CL32 muistit.
Emolevylle ei myöskään saa kahta näytönohjainta, vaatisi ATX-kokoluokan emolevyn riittävällä PCIE x16 slottien välityksellä.
Kiitoksia huomioista! Ihan en samaan hintaan saanut kireämpiä muisteja, kun tuo Kingston on jossain -30% syndetarjouksessa, mutta eipä tuosta nyt montaa kymppiä tule lisää, jos ottaa kireämpää.

Hyvä huomio tuosta emolevyasiasta.

Impulssikontrolli onneksi piti, enkä ehtinyt vielä tilata. Jatketaan!
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Kiitoksia huomioista! Ihan en samaan hintaan saanut kireämpiä muisteja, kun tuo Kingston on jossain -30% syndetarjouksessa, mutta eipä tuosta nyt montaa kymppiä tule lisää, jos ottaa kireämpää.

Hyvä huomio tuosta emolevyasiasta.

Impulssikontrolli onneksi piti, enkä ehtinyt vielä tilata. Jatketaan!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Miksi 7700X , eikä 7700, kun sinulla on nytkin pienemmän TDP:n prosessori?

Virtalähteenkin pistäisin vaihtoon ja ostaisin jonkun tarjousvirtalähteen. Koska se on jo vanha, ja ei ollut alun alkaenkaan parhaasta päästä. Vaikka:

Tietenkin tässä alkaa kohta mennä kaikki uusiksi, mutta virtalähde on yksi v-mäisimmistä komponenteista vaihtaa myöhemmin, niin kerralla kuntoon.

--

ja jos et saa Noctuaasi uutta mounting kittiä:
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107

Tuosta synttäritarjouksessa olevaa poweria, jos vain kotelo tuon asentamisen mahdollistaa.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Miksi 7700X , eikä 7700, kun sinulla on nytkin pienemmän TDP:n prosessori?

Virtalähteenkin pistäisin vaihtoon ja ostaisin jonkun tarjousvirtalähteen. Koska se on jo vanha, ja ei ollut alun alkaenkaan parhaasta päästä. Vaikka:

Tietenkin tässä alkaa kohta mennä kaikki uusiksi, mutta virtalähde on yksi v-mäisimmistä komponenteista vaihtaa myöhemmin, niin kerralla kuntoon.

--

ja jos et saa Noctuaasi uutta mounting kittiä:
Noctualtahan pitäisi löytyä aina uuteen kantaan sopivat raudat.
 
Liittynyt
10.12.2022
Viestejä
785
Jaahas, se on töissä hiljaista ja erehdyin tutkimaan kauppoja ja tubettajia. Reilulla satasen lisäpanostuksella irtoaisi kyllä jytäkkä setti. Emolevyssä pitäisi testien perusteella virtahommien riittää, vaikka onkin halpa, ja siihen saisi tyrkättyä neljä tuollaista muistipalikkaa eli jimssin bundleen nähden tuplamäärä muistia. Davinci kiittää kahdesta PCI-e -reiästä. Prosessorinkin sai pari yhdintä lihavammaksi. Tuohon jäähylle AM5-kilkkeet ja sillä hyvä? Olenko menossa aivan metsään?
Minun mielestä jos lähtee valitsemaan 7700 niin on sama ottaa 7800x3d noiden hintaero on kuitenkin kohtuu pieni ja 7800x3d vain on parempi ja sen jälleenmyyntiarvo tulee olemaan parempi.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Hienoa, tässähän viisastuu kovin.

En tiedä onko merkitystä mutta tuossa muistissa ei näyttäisi olevan EXPO tukea.
AMD EXPO-tuen takia minä alunperin ne Kingstonit valitsin, saatoin mennä markkinointivipuun.

Minun mielestä jos lähtee valitsemaan 7700 niin on sama ottaa 7800x3d noiden hintaero on kuitenkin kohtuu pieni ja 7800x3d vain on parempi ja sen jälleenmyyntiarvo tulee olemaan parempi.
Eikös tuo 7800x3d ole jo satkun kalliimpi?

Miksi 7700X , eikä 7700, kun sinulla on nytkin pienemmän TDP:n prosessori?

Virtalähteenkin pistäisin vaihtoon ja ostaisin jonkun tarjousvirtalähteen. Koska se on jo vanha, ja ei ollut alun alkaenkaan parhaasta päästä. Vaikka:

Tietenkin tässä alkaa kohta mennä kaikki uusiksi, mutta virtalähde on yksi v-mäisimmistä komponenteista vaihtaa myöhemmin, niin kerralla kuntoon.

--

ja jos et saa Noctuaasi uutta mounting kittiä:
Ei erityistä syytä X-versiolle. 7700 varmasti myös passeli; itse asiassa ihan kiva, jos tuuletin pörisee hiljempaa, kun tehovaatimukset ovat pienemmät.

Virtalähteen uusin, jos siinä on mielestäsi akuutti kärtsäämisriski, muuten pihistelen. Tuo on pölyttömänä pidetty ja käyttötunteja lopulta aika maltillisesti. En kammoksu virtalähteen vaihtoa, nykyisen asentaminen edellisen tilalle oli mielestäni triviaali homma. Jos nykyisestä PSU:sta ei tule erityisen lämmintä ilmaa ulos tai tuuletin ei huuda täysillä, voisiko ajatella, että se toimii turvallisissa rajoissa?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Tämä on hyvä tietää, ettei maksa jostain markkinakikasta. Ilmeisesti mahdollisimman paljon megahertsejä ja mahdollisimman pieni C-latenssi on se, minkä pitäisi piisata?
Kyllä, AMD ilmoitti näiden AM5 kamojen tultua, että 6000C30 on "sweet spot".
Myös 6200-6400 CL32 toiminee, mutta tuo 6000c30 on ollut suosittu myös Intel kokoonpanoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 124
Ei erityistä syytä X-versiolle. 7700 varmasti myös passeli; itse asiassa ihan kiva, jos tuuletin pörisee hiljempaa, kun tehovaatimukset ovat pienemmät.
Kyllä ovat. Tuossa säästää 10-15% energiaa ja on alle 5% hitaampi. Itse ostaisin sen , mutta täällä on ihmisiä, joiden pitää saada se kaikki teho, vaikka lämpöä tulee 10C enemmän, tuulettimet huutaa ja joissain tapauksissa pitää emolevykin vaihtaa parempaan..


Virtalähteen uusin, jos siinä on mielestäsi akuutti kärtsäämisriski, muuten pihistelen. Tuo on pölyttömänä pidetty ja käyttötunteja lopulta aika maltillisesti. En kammoksu virtalähteen vaihtoa, nykyisen asentaminen edellisen tilalle oli mielestäni triviaali homma. Jos nykyisestä PSU:sta ei tule erityisen lämmintä ilmaa ulos tai tuuletin ei huuda täysillä, voisiko ajatella, että se toimii turvallisissa rajoissa?
Valitettavasti ei ole kärähtämisriskiä, kun ostit laatumerkin (Seasonic). On kuitenkin vanha malli (nykyään on MIII) ja pelkkä bronze. Nykyään suositellaan goldia kaikkialle, kun se kestää ja toimii paremmin pidempään. Eikä se oireile noin, vaan kohtuulaadukkaan Seasonicin suojauspiirit pistää virrat poikki, jos tulee ongelmia. Se näkyy sitten siinä, että kone vaan menee pimeäksi (ja ehkä käynnistyy uudestaan). Toinen vanhan virtalähteen ongelmista on semmoinen, että pitää "kylmäkäynnistää" monta kertaa, ennenkuin kone lähtee päälle. Niinkuin moottorit action-leffoissa. Silloinkin on aika vaihtaa.

Älä sitten nyt hanki uutta virtalähdettä, mutta jos/kun ostat 500€ näytönohjaimen, niin viimeistään siinä vaiheessa.

Savua ja kipinöitä tullee vaan halvoista kiinalaisista, joissa suojaukset ei ole kunnossa. Niitäkin saa kaupasta ja voisin veikata, että esim. Proshopin 30€ Dutzo White Power on joku laaduton kiinalainen. Lisäksi niistä ei aina tule luvattuja watteja, jonka takia ihmiset ovat huolissaan välillä, riittääkö virtalähde. 620-650W riittää nykyiseen kokoonpanoon, johon ei ole ostettu hirveästi kuluttavaa näytönohjainta (Nvidia RTX 2070+,3070+,4070+ ja samma på AMD).
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Kyllä ovat. Tuossa säästää 10-15% energiaa ja on alle 5% hitaampi. Itse ostaisin sen , mutta täällä on ihmisiä, joiden pitää saada se kaikki teho, vaikka lämpöä tulee 10C enemmän, tuulettimet huutaa ja joissain tapauksissa pitää emolevykin vaihtaa parempaan..




Valitettavasti ei ole kärähtämisriskiä, kun ostit laatumerkin (Seasonic). On kuitenkin vanha malli (nykyään on MIII) ja pelkkä bronze. Nykyään suositellaan goldia kaikkialle, kun se kestää ja toimii paremmin pidempään. Eikä se oireile noin, vaan kohtuulaadukkaan Seasonicin suojauspiirit pistää virrat poikki, jos tulee ongelmia. Se näkyy sitten siinä, että kone vaan menee pimeäksi (ja ehkä käynnistyy uudestaan). Toinen vanhan virtalähteen ongelmista on semmoinen, että pitää "kylmäkäynnistää" monta kertaa, ennenkuin kone lähtee päälle. Niinkuin moottorit action-leffoissa. Silloinkin on aika vaihtaa.

Älä sitten nyt hanki uutta virtalähdettä, mutta jos/kun ostat 500€ näytönohjaimen, niin viimeistään siinä vaiheessa.

Savua ja kipinöitä tullee vaan halvoista kiinalaisista, joissa suojaukset ei ole kunnossa. Niitäkin saa kaupasta ja voisin veikata, että esim. Proshopin 30€ Dutzo White Power on joku laaduton kiinalainen. Lisäksi niistä ei aina tule luvattuja watteja, jonka takia ihmiset ovat huolissaan välillä, riittääkö virtalähde. 620-650W riittää nykyiseen kokoonpanoon, johon ei ole ostettu hirveästi kuluttavaa näytönohjainta (Nvidia RTX 2070+,3070+,4070+ ja samma på AMD).
Jes! Seasonic aikanaan tarttui hyllystä akuuttiin tarpeeseen, kun käsitys olikin siitä semmoinen, etteivät ne vaarallisia ja täysin huonoja teekään. Ilmeisesti ei ihan pahasti metsään mennyt. No, minä pidän sen, ja ongelmien ilmetessä tai näyttisrumbassa vaihdan!

Alkaa hahmottumaan tämä: ATX-kokoinen B650-emo sopivin PCI-e -välein, Ryzen 7700, 64GB CL30 6000mhz ja jäähdytinkilkkeet. Alan vähän kallistua uuden jäähdyttimen kannalle, kenties tuon vanhan emolevy-cpu-ram-jäähypaketin voisi sitten myydä muutamalla kympillä jollekin, eikä tarvitse irroitella mitään. Kai SER-jätteelle on ostajansa? :D
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Hetkonen. Tuo 7700 tulee jäähyn kanssa. Onko siitä mihinkään? Jos se riittää, minä menen sillä sitten.
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Hetkonen. Tuo 7700 tulee jäähyn kanssa. Onko siitä mihinkään? Jos se riittää, minä menen sillä sitten.
Noctualta vaan kiinnikkeet nykyiseen. Kyllähän tuolla AMD vakiollakin pärjännee, mutta rasituksessa pitää kyllä ääntä ja lämpeää myös enemmän.
Tuo Noctua on edelleen parhaita ilmajäähyjä.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Noctualta vaan kiinnikkeet nykyiseen. Kyllähän tuolla AMD vakiollakin pärjännee, mutta rasituksessa pitää kyllä ääntä ja lämpeää myös enemmän.
Tuo Noctua on edelleen parhaita ilmajäähyjä.
Alrighty. Juu, mahdollisimman hiljainen saisi olla. Voiceovereita tulee tehtyä - ei nyt ammatikseen, mutta hyvällä harrastelijalaadulla - ja ei siellä kyllä tuulettimet sais inistä taustalla.

Muutama kymppi tässä tulee nyt takkiin, kun haluan päästä helpolla ja tilata kaiken yhdestä paikasta, mutta sitä varten minulla on työpaikka. Kasailen pari ostoskoria ja päräytän tilauksen menemään tämän päivän aikana. Kiitoksia paljon avusta kaikille.
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Minä päätin ottaa riskin ja tilata outlet-kamaa verkkokauppa.comista. Piirisarja vaihtui X670:n ja prosessori 7800X3D-malliin. Onhan noissa palautusoikeus ja takuu, jos eivät pelitä.

Asus PRIME X670-P WIFI: 170€
Ryzen 7 7800X3D: 379€

Muistit Datatronicilta, speksit kuten yllä pähkäilty, mitä nyt sattui hyllyssä olemaan: 239€ (muisteja yllättävän kehnosti suoraan liikkeiden varastossa).

Sitten vain sormet ristiin, että kaikki toimii. Ahneelle iski himo saada lisää potkua ja halvemmalla.

EDIT/LISÄYS: tarttui näille nyt kaveriksi Peerless Assassin 120 SE -jäähy. En jaksa irroitella tuota jäähyä vanhasta siltä varalta, että outlet-kama onkin mäsänä, ja kyllä se nyt aivan varmasti riittää tuolle energiatehokkaalle X3D:lle!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Voin ilokseni raportoida, että uudet osat toimivat. Ensimmäisenä meni uusi bios sisään, ettei prosessori kärähdä (tää on kuitenkin näitä riskaabeleja X670-boardeja). Sitten uskalsi laittaa EXPOn päälle ja muistit lähtivät toimivaan luvatuilla spekseillä. Uusi käyttislevy ei ole vielä tullut, joten vanha windows10-satalevy piuhalla kiinni, Windowsiin pööpöilemään ja menoksi. Kaikki laakista pelittämään ulkoista äänikorttia myöten!

Sitten pitää vain pähkäillä, miten se levynkloonaus menikään, että siirtyy Windows-asennus uudelle nopeammalle levylle.

Davinci toimii 7800x3d:n integroidulla näyttiksellä nopeammin kuin vanhalla koneella tupla-RX580:lla, joten jaksankohan minä edes noita asentaa. En varmaan. Pitääpä myydä tuota vanhaa roinaa ja ostaa uusi hieno näytönohjain.

Lämpötilat näyttävät tällaisilta, Unigine Heaven pyörii taustalla. Voi sitä olla vanha mies iloinen ATK-laitteista!
sfesef.jpg
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 107
Voin ilokseni raportoida, että uudet osat toimivat. Ensimmäisenä meni uusi bios sisään, ettei prosessori kärähdä (tää on kuitenkin näitä riskaabeleja X670-boardeja). Sitten uskalsi laittaa EXPOn päälle ja muistit lähtivät toimivaan luvatuilla spekseillä. Uusi käyttislevy ei ole vielä tullut, joten vanha windows10-satalevy piuhalla kiinni, Windowsiin pööpöilemään ja menoksi. Kaikki laakista pelittämään ulkoista äänikorttia myöten!

Sitten pitää vain pähkäillä, miten se levynkloonaus menikään, että siirtyy Windows-asennus uudelle nopeammalle levylle.

Davinci toimii 7800x3d:n integroidulla näyttiksellä nopeammin kuin vanhalla koneella tupla-RX580:lla, joten jaksankohan minä edes noita asentaa. En varmaan. Pitääpä myydä tuota vanhaa roinaa ja ostaa uusi hieno näytönohjain.

Lämpötilat näyttävät tällaisilta, Unigine Heaven pyörii taustalla. Voi sitä olla vanha mies iloinen ATK-laitteista!
Heaven on näytönohjaintesti, prossua se ei rasita kuin hyvin vähän...
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Heaven on näytönohjaintesti, prossua se ei rasita kuin hyvin vähän...
Ahaa, no täytyypä testeihin perehty. Videoeditorit ja vanhojen projektien renderöinti kyllä toimi ilman ongelmia, mut voishan noita lämpöjä tarkistella. Siitä sais kai osviittaa, meniks tahnat väärin ja onko jäähdytin mutkalla :D
 
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
166
Cinebench r23 on aika hyvä cpu testi.
No minäpä sitä sitten kokeilen!

Ja tuli nyt iltapuhteina toinen niistä RX580-korteista tungettua tuonne sisään. Hieman vaatimaton oli toi FPS tossa testissä integroidulla :D Videoeditoinnissa en huomannut parannusta, ilmiselvästi prosessori tai keskusmuisti on ollut pullonkaula ennen ongelmien takana.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 641
Viestejä
4 207 147
Jäsenet
70 927
Uusin jäsen
enigtastic

Hinta.fi

Ylös Bottom