Halpa vesipumppu

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
671
Hommasin eBaysta, sekä AliExpressistä halvan n.10€ vesipumpun, joka alkoi melko nopeasti vähäisen käytön jälkeen pitämään kihinöitä ja kahinoita. Jonkinaikaa ongelmia havaittuani ja kauppiaalle valitettuani löysin kuitenkin oivan ratkaisun.

Pumpun hinta n. 10€.

Heitän tähän ohjeen miten tuosta eBay/AliExpress -pumpusta saa hyvän.

Elikkäs kuvista voi nähdä minkälainen tuo on avattuna.

Jotta pumppu olis hyvä, on hommattava jostakin kaksi pientä o-rengasta, sekä neljä pientä prikkaa.
Ensimmäinen o-rengas tulee pohjalle, ja sen päälle kaksi pientä prikkaa.
Roottori tulee edellämainittujen päälle, ja roottorin kärkeen kaksi prikkaa ja päälle o-rengas.

Pumppu saapuu kaupasta ilman o-renkaita, ja prikkoja, ja se pitää kihinää, kahinaa ja roottori pääsee liikkumaan akselinsuuntaisesti, joka ei ole oikein hyvä juttu.

O-rengas ja kaksi prikkaa nostaa roottoria senverran, että propeli sijoittuu kutakuinkin keskelle kanavaa, ja virtauskin on sitten optimaalinen.
Ilman o-renkaita ja prikkoja pumppu on aika kamala, ja menee nopeasti hermot kahinoihin, kihinöihin ja satunnaisesti vaihtuviin krahinaääniin, kun roottori liikuskelee mystisesti akselinsuuntaisesti pyöriessään.

Cybrema Commander, 2021

Kommentteja, kehitysideoita, ja matkittuja toteutuksia saa postata ilman valituksia, kiitos!

o-rengas 6mm leveä, 2mm paksu, ja 2mm keskireikä.
prikka 6mm leveä, 0,6mm paksu, ja keskireikä 2,6mm
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Itse tilasin nuukuuksissani vastaavan pumpun ja testaillessa katselin (ja kuuntelin) ihan samoja asioita.
Pitää penkoa varastoja kunhan kerkeää josko sattuisi löytymään sopivia o-renkaita ja nylon prikkoja joilla tuon shimmauksen saisi tehtyä... RST TIG-langasta vielä tuo akseli niin ei jäisi ruostuvia osia kiertoon sisälle :)

EDIT: En kyllä ole varma, että onko tuo akseli jo valmiiksi ruostumatonta.. ottaako siihen magneetti? Itse en ole pumppua vielä purkanut.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
671
Meteli väheni, ja satunnaiset kahinatkin väheni tuolla o-rengas + prikat säädöllä. Alunperin laitoin kolme prikkaa pohjalle, mutta vaihoin vielä niin, että kaksi kummankinpuolen roottoria, niin on propeli ihan keskellä kanavaa. Lämmöt putos jonkunverran, ja tuntus olevan vakaa. Tuohon akseliin ja rikkoihin voi heittää tuommosta vedenkestävää rasvaa vähän, jos kokee että se on hyvä, mutta ite käytän tällähetkellä auton jäähdytysnestettä tuossa jäähyssä, ja se tais sisältää jotaki, joka jää muovituubin sisäpintaan vähän kuin rasva, joten en tiiä tarviiko akselia, tai rikkoja sen enempää rasvata. Ei se akseli kuitenkaan käytön aikana pitäis ruostua jos jäähyaine on kunnossa. Kantsii päivittää noi osat pumppuu, niin on varmasti hintansa väärti.

EDIT: Mittaatko sen akselin tarkkuuden mauserilla, kun avaat pumpun, ja heität mittatuloksen tänne. Paras prikka olis varmaanki just sopiva, kun noi 2.6mm reiällä olevat on ehkä hieman väljät. Kuulalaakerointikin vois sopia tuohon, ja vois olla kohtuuhelppo tehä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Minäpä koitan muistaa mitata kunhan avaan pumpun.

Glygolit minullakin tulee kiertoon. Sillä mentiin aikoinaan ilman huolia sekapiireillä vuosikausia :D (tuo uusi ei ole sekapiiri).
Mitä olen nyt näistä nykyaikaisista ko. käyttöön erityisesti suunnitelluista nesteistä lukenut, niin tulin siihen tulokseen, ettei minulla riitä aika niin huomionkipeän järjestelmän ylläpitämiseen :lol:
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
1 512
Tohon vielä purmolta joku konvektori patteri seinälle täyspassiiviseks.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Eilen tuli siirretyä kokoonpano uuteen koteloon ja samalla tietysti joutui koko vesiverkoston leipomaan lopullisempaan muotoonsa.
Pumpun akseli oli 2,30mm ja ei tarttunut magneettiin, eli on luultavasti RST:tä jo valmiiksi. Laitoin pohjalle kaksi o-rengasta ja siivikon päähän yhden. Satunnaiset rutinat ja muut loppuivat, mutta ei tuo mikään hiljainen ole kyllä vieläkään :lol:
Mennään nyt kuitenkin joku tovi näin.
 

tavallinen viikari

2024
Tukijäsen
Liittynyt
04.04.2020
Viestejä
1 260
Kyllä semmoiseen kurnuttavaan ja jurisevaan pumpun ääneen kyllästy aika nopeasti. Siten kun alkaa semmoinen räpsyvä ääni kuulumaan, niin palaa käämit lopullisesti (käyttäjältä).
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
671
Minkälainen ääni siinä nyt on Agiles? Tarviit siihe prikat, että roottorin kärki luistaa kunnolla. O-regas on kumia ja sitä vasten ei oikein luista. Kantsii laittaa niin paljon prikkaa ja o-rengasta väliin, ettei klappaa yhtään ylösalassuunnassa ja kantsii koittaa kärjestä ruuvarilla että pyörii vapaasti, ennenku laittaa paikoilleen. Itellä kyl aikalai just hiljainen. Siinä pumpun akselissa on yleensä myös tuommone vedenkestävä rasva pinnassa.

Itellä oli kaksi äänenaiheuttajaa koneessa. Oli lauhduttimen tuulettimet alkanu pitämään horrorääniä myöskin ja luulin sitä ensin vesipumpun ääneksi, mutta homma selkeni kun rasvasin lauhduttimen jäähdyttimien akselipesät erikseen.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Sellainen juriseva ääni. Resonoi kotelon rungon kautta enimmäkseen. Rohinat ja muut kolahtelut sivuäänet tuosta hävisi noilla o-renkailla... minulla menee kyllä tuo koko jäähdytys ilmeisesti uusiin puihin kun 280+240 kennot eivät näytä riittävän kuin 3Dmarkin ajeluun :confused2:
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
671
Väliaikatietoa, että pumppu toimii vieläkin. Ollut usein useita päiviä yhtämenoon päällä, ei räpise, ja toimii aina vain.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
671
Tarttis varmaan tilata pari tuommost pumppuu lisää vaikkapa ensvuonna. Prikkoja ja o-renkaita mahollisesti on vielä jossaki. Epäilisin että menee aika huoletta viitisen vuotta toi pumppu.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Eihän noita "oikeita" pumppuja näytä saavan vaikka haluaisi.

Käsittämätöntä on kyllä tämä komponenttipulan venyttäminen. Onneksi on vuosien mittaan kertynyt kaikenlaista rojua nurkat täyteen niin ei juurikaan haittaa vaikka lopettaisivat ahneuksissaan viideksi vuotta kaiken tuotannon koko pallolla.
 
Liittynyt
13.03.2021
Viestejä
163
Itse oon kyllä todennut ettei köyhän kannata olla nuuka ja tilailla noita halpis pumppuja ollenkaan. Tätä lankaa lukiessani en voinut olla ajattelematta, että teillä on selvästi enemmän aikaa ja rahaa kuin minulla, kun on varaa alkaa sitä kympin pumppua vielä rakentelemaan ja parantelemaan :D Oon tullut siihen lopputulokseen että mielummin hankin vaan sen D5 pumpun samantien, niin ei tarvii stressaa että pumppu sanoo sopimuksen irti.

Eihän noita "oikeita" pumppuja näytä saavan vaikka haluaisi.
Tota kommenttia en oikein kyllä sulata, kyllä niitä pumppuja mun kokemuksen mukaan saa kun laittaa tilausta vetämään.
 
Liittynyt
22.12.2020
Viestejä
126
Työtä ei köyhä pääse karkuun kummassakaan tapauksessa, olipa kyse 10€ tai 100€ pumpusta. Se 90€ extraa kun ei ainakaan minulla tule tilille tekemättä työtä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom