Halpa internetistä ostettu vesipumppu

Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
672
Muutama sana näistä halvoista pilssipumpuista.

Elikkäs internetistä aikoinaan tilasin kaksi kappaletta 12V pilssipumppua, joita olin aikeissa käyttää esimerkiksi tietokoneen vesijäähdytykseen. Projekti ei ottanut tuulta alleen, ja jatkoin kauankin ilmajäähdytetyllä tietokoneella, vaikka uudet pumput olin jo ostanut. Intouduttuani otin toisen uusista pumpuista ja testasin sitä liittämällä virtajohdot erilliseen virtalähteeseen, ja läträämällä antoisan hetken verran kylppärissä uuden ihanan pumpun kanssa.

Pakkasin molemmat pumput ns. parempaan talteen heti toistattuani, ja jatkoin onnellisesti tietoisena siitä, että pumppukoe oli succee.

Myöhemmin, muutama vuotta myöhemmin alkoi olla kasassa jo muitakin tarvittavia osia tuota kauan harkinnan, sekä kehityskeskustelun alla olevaa nestejäähdytyksen rakentamista varten, joten otin pumput jälleen esiin. Otin summissa toisen pumpuista ja rakensin toimivan nestejäähdytyksen. Sitten otin toisen pumpun ja yllätyin, koska sen akseli oli jumiutunut. Alkoi käydä selväksi, että olin tsägällä ottanut loodasta uuden pumpun, jota en vielä ollut testannut, ja alkoi näyttää siltä, että aiemmintestattu pumppu oli syöpynyt, sekä ruostunut, tai muullatavoin voimakkaasti erroosioitunut ollessaan tallessa tuon muutaman vuoden ajan. Ymmärsin, että testin aikana oli varmaankin päässyt vettä pumpun muovikotelon sisäpuolelle tilaan, jossa sähkömoottori on. Purin jumiutuneen moottorin, ja alkoi käydä ilmi, että sen kuorirakenteet olivat syöpyneet voimakkaasti, joten näytti siltä että kuorirakenteen metalli on reagoinut veden kanssa voimakkaasti. Vielä en tiedä mitä ainetta tuo sähkömoottorin runko on, mutta itse en käyttäisi sitä enää ollenkaan ko. sähkömoottoreitten, taikka pumppujen valmistamisessa.

Kuvissaoleva pumppu on siis kahdesta tilaamastani pumpusta se ehjempi, jota en ollut edes testannut veden kanssa aikaisemmin.

Asensin tämän pumpun siis koneeseen 19.5.2020, ja otin sen ongelmia havaittuani pois koneesta 7.10.2020. Kuvista voi päätellä lisää. Pumppu oli uusi, ja se ruostui alkoi tuhoutua alle puolen vuoden käytön jälkeen.

Sen kuori on ruostunut, erroosioitunut ja reagoinut, ja jopa kondensaattorin jalka on syöpynyt poikki. Pumpun muovirunko on umpinainen, ja sähkömoottori ei pääse ns. hengittämään sen sisäpuolella ollenkaan. Lisäksi sähkömoottoritilaa, ja nestettäpyörittävän propelin tilaa erottaa ainoastaan yksi pieni stefa. Tuo stefa siis päästää nestettä hiljalleen lävitseen, vaikka moottori on käytön aikana yläpuolella, ja vettäkierrättävä osa on alaspäin.

Lopputulos on, että nämä halvat pilssipumput ovat salakavalia aikapommeja.
 

Liitteet

Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 264
Viestejä
4 231 083
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom