Häikäisevät valot ja parkkipaikka kolari

Liittynyt
18.06.2017
Viestejä
330
En löytänyt ketjuu, mihin postaa.

Tiellä on autoilijoita, joiden valot häikäisevät aamulla/yöllä/iltasin ajamista ja en näe peileistä mihinkään suuntaan...
Niin kirkkaat valot että aurinkolaseja voisi melkeen yöllä käyttää. En ymmärrä mitä valoja käyttävät, ei voi olla peruslamput millään, koska päivisin samat autot ajaa ilman lamppuja.

Katoin, kun yks musta auto peruutti koivuhaan s-marketissa täysillä toisen autoon parkkipaikalla ja lähti karkuun. Tapahtui tänää kello 21:16...
Parkkipaikalla ja myymälässä ei ollut kameraa, mikä olisi tilanteen kuvannut ja en tiedä mitä todistajana voi joutua tekemään.
Rekkarin sain ylös, mut en hätääntyneenä muistanut järjestystä ja sit unohdin. Näin vain nopeasti ajavan pois ja kaartava niittytieltä kehä 3 kohti.

Ihmettelen kun osalla on kirkkaat lamput, mutta eivät häikäise ja osan lamput sattuvat silmiin katsoa. Onko silloin ohjattu väärään tasoon vai miksi häikäisee muita?
Tässä ihmettelen myös, kun K-citymarket koivuhaka muuttui S-marketiksi niin poistivatko oikeasti parkkipaikka kamerat ja miksi?

Lisäksi, miten valvonta toimii jos ei ole kameraa joka vahtii.
Toinen asia, mitä ihmettelen miksei kato valvontakamerasta aasiakkaat 21:11-21:16 välillä...
Toinen juttu oli että kävi automaatilla ennen kolaria...
 
Viimeksi muokattu:
Häikäisyyn voi olla syynä matriisiledit. Eli, autossa on "pitkät päällä" koko ajan, mutta automatiikka ohjaa ledejä niin, ettei häikäisyä pitäisi tapahtua. Josko ko systeemin toiminnassa olisi viivettä?

Kolaritilanteeseen en osaa ottaa kantaa
 
Tiellä on autoilijoita, joiden valot häikäisevät aamulla/yöllä/iltasin ajamista ja en näe peileistä mihinkään suuntaan...
Niin kirkkaat valot että aurinkolaseja voisi melkeen yöllä käyttää. En ymmärrä mitä valoja käyttävät, ei voi olla peruslamput millään, koska päivisin samat autot ajaa ilman lamppuja.
Kuvailemasi ilmiö johtuu yleensä laittomasta etusumuvalojen rutiinikäytöstä maantieajossa. Jotkut paukapäät pelkäävät vähemmän pimeää, kun 10 metrin säteelle auton keulasta tulee kodikas valokehä.

Toki on myös ylösalaisin asennettuja polttimoita, väärin suunnattuja ajovaloja ja ylikuormauksesta johtuvaa keulan nousua(säätöä ei muisteta käyttää). Ja laittomia häikäisymallisia retrofit-xenoneja, ja pitkät päällä kohtaamista. Noin pääosin kyse on sumuvaloista. Erityisesti se häikäisee ja haittaa alkutalven lumettomassa märässä pimeydessä.
 
Kannattaa katsoa siihen tien oikeaan reunaan niin häikäisee vähemmän. Älä katso niitä vastaantulevien ajovaloja kohti. Jos takana tulevan ajovalot häikäisee, niin silloin pitää kääntää taustapeili ns. Pimeään asentoon. Jos peileistä häikäisee, joko lisäät vauhtia tai päästät takana tulevan ohi. Yleensä tietenkin lain näkökulmasta parempi päästää takana tuleva ohi näissä tapauksissa.
 
Jos takana tulevan ajovalot häikäisee, niin silloin pitää kääntää taustapeili ns. Pimeään asentoon. Jos peileistä häikäisee, joko lisäät vauhtia tai päästät takana tulevan ohi.
Automaattisesti himmentyvä sisäpeili ja ulkopeilit on kiva lisävaruste, eipä häikäise.
 
Automaattisesti himmentyvä sisäpeili ja ulkopeilit on kiva lisävaruste, eipä häikäise.

Minulla ei ole ongelmia, automaattisesti himmenevä taustapeili riittää hyvin bemarissa. Muut ei pysy perässä kuitenkaan niin ei tarvitse häikäistyä ;)
 
Kannattaa katsoa siihen tien oikeaan reunaan niin häikäisee vähemmän. Älä katso niitä vastaantulevien ajovaloja kohti. Jos takana tulevan ajovalot häikäisee, niin silloin pitää kääntää taustapeili ns. Pimeään asentoon. Jos peileistä häikäisee, joko lisäät vauhtia tai päästät takana tulevan ohi. Yleensä tietenkin lain näkökulmasta parempi päästää takana tuleva ohi näissä tapauksissa.
Joo, mä pidän aina katseen suunnattuna oikeaan sivuikkunaan kun ajan satasta pimeällä maantiellä. En ollutkaan ennen tätä ajatellut. Tai sitten se vastaantulija voisi tarkistuttaa omat ajovalonsa.
 
Joo, mä pidän aina katseen suunnattuna oikeaan sivuikkunaan kun ajan satasta pimeällä maantiellä. En ollutkaan ennen tätä ajatellut. Tai sitten se vastaantulija voisi tarkistuttaa omat ajovalonsa.
Suosittelen autokoulun teoriapuolen kertauskurssia niin ne voi selittää missä se reuna on. Vinkki, se näkyy tuulilasista.
 
Joo, mä pidän aina katseen suunnattuna oikeaan sivuikkunaan kun ajan satasta pimeällä maantiellä. En ollutkaan ennen tätä ajatellut. Tai sitten se vastaantulija voisi tarkistuttaa omat ajovalonsa.

Suosittelen autokoulun teoriapuolen kertauskurssia niin ne voi selittää missä se reuna on. Vinkki, se näkyy tuulilasista.
Tästähän aiheesta usein selitetään ihan sekavia. Nyt ei selvästikään ollut tarkoitus vittuilla, vaan mainittiin vain tärkeä yleisohje, jota nyt ainakin pitää yrittää noudattaa, vaikka se ei ongelmaa poista. Kerratakseni kuitenkin miten tämä yleensä menee ja mistä on kysymys:

Yksi asia on se normaali toimintatapa katsoa pimeällä ajaessa hieman oikealle ajolinjastaan(jolloin vastaantulevan liikenteen valot siirtyvät edes vähän sivuun näkökentän keskipisteestä), mikä onnistuu hyvin kun samalla tähystää piennarta pimeiden kävelijöiden, kovien esineiden, maastosta lähestyvien eläinten sun muun varalta. Tämä on tarpeellista aina pimeän heikossa näkyvyydessä - silloinkin kun tilanne on niin ihanteellinen, että tiellä kuljetaan vain asianmukaisin, laillisin ja ehjin valoin.

Tämä ei juurikaan vähennä sokaistumista, kun vastaan tulee oikein räikeä valosaaste. Näkökenttä on ihan yhtä täynnä pohjaanpalamista.

Toinen juttu on kovan häikäisyn(esimerkiksi pitkät tai sumuvalot päällä kohdattaessa) vähättely tällä samalla ohjeella. Siltä sokaisulta ei tosiaan voi välttyä oikealle katsomalla ellei käännä päätä niin paljon että näkee ulos vain sivuikkunasta. Kätevämpää ja vähemmän tilannetajua vaarantavaa olisi jopa sulkea silmät hetkeksi.

Jotkut (enkä nyt tarkoita tähän ketjuun osallistuneita) eivät tunnu edes tajuavan, että vastaantulevan liikenteen valot voivat häikäistä. Joskus johtunee siitä, että ajamisesta ei ole kokemusta, joskus varmaankin siitä että pidetään ihan normaalina ettei pimeässä näe kuin sen verran että juuri ja juuri pysyy puiden välissä. Eihän moni ymmärrä sitäkään, ettei kirkas valo lähellä(etusumuvalot) paranna näkyvyyttä tarpeelliselle alueelle vaan heikentää sitä. Samalla logiikallahan kannattaisi laittaa sisävalot päälle, taskulamppu valaisemaan penkin alle ja avata hanskalokero.
 
Osa ihmisistä osaa kyllä vaihtaa polttimot, mutta asentavat ne ns. päin helvettiä jolloin osoittavat liian ylös. Toinen on että eri ihmiset häikäistyvät helpommin kuin toiset.

Kaupalla ei ole velvollisuutta valvoa pysäköintialuetta kameroilla. S-Marketissa tallenteita pääsee katsomaan vain vartija, myymäläpäällikkö, poliisi ja osuuskaupan turvallisuus- ja työsuojelupäällikkö.

Poliisin asia tutkia, kysellä silminnäkijöiltä ja vakuutus korvaa vahingot.

Joo, poliisi tutki asian ja asianomistaja kysyi sen aikaisilta keräämiltä silminnäkijöiltä tietoa ja kysyi vastaako kuvan auto tekijää.... Tekijä jäi kiinni.
 
Tästähän aiheesta usein selitetään ihan sekavia. Nyt ei selvästikään ollut tarkoitus vittuilla, vaan mainittiin vain tärkeä yleisohje, jota nyt ainakin pitää yrittää noudattaa, vaikka se ei ongelmaa poista. Kerratakseni kuitenkin miten tämä yleensä menee ja mistä on kysymys:

Yksi asia on se normaali toimintatapa katsoa pimeällä ajaessa hieman oikealle ajolinjastaan(jolloin vastaantulevan liikenteen valot siirtyvät edes vähän sivuun näkökentän keskipisteestä), mikä onnistuu hyvin kun samalla tähystää piennarta pimeiden kävelijöiden, kovien esineiden, maastosta lähestyvien eläinten sun muun varalta. Tämä on tarpeellista aina pimeän heikossa näkyvyydessä - silloinkin kun tilanne on niin ihanteellinen, että tiellä kuljetaan vain asianmukaisin, laillisin ja ehjin valoin.

Tämä ei juurikaan vähennä sokaistumista, kun vastaan tulee oikein räikeä valosaaste. Näkökenttä on ihan yhtä täynnä pohjaanpalamista.

Toinen juttu on kovan häikäisyn(esimerkiksi pitkät tai sumuvalot päällä kohdattaessa) vähättely tällä samalla ohjeella. Siltä sokaisulta ei tosiaan voi välttyä oikealle katsomalla ellei käännä päätä niin paljon että näkee ulos vain sivuikkunasta. Kätevämpää ja vähemmän tilannetajua vaarantavaa olisi jopa sulkea silmät hetkeksi.

Jotkut (enkä nyt tarkoita tähän ketjuun osallistuneita) eivät tunnu edes tajuavan, että vastaantulevan liikenteen valot voivat häikäistä. Joskus johtunee siitä, että ajamisesta ei ole kokemusta, joskus varmaankin siitä että pidetään ihan normaalina ettei pimeässä näe kuin sen verran että juuri ja juuri pysyy puiden välissä. Eihän moni ymmärrä sitäkään, ettei kirkas valo lähellä(etusumuvalot) paranna näkyvyyttä tarpeelliselle alueelle vaan heikentää sitä. Samalla logiikallahan kannattaisi laittaa sisävalot päälle, taskulamppu valaisemaan penkin alle ja avata hanskalokero.
Kiitos, oma alkuperäinen vastaukseni oli ehkä vähän vittuilevan kuuloinen mutta en jaksanut alkaa sepustamaan kännykällä mitään tuota pidempää. Tarkoitin juuri sitä että 90% ongelmavaloista voi väistää sillä että alkaa katsomaan vaan reilummin oikealle kääntämättä päätä. Suoraan katsomisesta ei tässä tapauksessa mitään hyötyä olisikaan koska se vastaantulevan kirkas valopallo syö kaiken muun sisäänsä.

Liikennesäännöissä on muuten mainittu että jos ei näe eteensä pitää vauhtia hidastaa tai pysähtyä. Ihmiset noudattavat tätä melko hyvin sateessa, sumussa ja lumisateessa mutta eivät missään nopeasti poistuvassa ongelmassa kuten vastaantulijan mahdollisesti laittomissa valoissa.
Siinä parkissa ollessaan voikin sitten soittaa poliisit sille tielle jos ne saisivat liikkuvan valosaasteen kiinni ja vaikka sakotettua liikenteen vaarantamisesta.
 
Kiitos, oma alkuperäinen vastaukseni oli ehkä vähän vittuilevan kuuloinen mutta en jaksanut alkaa sepustamaan kännykällä mitään tuota pidempää. Tarkoitin juuri sitä että 90% ongelmavaloista voi väistää sillä että alkaa katsomaan vaan reilummin oikealle kääntämättä päätä. Suoraan katsomisesta ei tässä tapauksessa mitään hyötyä olisikaan koska se vastaantulevan kirkas valopallo syö kaiken muun sisäänsä.

Liikennesäännöissä on muuten mainittu että jos ei näe eteensä pitää vauhtia hidastaa tai pysähtyä. Ihmiset noudattavat tätä melko hyvin sateessa, sumussa ja lumisateessa mutta eivät missään nopeasti poistuvassa ongelmassa kuten vastaantulijan mahdollisesti laittomissa valoissa.
Siinä parkissa ollessaan voikin sitten soittaa poliisit sille tielle jos ne saisivat liikkuvan valosaasteen kiinni ja vaikka sakotettua liikenteen vaarantamisesta.

Entä jos kirkkaat valot tulevat takaa ja takapeilii tai sivupeilii et voi juuri katsoa tai sokaistut? Vastaantulijoiden valot häikäisee, koska näyttää valoa niin laajasti. :zoom:
Korjasin valo ongelman hankkimalla itselleni markkinoiden kirkkaimmat valot, mitä tiellä on sallittu ja himmeäsilmälasit käyttöön yöllä. Vähentää valon vaikutusta silmäkalvoissa ja ei estä näkemästä.

Silti oma autoni ei häikäise samalla tavalla, kuin osa autoilijoiden ja monella on kirkkaammat valot. Ei siis tehollisesti kirkkaat tai näyttävät valot vaan kirkkaat.
Ymmärtäisin jos olisi xenonit, mutta muutama sanonut käyttävänsä ei tieliikennekäyttöö valoja omalla vastuulla ja tämä selitti, miksi muiden valot sattuivat silmiit silloin tällöin öisin.

Kysyin syytä erittäin kirkkaisiin ei sallittuihin lamppuihin ja vetosivat, kokeile ajaa maalle tai kehä kolmosen ulkopuolelle niin opit uusia asioita. Yksi yökaupan työntekijä kertoi et jos asentaa ei sallitun lampun, niin vastuu myyjältä menee ostajalle että kytkee oikein ja ettei liity tiekäyttöön mitenkään... Piti vääntää rautalangasta, että sokaisee oikeasti muita ja sain ohjeen et kato oikeelle tiellä häneltäkin.
 
Korjasin valo ongelman hankkimalla itselleni markkinoiden kirkkaimmat valot, mitä tiellä on sallittu ja himmeäsilmälasit käyttöön yöllä. Vähentää valon vaikutusta silmäkalvoissa ja ei estä näkemästä.
Mitä tämä tarkoittaa? Lisäkaukovalojen yhteydessä ymmärtäisin ilmaisun markkinoiden kirkkaimmasta, mutta sehän ei ratkaise kohtaamisliikenteen ongelmaa.

Jos tarkoitat lähivalojen polttimoita, niin siinä onkin selvittämistä, mitkä lailliset lamput ovat kirkkaimmat tai parhaiten näyttävät. Melkoinen käärmeöljymarkkina koko ala. +30, +100, +130, +200 tai +300 prosenttia verrattuna johonkin. Sinistä ja visionia ja vaikka mitä coolminttiä. Valikoimaa samalta merkiltä on kuin denssipurkkeja eikä niistä saa selkoa, mikä on olevinaan paras. Autolehtien testit eivät juuri helpota tätä vaikutelmaa, kun kallis hieno laatumerkin erikoislamppu voikin olla keskivertoa huonompi ja halpispaska voi olla parhaiden joukossa. Lisäbonuksena tuotemerkit, tuotantolinjat ja oikea tuote tietyn paketin sisällä voi vaihtua useinkin, eli viime vuotinen testi voi olla vanhaa tietoa nyt lamppuja ostaessa.
Yksi yökaupan työntekijä kertoi et jos asentaa ei sallitun lampun, niin vastuu myyjältä menee ostajalle että kytkee oikein ja ettei liity tiekäyttöön mitenkään
Tietysti. Niitä ihan oikeasti käytetäänkin myös laillisesti eikä niiden myynnin kieltämiselle ole mitään perusteita. Kilpa-autoissa, maastoajoneuvoissa ja jopa käsivalaisimissa. Vähenevässä määrin toki, kuten autohalogeeneja ylipäänsä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 517
Viestejä
4 538 933
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom