Grim Dawn on parempi kuin Diablo 3/4

Liittynyt
02.02.2024
Viestejä
1 715
Diablo 3 on toki jo vanha peli enkä tiedä onko sillä paljon pelaajiakaan tässä vaiheessa, mutta Diablo 4 on ihan tuore.
Grim Dawn joka muistaakseni julkaistiin 2016(?) mutta joka toki oli kehityksessä jo vuosia ennen julkaisua ja kehittyi hitaasti, on moninverroin monipuolisempi peli kuin nämä Diablot.
Diablo 1&2 en halua ottaa vertailuun koska ne on aidosti hyviä pelejä, mestariteoksia, ikivanhoja toki.

Grim Dawn on luultavasti lähinnä keskinkertainen peli. Mutta omassa genressään sillä ei juuri ole kilpailua ja kaikki samantyyliset pelit ovat reippaasti huonompia. Tässä kohtaa pitää mainita että pidän Titan Questia parempana kuin Grim Dawnia. Osa pelin kehittäjistä oli samoja, Grim Dawnin porukka on pieni tiimi Titan Questin pelikehittäjiä jotka aloittivat Grim Dawn projektin jossain vaiheessa sen jälkeen kun Titan Quest kuopattiin (2008?)

Diablon hyviä puolia on hahmon valinta: otat jonku hahmoluokan ja tiedät sen jälkeen suunnilleen mitä tuleman pitää, selkeää. Grim Dawnissa otetaan kaksi hahmoluokkaa per pelihahmo, ei ole semmoista selkeää kuviota että miten teen geneerisen barbaarin. Sen sijaan monesta hahmosta tulee helposti sekoitus lähitaistelijaa ja taikuria. Toisaalta puhtaasti taikurinkaan luominen, jolla ei ole lähitaistelukykyä, ei onnistu ihan sattumalta Grim Dawnissa vaan pitäisi tietää mitä tekee.

Diablojen grafiikka ja animaatio taitaa olla parempaa mutta se ei ole niin tärkeä kuin itse pelaamisen ydin.

Diabloissa pelimaailmasta löytyvät esineet ovat perseestä ja hyödyttömiä. On pakko laittaa käyttään vihreä täysi set item sarja joka sopii juuri omalle hahmoluokallesi, mitään muuta ei voi käyttää koska muut on turhia. Grim Dawnissa taas on huikea määrä erilaisia esineitä ja harva magic item on täysin turha, niissä on yleensä joku juju miksi käyttää juuri sitä, tietyssä tilanteessa.

Diablossa ei ole mitään mieltä tehdä kahta barbaaria koska lopulta molemmat käyttää täysin samoja kykyjä, nyt sinulla on kaksi identtistä hahmoa, esineitä myöten. Grim Dawnissa näin ei pääse käymään koska customointia on niin paljon.

Diablon hyviä puolia on vastaantulevat möröt ja isot bossit, ne ovat elävästi animoituja. Grim Dawnissa kaikki on jotenkin tönkköä. Mutta koska Diablossa itse pelaamisen ydin "miksi edes pelaan tätä" on täysin heitetty hukkaan, ei mikään graafinen esitys pelasta diabloa. Näin ei ollut Diablo 1:n kohdalla, siinä on selkeä missio, mene luolaan ja tapa Diablo, peli on lyhyt mutta erittäin taidokkaasti toteutettu. Se oli varmaan lajityyppinsä paras peli koskaan ja ajaton klassikko.
 
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 768
Viestejä
4 495 643
Jäsenet
74 289
Uusin jäsen
Kaaleppi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom