Weberin isolla pallolla menty nyt vuosia mutta kiinnostaisi tuollainen offset smoker tyylinen pömpeli mutta en oikein keksi (vielä) mitään järkevää syytä tuon hommaamiseen. Voiko tuossa poltella koivuklapeja (kuorettomana) jos haluaa niitä käyttää?
No itse hommasin tuollaisen
Cellon offsetin joka on tuossa hintaluokassa ns. jykevämmästä päästä. Tullut modattua sitä kyllä aika reippaasti, mutta nyt se on saatu sellaiseen happeen, että pysyy lämmöt tasaisena. Eli voidaan sanoa, että teknisesti se nyt "ok". Kokkaaminen onkin sitten ihan eri taitolaji

Vaatii huomattavasti enemmän aktiivisuutta kuin esim. kamado, koska offsetiksi tuo on pieni ja voit ihan suoraan unohtaa isojen klapien heittämisen sinne. Pieniä erittäin kuivia puita 15-20min välein. VAIKKA on hiilipeti alla. Voin sanoa, että on oma juttunsa.
Polttamiseen voit käyttää lehtipuita ja tosiaan koivun kohdalla niin ellet halua pikanttia makua niin kuori pitää kuoria pois. Itse käyttänyt nyt haapaa, koska sitä on tuossa jokunen kuutio... Kokkaamisesta en pysty sen pahemmin vielä okein sanomaaan, kuin että yksi kassleri oli ihan täydellinen juhannuksena (12h) ja sitten tein kanaa tässä yhdessä vaiheessa ja oli kitkerää kuin mikäkin (bad smoke), tosin miksi niin on vielä vähän mysteeri kun samalla tapaa tein. Muutenkin kesän aikataulut/sateet mahdollisti oikeastaan vain tuon masiinan saamisen grillauskuntoon.
Out of the box niin voi kyllä olla epeli laite käyttää

(en edes kokeillut).
Summasummarum:
- Vaatii ihan hemmetisti aktiivisuutta ja hyvää kuntoa oluen juomiseen (menee hetki...)
- Polttaa ihan hemmetisti polttoainetta vs. kamado. Siis ihan hemmetisti.
- lämmönsäätö on haastavaa varsinkin halvemmilla/ilman modauksia (ongelma ei ole vain tuli vaan myös itse lämmönjakautuminen grillissä)
- Se on aika iso (pienenäkin). Oma painaa tällä hetkellä sen 100kg+
- Jos grillaus on vain sellaista viikonloppuhauskaa niin en hankkisi. Pitää olla tahtotila jo vähän next level, että tuon kanssa haluaa säätää.
- Kyllähän sinne mahtuu tavaraa varsinkin jos saa lämmönjakautumisen kuntoon niin koko grilli on grillausalaa. Itse hankin tuon juuri sen takia, että saan sinne paljon ja isoa. Pieneen kamadoon kun ei saa mitään pitkää fiksusti eikä oikein isoja määriäkään. Tosin suurin osa grillauksesta on kolmihenkiselle perheelle niin ei tuota ongelmia, koska kyllä sinne kahden perheen edestä saa kamaa mahtumaan. Sitten onkin tosin seinä vastassa. Offsetillä ruokkii kokonaisen työmaan (talkootyöt...aijai kohta lapio heiluu kavereilla).
- se kasseri ja sen bark oli 6/5. Kana oli 1/5. Kamadon kanssa en ole ikinä ryssinyt makua, tän kanssa onnistui kyl
Voit polttaa sitä pelkästään klapeilla, mutta tosiaan on sitten vielä aktiivisempaa ja mitä tuossa nyt tutkinut niin pieni offset toimii parhaiten kun pistää hiilipedin alle ja heittelee sitten pieniä puita päälle sitä mukaa kun palavat. Hyvän savun hallinta on se juttu noilla pienillä puilla. Seuraavaksi koitan tehdän samalla tapaa kuin kamadolla, että hiiliä sisään ja savustuspaloja sinne sekaan. Jos saisi tuota aktiivisuuden määrää vähän laskettua.