Grillit & grillaus

Ei nää ohutpeltiset grillit paljoa kestä. Kävin hakemassa ritilän Puuilosta, josko saisi pidennettyä eloaikaa...

_1400208.JPG
Siinä se, jotenkin.
_1400207.JPG
Reijät senkun suurenoo..
_1400210.JPG
Jotain kalua tarvittiin...

Ei nää ohutpeltiset grillit paljoa kestä. Kävin hakemassa ritilän Puuilosta, josko saisi pidennettyä eloaikaa...

_1400208.JPG
Siinä se, jotenkin.
_1400207.JPG
Reijät senkun suurenoo..
_1400210.JPG
Jotain kalua tarvittiin...
Onnea. Mulla oli tommonen paska ennenkuin hommasin Weberin enkä ole katunut. Pelkästään hiilissä/briketeissä on jo uuden grillin hinta säästyny.

Onnea. Mulla oli tommonen paska ennenkuin hommasin Weberin enkä ole katunut. Pelkästään hiilissä/briketeissä on jo uuden grillin hinta säästyny.
Juu, täs tarvitaan pinta-alaa kun on "taloyhtiön grilli" ja pihalla on usein 10 syöjää.
Toki kaksi pienempää grilliä voisi olla itse asiassa kätevämpi. Katsotaan mitä hallitus päättää, grillipaviljongin kangaskin pitäisi taas uusia...

Mikä olis hyvä sytytin? Sytytyspaloja olen käyttänyt ja stendari sano sopimuksensa irti. Piippua en jaksa käyttää enää.

Mikä olis hyvä sytytin? Sytytyspaloja olen käyttänyt ja stendari sano sopimuksensa irti. Piippua en jaksa käyttää enää.
Edellä mainittu kaasutoho tai sähkösytytin jos grillin vierellä on sähköä tarjolla.

Esim:

Ensimmäistä grilliä ostamassa ja alunperin halvimman grillin sijaan valinnaksi on tulossa joku näistä kolmesta:
Legend 425 569e
E-410 579e sis parila
E-425 699e sis. parila

Miten tärkeä tuo Sear Zone ominaisuus on tuossa E-425:ssa? Jos satunnaisesti paistaa pihvejä, niin saako tuolla tehokkaalla Legend 425:lla lähes yhtä hyvän aikaiseksi? Se vaikuttaisi rahaan verrattuna parhaalta sijoitukselta. Jos E-425 olisi jossain lisäalessa, niin kallistuisin ehkä siihen, mutta näillä näkymin tilaan tuon Legendin. E-410 huolettaa heikohko teho. Liekköhän näistä on tulossa juhannuksen jälkeen tarjouksia, vai pitäisikö vain painaa liipaisinta nyt? Tuo parila muuttaa vähän tilannetta, koska rahalle saa kaikista hyvin vastinetta :D

Kiitokset kommenteista.

Viimeksi muokattu:
Pariloita saa edullisesti 20 eur:lla. Mulla taitaa olla joku Tokmannin parila Napoleonissa.

Mökilläni on just tämä E-410 enkä nyt tiedä sanamuotoa "heikohko teho". Ritilät kuumaksi, pihvit sisään ja tehot joutuu ruuvaamaan alas. Toki jos karsinogeenistä nauttii niin pitää vaan tehot täysillä :lol:
Ei vaisinkaan, todella tasalämpöinen ja tehokas grilli tämä E-410

Huomasin myös nuo tarjoukset ja kävin vähän Bauhausissa ja Verkkokauppa.comissa räpläämässä ja kyllä tuo Napoleon vakuutti. Sellainen lähti tilaukseen.

Onko tänäpäivänä minkälaista merkitystä meneekö teräs- vai komposiittipullolla? Mistä pullon saa edukkaimmin?

Huomasin myös nuo tarjoukset ja kävin vähän Bauhausissa ja Verkkokauppa.comissa räpläämässä ja kyllä tuo Napoleon vakuutti. Sellainen lähti tilaukseen.

Onko tänäpäivänä minkälaista merkitystä meneekö teräs- vai komposiittipullolla? Mistä pullon saa edukkaimmin?

Osta torista. Tajusin itse vasta kun olin ostanut kaupasta. Sehän tosiaan vaihtuu aina kun "täyttää", joten ei ole väliä mistä sen ostaa (jos on ehjä ?).

Teräs edullisempi ja toimii myös talvella. Talvikäytöstä mulla ei ole kokemuksia. Itse käytän 2x5kg teräspulloa niin ei kaasu lopu vahingossakaan kesken, ja pullon saa tyhjennettyä kunnolla ennen vaihtoa.

noni sinne meni se minun Legend 425 :D loppuunmyyty. Kävin itse myös räpläämässä ja itseasiassa tuo Legend 325 hieman pienempi malli ei vaikuttanut yhtään hassummalta. Koon puolesta 9cm kapeampi grillausala, mutta pääasiassa 2 hengen grilliksi sopisi varmasti hyvin 325

Weber e-410 vaikutti myös ihan pätevältä hintaisekseen, mutta siihen mukana tuleva parila ei mene suoraan paikalleen, kuten e-425 mallissa. Toki sitä voinee käyttää ritilänkin päällä, mutta ei varmaan ihan optimaalisesti.

Teräs edullisempi ja toimii myös talvella. Talvikäytöstä mulla ei ole kokemuksia. Itse käytän 2x5kg teräspulloa niin ei kaasu lopu vahingossakaan kesken, ja pullon saa tyhjennettyä kunnolla ennen vaihtoa.
En käytä kaasuja talvella, mutta tullut edes mieleen ettei komposiitti toimis talvella. Eli mikäs juttu tää on?

Itse suosin kyllä komposiittipulloa ihan jo keveyden takia. Muutenkin vähemmän "kolkko" kun sitä siirtelee jne. Itsellä tuo siirtely on vähän olennaisempaa kun käytän tuota vain muurikan kanssa ja se on vähän sellainen milloin missäkin. Kamado/offset pysyykin sitten paikoillaan. Normaali kaasugrillin pistin jo parisen vuotta sitten kiertoon.

En käytä kaasuja talvella, mutta tullut edes mieleen ettei komposiitti toimis talvella. Eli mikäs juttu tää on?

Itse suosin kyllä komposiittipulloa ihan jo keveyden takia. Muutenkin vähemmän "kolkko" kun sitä siirtelee jne. Itsellä tuo siirtely on vähän olennaisempaa kun käytän tuota vain muurikan kanssa ja se on vähän sellainen milloin missäkin. Kamado/offset pysyykin sitten paikoillaan. Normaali kaasugrillin pistin jo parisen vuotta sitten kiertoon.

Komposiitin ongelma verrattuna teräkseen on sen hyvä eristävyys. Pulloa käytettäessä nestekaasu jäähtyy paineen alenemisesta johtuen ja jos mennään alle sen kaasuuntumispisteen niin pullosta ei tule enää kaasua. Mitä enemmän seoksessa on butaania, sitä suurempi ongelma on koska butaanin kiehumispiste on -0.5°C.

Mutta sama ongelma on teräspullossakin. Se vaan johtaa lämpöä paremmin, joten nestekaasu jäähtyy hitaammin.

Mulla on yksi komposiittipullo terassilla jota käytettiin talvella ja jossa on vielä 1/5 käyttämättä, kun se ei tullut pullosta ulos. Propaani on poltettu ja butaani jäänyt jäljelle. Käytän sen sitten kun sopiva hellekausi tulee vastaan.

Meillä on kaksi 11kg teräspulloa ja yksi 5kg teräspullo ja yksi 5kg komposiitti. Noista kaksi on yleensä mökillä ja kaksi kotona. Kun pulloja on riittävästi niin komposiitin hyödyt jää vähäisemmäksi.

Onkos kokemuksia tuosta Tokmannin BBQ Kingistä? Näyttäisi olevan alennuksessa.

Onkos noissa muita eroja koon/jalkojen lisäksi näin amatöörinä kyselen kun ensimmäisen kunnon grillin jos kesäksi hommais. Kamadoon näillä näkymin päätymässä.

Taloudessa syöjiä huimat kaksi, niin ehkä tuo pienempikin riittäisi 🤔

Onkos noissa muita eroja koon/jalkojen lisäksi näin amatöörinä kyselen kun ensimmäisen kunnon grillin jos kesäksi hommais. Kamadoon näillä näkymin päätymässä.

Itsellä tämä ja en voi muuta kuin suositella. Ei mitään ylimääräistä helkutin härpäkkää. Mallia just renkaita, sivutasoja yms. Painaa todella vähän vs. keraaminen. 14" on ollut just passeli meidän pesueelle (2+1) ja esim. kananpaistileikettä menee 2x 600g sisään. Kinkut, paistit, kokonainen kana. Suurin ongelma on sitten ribsit, että ne pitää pistää kahteen tasoon :D

Ainoa mitä olen omaan tehnyt (ja suosittelen) niin on tiivistää tuo alaosan liitos. Ei ole kova homma teipata pislan lasikuitunauhaa siihen tekee todella suuren eron.

Plus jos kaatuu niin ei hajoa sirpaleiksi..
Ainoa miinus on, että että ei kannata puhdistaa sitä polttamalla sitä tulikuumaksi (kuten keraamiset). Tuo alaosa ottaa siitä osumaa. Tällä tarkoitan just koko roska täyteen hiiltä ja urku auki monta tuntia 400c+.

Ollut nyt... 3v käytössä ja ostaisin uudestaan. Varsinkin kun hintakin tippunut 200e....tuoasta on myös isompi malli, mikä varmasti sitten riitää ja sekin ihan tolkullisissa hinnoissa.

Viimeksi muokattu:

Itse hiplailin tänään tuota 21 tuumaista tokmannilla. Kiinnostaisi kans kokemukset jos jollain sattuu olemaan. 499e.

Pienempään menee esim kokonainen kassleri 2-3kg, kokonainen broisku tai vaikka pari flank steakia jne. Tuo suurempi saattaa olla monelle turhankin iso, saa lämmittää pitempään ja syö hiiliä enemmän. Itelle ainakin parempi tuollainen pienempi vs suurempi, kun ei tartte muutamaa kiloa enempään kerrallaan grillata/savustaa. Tuohon 199e on kyllä hyvä ostos.

Kuvassa S kokoinen Jamestown +30cm ritilä ja vajaa 2kg kassleri.

1000099443.jpg

Joo samaa mieltä. Itsellä tuo pinta-ala tosiaan 14" ja komeasti mahtuu perheen kaikki ruoat. Tiukkaan kun pakkaa niin just ja just saat kahden perheen muonat, mutta sitten on kyllä raja vastassa. Ei meinaan paljoa hiiltä kulu. Sit kun on kunnolla tiivis ja sammuttaa niin sammuukin nopeasti. Varmaan kourallinen hiiliä menee max kun vetää täyden kanasetin ( 15min + 1h + sammumista kenties 30min)

Ps. Just tuon koon takia ostin kaveriksi offsetin, että voi tehdä pitkää tavaraa ja isoa. Kamado pysyy silti mukana.
Kuvassa sen 1,2 kg kanaa.

1781601840502.png

1781601889687.png

2,5kg kassleri

1781602720500.png

Viimeksi muokattu:
Grillien kokomietintään vaikuttaa aika paljon grillaustottumukset. Jos on tarkoitus valmistaa kokonaisia aterioita, niin se tila loppuu äkkiä kesken. Eli tarkoitan siis, että jos sinne lihan lisäksi pistää myös vaikka perunat ja kasvikset, niin ahdasta pienemmillä grilleillä tulee.

Jep tuon allekirjoitan kanssa ja tuo korostuu ihan hemmetisti jos pitää pistää joku pannu sinne. Eli jos haluaa jotain burnt endsiä tai kastiketta pistää niin alkaa noi pannuvalikoimat ahdistaan aika nopsaan. Valurauta jolla on kahva...nein. Folioastiat alkaa ahdistaan korkeudeesta myös nopsaan.

Pienempään menee esim kokonainen kassleri 2-3kg, kokonainen broisku tai vaikka pari flank steakia jne. Tuo suurempi saattaa olla monelle turhankin iso, saa lämmittää pitempään ja syö hiiliä enemmän. Itelle ainakin parempi tuollainen pienempi vs suurempi, kun ei tartte muutamaa kiloa enempään kerrallaan grillata/savustaa. Tuohon 199e on kyllä hyvä ostos.

Kuvassa S kokoinen Jamestown +30cm ritilä ja vajaa 2kg kassleri.

1000099443.jpg

Joo samaa mieltä. Itsellä tuo pinta-ala tosiaan 14" ja komeasti mahtuu perheen kaikki ruoat. Tiukkaan kun pakkaa niin just ja just saat kahden perheen muonat, mutta sitten on kyllä raja vastassa. Ei meinaan paljoa hiiltä kulu. Sit kun on kunnolla tiivis ja sammuttaa niin sammuukin nopeasti. Varmaan kourallinen hiiliä menee max kun vetää täyden kanasetin ( 15min + 1h + sammumista kenties 30min)

Ps. Just tuon koon takia ostin kaveriksi offsetin, että voi tehdä pitkää tavaraa ja isoa. Kamado pysyy silti mukana.
Kuvassa sen 1,2 kg kanaa.

1781601840502.png

1781601889687.png

2,5kg kassleri

1781602720500.png

Taidanpa hakea tuon pienen testiin siinä tapauksessa. Ei voida kovin päin puuta mennä näemmä tuohon hintaan. Kiitos teille 😄

Aika vastaava pieni kamado löytyy mökiltä. Tosi näppärästi saa pienemmät määrät grillattua ja mahtuu muutaman kilon joulukinkkukin savustukseen. Hiiliä ei kulu juuri yhtään ja täydellä latingilla olen sen noin 9h savustellut. Omaan tilasin myöhemmin Bigshopista hiilikorin niin sai paremmin ilman kiertämään kun isommalla määrällä hiiliä tuppasi vähän mennä tukkoon.

Kumpihan näistä olis kannattavampi ostos. Motonetti ainakin yhtenäinen ritilä eikä tuollaista luukkua kuten Tokmannin bbq kingissä. Vastaava näkyi löytyvän Weberin jostakin kalliimmasta 57 cm Motonetissä. Käyttö ehkä kerran viikkoon ellei yhtäkkiä innostu. Varmaan perus grillailuun toimis kumpikin. Tiedossa ettei välttämättä montaa vuotta kestä. Säilytys ulkona varmaan myös talvet parvekkeen alla suojassa ja huppu tietysti.

Motonetin 57 cm

Tokmannin 57 cm

mieluusti tuollasella umpinaisella tuhkan keruuastialla kuin niitä avoimia lautasia.

Onkos KJ Classic I saannut aiemmin 699e ? Hinta samaa luokkaa mitä halpis kamadojen lähtöhinta.

Kamadojen hinnat on käytännössä romahtanut (hyvä juttu meille). Siinä missä ennen et saanut kamadoa mistään alle 400e saatikka keraamista alle 600e niin nyt alkaa jo "kunnon valmistajien" mallitkin alkamaan 600e:sta. Ennen se oli heti parin tonnin kietaisu.

Laitoin tuon KJ Classic I tulemaan Master-Touchin tilalle. Tarviiko piippusytytintä kamadolla vai toimiiko sytytys yhtä hyvin laittamalla pari sytytyspalaa hiilien sekaan?

Laitoin tuon KJ Classic I tulemaan Master-Touchin tilalle. Tarviiko piippusytytintä kamadolla vai toimiiko sytytys yhtä hyvin laittamalla pari sytytyspalaa hiilien sekaan?
Ei tarvii ainakaan omasta mielestä. Itse pistän aina yhden sytytysrullan keskelle ja sillä menty 3v. Tosin mulla 95% slow and low.

Napoleon Legend 365 tarjousta kytännyt keväästä saakka mutta ei tunnu kunnon aleen tulevan. Mitähän tuon tilalle miettis? Mitkä on hyviä kaasugrillejä ylipäältään muut kuin Weber ja Napoleon? Weberit niin rumia että ei kelpaa sen takia. 🤭

Grillipäivitys oli suunniteltu tälle kesää ja kamado oli mielessä. Harkinnan jälkeen päädyin ostamaan Dreamfire Kamado Comfyn.

Ensin haluan sanoa, että Savustintukusta sain erittäin hyvää palvelua ja kaiken oleellisen tiedon kamadon käyttämiseen.

Itse kamadosta näin ensimmäisen kerran jälkeen voin sanoa, että tässä paketissa tulee ritiläpihtejä pois lukien kaikki mitä onnistumiseen grillaamiseen tarvitsee. Löytyy hiilikori, bluetooth lämpömittarit, suojahuppu, kahdelle tasolle menevät ritilät jne. Pitää ne pihdet tai joku paksumpi hanska vain hommata levyjen ja ritilöiden siirtoon.

Tuollaiseen halpaan kamadoon kun rupeaa samaa varustemäärää ostamaan, nopeasti hinta nousee lähes samaan tuhanteen euroon. Lisäksi Dreamfire tarjoaa rungolle ensimmäiselle omistajalle elinikäisen takuun.

Seuraavaksi pitää opetella vielä grillaamaan kamadolla. Ensimmäisellä kokeilulla lopputulos huomattavasti parempi kuin vanhalla halppis hiiligrillillä.

• Tykkää
Reactions: ebu
Napoleon Legend 365 tarjousta kytännyt keväästä saakka mutta ei tunnu kunnon aleen tulevan. Mitähän tuon tilalle miettis? Mitkä on hyviä kaasugrillejä ylipäältään muut kuin Weber ja Napoleon? Weberit niin rumia että ei kelpaa sen takia. 🤭
Tuo Verkkokaupan Legend tarjous 459e on kyllä ihan hyvä hinta. Taitaa olla aikalailla all-time-low ko. mallille. (Se 279e joskus taannoin oli hinta-virhe ja hinnan piti olla 479e, eikä kaikki grilliä tilanneet sitä saanut)

Toki jostain vanhemmista malleista on voinut olla jotain parempia poistotarjouksia.
Tuosta Legendistä en kyllä tälle kaudelle odottelisi paljon parempaa tarjousta. Toki aina voi syksyllä kauppoja luuhaamalla löytää mallikappaleen edullisesti…

Itse en käytä kamadon kanssa vaikka piippusytytin löytyykin. Jos suorantulen grillausta tekee niin 2-3 sytytyspalaa hiilien sekaan ja jos savustustaa niin yksi.

Tokmannilla klubi tarjous kovapuuhiilet 10e/7,5kg.

Materiaali: Akaasia, lyhtyakaasia, ketapani
Alkuperämaa: Namibia

Kamadojen hinnat on käytännössä romahtanut (hyvä juttu meille). Siinä missä ennen et saanut kamadoa mistään alle 400e saatikka keraamista alle 600e niin nyt alkaa jo "kunnon valmistajien" mallitkin alkamaan 600e:sta. Ennen se oli heti parin tonnin kietaisu.
Onkohan tässä ollut joku tyhmiltä rahat pois juttu?

Edit, luin huonosti Tokmannin tarjouksen :facepalm:. Tänään noita kokeilin, aika pientä silppua oli pussissa, mutta todella miellyttävä savun aromi oli hiilloksessa.
En tiedä noiden paloaikaa enkä lämpöjä, kun hiiligrillin kansi auki kokkailin muurikkapadalla.

Mutta ostan pari pussia lisää kyllä, hiilloksen aromi saattaisi olla aika mainio esmes kalan grillaamiseen.

Viimeksi muokattu:

Kiitos vinkistä, tuli haettua 3 pussia kympillä ja samalla 18L Biolan lehtipuuhiili kupongilla 2,73€.
Eiköhän noilla loppukesän grilllaile.

Korkea hiilipitoisuus (~70 %) takaa voimakkaan ja tehokkaan palamisen ja pitkä paloaika yhdistettynä tasaisiin lämpöolosuhteisiin tekee grillaamisesta hallittua ja vaivatonta.

Mikä toi hiilipitoisuus juttu on?

Tarkoitus paistaa/grillata hiiligrillissä lohta. Millainen on hyvä halsteri tähän tarkoitukseen? Mihin ominaisuuksiin kannattaa panostaa? Onko jotain suosituksia halsteriksi? Oma ajatukseni on, että sen tulisi olla RST, ei pinnoitettu/kromattu, ja että siinä tulisi olla joko muovinen tai RST-kahva, ei puinen kahva. Nämä seikat todennäköisimmin mahdollistavat konepesun ja pitkän käyttöiän.

68743.jpg

Tulipa nyt haettua ja katsoo saako syttymään, niin pääsis testailee 😅😄

Hain kanssa tämän. Kun liittyi jäseneksi, sai vielä -10% eli sen 180e jäi hinnaksi tälle pienemmälle. Onhan se pieni 57cm weberin jälkeen..

Simppeli kasaa, sen hieman vajaa 40kg painoa. Ritilän, lämmönohjainkiven ja niiden telineen kokonaisuus on jotenkin hieman hutera. Ehkä tähän löytyisi jokin sopiva ja hieman tukevampi ritiläkin?

Statistiikka

Viestiketjuista
310 836
Jäsenet
83 905
Uusin jäsen
KierrätysGubbe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom