- Liittynyt
- 08.02.2019
- Viestejä
- 130
Sisältö
Viesti 1, Yleistä tietoa pelistä
Viesti 2, Ajourahaasteeni
Viesti 18, Pelin muokkausohjeita
Yleistä
MicroProsen klassikko, Geoff Crammondin kehittämä, voi edelleen oikein hyvin. Sitä pelaavien yhteisö on pieni, mutta tiivis. Perheellisenä ihmisenä ei ole ollut aikaa pariin vuosikymmeneen keskittyä näin vaativiin peleihin, mutta innostuin kokeilemaan GP2:sta 2023 lopussa ja se vei mennessään. Löysin aktiivisen foorumin aiheesta, rupesin latailemaan sieltä modaustyökaluja, ja aloitin pelaamisen.
Pelin toiminta nykykoneilla
Muutama perusasia mitä pitää nykypäivänä tietää pelistä kun sitä ajaa uusilla tietokoneilla ja käyttöjärjestelmänä on Windows 10 tai 11. (DOSBox on myös Linuxille):
Valitettavasti MicroProse meni konkurssiin viikko(ja, ?) GP4:n julkistamisen jälkeen vuonna 2002 ja edes siihen peliin ei ehditty tekemään kuin hyvin hätäinen päivitys Crammondin ja tiiminsä toimesta. Katsoin haastattelun ja hänen oli tarkoitus tehdä vielä ainakin GP5. Tutkin hieman Crammondin taustaa, hän ei ollut alunperin formulafani ollenkaan, vaan fyysikko, jota pyydettiin koodamaan lentosimulaattori (Aviator) ja sitten F3-simulaattori (Revs) ja sitä kautta hän rakastui lajiin. Loppu on historiaa.
Peliin tehdään vielä nykyäänkin ratoja ja autosettejä. Niiden avulla voi modata itselleen kokonaisia uusia kausia siten, että poimii haluamiaan ratoja, asentaa ne yksi kerrallaan ja sitten asentaa siihen haluamansa autosetin, jossa tulee tietyn kauden autot, kuljettajat, voimasuhteet ja niin edelleen.
Miksi pelaan 30 vuotta vanhaa peliä?
Yksi syy miksi tämä peli vetää puoleensa minua, on se, että tässä saa niin aidon oloista dataa autosta, että sen analysoimiseen jää koukkuun, jos on vaikkapa koko elämänsä salaa haaveillut olevansa formulainsinööri. Auton kierrosdatan analysoimiseen käytän F1Perfviewiä. Lisäksi tähän voi rakentaa uusia kausia, joissa on aidot radat, autot, voimasuhteet, joten jokainen kausi on itselle uusi haaste, koska hyväksi havaitut auton asetukset edelliseltä kaudelta eivät suoraan toimi optimaalisesti. Vielä kun muuttaa pelin fysiikoita joka kaudelle erilaiseksi. Wikipediasta voi lukea mitä teknisiä muutoksia kullekin kaudelle oli ja niitä voi simoloida muuttamalla fysiikkaa samaan suuntaan. Esimerkiksi kaudelle 1995 aerodynaamista pitoa vähennettiin noin 30-40 % ja moottorin tehoja noin 100 HP, koska Ratzenberger ja Senna.
Toiseksi fysiikkasimulaatio on erittäin puoleensa vetävää, auton massa tuntuu ja sitä massaa pystyy hallitsemaan. Autosta voi tehdä aliohjaavan, yliohjaavan, tasapainoisen ja niin edelleen autoa säätämällä. Eri mutkissa on eri vaatimukset ja koko rata voi mennä täydellisesti, mutta yksi mutka voi aiheuttaa sen, että autoa on pakko säätää vielä lisää. Esimerkkinä Barcelonan 2. mutka ja Kanadan viimeinen shikaani ennen pääsuoraa, molemmissa raju painonsiirto kesken mutkan, joka herkästi heittää auton sivuluisuun varsinkin kuluneilla renkailla.
Miten pelaan tätä?
Aloitin pelin vakiokauden (1994) 100 % pituisilla kisoilla, vaikein taso (Ace) ja hardcoremoodissa. Hardcore = vain yksi yritys per kisa, ei välitallennuksia, jos ajaa kisassa auton rikki, niin mene varikolle, jos et pääse varikolle, se kisa oli siinä, siirry seuraavaan. Pelaan näppäimistöllä, koska ei tilaa ratille ja polkimille. Aloitin pelin/urani hitaimmassa tallissa (Pacific) Paul Belmondon tallikaverina ja laitoin pelin editorista (GP2ED 1.86) päälle asetuksen, joka antaa pelaajan autoon sen tallin hevosvoimat, jonka autolla ajaa. Pelissä on määritelty jokaiselle tallille realistiset hevosvoimat ja voimasuhteet kaudelle 1994, mutta ilman modaamista pelaaja saa aina käyttöönsä Williamsin tehoisen moottorin (780 HP). Pitoa ei harmillisesti ole määritelty per talli, vaan per kuljettaja, joten vaikka ajaa huonoimman tallin autolla, pelaajalla on silti parhaan kuljettajan pito. Tähänkin on olemassa ohjelma (GP2STE4b), eli voi muuttaa pelaajan pitoa, mutta se ei vaihdu tallin vaihtuessa, vaan sitä pitää itse muutella matkimaan kyseisen tallin pitoa suhteessa muihin.
Oman ajourani manageroimiseen käytän harrastelijan tekemää ohjelmaa F1Career, löytyy myös kyseiseltä foorumilta. Syötän siihen tulokset jokaisen kisan jälkeen ja kauden edetessä puolivälin jälkeen, jos olen ajanut tarpeeksi hyvin, alkavat muut tallit kiinnostumaan ja tekevät tarjouksia. Ohjelman tasapainotus on kuulemma hieman epärealistinen, ja sieltä voi tulla joku McLarenin tarjous (huipputalli 90-luvulla) muutaman hyvän suorituksen perusteella heti ekalla kaudella. Paremmalle uramanagerointiohjelmalle olisi siis tilausta.
Foorumi, modityökaluja, ohjelmia, ratoja, autosettejä eri vuosille
https://grandprix2.de/
Muita linkkejä
Ted Meat ajaa täysiä kisoja vaikeimmalla tasolla ilman ajoapuja livenä:
Viesti 1, Yleistä tietoa pelistä
Viesti 2, Ajourahaasteeni
Viesti 18, Pelin muokkausohjeita
Yleistä
MicroProsen klassikko, Geoff Crammondin kehittämä, voi edelleen oikein hyvin. Sitä pelaavien yhteisö on pieni, mutta tiivis. Perheellisenä ihmisenä ei ole ollut aikaa pariin vuosikymmeneen keskittyä näin vaativiin peleihin, mutta innostuin kokeilemaan GP2:sta 2023 lopussa ja se vei mennessään. Löysin aktiivisen foorumin aiheesta, rupesin latailemaan sieltä modaustyökaluja, ja aloitin pelaamisen.
Grand Prix 2 - Wikipedia
en.wikipedia.org
Pelin toiminta nykykoneilla
Muutama perusasia mitä pitää nykypäivänä tietää pelistä kun sitä ajaa uusilla tietokoneilla ja käyttöjärjestelmänä on Windows 10 tai 11. (DOSBox on myös Linuxille):
- Peli toimii DOSBox:ssa. Minä käytän tavallista DOSBoxia, koska se ajaa peliä hieman nopeammalla ruudunpäivityksellä ja tuntuu erittäin sulavalta. Jotkut suosittelevat käyttämään esimerkiksi DOSBox-ECE:ä, koska siinä ruudunpäivitys on pelille alkuperäinen (25.6 FPS), eli peli pyörii hieman hitaammin. GP2 on vaikeampi kun se pyörii lujempaa, koska tilanteet tulevat silmille nopeammin ja aikaa miettiä ei ole, mutta tykkään siitä, ja juuri siksi rakastan koko lajia.
- Käytän tälle ohjelmoitua lisäohjelmaa GP2Lap, joka puretaan pelin kansioon. Sillä kun käynnistää pelin, saa käyttöön lisää ominaisuuksia, esimerkiksi extra-dataa kierroksista ja autosta, joita voi purkaa pelin tallennuksista, joka on itsellä se syy käyttää tätä. GP2Lapilla voi hallita eri ratoja ilman että niitä pitää asentaa alkuperäisten päälle, joten tällä voi tehdä itselleen useita eri kausia valmiiksi. Minun modausfilosofiani on erilainen, teen uuden kopion GP2-kansiosta ja alan modaamaan koko peliä seuraavaa kautta varten, jotta pelaamisversio pysyy vakaana ja voin rauhassa tehdä kokeiluja uutta kautta varten.
- Peli vaatii lisäksi DOS/4GW-muistilaajennoksen, koska GP2Lap.
- DOSBox:ssa kannattaa määritellä muistin määräksi 63 megatavua, huomasin että vakio 16 megaa ei riitä GP2Lapin kanssa, vaan peli kaatuilee.
- DOSBOX:n [CPU]-kohdassa toimii parhaiten asetukset: core=auto, cputype=auto, cycles=auto. Kokeilin laittaa cycles=max, mutta se kaataa pelin "Divide by Zero"-virheeseen kun painaa pelissä O-kirjainta (Processor Occupancy).
- Jotta datan saa ulos pelitallennuksesta, siihen käytetään DOS-ohjelmaa HOF2Lap.
Valitettavasti MicroProse meni konkurssiin viikko(ja, ?) GP4:n julkistamisen jälkeen vuonna 2002 ja edes siihen peliin ei ehditty tekemään kuin hyvin hätäinen päivitys Crammondin ja tiiminsä toimesta. Katsoin haastattelun ja hänen oli tarkoitus tehdä vielä ainakin GP5. Tutkin hieman Crammondin taustaa, hän ei ollut alunperin formulafani ollenkaan, vaan fyysikko, jota pyydettiin koodamaan lentosimulaattori (Aviator) ja sitten F3-simulaattori (Revs) ja sitä kautta hän rakastui lajiin. Loppu on historiaa.
Peliin tehdään vielä nykyäänkin ratoja ja autosettejä. Niiden avulla voi modata itselleen kokonaisia uusia kausia siten, että poimii haluamiaan ratoja, asentaa ne yksi kerrallaan ja sitten asentaa siihen haluamansa autosetin, jossa tulee tietyn kauden autot, kuljettajat, voimasuhteet ja niin edelleen.
Miksi pelaan 30 vuotta vanhaa peliä?
Yksi syy miksi tämä peli vetää puoleensa minua, on se, että tässä saa niin aidon oloista dataa autosta, että sen analysoimiseen jää koukkuun, jos on vaikkapa koko elämänsä salaa haaveillut olevansa formulainsinööri. Auton kierrosdatan analysoimiseen käytän F1Perfviewiä. Lisäksi tähän voi rakentaa uusia kausia, joissa on aidot radat, autot, voimasuhteet, joten jokainen kausi on itselle uusi haaste, koska hyväksi havaitut auton asetukset edelliseltä kaudelta eivät suoraan toimi optimaalisesti. Vielä kun muuttaa pelin fysiikoita joka kaudelle erilaiseksi. Wikipediasta voi lukea mitä teknisiä muutoksia kullekin kaudelle oli ja niitä voi simoloida muuttamalla fysiikkaa samaan suuntaan. Esimerkiksi kaudelle 1995 aerodynaamista pitoa vähennettiin noin 30-40 % ja moottorin tehoja noin 100 HP, koska Ratzenberger ja Senna.
Toiseksi fysiikkasimulaatio on erittäin puoleensa vetävää, auton massa tuntuu ja sitä massaa pystyy hallitsemaan. Autosta voi tehdä aliohjaavan, yliohjaavan, tasapainoisen ja niin edelleen autoa säätämällä. Eri mutkissa on eri vaatimukset ja koko rata voi mennä täydellisesti, mutta yksi mutka voi aiheuttaa sen, että autoa on pakko säätää vielä lisää. Esimerkkinä Barcelonan 2. mutka ja Kanadan viimeinen shikaani ennen pääsuoraa, molemmissa raju painonsiirto kesken mutkan, joka herkästi heittää auton sivuluisuun varsinkin kuluneilla renkailla.
Miten pelaan tätä?
Aloitin pelin vakiokauden (1994) 100 % pituisilla kisoilla, vaikein taso (Ace) ja hardcoremoodissa. Hardcore = vain yksi yritys per kisa, ei välitallennuksia, jos ajaa kisassa auton rikki, niin mene varikolle, jos et pääse varikolle, se kisa oli siinä, siirry seuraavaan. Pelaan näppäimistöllä, koska ei tilaa ratille ja polkimille. Aloitin pelin/urani hitaimmassa tallissa (Pacific) Paul Belmondon tallikaverina ja laitoin pelin editorista (GP2ED 1.86) päälle asetuksen, joka antaa pelaajan autoon sen tallin hevosvoimat, jonka autolla ajaa. Pelissä on määritelty jokaiselle tallille realistiset hevosvoimat ja voimasuhteet kaudelle 1994, mutta ilman modaamista pelaaja saa aina käyttöönsä Williamsin tehoisen moottorin (780 HP). Pitoa ei harmillisesti ole määritelty per talli, vaan per kuljettaja, joten vaikka ajaa huonoimman tallin autolla, pelaajalla on silti parhaan kuljettajan pito. Tähänkin on olemassa ohjelma (GP2STE4b), eli voi muuttaa pelaajan pitoa, mutta se ei vaihdu tallin vaihtuessa, vaan sitä pitää itse muutella matkimaan kyseisen tallin pitoa suhteessa muihin.
Oman ajourani manageroimiseen käytän harrastelijan tekemää ohjelmaa F1Career, löytyy myös kyseiseltä foorumilta. Syötän siihen tulokset jokaisen kisan jälkeen ja kauden edetessä puolivälin jälkeen, jos olen ajanut tarpeeksi hyvin, alkavat muut tallit kiinnostumaan ja tekevät tarjouksia. Ohjelman tasapainotus on kuulemma hieman epärealistinen, ja sieltä voi tulla joku McLarenin tarjous (huipputalli 90-luvulla) muutaman hyvän suorituksen perusteella heti ekalla kaudella. Paremmalle uramanagerointiohjelmalle olisi siis tilausta.
Foorumi, modityökaluja, ohjelmia, ratoja, autosettejä eri vuosille
https://grandprix2.de/
Muita linkkejä
DOSBox, an x86 emulator with DOS
www.dosbox.com
Geoff Crammond - Wikipedia
en.wikipedia.org
1994 Formula One World Championship - Wikipedia
en.wikipedia.org
1995 Formula One World Championship - Wikipedia
en.wikipedia.org
Ted Meat ajaa täysiä kisoja vaikeimmalla tasolla ilman ajoapuja livenä:
Ted Meat
A Let's Play channel focusing on retro racing sims: - Microprose Formula One Grand Prix (1991, DOS) - Microprose Grand Prix 2 (1996, DOS) - Grand Prix 3 - Grand Prix 4 - Papyrus NASCAR Racing - Papyrus IndyCar Racing - Papyrus IndyCar Racing 2 And many more to come! Want to contact me for...
www.youtube.com
Viimeksi muokattu: