Grand Prix 2 (1996)

Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
130
Sisältö

Viesti 1, Yleistä tietoa pelistä

Viesti 2, Ajourahaasteeni

Viesti 18, Pelin muokkausohjeita

Yleistä

MicroProsen klassikko, Geoff Crammondin kehittämä, voi edelleen oikein hyvin. Sitä pelaavien yhteisö on pieni, mutta tiivis. Perheellisenä ihmisenä ei ole ollut aikaa pariin vuosikymmeneen keskittyä näin vaativiin peleihin, mutta innostuin kokeilemaan GP2:sta 2023 lopussa ja se vei mennessään. Löysin aktiivisen foorumin aiheesta, rupesin latailemaan sieltä modaustyökaluja, ja aloitin pelaamisen.


Grand_Prix_2_Coverart.png


Pelin toiminta nykykoneilla

Muutama perusasia mitä pitää nykypäivänä tietää pelistä kun sitä ajaa uusilla tietokoneilla ja käyttöjärjestelmänä on Windows 10 tai 11. (DOSBox on myös Linuxille):

  • Peli toimii DOSBox:ssa. Minä käytän tavallista DOSBoxia, koska se ajaa peliä hieman nopeammalla ruudunpäivityksellä ja tuntuu erittäin sulavalta. Jotkut suosittelevat käyttämään esimerkiksi DOSBox-ECE:ä, koska siinä ruudunpäivitys on pelille alkuperäinen (25.6 FPS), eli peli pyörii hieman hitaammin. GP2 on vaikeampi kun se pyörii lujempaa, koska tilanteet tulevat silmille nopeammin ja aikaa miettiä ei ole, mutta tykkään siitä, ja juuri siksi rakastan koko lajia.
  • Käytän tälle ohjelmoitua lisäohjelmaa GP2Lap, joka puretaan pelin kansioon. Sillä kun käynnistää pelin, saa käyttöön lisää ominaisuuksia, esimerkiksi extra-dataa kierroksista ja autosta, joita voi purkaa pelin tallennuksista, joka on itsellä se syy käyttää tätä. GP2Lapilla voi hallita eri ratoja ilman että niitä pitää asentaa alkuperäisten päälle, joten tällä voi tehdä itselleen useita eri kausia valmiiksi. Minun modausfilosofiani on erilainen, teen uuden kopion GP2-kansiosta ja alan modaamaan koko peliä seuraavaa kautta varten, jotta pelaamisversio pysyy vakaana ja voin rauhassa tehdä kokeiluja uutta kautta varten.
  • Peli vaatii lisäksi DOS/4GW-muistilaajennoksen, koska GP2Lap.
  • DOSBox:ssa kannattaa määritellä muistin määräksi 63 megatavua, huomasin että vakio 16 megaa ei riitä GP2Lapin kanssa, vaan peli kaatuilee.
  • DOSBOX:n [CPU]-kohdassa toimii parhaiten asetukset: core=auto, cputype=auto, cycles=auto. Kokeilin laittaa cycles=max, mutta se kaataa pelin "Divide by Zero"-virheeseen kun painaa pelissä O-kirjainta (Processor Occupancy).
  • Jotta datan saa ulos pelitallennuksesta, siihen käytetään DOS-ohjelmaa HOF2Lap.
Kehitysstudion historiaa ja modiskene

Valitettavasti MicroProse meni konkurssiin viikko(ja, ?) GP4:n julkistamisen jälkeen vuonna 2002 ja edes siihen peliin ei ehditty tekemään kuin hyvin hätäinen päivitys Crammondin ja tiiminsä toimesta. Katsoin haastattelun ja hänen oli tarkoitus tehdä vielä ainakin GP5. Tutkin hieman Crammondin taustaa, hän ei ollut alunperin formulafani ollenkaan, vaan fyysikko, jota pyydettiin koodamaan lentosimulaattori (Aviator) ja sitten F3-simulaattori (Revs) ja sitä kautta hän rakastui lajiin. Loppu on historiaa.

Peliin tehdään vielä nykyäänkin ratoja ja autosettejä. Niiden avulla voi modata itselleen kokonaisia uusia kausia siten, että poimii haluamiaan ratoja, asentaa ne yksi kerrallaan ja sitten asentaa siihen haluamansa autosetin, jossa tulee tietyn kauden autot, kuljettajat, voimasuhteet ja niin edelleen.

Miksi pelaan 30 vuotta vanhaa peliä?

Yksi syy miksi tämä peli vetää puoleensa minua, on se, että tässä saa niin aidon oloista dataa autosta, että sen analysoimiseen jää koukkuun, jos on vaikkapa koko elämänsä salaa haaveillut olevansa formulainsinööri. Auton kierrosdatan analysoimiseen käytän F1Perfviewiä. Lisäksi tähän voi rakentaa uusia kausia, joissa on aidot radat, autot, voimasuhteet, joten jokainen kausi on itselle uusi haaste, koska hyväksi havaitut auton asetukset edelliseltä kaudelta eivät suoraan toimi optimaalisesti. Vielä kun muuttaa pelin fysiikoita joka kaudelle erilaiseksi. Wikipediasta voi lukea mitä teknisiä muutoksia kullekin kaudelle oli ja niitä voi simoloida muuttamalla fysiikkaa samaan suuntaan. Esimerkiksi kaudelle 1995 aerodynaamista pitoa vähennettiin noin 30-40 % ja moottorin tehoja noin 100 HP, koska Ratzenberger ja Senna.

Toiseksi fysiikkasimulaatio on erittäin puoleensa vetävää, auton massa tuntuu ja sitä massaa pystyy hallitsemaan. Autosta voi tehdä aliohjaavan, yliohjaavan, tasapainoisen ja niin edelleen autoa säätämällä. Eri mutkissa on eri vaatimukset ja koko rata voi mennä täydellisesti, mutta yksi mutka voi aiheuttaa sen, että autoa on pakko säätää vielä lisää. Esimerkkinä Barcelonan 2. mutka ja Kanadan viimeinen shikaani ennen pääsuoraa, molemmissa raju painonsiirto kesken mutkan, joka herkästi heittää auton sivuluisuun varsinkin kuluneilla renkailla.

Miten pelaan tätä?

Aloitin pelin vakiokauden (1994) 100 % pituisilla kisoilla, vaikein taso (Ace) ja hardcoremoodissa. Hardcore = vain yksi yritys per kisa, ei välitallennuksia, jos ajaa kisassa auton rikki, niin mene varikolle, jos et pääse varikolle, se kisa oli siinä, siirry seuraavaan. Pelaan näppäimistöllä, koska ei tilaa ratille ja polkimille. Aloitin pelin/urani hitaimmassa tallissa (Pacific) Paul Belmondon tallikaverina ja laitoin pelin editorista (GP2ED 1.86) päälle asetuksen, joka antaa pelaajan autoon sen tallin hevosvoimat, jonka autolla ajaa. Pelissä on määritelty jokaiselle tallille realistiset hevosvoimat ja voimasuhteet kaudelle 1994, mutta ilman modaamista pelaaja saa aina käyttöönsä Williamsin tehoisen moottorin (780 HP). Pitoa ei harmillisesti ole määritelty per talli, vaan per kuljettaja, joten vaikka ajaa huonoimman tallin autolla, pelaajalla on silti parhaan kuljettajan pito. Tähänkin on olemassa ohjelma (GP2STE4b), eli voi muuttaa pelaajan pitoa, mutta se ei vaihdu tallin vaihtuessa, vaan sitä pitää itse muutella matkimaan kyseisen tallin pitoa suhteessa muihin.

Oman ajourani manageroimiseen käytän harrastelijan tekemää ohjelmaa F1Career, löytyy myös kyseiseltä foorumilta. Syötän siihen tulokset jokaisen kisan jälkeen ja kauden edetessä puolivälin jälkeen, jos olen ajanut tarpeeksi hyvin, alkavat muut tallit kiinnostumaan ja tekevät tarjouksia. Ohjelman tasapainotus on kuulemma hieman epärealistinen, ja sieltä voi tulla joku McLarenin tarjous (huipputalli 90-luvulla) muutaman hyvän suorituksen perusteella heti ekalla kaudella. Paremmalle uramanagerointiohjelmalle olisi siis tilausta.

Foorumi, modityökaluja, ohjelmia, ratoja, autosettejä eri vuosille

https://grandprix2.de/

Muita linkkejä




Ted Meat ajaa täysiä kisoja vaikeimmalla tasolla ilman ajoapuja livenä:
 
Viimeksi muokattu:
Ajourahaaste (1. kausi - 1994)

Alteregoni Zak Ryker otti F1-haasteen vastaan maaliskuussa 2024 ja rupeaa ajamaan F1-uraansa kauden 1994 alusta! Ura aloitetaan pohjalta hitaimmasta tallista. Tavoite on edetä parhaaseen talliin voittamaan kisoja ja mestaruus.

Julkaisen kaikki aika-ajot ja kilpailut Youtubessa: Zak Ryker

kuski.png


En koskaan toivu tästä taloudellisesti :speak:

Urahaasteen säännöt:
  • Pelin vaikein taso (Ace)
  • Ohjainlaite: näppäimistö
  • Auton teho ja pito on tallista riippuvainen (peliä muokattu editoreilla).
  • 100 % kilpailun pituus, jokaiseen kisaan ja sessioon on vain yksi yritys, tallennukset vain ajosession lopuksi, ei pausea.
  • Grand Prix 2 tukee vain ja ainoastaan 16 rataa, joten se on jokaisen kauden pituus. Osa radoista saattaa puuttua jos kausi oli pidempi kuin 16 kisaa. Radat ovat kuten ne olivat oikeasti kyseisenä vuonna (ei itse keksittyjä kilpailuja). Ratoja päivitetään uusille kausille sivustolta grandprix2.de.
  • Autot muuttuvat jokaiselle kaudelle, ottamalla käyttöön kyseisen vuoden (parhaaksi havaittu) autopaketti, sivustolta grandprix2.de. Autopakettien mukana tulevat kyseisen vuoden kuljettajat ja voimasuhteet.
  • Ajo-uran managerointiin käytetään ohjelmaa F1Career v2.01 (tekijä: Arturo Baz). Ohjelmaan syötetään jokaisen kisan jälkeen aika-ajon ja kisan tulokset (myös tallikaveri) ja tehdyt virheet. Ohjelma rupeaa tarjoamaan kauden jälkipuoliskolla sopimusta paremmasta tallista, jos suoritukset sellaiseen riittävät. Jos ajoura päättyy taitojen puutteeseen, niin sitten se päättyy.

Menossa oleva kausi: 1. (1994)
Talli: Pacific
Moottori: Ilmor
Tallikaveri: Paul Belmondo
Kauden tavoitteet:
  • Päästä aika-ajosta kisaan (26 parhaan joukkoon)
  • Voittaa tallikaveri
  • Päästä maaliin
  • Päästä kauden lopuksi parempaan talliin

1. Season (1994)
Round​
Country​
Track​
Qualifying result
(Team mate)​
Race result​
Qualifying top-3
Race top-3
Recordings​
1/16​
Brazil​
Interlagos​
23.
(27. DNQ)​
20.​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
1. M. Schumacher
2. J. Alesi
3. M. Häkkinen​
Aika-ajo: youtube
Kilpailu: youtube
Tulokset: tulosluettelot
2/16​
Pacific​
Aida​
24.
(27. DNQ)​
17.​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
3/16​
San Marino​
Imola​
26.
(28. DNQ)​
DNF
(crash)​
1. J. Alesi
2. D. Coulthard
3. G. Berger​
1. M. Schumacher
2. J. Alesi
D. Hill​
4/16​
Monaco​
Monte Carlo​
25.
(28. DNQ)​
DNF
(crash)​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
Aika-ajo: youtube
lähtöjärjestys
Kilpailu: ei tallennetta
Tulokset: tulosluettelot,
pisteet, lehdistökatsaus
5/16​
Spain​
Barcelona​
23.
(28. DNQ)​
17.​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. G. Berger​
1. M. Schumacher
2. D. Coulthard
3. D. Hill​
Aika-ajo: youtube
lähtöjärjestys
Kilpailu: youtube
Tulokset: kilpailu,
pisteet, lehdistö
6/16​
Canada​
Montreal​
26.
(28. DNQ)​
18.​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. D. Coulthard​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. D. Coulthard​
7/16​
France​
Magny-Cours​
26.
(28. DNQ)​
DNF
(transmission)​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. J. Alesi​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. D. Coulthard​
8/16​
Great Britain​
Silverstone​
26.
(28. DNQ)​
DNF
(oil leak)​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. E. Irvine​
1. M. Schumacher
2. D. Hill
3. M. Häkkinen​
9/16​
Germany​
Hockenheim​
26.
(28. DNQ)​
22.​
1. G. Berger
2. M. Schumacher
3. J. Alesi​
1. D Hill
2. D. Coulthard
3. M. Schumacher​
10/16​
Hungary​
Hungaroring​
26.
(28. DNQ)​
20.​
1. M. Schumacher
2. M. Häkkinen
3. D. Hill​
1. D. Coulthard
2. D. Hill
3. M. Häkkinen​
11/16​
Belgium​
Spa-Fracorchamps​
26.
(28. DNQ)​
DNF
(crash)​
1. D. Hill
2. D. Coulthard
3. M. Häkkinen​
1. D. Hill
2. D. Coulthard
3. J. Alesi​
12/16​
Italy​
Monza​
13/16​
Portugal​
Estoril​
14/16​
Europe​
Jerez​
15/16​
Japan​
Suzuka​
16/16​
Australia​
Adelaide​
DNQ = Did Not Qualify = Karsiutui aika-ajossa kisasta. Aika-ajon 26 nopeinta pääsee kisaan. Kuljettajia sarjassa on 28.
DNF = Did Not Finish = Keskeytys kisassa.




Viimeisimmän kisan raportti
Osakilpailu 11/16, Spa-Fracorchamps, Belgia

1. Vapaa harjoitus: kokelin autoa siipien kanssa ja ilman. Vain ilman siipiä auto oli tarpeeksi nopea, enkä juurikaan jäänyt suorilla muista talleista. Erot tulivat mutkissa. En saanut autoon vielä kunnollista tuntumaa.

1. Aika-ajo: aika hyvä kierros, tällä pääsee 26. sijalle ja kilpailuun.

2. Vapaa harjoitus: takasiipi minimissä, etusiipeä sen verran että auto kääntyy nopeimmassa mutkassa ennen takasuoria. Paljon rataan totuttelua ja jarrutuspaikkojan hakua. Pikkuhiljaa ajat alkavat paranemaan kun ajolinjat löytyvät kohilleen.

2. Aika-ajo: hyvä kierros. Reilusti kilpailuun mukaan viimeiseen lähtöruutuun. Olen tyytyväinen auton tasapainoon ja vauhtiin kilpailua ajatellen.

Kilpailu: Kilpailun alku oli katastrofaalinen. Innostuin lähdössä ohittamaan muita autoja ja ne rupesivat tulemaan kakkos ja kolmosmutkissa ohi. Auto lähti käsistä ja osui seinään, mitään ei onneksi hajonnut. Alkusähläyksen jälkeen kilpalu lähti kunnolla käyntiin ja sain hyviä tasaisia kierroksia. Juuri kun olin päässyt hyvään vauhtiin, niin edelläni ajanut kuljettaja menetti auton hallinnan edessäni Eau Rougessa ja törmäsin häneen kun tulin täyttä vauhtia mutkasta ulos. Molempien kilpailu päättyi siihen. Kolari olisi ehkä ollut vältettävissä jos olisin jarruttanut heti kun huomasin savua edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Huh huh mikä aikamatka menneisyyteen! En nyt enää muista oliko se tämä GP2 mihin tuli sitten vielä jonain modina 1998 kauden autot ja sitä ilon ja onnen päivää kun sai Häkän mestaruus auton peliin! Sen ikänen, mitähän olin ehkä 13w oli kyllä ihan pähkinöissä. Naapurin kanssa tuota pelattiin useampi kausi kilpaillen ja vieläki muistan sen kun kuski vaihtu ja siinä oli se 10s(?) laskuri kun tietokone anto ohjaimet pelaajalle niin välillä tuli kiirettä siinä vaihdossa :lol:

Se autojen säätäminen oli kyllä yks isoimpia ja parhaimpia ominaisuuksia mitä pelissä oli. Toki tuon ikäsenä se oli enemmän sitä testataas mitä tämä tekee periaatteella, mutta aina sieltä löyty ne setupit kun aikansa hinkkas. Toki tuohon aikaan ei ollu mitään rattia tms. vaan pelattiin kaverin kanssa ihan näppiksellä, vieläkin lihasmuistissa A kaasu, Z jarru ja , . suunta. Toki kun näppiksellä pelattiin niin automaatilla mentiin, mutta mitään apuja ei ollu koskaan päällä.
 
Just asensin gp4 mutta kerennyt vielä perehtymään. Pitäisikö sittenkin valita kakkonen josta kokemusta junnuvuosilta.
 
Just asensin gp4 mutta kerennyt vielä perehtymään. Pitäisikö sittenkin valita kakkonen josta kokemusta junnuvuosilta.

Sanoisin, että kaikki tuon sarjan pelit ovat pelaamisen arvoisia vielä nykypäivänäkin. Vain ykkösosa on sen verran vanhentunut grafiikoiltaan, että vaatii hieman suostuttelua itselleen, että sitä viitsii pelata.

-GP2:n paras puoli on fysiikat, autolla tuntuu selvästi olevan massa, jota vastaan joudut taistelemaan ja mutkissa se pyrkii tangentin suuntaan. GP3 ja erityisesti GP4 eivät onnistu tuomaan niin vahvasti massan tuntua autolla ajoon, vaan auto tuntuu liian kevyeltä, se ei laita vastaan tarpeeksi.

-GP3:ssa on paljon GP2:n hyviä puolia kuten valikot, grafiikat ja pelaisin mielelläni tätä, mutta se ei oikein toimi kovin hyvin Windows 10:ssa, kaatuilee yms. Jos voisin valita, niin pelaisin tätä, sillä tykkään tosi paljon säämallista, jossa saa ajaa kuivuvalla tai kastuvalla radalla ja esiin tulee selvästi ajolinja.

-GP4 on teknisesti niin edistynyt, että tässä tuntuu vauhti eniten. Monacossa tuntee miten seinät vilisevät silmissä ja peli on jotenkin nopean tuntuinen, totta kai koska tähän saa eniten ruudunpäivitysnopeutta. Siirryn tähän sitten kun olen ensin kalunnut kakkosen ja kolmosen moditarjonnan läpi, joskus vuosien kuluttua.

Modien kannalta GP2 ja GP4 ovat parhaassa asemassa. GP3 on jäänyt niiden suhteen väliinputoajaksi, mutta kyllä siihenkin on tehty kausipäivityksiä autoihin ja ratoihin.

Tässä lisää pohdintaa aiheesta, jos englanti taittuu:

 
Huh huh mikä aikamatka menneisyyteen! En nyt enää muista oliko se tämä GP2 mihin tuli sitten vielä jonain modina 1998 kauden autot ja sitä ilon ja onnen päivää kun sai Häkän mestaruus auton peliin! Sen ikänen, mitähän olin ehkä 13w oli kyllä ihan pähkinöissä. Naapurin kanssa tuota pelattiin useampi kausi kilpaillen ja vieläki muistan sen kun kuski vaihtu ja siinä oli se 10s(?) laskuri kun tietokone anto ohjaimet pelaajalle niin välillä tuli kiirettä siinä vaihdossa :lol:

Se autojen säätäminen oli kyllä yks isoimpia ja parhaimpia ominaisuuksia mitä pelissä oli. Toki tuon ikäsenä se oli enemmän sitä testataas mitä tämä tekee periaatteella, mutta aina sieltä löyty ne setupit kun aikansa hinkkas. Toki tuohon aikaan ei ollu mitään rattia tms. vaan pelattiin kaverin kanssa ihan näppiksellä, vieläkin lihasmuistissa A kaasu, Z jarru ja , . suunta. Toki kun näppiksellä pelattiin niin automaatilla mentiin, mutta mitään apuja ei ollu koskaan päällä.

En ole vielä päässyt ihan noin pitkälle. Pelasin tätä peliä erittäin paljon vuosina 1996-2003, mutta en koskaan pelannut täyttä kautta. En vaan kestänyt häviötä siihen aikaan, ja aina kun tuli epäonnistuminen, niin lopetin kisan ja aloitin uudestaan. Ja kyllä, tähän on tehty jokaiselle aikakaudelle autosetti. Löytyy tuolta: carsets

Tämä käytännössä aloitti oman simuharrastuksen. Mahtavia muistoja!

GP1 ja GP2 ovat syitä miksi rupesin katsomaan Formula 1 -kisoja telkkarista. Olin näiden pelien suuri fani vuodesta 1995 alkaen, mutta formulaa rupesin katsomaan vasta 1997 puolivälistä. 1998 alusta katsoin kaiken mitä telkkarista tuli ja MTV3:n teksti-tv:n sivulta 270 luin koko ajan F1-uutisia. Siinä kävi niin, että huomasin, että "noi autothan on ihan samanlaisia kuin siinä pelissä, wautsi" :btooth:

Gp2:n takia ajopeleissä on kaasu A ja jarru Z edelleen jos näppiksellä jaksaa pelata.

Minulla oli 25 vuotta ratti ja polkimet, mutta miesluolaa ei juuri nyt ole, niin on pakko pelata näppiksellä. GP2 on täydellinen vaihtoehto näppispelaajalle. Rallia en pysty pelaamaan näppiksellä ollenkaan, tai muitakaan ajosimuja, niissä on pakko päästä itse veivaamaan rattia. Joissain ajopeleissä on nuolinäppäimet käytössä ja siitä ei tosiaan tule yhtään mitään.

Muita aiheita:

Päivittelin aloitusviestiä muun muassa otsikoinneilla ja tarkennuksilla.

Toiseen viestiin laitoin kuvia millaiselta peli näyttää DOSBoxin kautta ja millaista dataa pelistä saa ulos.

Tämä on nyt ihan hakuammuntaa, mutta kysyn silti. Tein tunnuksen tuonne foorumille (grandprix2.de) ja sähköpostiin pitäisi saapua aktivointiviesti. Sellaista ei näy. Onkohan kellään kokemusta pystyykö tuonne vielä rekisteröitymään? Ainakaan foorumin ylläpitäjää, nimimerkki AAS, ei ole kuulemma näkynyt pariin vuoteen. Samasta syystä muun muassa ratojen uusia versioita ja autojen kausipäivitykisä ei etusivulla näy kuin vuoteen 2019 asti. Niitä kuitenkin tehdään ja julkaistaan koko ajan tuolla foorumin puolella.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt on kunnon lanka saatu aikaseks! GP kakkosen kanssa on tullut vietettyä useampi tunti silloin joskus alakouluikäisenä. Hyviä muistoja Williamsin / Benettonin / McLarenin ratissa. Monacoa tuli kierrettyä monen monta kierrosta, automaattijarrut päällä ja tuhoutumaton auto. Pikkuhiljaa laajensin pelaamista quick racen puolelle ja jossain välissä poistui automaattijarrut, kun tajusin, että tässä on mahdotonta pärjätä jos ne on päällä. Ehkä suurinta hupia oli kun valkkasi esim. 11 autoa ajettavakseen ja sitten valitsi kauden ja käytännössä sekoili kilpailusta toiseen. Myöhemmin toki toi sekoilu vaihtui siihen, että ajoi ns. "tosissaan".

GP ykkönen tuli myös ostettua ja jonkin verran sitä pelattua. Olihan siinä kautena sentään 1991, vaikkakin tallien nimet ja kuskien nimet olivat tekaistuja. Onneks näissä peleissä on pienellä vaivalla mahdollista muokata tallien nimet oikeiksi. GP ykköstä en kuitenkaan niiiin paljoa pelannut kuin esim. kakkosta tai nelosta. Olisko syy nyt ollut, että olihan se jo ysärin lopussa melko vanhahko ja tekniset viat puuttuivat (on sitä pienimmästäkin lopetettu pelin pelaaminen).

Kerran vuosikymmenessä mun tietsikalle ilmestyy näköjään GP4. Se tais jäädä aika vähälle huomiolle yleisestikin, mutta syykin on täällä kerrottu. Sitä on monet kerrat pelattu siten, että valitsen X määrän kuljettajia, joilla sitten ajan jonkun kauden läpi, mikä modi nyt sattuu olemaan ja mitä vuosikertaa haluan pelata. Aiemmin oli 2000 -luvun loppupuoli, nykyään houkuttaa ysärin alkupuoli. Tykkään tästä pelityylistä siksi, että siellä radalla sattuu myös muutakin ja on itsellä mahdollisuus olla monessa tilanteessa mukana tai luomassa niitä. Kuten aiemmin sanoin, niin siinä mielessä tosissaan, ettei siellä radalla sekoilla sillä kuljettajalla, jolla sattuu ajovuoro olemaan, vaan ajetaan kuten tosielämän kisatilanteissa. Viimeks tuli pelattua kausi -91 läpi, jossa kuljettajien mestaruus ratkesi vasta toiseksi viimeisessä kilpailussa. Nyt tarkoitus jatkaa seuraavaksi kaudelle -92.

Monia muitakin F1 pelejä on tullut pelattua, mutta aina olen palannut Geoff Crammondin peleihin. Osittain siksi, että niissä on niin helppoa säätää vaikeusaste ja ajoavut mieleisekseen, muissa peleissä se tuntuu olevan joko tai. Myös pelin muokattavuus on mahdollista ja ainakin GP4:n puolella on nähty jos jonkinlaista modia ja rataa. Sekä lisäksi tuo suuresti arvostamani ominaisuus, jolla voit kilpailun / kauden ajaa useammalla kuljettajalla ajovuoron vaihtuessa silloin tällöin.

Ehdottomasti menee lanka seurantaan ja kirjoittele ihmeessä mitä kaikkea sulla sattuu ja tapahtuu GP2:ssa. Mielenkiintoista settiä ja mitä youtubesta seurannut enemmän tai vähemmän paria tubettajaa, jotka viettävät aikaa GP2:n parissa, niin siitä sisällöstä paistaa läpi vaivannäkö ja halu tehdä laatukontenttia!
 
F1GP sarja kyllä todella lähellä sydäntä. 1 osaa pelattiin kavereiden kanssa Amiga 500:lla ja FPS oli jollain radoilla varmaan jossain 10:n tietämissä... Ei se silloin haitannu yhtään. :p Tajusin tuon ihan jprkyttävän tahmaisuuden vasta, kun joskus jonkun sukulaisen luona kokeilin F1GP:ä heidän A500:lla. Tuossa vaiheessa oli jo itsellä PC ja pelannut F1GP2:sta.

Kakkosta tosiaan pääsisin sitten hakkamaan uudella P100 koneella ja ai että mikä kokemus se oli. Sitä tuli kyllä hierottua vuosikaudet ja asennettua juurikin noita modeja ja textuuripaketteja ja ties mitä.

Kolmosta tuli myös pelattua aika paljon ja oli eka näistä, mitä tuli pelattua ratilla ja polkimilla. Se dynaaminen sade oli kyllä ihan hemmetin hienosti tehty siinä.

Nelosen hommasin kyllä, mutta jostain syystä sen pelaaminen jäi aika vähälle. Eipä ole tullut 2000 luvun puolivälin jälkeen formula pelejä tullut juuri pelattua.
 
Tuossahan tuo peli on koteloineen kunniapaikalla kirjahyllyssä. Ei ole tullut pelattua yli vuosikymmeneen, tekisi mieli koettaa pitkästä aikaa. Aikanaan tuli pelattua Häkkisellä ja McLarenilla täysiä kausia, näppäimistöllä kun ei ollut rattia käytössä.
 
No nyt on kunnon lanka saatu aikaseks! GP kakkosen kanssa on tullut vietettyä useampi tunti silloin joskus alakouluikäisenä. Hyviä muistoja Williamsin / Benettonin / McLarenin ratissa. Monacoa tuli kierrettyä monen monta kierrosta, automaattijarrut päällä ja tuhoutumaton auto. Pikkuhiljaa laajensin pelaamista quick racen puolelle ja jossain välissä poistui automaattijarrut, kun tajusin, että tässä on mahdotonta pärjätä jos ne on päällä. Ehkä suurinta hupia oli kun valkkasi esim. 11 autoa ajettavakseen ja sitten valitsi kauden ja käytännössä sekoili kilpailusta toiseen. Myöhemmin toki toi sekoilu vaihtui siihen, että ajoi ns. "tosissaan".

GP ykkönen tuli myös ostettua ja jonkin verran sitä pelattua. Olihan siinä kautena sentään 1991, vaikkakin tallien nimet ja kuskien nimet olivat tekaistuja. Onneks näissä peleissä on pienellä vaivalla mahdollista muokata tallien nimet oikeiksi. GP ykköstä en kuitenkaan niiiin paljoa pelannut kuin esim. kakkosta tai nelosta. Olisko syy nyt ollut, että olihan se jo ysärin lopussa melko vanhahko ja tekniset viat puuttuivat (on sitä pienimmästäkin lopetettu pelin pelaaminen).

Kerran vuosikymmenessä mun tietsikalle ilmestyy näköjään GP4. Se tais jäädä aika vähälle huomiolle yleisestikin, mutta syykin on täällä kerrottu. Sitä on monet kerrat pelattu siten, että valitsen X määrän kuljettajia, joilla sitten ajan jonkun kauden läpi, mikä modi nyt sattuu olemaan ja mitä vuosikertaa haluan pelata. Aiemmin oli 2000 -luvun loppupuoli, nykyään houkuttaa ysärin alkupuoli. Tykkään tästä pelityylistä siksi, että siellä radalla sattuu myös muutakin ja on itsellä mahdollisuus olla monessa tilanteessa mukana tai luomassa niitä. Kuten aiemmin sanoin, niin siinä mielessä tosissaan, ettei siellä radalla sekoilla sillä kuljettajalla, jolla sattuu ajovuoro olemaan, vaan ajetaan kuten tosielämän kisatilanteissa. Viimeks tuli pelattua kausi -91 läpi, jossa kuljettajien mestaruus ratkesi vasta toiseksi viimeisessä kilpailussa. Nyt tarkoitus jatkaa seuraavaksi kaudelle -92.

Monia muitakin F1 pelejä on tullut pelattua, mutta aina olen palannut Geoff Crammondin peleihin. Osittain siksi, että niissä on niin helppoa säätää vaikeusaste ja ajoavut mieleisekseen, muissa peleissä se tuntuu olevan joko tai. Myös pelin muokattavuus on mahdollista ja ainakin GP4:n puolella on nähty jos jonkinlaista modia ja rataa. Sekä lisäksi tuo suuresti arvostamani ominaisuus, jolla voit kilpailun / kauden ajaa useammalla kuljettajalla ajovuoron vaihtuessa silloin tällöin.

Ehdottomasti menee lanka seurantaan ja kirjoittele ihmeessä mitä kaikkea sulla sattuu ja tapahtuu GP2:ssa. Mielenkiintoista settiä ja mitä youtubesta seurannut enemmän tai vähemmän paria tubettajaa, jotka viettävät aikaa GP2:n parissa, niin siitä sisällöstä paistaa läpi vaivannäkö ja halu tehdä laatukontenttia!

F1GP sarja kyllä todella lähellä sydäntä. 1 osaa pelattiin kavereiden kanssa Amiga 500:lla ja FPS oli jollain radoilla varmaan jossain 10:n tietämissä... Ei se silloin haitannu yhtään. :p Tajusin tuon ihan jprkyttävän tahmaisuuden vasta, kun joskus jonkun sukulaisen luona kokeilin F1GP:ä heidän A500:lla. Tuossa vaiheessa oli jo itsellä PC ja pelannut F1GP2:sta.

Kakkosta tosiaan pääsisin sitten hakkamaan uudella P100 koneella ja ai että mikä kokemus se oli. Sitä tuli kyllä hierottua vuosikaudet ja asennettua juurikin noita modeja ja textuuripaketteja ja ties mitä.

Kolmosta tuli myös pelattua aika paljon ja oli eka näistä, mitä tuli pelattua ratilla ja polkimilla. Se dynaaminen sade oli kyllä ihan hemmetin hienosti tehty siinä.

Nelosen hommasin kyllä, mutta jostain syystä sen pelaaminen jäi aika vähälle. Eipä ole tullut 2000 luvun puolivälin jälkeen formula pelejä tullut juuri pelattua.

Tuossahan tuo peli on koteloineen kunniapaikalla kirjahyllyssä. Ei ole tullut pelattua yli vuosikymmeneen, tekisi mieli koettaa pitkästä aikaa. Aikanaan tuli pelattua Häkkisellä ja McLarenilla täysiä kausia, näppäimistöllä kun ei ollut rattia käytössä.

Olen miettinyt tämän viestiketjun perustamista monta kuukautta. Peli on kuitenkin niin vanha, etten uskonut sillä olevan nykyään minkäänlaista seuraajakuntaa. Ehkä muutama sata harrastajaa koko maailmassa. Mutta onneksi olin täysin väärässä. Tännehän on tullut vaikka kuinka monta viestiä, aivan mahtavaa!

F1GP1:tä pelasin ainakin yhden kauden läpi muistaakseni. Ajoapuja taisin käyttää ja voitin mestaruuden kauden päätteeksi. Vaikeustasosta ja ajoavuista ei mitään hajua. Jostain syystä en muista yhden yhtä erillistä kisaa koko pelistä. Luulen, että ykkösen kanssa homma meni leikkimiseksi ja testailin vaan konseptia. Eikä minulla ollut siihen aikaan mitään tietoa edes autourheilusta. Tiesin, että jotain formuloita ajetaan, mutta en yhtään ymmärtänyt, että mikä idea. Lisäksi ne autot näyttivät ihan helvetin oudoilta. "Ei yhtään sellainen kuin meidän volvo pihassa."

Mutta kakkosen kohdalla tapahtui jotain. Sen grafiikat olivat niin edellä aikaansa yhdistettynä liikkeen sujuvuuteen, että autoahan pystyi hallitsemaan aivan kuten halusi. Tuli sellainen tunne, että ajaa itse oikeaa F1-autoa. 15-vuotiaalle se oli aikamoista huumetta. Saatoin katsella replay-videoita omasta ajosta eri kuvakulmista vain siksi, että näen miten auto pomppaa jostain kanttikivestä "kuten siellä telkkarissakin". Siinä oli jotain uskomattoman kiehtovaa.

@Nälkäinen Setä tosi jännä konsepti, ajella eri kuskeilla pitkin kautta. En ole koskaan edes ajatellut tuollaista mahdollisuutta, vaikka sivusilmällä olenkin tiennyt, että siinä voi valita monta eri kuljettajaa samaan aikaan. Olen ajatellut sitä enemmänkin sen kautta, että jos saman pelin sisällä useampi eri ihminen haluaa osallistua mestaruuskampanjaan. Mutta se, että yksi ihminen ajaa useaa kuskia on minulle täysin uusi juttu. Olen tämän pelin kanssa, nyt uudestaan aloitettuani, huomannut, että luulin olevani 5 pelin parissa vietetyn vuoden (1996-2001) jälkeen olevani suuri GP2-tietäjä, niin aika vähän sitten kuitenkin tiesin yhtään mitään.

Olen nyt käyttänyt kaksi viikkoa putkeen tutkien pelin sisuskaluja, koska en ollut lainkaan tyytyväinen siihen, etä vaikka autoni on varikon vähätehoisin, niin siinä on sama pito kuin parhaassa (Scumacher, Benetton). Haravoin koko grandprix2.de -sivuston läpi ja löysin kuin löysinkin vihdoin tavan muokata pelaajan auton pitoa. Viikko meni pohtiessa, että miten lasken sille sellaisen arvon, että se olisi suhtessa autoon, eikä kuljettajaan. Keksin sen vihdoin nyt viikonloppuna ja sain sen mielestäni aika hyvin osumaan kohdalleen. Olin jo ehdinyt aloittaa kauden 1994, ja ajanut kisoja Kanadan aika-ajoon saakka, mutta päätin aloittaa vielä uudestaan koko kauden, oikealla pidolla. Nyt minulla on siis käsissäni koko varikon huonoimmat hevosvoimat ja surkein pito. Ajoin toissapäivänä nopeasti aika-ajot ja sen jälkeen lähdin kisaan. Tavoitteeni on vain päästä maaliin. Kisa meni hyvin ja pääsin 20 sijalla maaliin. Nauhoitin sekä aika-ajot, että kisan, mutta en tiedä kehtaako sellaisia laittaa mihinkään. En puhu videoilla mitään, koska en pysty keskittymään jos hölisisin jotain samalla.

Mietin, että pitäisikö kirjoitella tähän lankaan GP2-urani etenemisestä (tavoite on päästä joka vuosi parempaan talliin ja kohti mestaruutta) ja missä formaatissa julkaisisin tuloksia.

Voisin myös tehdä erillisen viestin pelin modaamisesta, jos muitakin kiinnostaa simuloida heikommalla autolla ajoa ja uratikkaiden kiipeämistä.
 
Viimeksi muokattu:
Se autojen säätäminen oli kyllä yks isoimpia ja parhaimpia ominaisuuksia mitä pelissä oli. Toki tuon ikäsenä se oli enemmän sitä testataas mitä tämä tekee periaatteella, mutta aina sieltä löyty ne setupit kun aikansa hinkkas. Toki tuohon aikaan ei ollu mitään rattia tms. vaan pelattiin kaverin kanssa ihan näppiksellä, vieläkin lihasmuistissa A kaasu, Z jarru ja , . suunta. Toki kun näppiksellä pelattiin niin automaatilla mentiin, mutta mitään apuja ei ollu koskaan päällä.
Eikös spacebarilla vaihdettu vaihteet ja niin, että kun kaasu oli pohjassa niin vaihteet vaihtui ylöspäin ja jarruttaessa alaspäin? Ja alas vaihtui jos ei painanut kaasua eikä jarrua, näin pystyi "jarruttamaan" vaihdelaatikolla johonkin nopeaan mutkaan. Lisäksi jarruttaessa piti zetaa rämpyttää/näpyttää jarrutuksen aikana, ettei mennyt renkaat lukkoon.

Ykköstä ja kakkosta tuli kavereiden kanssa pelattua satoja tunteja. 100% kisoilla ja ace-tasolla täysiä kausia. Kaveri ajoi ykköstä jopa varpailla, kun ei saanut enää muuten haastetta. Ysärillä kaivettiin jopa verkkokaapelit talosta toiseen, mutta GP:tä ei muistaakseni voinut pelata kuin nollakaapelilla kaksinpelinä ja siinäkin oli joku ongelma.
Voi veljet sitä tunnetta kun olet ajanut itsesi Monacossa noin minuutin johtoon kun alkaa kaverin ajovuoro, sitten dashboardissa näkyy että yksi auto on tippunut kisasta ja hetki tämän jälkeen ylälaidassa lukee "TilutTaja is out of the race."

Ei GP2 taida vieläkään olla moninpeliä verkon yli? Tarvii kyllä itsekin tämä laittaa tulille.

Tuosta aika-ajovideosta palasi kyllä mieleen tuo Brasilian hankala kiristyvä ja keventyvä mutka oikealle, jossa ekalla yrityksellä menikin nurmikon puolelle, ihan kuin olisi itse ajanut.
 
Hyvä ketju!

Muistan kun jossain BBS:ssä oli TOP listat joka radasta kuka saa parhaimman kierrosajan. Todisteeksi piti lähettää replay kierroksen lopusta. En kyllä enää muista oliko peli tämä vai ykkösversio.

Asensin juuri vanhaan AMD Duron koneeseen DOS 6.22:n disketeiltä. Mutta miten hitossa saan Fanatecin siihen kiinni ja tukeeko peli?
 
Party-mode löytyi myös lauantai-illalle: subbari täysille ja tuplanopeusmodi päälle.
 
Lisäksi jarruttaessa piti zetaa rämpyttää/näpyttää jarrutuksen aikana, ettei mennyt renkaat lukkoon.

Joo jarrutuksen loppua kohti piti alkaa nostelemaan, ettei lukkiudu. Alun voi mennä nappi pohjassa. Sen verran hyvin oli downforce mallinnettu, että kun nopeus laski, niin renkaat meni helposti lukkoon.
 
Pelin muokkausohjeita

Esittelen tässä millaisia muokkauksia teen peliin ja millä työkaluilla. Tämä ei ole varsinainen muokkausohje, koska en halua kertoa miten peliä pitää muokata, vaan esittelen ohjelmia mitä käytän ja jokainen voi tehdä mitä haluaa.

Tarvittavat ohjelmat

Grand Prix 2 on vuodelta 1996. Suurin osa siihen tehdyistä muokkausohjelmista ja työkaluista on tehty 90-luvulla ja 2000-luvun alussa. Tästä syystä ne ovat joko 16-bittisiä tai 32-bittisiä ja osa ohjelmista vaatii siihen aikaan käytössä olleita kirjastoja (esimerkiksi dll-kirjastotiedostoja). Jotkut ohjelmat saattavat tuurilla toimia modernilla Windows 10 tai 11 -käyttöjärjestelmällä, suurin osa ei.

Yhteensopivuuden varmistamiseksi kannattaa käyttää joko Windows 98, 2000 tai XP -käyttöjärjestelmää. Minä ajan VirtualBoxilla 32-bittistä Windows XP:tä. Internettiin en sitä päästä, joten tietoturvasta ei tarvitse sen takia murehtia. Vanhan käyttöjärjestelmän hyvä puoli on sekin, että mukana tulee DOS, jota osa pelin muokkaustyökaluista tarvitsee. Olen liittänyt GP2-kansion levyasemaksi VirtualBoxin Mount-toiminnolla, jolloin työkalut pääsevät käsiksi peliin.

Esittelen tarvittavia ohjelmia sitä mukaa kun tämä ohje etenee.

Vanhoja Windows -versioita saa ainakin sivustolta archive.org. Sieltä saa myös Grand Prix -pelejä. Jos kyseinen lähde on laiton ja vastoin tämän keskustelupalstan sääntöjä, niin kertokaa.

Suurimman osan pelin muokkaustyökaluista saa sivustolta grandprix2.de.

Pelin perusominaisuuksien muokkaaminen ja ratojen säätäminen

Tärkein pelin muokkausohjelma on GP2edit. Sen on tehnyt Steven Young. Sillä saa muutettua autojen ulkoasua, tehoja, mekaanisten vikojen todennäköisyyksiä, kuljettajien pitokertoimia, auton painoja ja niin edelleen. Se on tärkein työkalu jolla hallitsen muun muassa seuraavia asioita: oman autoni teho on tallista ripppuvainen, sekä autojen ja tallien kausipäivityspakettien lataaminen peliin.

Toinen erittäin tärkeä työkalu on GP2 slot and Tyre Editor 1.1 by rrmedio. Pelin eri ratojen suorituskykyjä autoihin nähden hienosäädetään niin kutsutulla Magic Datalla, joihin tällä editorilla pääsee käsiksi. Pelissä on 16 rataa ja jokaiselle on oma ratapaikka (slot). Jos ratatiedoston siirtää toiseen kohtaan, esimerkiksi vaihtaa päittäin ratatiedostot "f1ct11.dat" ja "f1ct16.dat" (hitain ratapaikka), niin Magic Data pitää huolen siitä, että molemmilla radoilla ajetaan jopa useita sekunteja eri aikoja, kuin jos radat ovat niille tarkoitetulla paikalla. Käytän tätä editoria siten, että olen tallentanut jokaisen vakioradan Magic Datan tiedostoon. Jos lataan uuden radan ja se on tarkoitettu (radan tekijän toimesta) esimerkiksi ratapaikkaan 04, mutta se on vasta kuudes kisa kaudella jota haluan simuloida, niin nimeän radan tiedostoksi "f1ct06.dat" ja lataan kuudenteen ratapaikkaan ratapaikan 04 Magic Datan. Jos Magic Data on väärin, niin yleensä siitä seuraa ainakin se, että kierrosajat eivät ole realistisia, tietokoneen ajamat autot voivat olla liian heikkoja tai vahvoja, sekä bensan kulutus voi olla väärin mitoitettu sekä tietokoneautoilla, että pelaajalla.

Lisää tietoa Magic Datasta:

Kolmas perusohjelma uusia ratoja asennettaessa on Track Editor v1.91. Kun olen kopioinut uuden ratatiedoston paikalleen, niin avaan sen rataeditorissa ja muokkaan sillä radan nimen oikeaksi, renkaiden kulutuksen, sekä kuinka paljon polttoaine painaa kyseisellä radalla. Grand Prix 2:n ei tankata bensaa litroissa tai kilogrammoissa, vaan polttoainekierroksissa. Monacossa ja Belgian Spassa bensaa menee eri määrä per kierros, joten yhden kierroksen polttoainemäärä pitää kertoa pelille rataeditorissa. Muokkaan rataeditorissa myös suurin piirtein järkevältä kuulostavat varikkopysähdystaktiikat. Eli kuinka monta prosenttia autoista käy varikolla 1 kerran, kuinka monta prosenttia 2 kertaa ja niin edelleen, sekä miltä kierrokselta alkaen kunkin taktiikan autot aloittavat käymään varikolla.

Neljäs ohjelma, jota käytän myös ratojen kanssa, on Gepsitor 2. Siinä on useita eri ohjelmia samassa, käytän siitä ohjelmaa Track Manager, josta muokkaan ratojen asentamisen ja oikean Magic Datan paikalleen asettamisen jälkeen radoille oikeat tiedot, kuten haluttu kierrosmääårä, radan oikea nimi, radan pituus metreissä ja renkaiden kuluttavuus.

Viides ohjelma ajetaan DOS-komentokehotteessa. Kun radat on asennettu ja konfiguroitu niin tarkasti kuin oma osaaminen riittää, niin ajan ohjelman GP2 CC Car Pit Stop Sanity, joka katsoo Track Editorilla ja Gepsitor 2:lla, sekä Magic Datalla määritellyt tiedot ja tekee kullekin radalle järkevät varikkopysähdysstrategiat.

Kuudes, erittäin tärkeä, ohjelma on GP2 Slots and Tyres Editor 4.21 by rrmedio. Sen välilehdeltä "Misc" löytyy kohta "Human Grip". Sillä määritellään pelaajan auton tuntema pito, jota muuttamalla saadaan pelaajan auton pitotaso realistiseksi, jos haluaa simuloida heikompaa tallia kuin vakiopelin Williams tai Benetton. (Liitän tämän viestin loppuun ohjeen miten lasken pelaajan pidon per talli, kun ehdin.) Tällä ohjelmalla voi muuttaa myös fysiikoita kattavasti ja moottorin kierroslukua, sekä vääntö/tehokäyrää, en ole aivan varma kumpi.

GP2STE4b löytyy täältä: Slots and Tyres Editor 4.21 beta - GP2 Forum

Näiden lisäksi voit muuttaa pelin fysiikoita haluamaasi suuntaan, esimerkiksi ohjelmalla GP2 Physics Editor 0.2. Itse en koske mihinkään muuhun kuin pelaajan pitoon ohjelmalla GP2STE421, koska esimerkiksi GP2edit ohjelmassa olevan pelaajan auton pito -asetus (Grip Factor, vakiona arvo 198) tekee autosta epävakaamman, ei suoraan huonommin pitävän. Toisaalta se on realistista huonommissa talleissa, eli kyseessä on makuasia.

Kun olet muokannut peliä haluamaksesi, niin sitten pitää ajaa paljon simulointeja ja testiä. Tärkein asia on testata saatko eri radoilta järkeviä aikoja suhteessa tietokoneen autoihin. Toinen asia mikä on ehdoton simuloida on se, että kuluuko sinulla polttoainetta noin 1 bensakierros per 1 ajettu kierros, sekä sama asia tietokoneen autoille. Tietokoneen autoille ainoa luotettava tapa testata bensankulutuksen oikea määrä, on aloittaa 100 % pituinen kilpailu, nopeuttaa aikaa (Accelerate Time), kunnes kisa on ajettu lähes viimeiselle kierrokselle. Jos viimeisen kierroksen lopussa (kun kärkiauto ajaa maaliin) tietokoneen ohjaamissa autoissa on noin 2.0 bensakierrosta polttoainetta jäljellä, kulutus on oikea. Kulutusta säädellään Magic Datalla ja se täytyy määritellä jokaiselle radalle erikseen.

Kertauksena vielä polttoaineesta: rataeditorissa määritellään paljonko yksi bensakierros painaa. Magic Datassa määritellään paljonko polttoainetta kulutetaan yhdellä kierroksella. Molemmat pitää saada suurin piirtein oikeaan arvoon, jotta ei käy esimerkiksi niin, että polttoaine loppuu, tai sitä on maalissa vielä useita kierroksia jäljellä (=liian painavalla autolla ajaminen turhaan).

Muita muokkauskohteita

Kun olet rakentanut itsellesi hyvän ratakattauksen unelmiesi kautta varten, huomaat, että ratojen kartat ovat yhä alkuperäisillä paikoillaan. Tätä varten kannattaa hakea haluamansa ratakartat sivustolta grandprix2.de ja asentaa ne ohjelmalla WinHipic Pro 1.4. Sillä voi vaihtaa peliin kaikki muutkin valikoiden kuvat. Pelin ratojen vakiokartat kannattaa tallentaa itselleen turvaan ennen kuin niitä alkaa vaihtelemaan (iso ja pieni versio), jotta ne voi helposti palauttaa jos menee metsään.

Raporttivinkki: pelissä voi tallentaa erilaisia raportteja, kuten aika-ajon ja kisan tulokset, nopeimmat kierrokset, ja niin edelleen. Kun olet tulostanut haluamasi raportit tekstitiedostoihin, vaihda tiedostojen pääte .txt-päätteestä -> .nfo-päätteiseksi ja avaa ne Notepad++ -ohjelmalla. Raportit ovat paljon siistimmän näköisiä. Voit katsoa esimerkin tämän viestiketjun viestistä numero 2, laitan jokaisen kisan tallenteisiin mukaan tulosluettelot kuvamuodossa.

Linkkejä

Archive.org: Internet Archive: Digital Library of Free & Borrowable Books, Movies, Music & Wayback Machine

grandprix2.de: home

Paljon tietoa Grand Prix 2:sta: wissen
 
Viimeksi muokattu:
GP3 on näistä oma suosikki. Varmasti toki sen takia, että muita en ole pelannut ja tuo oli ensimmäinen kunnon ratilla ja polkimilla pelaamani ajopeli. Näin jälkikäteen ajateltuna ajomallinnus on kyllä varsin hyvä. Ja tietysti intro.

 
Formulapelejä tuli aikoinaan pelattua paljonkin sillloin 90-luvulla. Nyt on jäänyt vähemmälle ,mutta tämä ketju herätti taas pienen kiinnostuksen kipinän. Laitan tähän vielä mielenkiintoisen vertailuvideon Grammondin ja Papyruksen ajopeleistä.
 
Miten tuon GP4:n saa toimimaan win 11:ssa? Latasin jonkun paketin mikä ihan googlella löytyi eikä se lähde käyntiin. Kokeilin jopa xp yhteensopivuus tilaa.
 
Kausi jatkuu! Tällä kertaa vuorossa Pacific GP, Aida.

Päivitän tämän ketjun viestiin numero 2 kaikki uusimmat kuulumiset, sessioiden tulokset, pistetilanteet ja paljon muuta. Jos kiinnostaa seurata tarkemmin, niin kannattaa lukea sieltä.

Aika-ajo:



Kisa:

 
Viimeksi muokattu:
Muistan kun jossain BBS:ssä oli TOP listat joka radasta kuka saa parhaimman kierrosajan. Todisteeksi piti lähettää replay kierroksen lopusta.
Heh. Löytyi wanhojen backuppien kätköistä ~25 vuoden takaiset tallenteet omista ennätyskierroksista:
  • Interlagos: 1:15.426
  • Aida: 1:10.641
  • Imola: 1:20.948
  • Monaco: 1:17.832
  • Barcelona: 1:21.270
  • Montreal: 1:21.762
  • Magny Cours: 1:16.214
  • Silverstone: 1:24.666
  • Hockenheim: 1:43.227
  • Hungaroring: 1:18.065
  • Spa: 1:51.424
  • Monza: 1:22.843
  • Estoril: 1:20.343
  • Jerez: 1:22.251
  • Suzuka: 1:36.579
  • Adelaide: 1:14.616
Civ1, F1GP2 ja Doom 1/2 veivät tuolloin 90-luvun puolivälissä suurimman osan kaikesta peliajasta.
 
Se USA:n katurata oli oma suosikki mutta taisi olla vaan GP1:ssä. Pelissä oli myös paha bugi: jos ajoit viimeisellä kierroksella varikolle niin voitit sijoituksesta huolimatta. Muistan kun kaverilta meni hermot kun menin tekemään sen, anteeksi Juha!

Hot seattina tuota tuli pelattua (auta armias jos tietokone ajoi autollasi kolarin) ja myöhemmin roudasin koneen kaverin luokse ja nollamodeemikaapelilla. En muista varmasti oliko ykkönen vai kakkonen.
 
Lapsena tuli pelattua paljon GP2 ja GP3 pelejä. Porukoilta löytyy vielä kaapista GP4 big boksina. Taisin tuon kakkosen ja kolmosen laatikot heittää joskus roskiin. Kolmonen on kuitenkin itselle se rakkain F1 peli.

Nelosen pelaaminen jäi jostain syystä todella vähälle. Liekö syy, että sain aika pian sen jälkeen F1 2002 pelin, josta pidin todella paljon.

Isä vei minut kerran johonkin tapahtumaan, jossa Keke Rosbergin F1 autoon oli rakennettu GP3 simulaattori. Istuin autoon, mutta jalat eivät yltäneet polkimille. Harmitti.

Kaipaisin kyllä nykyisiin F1 peleihin samantasoista vauriomallinusta, kun niissä ei edelleenkään voi irrota takarengas tai takasiipi. Noissa Geof Grammondin peleissä taisi pystyä jatkamaan kisaa, vaikka rengas tai takasiipi irtosi. Varikolta kävi vain hakemassa uuden renkaan tai takasiiven. :cool2:
 
Isä vei minut kerran johonkin tapahtumaan, jossa Keke Rosbergin F1 autoon oli rakennettu GP3 simulaattori. Istuin autoon, mutta jalat eivät yltäneet polkimille. Harmitti.

Muistan hämärästi nähneeni tämän. Lisäksi muistan jonkun firman tapahtuman noin vuodelta 2002 johon joku yrittäjä oli toimittanut rigejä ja pelinä oli GP3/GP4 moninpelinä. Sanoin jo silloin että tästä tulee kova juttu sitten kun voi pelata netin yli samalla tavalla. Sai sitten odottaa iRacing ja Assetto Corsa peleihin ennen kuin sim racing kunnolla breikkasi.
 
Veikkaan että herra Crammond itse. Ei näytä tutulta kuskilta, pelillähän oli kyllä FIA:n lisenssi. Tuon ajan kuskit tunnistan aika hyvin.
Eipä ole muuten ikinä tajuttua että tuohan todella saattaa olla itse Crammond. Ainakin kuvat tuolta ajalta sopisi kasvoihin. Kukaan tunnettu kuski se ei ainakaan taida olla.
 
Liikkuva shikaani toilailee jälleen! Tällä kertaa vuorossa romuralli Imolassa.


Aika-ajo:


Kisa:


(Koko osakilpailun tarinointi viestissä numero 2.)
 
Tämä löytyy täältäkin originaalina. Joulun aikaan vielä kotopuolesta kaapista löytyi :)

Tuli kyllä aikoinaan hakattua paljonkin.
 
Tätä tuli tahkottua kymmeniä tunteja kummisedän ja sen kaverin kanssa joskus 96-97 aina mummolassa missä vietti kesäsin aikaa ykkösluokkalaisena penskana. Kimpassa kisoja, mut taidettii vetää kyl kaikki avut päällä lukuunottamat auton hajoomista ja jossai kohdi huomasin et F1:sellä sai automaattijarrut pois ni oli iha lyömätön ko sillä sai aina venytettyä jarrutuksia iha viime tinkaan tai vedettyä pedaalin lattiaa aikasemmin. Siin sai parikymppiset ukkelit miettiä et mitä käärmeöljyi toi pikkupoika käyttää :D
 
Ai että mikä ketju, oisko ykkönen ollut mun ensimmäinen PC-peli ikinä! Sitä tuli tahkottua vielä parikymppisenäkin uudelleen.
 
Tämä löytyy täältäkin originaalina. Joulun aikaan vielä kotopuolesta kaapista löytyi :)

Tuli kyllä aikoinaan hakattua paljonkin.

Olisipa itsellänikin tämä originaalina. On paljon asioita, joita en kadu, mutta se välillä harmittaa, että en ostanut näitä legendaarisia pelejä alkuperäisinä (kuten GP1, GP2, Doomit ja niin edelleen). Mutta siihen aikaan pelit maksoivat maltaita (300 mk per peli, tavallisen aikuisen kuukausipalkka ennen veroja oli noin 8000-9000 markkaa), niin mistäpä kaikkeen olisi ala-asteella rahat saanut. Jos MicroProsen perintö joskus vielä pumpataan henkiin, niin ostan pelit täyteen hintaan samantien, vaikka digitaalisina versioina. Muiden pelien kanssa olen niin tehnytkin, kun nyt aikuisena on rahaa. Eli jos olen jotain peliä joskus elämäni aikana pelannut, ostan sen fyysisenä hyllyyn, GOG:sta tai Steamista, vaikka en koskaan siihen enää palaisikaan.

Tätä tuli tahkottua kymmeniä tunteja kummisedän ja sen kaverin kanssa joskus 96-97 aina mummolassa missä vietti kesäsin aikaa ykkösluokkalaisena penskana. Kimpassa kisoja, mut taidettii vetää kyl kaikki avut päällä lukuunottamat auton hajoomista ja jossai kohdi huomasin et F1:sellä sai automaattijarrut pois ni oli iha lyömätön ko sillä sai aina venytettyä jarrutuksia iha viime tinkaan tai vedettyä pedaalin lattiaa aikasemmin. Siin sai parikymppiset ukkelit miettiä et mitä käärmeöljyi toi pikkupoika käyttää :D

Minulla peliseurana oli suurin piirtein saman ikäiset kaverit, niin he hokasivat nuo jutut ihan samalla lailla kuin minäkin. Ja olivat perhana parempia usein säätämään autoakin. Kummisedälläsi on ollut aikamoinen tehokone tuohon aikaan, jos GP2 on pyörinyt noina vuosina hyvin. Muistan kun omakin kone piti päivittää ihan kunnolla (kaikki kesätyörahat siihen kiinni vuosina '96 ja '97), että sain tarpeeksi vääntöä rautaan.

Ai että mikä ketju, oisko ykkönen ollut mun ensimmäinen PC-peli ikinä! Sitä tuli tahkottua vielä parikymppisenäkin uudelleen.

Tämä ketju syntyi tarpeesta toteuttaa vanha lapsuuden unelma: kokonainen GP2-kausi läpi ilman uudelleenyrityksiä - jokainen valinta on lopullinen. Jälkikasvu on sen verran isoa jo, että pystyn ottamaan tähän projektiin aikaa. Ja koska olisi tylsää ajaa suoraan parhaalla autolla, niin totta kai pitää muokata peliä siten, että auto on oikeasti varikon hitain luuska - ja julkaista koko sekoilu Youtubessa, koska mitäpä sitä ei ihminen tekisi itsensä nolaamiseksi :cigarbeye:
 
Tämä ketju syntyi tarpeesta toteuttaa vanha lapsuuden unelma: kokonainen GP2-kausi läpi ilman uudelleenyrityksiä - jokainen valinta on lopullinen. Jälkikasvu on sen verran isoa jo, että pystyn ottamaan tähän projektiin aikaa. Ja koska olisi tylsää ajaa suoraan parhaalla autolla, niin totta kai pitää muokata peliä siten, että auto on oikeasti varikon hitain luuska - ja julkaista koko sekoilu Youtubessa, koska mitäpä sitä ei ihminen tekisi itsensä nolaamiseksi :cigarbeye:
No minusta ainakin mielenkiintoinen ja tulen seuraamaan Youtube-kanavalta miten menee :D
 
No se kisa meni ihan ketuilleen. Ensin tuli keskeytys kierroksella 39, koska tein virheen. Ja sitten huomasin, että edes nauhoitus ei ollut päällä.

:facepalm:

Tässä kuitenkin aika-ajo selityksien kera.

 
Viimeksi muokattu:
Romuralli. Valtava romuralli. Etusiipiä meni enemmän kuin mikään tehdas ehtii valmistaa. Massiiviset paineet oli päästä maaliin, kahden edellisen kisan keskeytysten takia (molemmat omia mokia). Ja se näkyi kisan alussa selvästi. Kun pääsin vauhtiin ja löysin ajorytmin, niin homma alkoi pelittää.

Aika-ajo:


Kisa:
 
Hieno ketju. Tätä tuli ysärillä pelattua paljonkin, samoin heti tulvi mieleen muut tuon ajan suosikkipelit Civ2, TTD, Settlers ja Syndicate.

Omat ajopelikokemukset alkoi Accoladen Grand Prix Circuitista, mutta se oli vielä ihan eri aikakautta se.
 
Hieno peli ja hienot muistot. En osannut vielä varmaan kirjoittaakkaan kun tätä tuli pelailtua. Muistan hyvin kun pistin ajoavut päälle ja romuttamattomuuden ja rupesin ajelemaan väärään suuntaan tuhoten vastujat jonka jälkeen ajoin voittajana maaliin, hienoja aikoja!
 
Hieno peli ja hienot muistot. En osannut vielä varmaan kirjoittaakkaan kun tätä tuli pelailtua. Muistan hyvin kun pistin ajoavut päälle ja romuttamattomuuden ja rupesin ajelemaan väärään suuntaan tuhoten vastujat jonka jälkeen ajoin voittajana maaliin, hienoja aikoja!
Ei hemmetti että repeilin tälle mielikuvalle. Suunnilleen noin tuli itsekin pelattua PC-pelejä joskus 1997-2000 tienoilla. Hauska nähdä noita kisoja ajettavan ns. realistisilla vaikeusasteilla yms eikä vain easymodella mestaruudesta toiseen :D Muistissa on myös vielä hyvin se, miten tuo otti sormiin ajaa jotain pidempää kisaa näppiksellä. Varmaankin tällaiseen projektiin itse haluaisin viritellä jonkinlaisen ratti+polkimet kombon käyttöön jos olisi aikaa vastaavalle niin että uskaltaisi edes aloittaa.
 
Hieno peli ja hienot muistot. En osannut vielä varmaan kirjoittaakkaan kun tätä tuli pelailtua. Muistan hyvin kun pistin ajoavut päälle ja romuttamattomuuden ja rupesin ajelemaan väärään suuntaan tuhoten vastujat jonka jälkeen ajoin voittajana maaliin, hienoja aikoja!

Haha :D mä kokeilin vähän samaa temppua PS1:n F1 -95 pelissä. Adelaiden radalla lähdin ajamaan väärään suuntaan ja takasuoralle parkkeerasin, tuloksena oli letka joka ei liikahtanut mihinkään, kaikki olivat niin kertakaikkisen jumissa :D noin 9 vuotiaana toi oli parasta hupia koskaan.

GP 2:ssa sama jekku ei toiminut, koska siinä AI oli hieman älykkäämpi. Mutta siinä tuli sitten muuten kolattua muut pois tieltä.
 
Kanadan GP, tämä rata on yksi suosikkiradoistani.

Kulissien takana olen koko vuoden pohtinut, että jokin tässä aloita-hitaimmasta-tiimistä-maksukuskina-haasteessa mättää. Aloitin alun perin helmikuussa ajamaan ja ehdin Kanadaan asti, kunnes löysin lisää työkaluja pelin muokkaamiseen ja havaitsin, että pelaajan pitoa pystyy kuin pystyykin muokkaamaan. Käytin pari viikkoa sopivan mallin pohtimiseen, eli miten sillä pidon numeroarvolla voisi simuloida tallin pitoa mahdollisimman tarkasti. Löysin ihan ok arvon ja aloitin kauden 1994 uudestaan alusta, tällä kertaa videoiden aika-ajot ja kisan.

Mutta sitten Ted Meat aloitti Season of Pain -debyyttikautensa:


Hänellä se on kausi 1990, minulla 1994. Hän teki kauden aloituksesta niin hienon videon, että menin itsekin katsomaan oikeita kauden 1990 testejä Youtubesta ja niin vain siellä oli erittäin hitaita autoja, jotka eivät päässeet edes aika-ajoihin.

Grand Prix 2 -pelin vakiokausi on 1994, ja halusin että se on minun debyyttikauteni ja kuvittelin, että voin ajaa sen lähes vakioasetuksilla. Muokkasin peliä vain sen verran, että tiimikohtaiset moottoritehot ovat käytössä ja minulla on pitoa suurin piirtein sen verran kuin laskennallisesti maksimissaan tallini autolla voi olla. Jokin oli kuitenkin pielessä. Olin tallikaveriani selvästi nopeampi jokaisessa aika-ajossa ja usein jopa toiseksi nopeinta tallia nopeampi tai lähellä heidän vauhtiaan. Rupesin tutkimaan tarkemmin mitä kaudella 1994 oikeasti tapahtui. Selvisi, että verratuna peliin, oikeasti autot hajosivat paljon useammin, Pacific -talli (jossa ajan) on sikahidas, eikä sillä päästy edes aika-ajosta kisaan koko kauden aikana. Lisäksi muun muassa David Coulthard on liian nopea verrattuna tallikaveriinsa Damon Hilliin.

Kävin siis lataamassa vuoden 1994 -kausipaketin grandprix2.de -sivustolta. Paketin nimi on "FORMULA 1 - 1994' Season with updated performance data", tekijät "P. Augusto-Lopes, F.K + TdK", paketti on päivätty 17.01.2008. Kausipaketissa on aivan erilaiset suorituskykydatat verrattuna pelin vakioasetuksiin. Tein kehittelemälläni mallilla autooni uudet pitolaskelmat ja pitoa lähti pois roppakaupalla. Nyt olen tosiaankin hitaimmassa autossa ja pärjään hädin tuskin tallikaverilleni aika-ajoissa. Autokin on pakko säätää aivan eri tavalla kuin pelin vakioasetuksilla. Laitoin etu- ja takasiipeä 15, ja silti autosta meinaa lähteä perä alta koko ajan.

Mutta, on vielä yksi ongelma. En ole koskaan aiemmin tiennyt tai huomannut koko asiaa. Pelissä on 14 tiimiä, eli 28 autoa. Kisaan pääsee aika-ajon 26 nopeinta. Paitsi, että pelaajaa ei lasketa. Jos pelaaja sijoittuu aika-ajossa sijalle 27 tai 28, niin on kisassa automaattisesti mukana lähtöruudussa 26. Tähän ei ole mitään modia olemassa. Mietin pitkään ratkaisua, ja ainoa mitä keksin, oli pudottaa toiseksi hitaimman tallin kakkoskuljettajan suorituskykyä oman tiimikaverini tasolle, jotta pääsen kisaan "realistisesti".

Joten ei muuta kuin liukastelemaan Kanadaan.

Aika-ajo:



Kilpailu:
 
Ranskan GP. Seitsemän kisaa kuudestatoista takana. Parin kilpailun kuluttua saattaa tulla ensimmäiset sopimustarjoukset. Mahtava tämä rämpimiskausi, osaa sitten arvostaa varmasti myöhemmin. On tuo auto kyllä niin hidas, että tekee jo mieli nopeampaan talliin :rofl2:






 
Ranskan GP. Seitsemän kisaa kuudestatoista takana. Parin kilpailun kuluttua saattaa tulla ensimmäiset sopimustarjoukset. Mahtava tämä rämpimiskausi, osaa sitten arvostaa varmasti myöhemmin. On tuo auto kyllä niin hidas, että tekee jo mieli nopeampaan talliin :rofl2:







Kidutat itseäsi tuolla 6-10s hitaammalla autolla. Alkuperäisillä asetuksillakin tuo oli todella hidas.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 997
Viestejä
4 465 764
Jäsenet
73 878
Uusin jäsen
VilleIkola

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom