GPS paikannin autoon

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja Zyrppa, 03.08.2018.

1. Zyrppa

Zyrppa

Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Autossa on sisäänrakennettu navi-mediakeskus ja tuulilasikamera GPS:llä. Mutta mietin, että olisi hyvä jos kojelaudan sisuksiin saisi paikantimen jonka voisi tarvittaessa aktivoida ja seurata etänä kännykällä/selaimella. Tämä siksi, että jos esimerkiksi auto vaikka jotenkin onnistutaan varastamaan.

Onko muilla käytössä autoissaan paikantimia ja onko antaa suosituksia? En mitään kallista etsi (<50€), plussaa jos paikannin aktivoituu päälle kun virrat kytketään ettei syö akkua turhaan (ja virtojen ollessa pois saisi mahdollisesti etänä aktivoitua päälle, eli pieni standby-kulutus sallitaan tällöin).

Vai onko jotain open source ohjelmaa ja valmiita/puolivalmiita rakennussarjoja, jolloin ei tarvitse käyttää valmistajan (hämäriä)softia?

2. Turbolaturi

Turbolaturi BANNATTU BANNED Tukijäsen

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  3. Misi

Misi

Rekisteröitynyt:
    08.08.2017
  4. Catrik

Catrik

Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Oisko joku niinkin yksinkertainen kuin joku android laite ja vois sit ihan Googlen seurantaa käyttää? Ei tarvis mistään palveluista maksaa, joku edullinen liittymä toki pitäs olla siihen.
    Sellainen ominaisuus olis lisäksi kiva että lähettää hälytyksen puhelimeen jos auto liikkuu ilman että omistajan puhelin on auton lähellä.

Prototyyppinä voisi käyttää vanhaa puhelinta mutta liekö tarpeeksi toimintavarma ja miten kestää jatkuvaa pakkasta. Akun kesto on myös huono tuossa, mutta pitää kokeilla jos toimii ilman omaa akkuaan suoraan virtapankista, joka taas latautuu aina kun autossa on virrat päällä.

5. nisuzx

nisuzx

Rekisteröitynyt:
    10.08.2017
    Kyllähän noita valmiita muutaman kympin palikoita löytyy kun hakee "gps gsm tracker" amazonista/ebaysta tms.
    Jos haluaa itse värkätä, niin esim. arduinolle löytyy noita shieldejä, joiden softaa voi puukottaa omiin tarpesiin miten haluaa.
    Adafruit FONA 808 Shield - Mini Cellular GSM + GPS for Arduino

6. Catrik

Catrik

Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Löytyy, mutta just ei jaksais säätää yhtään. Nimettömiin kamppeisiin ei kauheesti oo luottoa ja merkkivehkeissä tuntuu monessa olevan joku järkyttävän hintainen ulkopuolinen palvelu. Android laitetta ei äkkiseltään ajateltuna tarvi kun nakata autoon ja sijainnin näkee suoraan Googlen palveluista.

7. Mariini

Mariini

Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
  8. HendriXXX

HendriXXX

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Olen tehny kiinteästi noita paikanninsysteemejä useempaan autoon. Xexun merkki on hyvä ja laadukas (kiinalaiseksi) esim xt009.. maksaa sen 60€. Olen myös tehny toimivia systeemejä ihan hinnat alkaen kiinalaisilla paikantimilla.. alkaen 15€. Nekin toimii todella luotettavasti omien kokemusten mukaan. Liittymänä elisan mini liittymä tai prepaidi (prepaidissa ei toimi paikannus ulkomailla).
    Serverinä vps liettuasta ja softana Traccar.

Ominaisuuksia löytyy ihan kivasti:
    - alue ilmoitukset (saapumiset/lähtemiset)
    - ylinopeushälärit
    - raportit (ajetut matkat, reitit, huolto, polttoaineet yms)
    - etäohjaus puhelimella (auton sammutus, hätävilkut päälle ja estä käynnistys)
    - reaaliaikainen seuranta
    - virrankulutus ollu jotain 30-100mA (standby/gpsfix)

9. Catrik

Catrik

Rekisteröitynyt:
    28.06.2017
    Onko omaa kokemusta vai linkkasitko vaan randomilla?
    Ei kuulosta kovin nykyaikaiselta tai kätevältä.

Onko tossa Traccarissa siis muuta kuin tuo maksullinen $50/kk? En ihan ottanut kotisivuilta selkoa voiko käyttää ilmaiseksi jos on oma serveri. Hyvä kuulla että halvemmatkin mallit on toiminut.

10. HendriXXX

HendriXXX

Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ilmainen softa se on. Oon 4vuotta tuon kans puuhannu. Todella vakaa serverisofta ja eikä vaadi hirveitä tehoja. Muistia on hyvä servulla olla 1giga vähintään..

Noissa halvemmissa sen protokollan selvittäminen on joskus lievä haaste.. kiinan laitteet näyttää keskenään samalta vaikka eri mallimerkintöjä esiintyy, piirilevyjä on erilaisia samoissa kuorissa ja samannäkösissä piirilevyissä on keskenään vielä eri protokollaa puhuvia firmiksiä.
    Kaikki oon saanu silti toimimaan ku käyny useemman protokollan kerrallaan läpi ja joku se alkaa sitten puhumaan palvelimen ymmärtämää kieltä.

Tuo xexun malli on ainaki varma toimimaan. Mulla oli yks luotto ebay myyjäki jolta noita oon aina tilannu..

Ton xexunin ja noiden halpojen välillä on toiminnassa eroja. Xexun on viisaampi toiminnoiltaan eli löytyy parempi gps siru ja standby tila yms. Halvat on ehkä epätarkempia ja niistä ei aina näe kun auto on pysäytetty. Mut on sen halvanki kans kuulemma pärjänny. Molemmat kestää akun irrotuksen ja asetukset säilyy. Xexunissa on oma pieni akku ja sd kortti (datan puutteessa käyttää välimuistina sijainneille).

Edit. Taisi se pyöriä raspberry piilläki parin auton tiedoilla. Taisin testailla jonku viikon noita eri paikantimia raspilla sillon..

11. j7u

j7u

Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Autossahan on sellainen vakiona, voi kartalta katsoa missä auto on jos on unohtanut minne sen laittoi parkkiin. :D