Gothic-sarja (1-3+modit)

Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
298
Gothic-sarjasta yleistä keskustelua, kun ei näyttänyt vielä löytyvän. Kaksi sarjan ensimmäistä osaa olivat aikoinaan aikaansa edellä, kolmonen oli selvästi keskinkertaisempi ja suoraviivaistamisen vuoksi kadotti osan aiempien osien viehätyksestä eikä neljättä oikein hyvällä mielellä voi katsoa kuuluvan samaan sarjaan. Remakea ensimmäisestä osastahan kehitetään parhaillaan, mutta aika niukasti on tietoa projektin etenemisestä enkä tiedä, kuinka paljon alkuperäisen pelin tunnelma ja ominaisuudet tulevat muuttumaan modernisoinnin yhteydessä.

Gothic 2:lle saa pian lisää pelattavaa jopa kahden erillisen faniprojektin muodossa, ensimmäisenä (IMO) mielenkiintoisempi The Chronicles Of Myrtana: Archolos, joka kuvauksen perusteella tarjoaa vähintään sitä samaa vanhaa.
FEATURES
  • Professional voice acting
  • Fully adhering to the lore of Gothic series
  • 40+ hours of expected playtime
  • Complex main plot with many twists and secrets to discover
  • Over 150 quests with multiple ways to complete them
  • Multidimensional characters with credible backstories and personal goals
  • Breathtaking soundtrack composed solely for the purpose of the mod
  • About 200 random events that the main character may encounter
  • New crafting system with activities, such as alchemy, cooking and magic scrolls writing
  • Rebalanced economy and items stats considering 20 years of Gothic players feedback
  • Expanded travel system with option to choose between magic teleports, boats and mercenary caravans
  • More than 100 new armors and weapons with unique visuals

Huom. enkkutekstitykset päälle videosta, sillä ääninäyttely on puolaksi




Toisena tulee The History of Khorinis, joka myös tarjoaa täysin uuden juonen, pelimaailman ja päähahmon + muita parannuksia.

What does this mod offer?
  • The world's first fan project with professional dubbing
  • New main character.
  • Vaduz Island: brand new world much bigger than the ones from previous versions!
  • Khorinis, The Valley of Mines and the Old Mine as you've never seen before!
  • Attention to the compliance with the story of the saga.
  • New 3D models.
  • Ability to use a shield.
  • Many treasures to be found.
  • Side quests.
  • Humoristic elements.
  • New objects.
  • New textures.
  • New guilds and armors.
  • Professional soundtrack composed especially for the needs of this modification.
  • New SFX.
  • Hugh numer of new PFX.
  • and many many more.
 
Gothic 2 NOTR on paras koskaan julkaistu "vanilla" peli, ja tosiaan olivat jäätävästi aikaansa edellä. NPC päivärytmi, thiefskillit, ääninäyttely, ei lataus soluja (paitsi muutama) ja oikeasti vapaa 3D maailma. Tähän ei ole Bethesda ja CDPR pystyneet edes 20 vuotta Gothicin jälkeen.

Ei ole aikoihin tullut pelailtua, jokos Gothicin DX11 shader modaus toimii ilman kaatuilua?
 
Viimeksi muokattu:
En ole kokeillut tuota DX11-modia, joten vaikea sanoa. Itselleni nuo perusgrafiikat ovat riittävän selkeitä sellaisenaan. :tup:

Mutta mikäli jollakulla on ykkösen steam-version kanssa ongelmia, niin täältä löytyy yksinkertainen korjaus: Gothic Steam Fix от D36
Painatte oranssia latausnappia ja valitsette jommankumman tiedostoista. Asennusvaiheessa kannattaa muistaa ruksia "muuta peli venäjäksi" -vaihtoehto pois ja asentaa vain se pakollinen tiedosto. GothicStarter muuttuu venäjäksi, mutta itse peli pysyy englanninkielisenä.
 
Gothicia tuli aikoinaan pelattua niin paljon, että uusi graafinen asu kyllä kiinnostaisi. Muistelen tehneeni oppaita World of Gothiciin, varmaan 10 vuotta sitten. Pikaisen vilkaisun jälkeen DX11 shaderit on edelleen kehityksessä, viimeisimmän päivityksen ollessa joulukuulta. Tuotahan voisi kokeilla: Yet Another D3D11 Renderer
 
Viimeksi muokattu:
G2 oli jumalpeli. Kolmonen kyllä söi enemmän tunteja. Se mikä harmittaa on, että kakkosta en koskaan magella pelannut koska olisi pitänyt pantata valintaa turhan pitkään ja peli oli vaikea. NOTR vaikeutti entisestään.
 
Jep tämä oli aikaa kun pelejä piti oikeasti opetella, ja tietää mitä tekee. Toisin kun nykypelit jossa kädestä pidetään visusti kiinni alusta loppuun, ja kaikki skaalataan, ettei vain käy liian vaikeaksi. Samalla tietenkin immersio on täysin tuhottu.
 
Jep tämä oli aikaa kun pelejä piti oikeasti opetella, ja tietää mitä tekee. Toisin kun nykypelit jossa kädestä pidetään visusti kiinni alusta loppuun, ja kaikki skaalataan, ettei vain käy liian vaikeaksi. Samalla tietenkin immersio on täysin tuhottu.

Muistan edelleen G2 siellä metsässä Khorinisin ulkopuolella piileskeli Orc Scout :D

Silthän sai turpaan vielä pitkälle peliä. Tai kun käveli vahingossa sinne satamaan ja ohimennen portsari alkoi haastamaan riitaa baarin edessä. Se oli kirjaimellisesti rahat tai henki (tai reload).
 
Sen takia odotukset remaken kohdalla ovat hivenen varautuneet. En millään jaksa uskoa, että uusioversio pysyy yhtä uskollisena alkup. immersion säilyttämisessä.
 
Pelattava teaseri remakesta oli ihan tunnelmallinen, mutta tosiaan aika varautunut saa olla nykyajan remakeihin. Toivottavasti ei ole samanlainen ratsastus/rahastus sarjan muistolla kuin Baldur's Gate 3.
 
The History of Khorinisista uutta videota. Covid sotki vähän molempia faniprojekteja, mutta melko varmuudella saadaan uutta Gothicia pelattavaksi jo tämän vuoden puolella :smile:
 
Archoloksen julkaisu 10.12.2021


Toisesta modista taas en tiedä mitään, kun julkaisevat tietoa vain FB-sivuillaan eikä tunnuksettomuus anna mahdollisuutta lukea viestejä kokonaan.
 
Modi on nyt ladattavissa Steamista. :tup: Katsotaan kuinka tänä iltana jaksan perehtyä pelin saloihin.

Enkkuversio ei sitten jostain syystä sisällä minkäänlaista ääninäyttelyä (??!), joten puolalainen ääninäyttely tulee asentaa erikseen:
 
Viimeksi muokattu:
Pitihän tämä Archolos ladata. Vuosia sitten tuli pelattua Gothic 2:sta melko pitkällekkin. Hyvältä vaikuttaa tämäkin. Nämä on siitä hyviä kun ei koko ajan pidellä kädestä vaan pitää itsellä pähkäillä mitä seuraavaksi pitää tehdä. Taistelu ja liikkuminen tuntuu aluksi todella kankelta, mutta nuihinkin tottuu.
 
Peli ei tykännyt alt-tabista ja alkoi seuraavalla pelikerralla herjaamaan jotain virheilmoitusta. Sain useamman kerran asentaa uudelleen ennen kuin suostui taas toimimaan.

Mutta on tässä tunnelmat kohdillaan :kahvi: Dialogi ja ääninäyttely on toistaiseksi ollut loistavaa, joten mielenkiinnolla odotan minkälainen tarina siellä odottaa. Yhtä hyvää pelattavaa en ole saanut sitten Enderalin.

E: Käväisipä G2: Gold välillä myös Top Seller -listalla Steamissa, minkäköhän takia.. :hmm:
 
Viimeksi muokattu:
Asentelin tuossa Gothic II Goldin taas Steamistä, ja yllätyin että uusin System Pack on nyt valmiiksi installoituna 20 vuotis synttäreiden kunniaksi:

 
Asentelin vielä 4GB-pätsin, Remaster tekstuurit ja DX11-rendererin. Hyvin näyttää pyörivän, 5120x1440 120fps 3070:lla.

20220225201228_1.jpg
20220225200913_1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin menihän se läpi noin 60 tunnin jälkeen. Tuossa oma min-maxed Paladin ennen loppuvihua:

20220307194426_1.jpg

Täytyy kyllä sanoa, että aika ei kultaa muistoja, Gothic 2 Notr on edelleen yhtä kova kuin se oli silloin parikymmentä vuotta sitten. Gothic 1 on avoimen 3D ropen äiti, mutta Gothic 2 Notr on parempi kaikilta kanteilta. Uskomatonta että tässä oli modernit ominaisuudet jo 2001, johon muut alkavat vasta nyt pääsemään. Aito 3D, aito open world, ei latausruutuja (pari), ääninäyttely, alkeellinen fysiikkamallinnus, reaktiivinen taistelumekaniikka, npc:n päiväaskareet ja -rutiinit ja c&c tehtävät. Taistelu oli älyttömästi edelle esim Bethesdaa joka pääsi vastaavaan vasta Oblivionissa 2006. Päiväaskareet löysi vasta Skyrimiin 2011, ja charnamen ääninäyttelyn FO4:n 2015. Ehkä Starfield osaa jo streamata koko maailman 2022. Ainoa mitä Notr:ssa voidaan moittia, on vaikeus. Peli vaatii min-maxia ja metatietoa, muuten se on todella vaikea. Mutta kun rakentaa ukkelin oikein on se taas ehkä liian helppo lopussa.

Gothic 2 Goldin lisäksi asensin vain 4GB pätsin (kaikki .exe), ja Remasterin (tekstuurit, normal mapit, ja DX11 shaderit)

DX11 shadereita kannattaa ehdottomasti käyttää. Ei ollut yhtään kaatumista 60 tunnin aikana, ja peli näyttää paljon paremmalta varjoilla ja HDR:llä, ja alt-tab toimii. 3070 pyöritti peliä hyvin 120fps @5120x1440.

20220306175729_1.jpg
20220306235918_1.jpg
20220302152957_1.jpg
20220305115711_1.jpg

Nyt kun Gothic on palautunut mieleen, voisi tuota Archolosta kokeilla.
 
Ohops, alkuperäinen säveltäjä palaa tekemään musat remakeen. Kuinkas usein näin käy remakessa? Gothic 3:ssa on mielestäni vieläkin yksi parhaista peliscoreista koskaan.

Kai Rozenkratz: The original music was appx. 30 minutes in total, with lots of repetitions. Right now I already have written more than one hour, so twice as much as in the original game. And I'm not even close to being finished. So there's going to be a LOT of music... I'm in the flow, nothing can stop me now.
 
Ai että, Gothic 2 oli kyllä Starcraftin ja Morrowindin ohella yksi nuoruutta määrittänyt pelikokemus. Koitin joskus viitisen vuotta sitten pelata Paladinilla uusiksi, mutten päässyt edes ensimmäistä zombi-lohikäärmettä läpi, koska olin panostanut liikaa jousipyssyyn ja taikoihin. Taisin vielä tyhjentää linnan ympäryksen örkeistä firestorm scrolleilla, muttei riittänyt. Rankka peli.

Gothic 3 jäi joskus kesken, mutta Arcanian olen mielestäni vetänyt, jos se oli se peli missä pääsi levitoimaan kukkuloita alas istuen. Ehkä se on aika kaivaa nuo modit esiin ja Gothic 2 Notr tulille :kippis:
 
Surullisia uutisia, modernin 3D ropen äiti Piranha Bytes lopettamassa.

1.png
Harmi että loppu tais tulla, gothic 3 varmasti yksi parhaista peleistä koskaan. Eka risen kans hyvä, aika kova temppu et muutaman kymmenen hengen firma tollasia pelejä sai väännettyä :cool:
 
No johan on! Katselin justiinsa pitkän Gothic-sarjan retrospectiven:

Mietin kanssa puolitosissani että melkeinhän tuo nykyinen termi "soulslike" pitäisi olla oikeasti "gothiclike": Gothic2:sen aloitus armoton ja tappelu hyökkäystä/blockia/dodgea, jne. Noh, onhan noissa eroja eikä tarkoitus ole mitenkään provosoida vaan fiilistellä Gothiccia. Tosin, jos Gothicissa olisi ollut yksinkertaisesti lisänä dodge rolli..
 
Kokeilin tuota niin ei se kyllä millään beta asteella vielä ole, vaan alpha siellä lukee.
 
Kokeilin tuota niin ei se kyllä millään beta asteella vielä ole, vaan alpha siellä lukee.

Ilmeisesti grafiikat ei ole uusittu vaan vanhoja venytetty, eikö tästä pitäny olla tulossa versio jossa kaikki tehty uusiksi :cool: Joo olin näköjään ite postannukkin siitä aiemmin ketkuu :geek:
 
Ilmeisesti grafiikat ei ole uusittu vaan vanhoja venytetty, eikö tästä pitäny olla tulossa versio jossa kaikki tehty uusiksi :cool: Joo olin näköjään ite postannukkin siitä aiemmin ketkuu :geek:
Juu remake versio pitäisi myös olla tulossa, tää on vaan yhden ihmisen remaster Unreal Enginella. Mutta aika paljon saa vielä pelimekaanikoita hiota, että pääsee oikeasti betaan. Toki jos saa valmista, niin sitten onkin helppo alkaa päivittämään ulkoasua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 720
Viestejä
4 494 031
Jäsenet
74 285
Uusin jäsen
ImPetriiZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom