GlobalConnect (oli Onefiber) Valokuitu, tekniikka, kokemukset ja sopimusedoista

33900 olisivat tänään tulleet puhaltamaan kuidun jos olisin ollut kotona. Ainakin toinen talo oli jäänyt tekemättä, muut luultavasti tehty?
 
Ovatko muut allekirjoittaneet kahdella eri lomakkeella sopimuksen (pelkkä asennus sekä pelkkä liittymä)?

Tässä lomakkeessa (vain toinen pitää valita) on ruksattu "Valokuidun asennus x €", viereen jää "Valokuidun asennus ja laajakaistasopimus 24 kk määräaikainen" tyhjäksi.
Ja jos tämä on ns. normaali käytäntö, missä ehdoissa sanotaan, että liittymäsopimus on "pakollinen", jotta tuon asennuksen saa tähän x hintaan?

Olen siis tilannut toiseltakin toimijalta kuidun ja pohdin onko tuota liittymäsopimusta pakko allekirjoittaa - ainakaan vielä.
Tuplakuidun otin pelossa, että toinen operaattori perääntyy ja onpahan sitten liittymäsopimuksilla kilpailua jatkossa enemmän...
 
Kuluttajaneuvontaan olin tänään yhteydessä verkkolomakkeella, kun sinne huonosti puhelimella pääsee läpi. Kerron sitten tännekin mitä vastataan. Tietysti enitenhän tämä on omaa tyhmyyttä, koska kyllähän tuolla selvästi lukee niin kuin GC väittää. Jatkossa sitä varmaan osaa olla tarkempi ja/tai heittää myyjät hiuksista vittuun tontilta ennen kuin saavat suutaan auki.
Kuluttajaneuvoja oli sitä mieltä, että ensisijaisesti asiakkaan pitäisi voida luottaa myyjän antamiin tietoihin ja laittoi asian tiedoksi johonkin valvontapuolelle. Omaa tapaustani koskien kehotti ottamaan yhteyttä Globaliin ja pyytämään laskun perumista. Elleivät suostu laskun perumiseen niin minun kannattaisi saattaa asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Kerroin terveiset Globalille, eivät halunneet perua laskua, mutta suostuivat jäädyttämään laskutuksen käsittelyn ajaksi. Raapustelen tässä viikonlopun aikana sitten tuonne lautakunnalle viestiä.
 
Meillä kävi Globalin myyjä pari kuukautta Valoon myyjän jälkeen, jolta olin jo tilannut kuidun. Lupaili, että tilausansaan ei joudu, vaan saa sitten peruuttaa kuluitta, mikäli Valoo ehtii rakentamaan ennen heitä ja lisäksi vakuutteli, että kaksi eri toimijaa ei tule samalle alueelle kaivamaan kuituja peräjälkeen.

Nyt tilanne se, että Valoon kuidulla tämä viesti on lähetetty foorumille ja Global alkaa vissiin kohta kaivelemaan täällä. Globalilla haluaisivat nyt 690 € peruutusmaksua, koska en ole peruuttanut ennen rakennuspäätöksen tekemistä. Näinhän siellä sopimusehdoissa tietysti lukee, mutta se mitä minulle luvattiin on jotain ihan muuta. Ilmeisesti heillä ollut strategiana saada ihmisiä tällä peruutusoikeudella ansaan ja sen jälkeen tehdä kiireessä rakennuspäätös, jotta saavat sen 690 € laskuttaa kaikilta. Heidän päätöksestä nimittäin 14 kk aikaa ja ainuttakaan kaivuria ei ole näkynyt.

Tietysti oma vika, että luotti siihen mitä myyjä puhui, eikä lukenut sopimusehtoja huolellisesti vaan tuli kusetetuksi. Ajattelin nyt kuitenkin varoitella, josko joku toinen tämmöiseltä episodilta sitten välttyisi. Koitan vielä kuluttajaneuvonnasta kysellä josko olisi joku muu vaihtoehto nöyrtymisen lisäksi, mutta kai nuo suulliset markkinointilupaukset on aika hataralla pohjalla, kun vastapuolella on paperi mihin olen nimeni laittanut alle.
Täällä tekivät tosiaan rakentamispäätöksen ja sen jälkeen peruivat sen. Heidän soppareissaan ei ole heille itselleen mitään sopimussakkoa tällaisessa tilanteessa.
 
Kuluttajaneuvoja oli sitä mieltä, että ensisijaisesti asiakkaan pitäisi voida luottaa myyjän antamiin tietoihin ja laittoi asian tiedoksi johonkin valvontapuolelle. Omaa tapaustani koskien kehotti ottamaan yhteyttä Globaliin ja pyytämään laskun perumista. Elleivät suostu laskun perumiseen niin minun kannattaisi saattaa asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.

Kerroin terveiset Globalille, eivät halunneet perua laskua, mutta suostuivat jäädyttämään laskutuksen käsittelyn ajaksi. Raapustelen tässä viikonlopun aikana sitten tuonne lautakunnalle viestiä.
Oletko haastatellut naapureita, oliko heille lupailtu samaa perusmimahdollisuutta, siis ihan siltä varalta että operaattori alkaa hankalalsi, niin olisi valmiina tarinallesi tukea.
 
33900 kuitu puhallettu ja tarjosivat juuri asentajakäyntiä parin viikon päähän. Ehkä se sittenkin joskus valmistuu?
 
33900 kuitu puhallettu ja tarjosivat juuri asentajakäyntiä parin viikon päähän. Ehkä se sittenkin joskus valmistuu?
Tänne ei ole vieläkään kuulunut mitään. Ei sisätöitä eikä edes pihaan kaivettu mitään. Muuten olisin jo hypännyt elisan kuituun, mutta hinta oli 10 kertainen niin pitäydyin GC:ssä. Aspa ja tiedottaminen firmalla on kyllä 0/5.
 
  • Tykkää
Reactions: 361
Naapurin asfalttifirma olivat alkamassa asfaltoimaan meidän pihaliittymää, mutta eivät olleetkaan saaneen työkäskyä siihen, muiden pihoihin kyllä. Keheen tässä tapauksessa pitää ottaa yhteyttä?? 3kk odoteltu tätä..
 
Naapurin asfalttifirma olivat alkamassa asfaltoimaan meidän pihaliittymää, mutta eivät olleetkaan saaneen työkäskyä siihen, muiden pihoihin kyllä. Keheen tässä tapauksessa pitää ottaa yhteyttä?? 3kk odoteltu tätä..
Naapurin asfalttifirmaan varmaan?
 
Naapurin asfalttifirma olivat alkamassa asfaltoimaan meidän pihaliittymää, mutta eivät olleetkaan saaneen työkäskyä siihen, muiden pihoihin kyllä. Keheen tässä tapauksessa pitää ottaa yhteyttä?? 3kk odoteltu tätä..
Globalconnectiin, joka on yhteydessä alueen pääurakoitsijaan, joka tekee työtilauksen asfalttifirmaan.
 
Siis onko teillä jo hitsattu kuitu kiinni? Toimiiko verkko? 15300 kuitu hitsaamatta huhtikuusta lähtien.
Onko netti jo toiminnassa? Täällä kunnaksen alueella ei vielä toimi. Power palaa vihreänä ja toinen valo vilkkuu. Linkki on siis kunnossa mutta yhteyttä ei vielä kytketty.
 
Onko netti jo toiminnassa? Täällä kunnaksen alueella ei vielä toimi. Power palaa vihreänä ja toinen valo vilkkuu. Linkki on siis kunnossa mutta yhteyttä ei vielä kytketty.
No ei ole. Meidän kuitu on kytkemättä taloon. Naapurissa on jo kytketty samalla kun kaivoivat kaapelin maahan.
 
Meillä ei ole vielä tehty hitsausta. Kadun toisella puolella oleviin taloihin on käyty hitsailemassa, mutta ei kuulemma vielä vihreä valo pala sisäboxissa kun yhdeltä asukkaalta kyselin.

kannattais varmaan olla yhteydessä sinne globalille että hitsaajat äkkiä paikalle... Jos tuosta pitempikin aika on mennyt.
 
kannattais varmaan olla yhteydessä sinne globalille että hitsaajat äkkiä paikalle... Jos tuosta pitempikin aika on mennyt.
Olen kysellyt tuota aiemmin kesällä aspassa kukaan ei tiedä mistään mitään ja sieltä ei saa koskaan mitään vastauksia. Kuulemma muut hoitaa. Kaipa ne siinä kohtaa tajuaa, kun alkavat kytkemään ...
 
Olen kysellyt tuota aiemmin kesällä aspassa kukaan ei tiedä mistään mitään ja sieltä ei saa koskaan mitään vastauksia. Kuulemma muut hoitaa. Kaipa ne siinä kohtaa tajuaa, kun alkavat kytkemään ...
Kysyisin ainakin aspasta mikä firma siellä hitsauksia urakoi, ja ottaisin suoraan yhteyden sinne, että teillä on jotakin unohtunut.
 
Sisäboksi asennettu. Pihan läpi ei vielä vedetty. Meillä on dna mokkulassa vielä sopparia jäljellä yli 7kk. Gc myyjä oli suullisesti viime vuonna todennut ,että ei kuitua tarvi heti sillon laittaa päälle ja laskuun.. että voi odottaa dnan päättymistä. Nyt kyllä huolestuttaa että Mahtaako näin olla... Pitää kai soitella gc.lle , mutta onko muilla vastaavasta kokemuksia?
 
Sisäboksi asennettu. Pihan läpi ei vielä vedetty. Meillä on dna mokkulassa vielä sopparia jäljellä yli 7kk. Gc myyjä oli suullisesti viime vuonna todennut ,että ei kuitua tarvi heti sillon laittaa päälle ja laskuun.. että voi odottaa dnan päättymistä. Nyt kyllä huolestuttaa että Mahtaako näin olla... Pitää kai soitella gc.lle , mutta onko muilla vastaavasta kokemuksia?
Itse kyselin aiheesta aspalta silloin kun tein sopparin ja näin se on, että käyttöönoton voi tehdä sitten kun olemassaoleva määräaikainen sopimus päättyy.
 
Itsellä näyttäisi menevän n. vuosi sisäboksin asentamisesta valmistumiseen. Tai ei vielä voi toki varmaksi tietää, kun kuitu jo tulee taloon, mutta on vielä hitsaamatta.

Toisekseen, jos kaivuutyöt on vielä tekemättä, kohta tulee talvi ja ne siirtyy keväälle. Toki jos putket on jo sekä tontille, että runkoon kaivettu, ei talvi kuidun puhaltamiselle lienee este.

Ja kolmanneksi, maltatteko kuitenkaan siinä mobiilidatassa enää roikkua, jos se kuitu yllättäen tuleekin jo nopeammin valmiiksi?
 
Ovatko muut allekirjoittaneet kahdella eri lomakkeella sopimuksen (pelkkä asennus sekä pelkkä liittymä)?

Tässä lomakkeessa (vain toinen pitää valita) on ruksattu "Valokuidun asennus x €", viereen jää "Valokuidun asennus ja laajakaistasopimus 24 kk määräaikainen" tyhjäksi.
Ja jos tämä on ns. normaali käytäntö, missä ehdoissa sanotaan, että liittymäsopimus on "pakollinen", jotta tuon asennuksen saa tähän x hintaan?

Olen siis tilannut toiseltakin toimijalta kuidun ja pohdin onko tuota liittymäsopimusta pakko allekirjoittaa - ainakaan vielä.
Tuplakuidun otin pelossa, että toinen operaattori perääntyy ja onpahan sitten liittymäsopimuksilla kilpailua jatkossa enemmän...
Palaan vielä tähän, onko muut tehneet sopparin yhdellä vai kahdella eri lomakkeella (asennus + liittymä)? :confused:
 
Itsellä näyttäisi menevän n. vuosi sisäboksin asentamisesta valmistumiseen. Tai ei vielä voi toki varmaksi tietää, kun kuitu jo tulee taloon, mutta on vielä hitsaamatta.

Toisekseen, jos kaivuutyöt on vielä tekemättä, kohta tulee talvi ja ne siirtyy keväälle. Toki jos putket on jo sekä tontille, että runkoon kaivettu, ei talvi kuidun puhaltamiselle lienee este.

Ja kolmanneksi, maltatteko kuitenkaan siinä mobiilidatassa enää roikkua, jos se kuitu yllättäen tuleekin jo nopeammin valmiiksi?
Moi, jos tää on mulle että maltetaanko mennä mobiilidatassa niin ei tietenkään mentäisi sillä että mielummin kuidulla tietty, mutta dnan purku maksaa sen jäljelle jäävän ajan jos ymmärrän oikein. Sehän on monta satasta.
 
Moi, jos tää on mulle että maltetaanko mennä mobiilidatassa niin ei tietenkään mentäisi sillä että mielummin kuidulla tietty, mutta dnan purku maksaa sen jäljelle jäävän ajan jos ymmärrän oikein. Sehän on monta satasta.
Kysymys oli varmaan siitä, että vaikka mobiilisoppari on voimassa niin luultavasti haluat ottaa kuituyhteyden käyttöön heti kun se on mahdollista.
 
Itse kyselin aiheesta aspalta silloin kun tein sopparin ja näin se on, että käyttöönoton voi tehdä sitten kun olemassaoleva määräaikainen sopimus päättyy.
Kysyin niin lykkäyksiä ei kuulemma enää tehdä... Aspa selvittää nyt kuulemma myyjältä tätä lisää..

Edit. Että onko silloin myyjä sanonut näin että alotus siirto mahdollinen
 
Viimeksi muokattu:
Moi, jos tää on mulle että maltetaanko mennä mobiilidatassa niin ei tietenkään mentäisi sillä että mielummin kuidulla tietty, mutta dnan purku maksaa sen jäljelle jäävän ajan jos ymmärrän oikein. Sehän on monta satasta.
Ok, onhan niitä monen hintaisia, en tarkistanut DNA:n hinnastoa. Itse olen käyttänyt vanhaa kympin 100M LTE liittymää tuota GC:tä odotellessa.
 
Tuollainen viesti tuli eilen tekstarina ja sähköpostiin tupsahti vielä hieman pidempi viesti.

"Valokuituyhteyksien ensimmäiset käyttöönotot alkaneet alueellasi

Hyvä asiakkaamme,
olemme aloittaneet valokuituliittymien käyttöönotot asuinlueellasi, ja ensimmäiset kotitaloudet ovat jo saaneet GlobalConnectin valokuituyhteyden käyttöönsä.

Jos yhteyttä ei ole sinulla vielä otettu käyttöön, odotathan rauhassa vuoroasi kun etenemme alueella. Varmistathan myös, että kotisi päätelaitteeseen on kytketty virta."
 
Pori 28220

Torstaina oli käynyt asentaja hitsaamassa kuidun, mitään infoa ei ole tullut.
 
15320 alueella asustelen, ja oli Fiber Twist boxin power valo viime viikon loman aikana muutunut vihräksi. Uplink valo vilkkuu vihreänä, niin ei varmaan vielä ole kuitenkaan ihan loppuun asti kytkennät kunnossa. Joskus toissa viikolla kävivät kytkemässä ulkoseinän boxilla jotain.
 
Onko muilla Global Connectin asiakkailla (tai miksei muillakin valokuituasiakkailla) ollut ongelmia Nokian valokuituboksin kanssa?
Itselläni Nokia xs-240x-a valokuitumodeemi, johon ei saa yhteyttä mitenkään.
Ei tunnista Ethernet -piuhaa eikä näinollen saa yhteyttä edes boksiin.
Modeemi kyllä saa yhteyden verkkoon, ja verkon kautta on pingattu sen olevan kunnossa sinänsä, ja kaikki asiaankuuluvat merkkivalot palavat. Siihen ei vaan saa tietokoneella yhteyttä, eikä kytketyn Lan-portin led pala kuin modeemia käynnistäessä, siihen asti että Link ja Auth ledit syttyvät. Siinä kohtaa kun ne syttyvät palamaan jatkuvasti, tipahtaa LAN10G (ja mikä tahansa muu LAN led) pois pelistä. Hetkellisesti kone saa yhteyden modeemiin, kunnes katkeaa ledin sammuessa.

Läppärin RJ45 portti toimii ja kaapeli (CAT6) on kunnossa. Sen olen testannut toisella modeemilla.
Olin yhteydessä Global connectin aspaan ja todennäköisesti sieltä tulee asentaja uuden modeemin kanssa jossain kohtaa, eli ongelma sinänsä on hanskassa.
Onko ollut muilla samanlaisia ongelmia näiden modeemien kanssa? Miten on ongelma ratkennut?
 
Onko muilla Global Connectin asiakkailla (tai miksei muillakin valokuituasiakkailla) ollut ongelmia Nokian valokuituboksin kanssa?
Itselläni Nokia xs-240x-a valokuitumodeemi, johon ei saa yhteyttä mitenkään.
Ei tunnista Ethernet -piuhaa eikä näinollen saa yhteyttä edes boksiin.
Modeemi kyllä saa yhteyden verkkoon, ja verkon kautta on pingattu sen olevan kunnossa sinänsä, ja kaikki asiaankuuluvat merkkivalot palavat. Siihen ei vaan saa tietokoneella yhteyttä, eikä kytketyn Lan-portin led pala kuin modeemia käynnistäessä, siihen asti että Link ja Auth ledit syttyvät. Siinä kohtaa kun ne syttyvät palamaan jatkuvasti, tipahtaa LAN10G (ja mikä tahansa muu LAN led) pois pelistä. Hetkellisesti kone saa yhteyden modeemiin, kunnes katkeaa ledin sammuessa.

Läppärin RJ45 portti toimii ja kaapeli (CAT6) on kunnossa. Sen olen testannut toisella modeemilla.
Olin yhteydessä Global connectin aspaan ja todennäköisesti sieltä tulee asentaja uuden modeemin kanssa jossain kohtaa, eli ongelma sinänsä on hanskassa.
Onko ollut muilla samanlaisia ongelmia näiden modeemien kanssa? Miten on ongelma ratkennut?
Omassa Valoon xs-010x-q (muistista, mutta joku nokian kuitenkin) kuitumuuntimessa ei ethernet portin linkki oikein toiminut auto negotiate päällä 2.5 gigasena. Kokeile pakottaa vaikka koneesta 1g fdx tai jopa 100m ja katso pysyykö portti pystyssä.
 
Omassa Valoon xs-010x-q (muistista, mutta joku nokian kuitenkin) kuitumuuntimessa ei ethernet portin linkki oikein toiminut auto negotiate päällä 2.5 gigasena. Kokeile pakottaa vaikka koneesta 1g fdx tai jopa 100m ja katso pysyykö portti pystyssä.
Kiitos vinkistä.
Kokeilin mielestäni kaikki noista vaihtoehdoista mutta mistään ei avuksi ollut.
 
Pori 28220

Torstaina oli käynyt asentaja hitsaamassa kuidun, mitään infoa ei ole tullut.

Täällä myös 28220 Pori ja pari viikkoa sitten oletettavasti asentaja hitsasi kuidun. Hieman erikoisesti asentaja kertoi työvaiheeksi "push fiber", mutta näytin vain peukkua ja menin sisälle takaisin. Kai tuo kuitu joskus kesällä sitten saadaan käyttöön. Olen käsittänyt, että GC:llä Ruosniemen alueella kuidut kuitenkin vielä puhaltamatta runkoputkiin. No eipä se mitään kun 5G modeemi toimii hyvin. 🤔
 
15300 Lahti.

Ihmeellistä säätöä kyllä Globalilla. Huhtikuussa puhallettiin kuitu ja svedut sanoi, että joku tulee pian hitsaamaan kaapelin kiinni. Naapurille kaivoivat kaapelin maahan joku viikko takaperin ja hitsasivat kuidun.

Kaveri parin kilsan päässä tilasi Valoolta kuidun joitakin kuukausia sitten kun alkoivat kaivamaan kuituja. Tänään valmis ja homma on aktivointia vaille valmis.
 
15300 Lahti.

Ihmeellistä säätöä kyllä Globalilla. Huhtikuussa puhallettiin kuitu ja svedut sanoi, että joku tulee pian hitsaamaan kaapelin kiinni. Naapurille kaivoivat kaapelin maahan joku viikko takaperin ja hitsasivat kuidun.

Kaveri parin kilsan päässä tilasi Valoolta kuidun joitakin kuukausia sitten kun alkoivat kaivamaan kuituja. Tänään valmis ja homma on aktivointia vaille valmis.
Soititko sinne aspaan?
 
Ne on soitellu takasin 1-2t sisällä kun on pyynnöstä painanut 1 soiton aikana
 
Lahti 15340 alue, juuri kävivät puhaltamassa kuidun. Hitsaaja tulee kuulemma piakkoin kun kysyin. Ruotsalainen puhallusryhmä oli.
 
Lahti 15340 alue, juuri kävivät puhaltamassa kuidun. Hitsaaja tulee kuulemma piakkoin kun kysyin. Ruotsalainen puhallusryhmä oli.
Ja nyt tuli kuidun hitsaaja paikalle. Soitti ovikelloa ja ilmoitti mitä on tekemässä. Hienoa toimintaa!
 
15320 alue, ja itsellä uplink valo edelleen vilkkuu vihreänä. Juuri äsken tuli GC:ltä tekstaria:

"Valokuituyhteyksiä otetaan käyttöön - tarkista päätelaite

Hyvä asiakkaamme,
Olemme suorittamassa valokuituyhteyksien käyttöönottoja alueellasi.

Jos teille on jo asennettu päätelaite, toivoisimme että kytkette sen nyt verkkovirtaan. Virta laitteeseen tarvitaan, jotta voimme tarkistaa yhteyden toimivuuden käyttöönoton aikana.

Urakoitsija jatkaa myös laiteasennuksia ja tonttikatselmuksia käyttöönottojen ohessa.

Ystävällisin terveisin,
GlobalConnect"

Ehkä se kohta olis liittymä käyttökunnossa.
 
15320 alue, ja itsellä uplink valo edelleen vilkkuu vihreänä. Juuri äsken tuli GC:ltä tekstaria:

"Valokuituyhteyksiä otetaan käyttöön - tarkista päätelaite

Hyvä asiakkaamme,
Olemme suorittamassa valokuituyhteyksien käyttöönottoja alueellasi.

Jos teille on jo asennettu päätelaite, toivoisimme että kytkette sen nyt verkkovirtaan. Virta laitteeseen tarvitaan, jotta voimme tarkistaa yhteyden toimivuuden käyttöönoton aikana.

Urakoitsija jatkaa myös laiteasennuksia ja tonttikatselmuksia käyttöönottojen ohessa.

Ystävällisin terveisin,
GlobalConnect"

Ehkä se kohta olis liittymä käyttökunnossa.
Jep, sama viesti tuli tännekin
 
28220, Ruosniemi, Pori.
Tiistaina tuli sähköpostia, jospa vielä tämän vuoden aikana saa irtisanoa 5G Kotinetin...

Valokuituliittymien ensimmäiset käyttöönotot asuinalueellasi lähestyvät

Arvoisa asiakkaamme,
saitte meiltä aiemmin tiedotteen, jossa kerroimme alueesi valokuituprojektin tilanteesta. Tässä uusin tilannetieto asuinalueenne projektista.

Kuituyhteyden käyttöönottojen aikataulutietoa

Kaivutyöt alueellasi ovat nyt loppuvaiheessa, ja tavoitteenamme on aloittaa ensimmäiset valokuituyhteyksien käyttöönotot alueellasi joulukuun aikana. Suoritamme juuri nyt viimeisiä taustatöitä näiden aloittamista varten.

Pyydämmekin sinua tässä vaiheessa varmistamaan, että kuituvastaanottimesi on kytketty verkkovirtaan, jotta yhteyden toimivuus voidaan varmistaa käyttöönoton yhteydessä. Jos päätelaitetta ei ole vielä asennettu, odotathan rauhassa vuoroasi kun etenemme alueella.

Kun valokuituyhteys on valmis käytettäväksi, voit nähdä PWR-ja WAN-valojen palavan vihreinä kuituvastaanottimessasi. Tulet tällöin saamaan meiltä myös tervetuliaisviestin sähköpostiisi osoitteesta
noreply@globalconnect.fi.

Ensimmäinen lasku lähetetään vasta, kun kuituyhteytesi on onnistuneesti asennettu ja testattu toimivaksi.
 
28660 kävivät hitsaamassa kuidun. Ehkä se vielä tämän vuoden aikana tulee toimintaan.. Kuitumuunnin XGS2410, vilkutteleeko muilla kellä ei vielä kytketty "power" valo punaisena?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 563
Viestejä
4 522 738
Jäsenet
74 648
Uusin jäsen
Ritkee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom