Gigan netti toimii vain 100M nopeudella YHDELLÄ koneella

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Eli siis, ongelma on se, että toisessa pöytäkoneistani toimii netti vain 100M nopeudella (jonka tarkistin Change adapter options -> Ethernet Status). Toinen koneeni toimii 1.0 Gbps nopeudella, kuten myös esim. PS5.

Olen koittanut kaikki nettilaitteet ja piuhat ristiin (kytkin ja reititin, ja kaikki käytössä olevat nettipiuhat.) Piuha joka yhdellä koneella antaa tuon 1.0 Gbps (ja speedtestistä sellaiset 850-900M) antaa toisella koneella 100M (ja speedtestistä 80-90M). Sama myös tökkäämällä hitaammasta koneesta piuha mihin tahansa kytkimen reikään (sama kytkin joka siis antaa toiselle koneelle sen gigan).

Olen päivittänyt ajurit (emolevy on Asrock B450M Steel Legend), ja katsonut että emon nettiliitin on fyysisesti kunnossa (jota se on). Olen myös laittanut "oikeat" asetukset Change adapter options -> Realtek -> Configure kohdasta, eli Speed & Duplex 1.0 Gbps Full Duplex. Tuon laitettua netti katkeaa, yhdistää uudestaan ja sen jälkeen Status on edelleen 100M.

Onko vielä jotain asetuksia/keinoja mitä pitäisi koittaa, vai vaan emo takuupalautukseen?
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
127
Eli siis, ongelma on se, että toisessa pöytäkoneistani toimii netti vain 100M nopeudella (jonka tarkistin Change adapter options -> Ethernet Status). Toinen koneeni toimii 1.0 Gbps nopeudella, kuten myös esim. PS5.

Olen koittanut kaikki nettilaitteet ja piuhat ristiin (kytkin ja reititin, ja kaikki käytössä olevat nettipiuhat.) Piuha joka yhdellä koneella antaa tuon 1.0 Gbps (ja speedtestistä sellaiset 850-900M) antaa toisella koneella 100M (ja speedtestistä 80-90M). Sama myös tökkäämällä hitaammasta koneesta piuha mihin tahansa kytkimen reikään (sama kytkin joka siis antaa toiselle koneelle sen gigan).

Olen päivittänyt ajurit (emolevy on Asrock B450M Steel Legend), ja katsonut että emon nettiliitin on fyysisesti kunnossa (jota se on). Olen myös laittanut "oikeat" asetukset Change adapter options -> Realtek -> Configure kohdasta, eli Speed & Duplex 1.0 Gbps Full Duplex. Tuon laitettua netti katkeaa, yhdistää uudestaan ja sen jälkeen Status on edelleen 100M.

Onko vielä jotain asetuksia/keinoja mitä pitäisi koittaa, vai vaan emo takuupalautukseen?
Ajurit päivitetty valmistajan sivuilta?
Tuli sekin mieleen että onkohan tuossa emolevyssä jotain verkkoasetuksia biosin puolella joka voisi aiheuttaa tommosta jännyyttä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Ajurit päivitetty valmistajan sivuilta?
Tuli sekin mieleen että onkohan tuossa emolevyssä jotain verkkoasetuksia biosin puolella joka voisi aiheuttaa tommosta jännyyttä.
Ajurit tosiaan päivitetty Asrockin sivuilta. BIOSista en ainakaan löytänyt mitään verkkoasetuksia paitsi Wake on Lan.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 301
Onko uusi ostos vai onko aiemmin toiminut gigasena?

  • Jos ei, rma valmistajalle/myyjälle voisi olla paikallan.
  • Jos on niin mitä tapahtui (tai mitä teit?) ennen kun giganen lopetti toimintansa?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Onko uusi ostos vai onko aiemmin toiminut gigasena?

  • Jos ei, rma valmistajalle/myyjälle voisi olla paikallan.
  • Jos on niin mitä tapahtui (tai mitä teit?) ennen kun giganen lopetti toimintansa?
Ei ole uusi ostos, mutta nyt vasta on tullut itselle käyttöön gigan netti, eli ennen oli juurikin 100M netti joten en tiedä pelittikö silloin gigasena. Kaippa se täytyy takuuseen laittaa, kaikista koneen osista vaan se kaikista ärsyttävin reklamoida :tdown:
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 973
Toki tuon voisi testata vielä jollakin live linux distrolla mitä antaa nopeudeksi.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
453
Kokeile kaapelilla joka on todettu toimivaksi toisella koneella kuten MPEK tuossa yllä ehdotti.
Kokeile tuolla toimivaksi todetulla kaapelilla myös reitittimen toiseen porttiin niin sekin tulee kokeiltua.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Toki jollain tuoreella cat6 piuhalla voi myös testata jos haluaa välttää takuu hommelit emolevyn kanssa.
Kokeile kaapelilla joka on todettu toimivaksi toisella koneella kuten MPEK tuossa yllä ehdotti.
Kokeile tuolla toimivaksi todetulla kaapelilla myös reitittimen toiseen porttiin niin sekin tulee kokeiltua.
Olen siis koittanut kyllä tuohon 100M koneeseen piuhaa joka antaa toiselle koneelle sen 1 Gbps, myöskin samasta kytkimen ja reitittimen portista. Oikeastaan olen testaillut ne niin ristiin kun pystyy. Aina sama tulos, yhdellä koneella 100M ja toisella 1 Gbps.

Testailin myös Linuxin kautta, Linuxissa kyllä lukee että "Connected - 1000 Mb/s" mutta speedtest ja testmynet antaa edelleen noin 90M ja 50M.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 057
Kone sammuksiin ja ota koneesta virtakaapeli irti vaikka 5min ajaksi. Sitten virtakaapeli kiinni ja kone käyntiin. Realtekejä on korjaantunut tuolla tavalla jos eivät ole kätelleet gigasella.

 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Kone sammuksiin ja ota koneesta virtakaapeli irti vaikka 5min ajaksi. Sitten virtakaapeli kiinni ja kone käyntiin. Realtekejä on korjaantunut tuolla tavalla jos eivät ole kätelleet gigasella.

Valitettavasti ei auttanut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
127
Sit yks mikä tuli mieleen mikä itselläni joillain korteilla korjannut mitä ihmeellisempiä ongelmia: biosin tehdasasetuksirn palautus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
6 111
Olen siis koittanut kyllä tuohon 100M koneeseen piuhaa joka antaa toiselle koneelle sen 1 Gbps, myöskin samasta kytkimen ja reitittimen portista. Oikeastaan olen testaillut ne niin ristiin kun pystyy. Aina sama tulos, yhdellä koneella 100M ja toisella 1 Gbps.

Testailin myös Linuxin kautta, Linuxissa kyllä lukee että "Connected - 1000 Mb/s" mutta speedtest ja testmynet antaa edelleen noin 90M ja 50M.
Onhan molemmissa testeissä samat luvut kyseessä? Eli ei MB toisessa ja Mb toisessa?
 
Liittynyt
17.10.2018
Viestejä
76
Oli saman tyylisiä oireita Tp-linkin kytkimen ja uuden kuituliittymän kanssa. Mahdollista testata toisella kytkimellä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Oli saman tyylisiä oireita Tp-linkin kytkimen ja uuden kuituliittymän kanssa. Mahdollista testata toisella kytkimellä?
Olen testannut suoraan seinästä, kytkimestä ja reitittimen kautta, kaikista vain tuo 100Mbps. Setup on siis seinään kiinni kytkin, ja siihen kiinni reititin. 1 Gbps kone on kiinni reitittimessä, ja 100 Mbps kone kytkimessä yleensä, mutta olen testaillut kaiken ristiin, ja lopputulos on aina sama.
 

Heikki_H

Arch, btw
Tukijäsen
Liittynyt
26.02.2020
Viestejä
1 268
Olen testannut suoraan seinästä, kytkimestä ja reitittimen kautta, kaikista vain tuo 100Mbps. Setup on siis seinään kiinni kytkin, ja siihen kiinni reititin. 1 Gbps kone on kiinni reitittimessä, ja 100 Mbps kone kytkimessä yleensä, mutta olen testaillut kaiken ristiin, ja lopputulos on aina sama.
Kokeillut ajureita sekä AsRockilta että Realtekiltä? Nopsa googlaus kertoo ettet taida olla yksin ongelman kanssa.
1630947836792.png
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 473
Verkkokortti ostoksille on kai se helpoin tapa jos muuta ratkaisua ei löydy ja varman käytetyn saa myynti osiolta.
Esim tuossa yksi vaihtoehto missä nopeus on riittävä.
 
Liittynyt
06.10.2017
Viestejä
685
Kiertäkää kaukaa muiden kuin intelin tekemät nicit emolevyissä/lisäkorteissa.

Realtekiltä uusimmat/vakaimmat ajurit, tai etsi netistä vaikka muitten valmistajien sivuilta (paljon käytetty piiri). Putsaa alkoholilla ethernet portti, ja littä - poista, liitä - poista, jokunen kierros.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Kokeilen nyt seuraavaksi ajureita suoraan Realtekin sivulta. Tajusin nyt senkin että molemmissa koneissa on täysin sama verkkokortti, kun toiseen koneen emo on Asus Prime B450M-A, eli sama Realtek RTL8111H.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 301
Kiertäkää kaukaa muiden kuin intelin tekemät nicit emolevyissä/lisäkorteissa.
Outoa, kun nimenomaan nähnyt kuinka jotkut haukkuu realtekin verkkokortit emolevyissä ja pitävät inteliä paljon varmempana. Itse en osaa sanoa asiasta juuta enkä jaata, mutta tämä päinvastainen neuvo kiinnitti vain huomion.
lukuvirhe.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
220
Käyttöohjeista löytyi vielä tämän verran, liittyen liittimen vieressä olevaan LEDiin.

asdfasdf.png

Ja kun kurkkasin koneen taakse, niin pelkkää oranssiahan se näytti. Mutta, liittyykö tuokin vain Windowsin asetuksiin, vai onko enemmän rautapuolen juttu, eli siis kertooko jo tuo oranssi led siitä että liitin on (ainakin osittain) rikki?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Ehkä kannattaa kurkistaa emon RJ45 liittimen sisälle että pinnit on tallella ja puhtaat, tarvittaessa puhdistus vaikka pumpulipuikolla ja sopivalla liuottimella.
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
380
Katso myös että verkkojohdossa on kaikki 8 karvaa kytketty. Joskus ihmettelin kun reitittimen mukana tullut verkkojohto toimi huonosti ja viaksi selvisi että johdossa oli säästetty ja johto sisälsi oikeasti vain neljä johdinta ja kontaktia. Silti johdossa luki twisted pair.. Se siitä parista, lensi serriin. Tavallaan johdon kai pitäisi toimia neljälläkin kontaktilla..
 
Liittynyt
23.08.2017
Viestejä
61
Mulla oli joskus identtinen ongelma, että tosiaan vain yksi laite ei aina saanut käteltyä 1gbps linkkiä, vaan jäi 100mbits. Tämä tapahtui silloin tällöin, aina sen yhteydessä jos joko olin joutunut irroittamaan verkkokaapelin, tai muusta syystä netti oli ollut katki hetken. En muistaakseni löytäny logiikkaa jolla sain sen varmasti takaisin gigaseksi, mutta muistelisin että reboottasin reitittimen usein (eli pelkkä piuhan renkkaus ja clientin kautta yhteyden resettaus ei tainnut auttaa), joka taisi lopulta aina yhteyden gigaseksi sitten palauttaa. Tämä oli kyllä myös emolevyongelma, koska edelleen sama netti mutta kyseistä ongelmaa ei enää ole esiintynyt. Taisi olla Z97-A ko. emolevy.
 

The Groke

Kärttyinen mörkö
Tukijäsen
Liittynyt
25.01.2021
Viestejä
830
Outoa, kun nimenomaan nähnyt kuinka jotkut haukkuu realtekin verkkokortit emolevyissä ja pitävät inteliä paljon varmempana. Itse en osaa sanoa asiasta juuta enkä jaata, mutta tämä päinvastainen neuvo kiinnitti vain huomion.
Niinhän Romikin tuossa sanoi. Kiertäkää kaukaa muiden kuin Intelin nicit.
 

minapamina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 140
Kieltämättä kuullostaa siltä että verkkokortti ei osaa kätellä gigaista, ainahan voi kokeilla jotain metrin mittaista verkkopiuhaa pidemmän sijasta, jos ollaan ihan siinä rajoilla. Paha sanoa johtuuko ajureista vai mistä, aika lottoa nykyään nuo nicit on lähes joka valmistajalla.
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Ja kun kurkkasin koneen taakse, niin pelkkää oranssiahan se näytti
Ja jos vielä spekulois niin mun mielestä noi ohjeen värit on väärin eli pitäis olla:
Vihreä 100M ja oranssi 1G sekä10M pimee

Ja noi ei ole käyttöjärjestelmä riippuvaisia. (pystyy kyllä muokkaamaan)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 054
Ja jos vielä spekulois niin mun mielestä noi ohjeen värit on väärin eli pitäis olla:
Vihreä 100M ja oranssi 1G sekä10M pimee
Eri laitevalmistajilla saattaa olla eri käytäntöjä, mutta useimmiten on ainakin itselleni tullut vastaan juurikin käytäntö jossa

green = gigainen
amber (orange) = 100 mbps
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 624
Eri laitevalmistajilla saattaa olla eri käytäntöjä
Näin tuntuu olevan mulla:
reititin reolink! piirit amber 1G
HP pöytäkone Intel piiri 1G vihreä
surffi fujitsu mikäliepiiri amber 1G

Tällä otannalla ei vielä saa selvyyttä onko tuo piiri riippuvainen, tutkaillaan....
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 473
Kaikki omistamani emolevyt on gigan merkkivalo ollut vihreä ja 100m oranssi.
Itsekin suosin intelin piiriä verkkokortissa mutta ei ole realtek malleissa ollut mitään ongelmia ainostaan yksi emolevy hukkas aina yhdistetyn verkkokortin jos oli virrankatkos ja vaihtamalla bios asetukset edestakaisin toiselle verkkokortille ratkaisi ongelman.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
27
Mulla kävi samanlainen ongelma kuukausi sitten, 2 konetta ja 2 nassia tuplana kiinni Zyxelin kytkimessä kiinni. Toisen koneen ja toisen nassin toinen kaistan nopeus oli 100M, muut oli 1G. Mikään piuhojen vaihto ei auttanut, ainoastaan uuden kytkimen osta toimi. Nyt kaikki toimii 1G.
 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
27
Niin ja samassa kytkimessä oli DNA hubi, joka ilmoitti vähän väliä ei yhteyttä. Nyt sekin toimii.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 265
Viestejä
4 231 137
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom