Gigabyte Radeon RX 6900 XT Extreme Waterforce WB:n jäähdytys

Onko jotain "nyrkkisääntöä", että mikä on "normaali" ero corella ja hotspotilla? Raskaimmillaan hotspot pyörii jossain 95 korvilla. En kauhean huolissani siitä ole, mutta jos joskus tahnoittaa tai vaihtaa pädejä... En tiedä, kartoitan ehkä vaan valmiiksi, jos joskus tulee askarreltua... Suosituksia pädeiksi?
 
Onko jotain "nyrkkisääntöä", että mikä on "normaali" ero corella ja hotspotilla? Raskaimmillaan hotspot pyörii jossain 95 korvilla. En kauhean huolissani siitä ole, mutta jos joskus tahnoittaa tai vaihtaa pädejä... En tiedä, kartoitan ehkä vaan valmiiksi, jos joskus tulee askarreltua... Suosituksia pädeiksi?

Edellisellä sivulla oli näistä juttua...

15C tai sen alle oleva delta ytimen keskiarvon ja hotspotin välillä on käytännössä ideaalinen kun kaikki kontaktit/tahnat/puristusvoima/nesteen virtausnopeus/yms on kohdillaan.
20C delta on tuloksena "parantamisen varaa"-luokkaa ja 30C jo kielii jostain pienestä piilevästä ongelmasta.

Kontakti/tahnat/nesteen virtausnopeus nyt ensimmäisenä tulee mieleen ongelman lähteistä. Esimerkiksi Eisbaerin blokki on suunniteltu hyvin paljon virtausta heikentäväksi, virtausnopeus ei ollut kummoinen vaikka pisti lisäpumpun siihen kaveriksi. Tämän takia ilmeisesti kyseinen blokki meneekin helposti täysin tukkoon jos loopissa alkaa kasvamaan/kasautumaan jotain töhnää.
 
Kyllä sitä halvallakin pääsee kun tilaa Aquatuningilta B-stock 360mm ST30 radeja 32€/kpl. Päälle vielä D5 pumppu+reservoir 115€ 20% alennuskoodilla niin eipä se looppi nyt niin kalliiksi tule.
Tuli tilattua 420nen Alphacoolin Eisbaer Aurora B-stock ja ideana siirtää se 360nen tuosta näyttiksestä prossulle ja laittaa tuo 420 siihen näyttikseen. Kaipa minä ne laitan yhteen looppiin ja jätän molemmat pumput kiinni.

Mutta, tuli mieleen. Tyhjäsin tuon 360sen silloin ja heitin EK:n valmiin nesteen tilalle. Uskaltaako sen uuden oman nesteen ja tuon EK:n nesteen miksata vai onko viisainta vaihtaa sitä EK:n nestettä tuohonkin. Kun ne kerran samaan kiertoon menee... Voisi sitten pistää tilaten lisää sitä litkua, jos näin on...
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa ottaa varman päälle ja korvata kaikki litkut EK:lla. Ovat lähes kaikilta valmistajilta käsittääkseni kemiallisesti pääosin toooosi vastaavia kyl keskenään, mutta sen verran halpaa l kaikkeen muuhun nähden, ettei edes teoreettista riskiä kannata ottaa.
 
Kannattaa ottaa varman päälle ja korvata kaikki litkut EK:lla. Ovat lähes kaikilta valmistajilta käsittääkseni kemiallisesti pääosin toooosi vastaavia kyl keskenään, mutta sen verran halpaa l kaikkeen muuhun nähden, ettei edes teoreettista riskiä kannata ottaa.
Jep, kuulostaa järkeenkäyvältä.
 
Huh-huijakkaa, että on saanut tehdä duunia tuossa sovittelemisessa ;)
Eikä vieläkään ole niin siisti kuin pitäisi.
Nyt on letkut sillä lailla, että saan tuon näyttiksen tuohon eteen vihdoin. Mutta tämän päivän punnerrus tuon kanssa saa riittää tällä erää ;D
Kotelo.jpg

No, nyt se on siinä edessä... Hienosäätöä jossain välissä...

1682013979756.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Jaksoit sentään tehdä ja hyvähän siitä tuli kaikkine kortteineen.
Laitoitko ihan eehdat valmislitkut muuten, kun niistä oli puhetta taannoin?

Täällä meni maku loopin munklaukseen Helmikuussa ja nyt odottaiskin lootassa iso kasa "päivityksiä" loopiin ja uudet padit korttiin.
Kai se 2kk tauon jälkeen ois aika olla kiinnostunut laittaa kone pelikelvoksi..:shifty:
 
Aluksi laitoin tän 6900XT:n vähän ehkä heikkotehoisten komponenttien kaveriksi ja hiljaiseen + jäähdytystehoiseen koteloon lian li pc-o11 airiin. Päivityshimo kasvoi ja fyysisesti pienenpi kotelo alkoi houkuttelemaan. Laadukasta ja ylitehoista 1000W poweria en halunnut vaihtaa, niin se aiheutti harmaita hiuksia kotelon suhteen. Asus Prime AP201 hankintaan ja kaupan kautta uudet raudat sisään. CPU:ta en jaksanut enää laittaa vesille, niin pistin vain 360mm radin näyttikselle. Veden lämmöt pysynyt pelatessa 39-41 Celsius-asteen luokissa ja näyttis siellä 50 asteen hujakoilla. Kyllä siitäkin tosin 3DMarkkaamalla saa lypsettyä irti lämpöä sekä kortille että vedelle.

Lopputulemana, että pitäähän toi enemmän ääntä kuin lian li, kun tuuletinmäärä tippui 11 -> 6 (corsair ML120) ja ilmankiertokaan ei ole niin optimaalinen kuin lian lissä. Mutta ajaa asiansa ja jäähtyy.

asus-ap201p1.png asus-ap201p2.png
 
Jaksoit sentään tehdä ja hyvähän siitä tuli kaikkine kortteineen.
Laitoitko ihan eehdat valmislitkut muuten, kun niistä oli puhetta taannoin?

Täällä meni maku loopin munklaukseen Helmikuussa ja nyt odottaiskin lootassa iso kasa "päivityksiä" loopiin ja uudet padit korttiin.
Kai se 2kk tauon jälkeen ois aika olla kiinnostunut laittaa kone pelikelvoksi..:shifty:
Jatkan edelleen viilausta ;)
Haluaisi saada siitä vielä niin sanotusti "kauniin", mutta se ehkäpä vaatisi kiinteitä putkia. Eikä ainakaan nyt ihan koht'sillään viitsi siihen lähteä...

Tuo 420:nen Aurora oli "litkuton", kun molemmat jäähyt oli B-stockia (360 noin 110€ ja 420 noin 135€) . Kyselin aluksi asiakaspalvelulta tuosta 420:stä, kun siinä luki että ei kiinnikkeitä. Sanoivat, ettei mitään sellaisia ole. Sitten ajattelin, että paskat! Kyllä minä ne yhteen ruuvaan! No, mukana tuli kaikki... En käsitä, täysinäinen pussi, kaikki kiinnikkeet yms...

No, en minä valita :D

Vedin molemmat pumput auki. Putsasin jäähdytysrivat kunnolla. Laitoin 360:sen pumppujäähdytysyksikköön sen JetPlaten takaisin. Poistin sen JetPlaten tuosta 420:sta (ja putsasin sen coldplaten myös). Ruuvasin kaikki kiinni ja täytin EK:n litkulla.

Homma toimi kivasti. Vaan letkujen järjestys ei oikein sopinut. Lisäksi kun halusin tuon näyttiksen tuohon eteen, niin samaan suuntaan sojottavat letkut eivät sopineet, vaan olisivat napanneet etulasiin.

Suunnittelin paperilla ensiksi järjestyksen uudestaan. Annoin hautua ja sitten toteutin. Kaikki kävi jopa yllättävän helposti (Tuo Alphacoolin systeemi on kyllä pirun hyvä!)

Tämä oli eilen, sitten tänään päätin siirtää sen näyttiksen, sekin kävi melko mukavasti (vaikka ei nyt lopullinen olekaan vielä. Odotan 1-kanavaista riseriä tuolle äänikortille, niin saa näyttiksen sillä Phanteksin bracketillä kiinni...

Pääosin tuo väsääminen on hanurista. Yritys/erehdys-menetelmää aluksi.
Homma kasaan, paskat! Tuo meni väärin, pura kaikki, tee uudestaan ;)
Mutta mitä siistimmäksi ja kauniimmaksi tuon saa, niin kyllä siinä on oma palkkionsa!

Pitäisi vaan olla parempi paikka tehdä nuo hommat ja aina kaikki työkalut hollilla!
Joo, mutta loppujen lopuksi kättensä työtä on mukava katsella! :D
Ainakin melko yleisesti ;)
 
Noniin, nytpä tuli ruuvailtua ja värkättyä taas omaa "projektia", uutta palikkaa loopiin, uus CPU-blokki, uudet RGB-ropelit ja vaihdoinpa oikein päditkin näyttikseen. Paketti kasaan ja tohkeissaan karkkimarkki päälle, koko kone kippasi ennen kuvaa, sama Heavenillä ja Valheimilla. Laskemalla kellot pääsi Valheimin aloitusruutuun saadakseen todentaa näyttiksen lämpöjen (sekä core että junction) nousevan ~80°C tienoille.

Eikös kaikki pädit pitänyt olla 1,0mm? Jostain syystä olin tilannut sekä 0,5 että 1,0mm, mutten keksinyt enää mihin ohutta olisi laittanut..


"Toimii"
IMG_20230430_155909.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, nytpä tuli ruuvailtua ja värkättyä taas omaa "projektia", uutta palikkaa loopiin, uus CPU-blokki, uudet RGB-ropelit ja vaihdoinpa oikein päditkin näyttikseen. Paketti kasaan ja tohkeissaan karkkimarkki päälle, koko kone kippasi ennen kuvaa, sama Heavenillä ja Valheimilla. Laskemalla kellot pääsi Valheimin aloitusruutuun saadakseen todentaa näyttiksen lämpöjen (sekä core että junction) nousevan ~80°C tienoille.

Eikös kaikki pädit pitänyt olla 1,0mm? Jostain syystä olin tilannut sekä 0,5 että 1,0mm, mutten keksinyt enää mihin ohutta olisi laittanut..


"Toimii"
IMG_20230430_155909.jpg
Oho, ompas korkeat lämmöt 140W kuormalla.
Menikö kierto oikeinpäin, unohtuiko tahnat itse näytönohjaimelta, kiertääkö varmasti neste, olisitko mahdollisesti ajatellut ohuemmat tyynyt pitämään oikealla korkeudella Blokin?
 
Pistin testimielessä tilaukseen uudet tyynyt ja tahnat. Gigabyten supportista sain infoja noista lämpötyynyistä, tässä speksit jos joku muu innostuu kokeilemaan:

53mm x 7mm x 1mm
65mm x 10.5mm x 1mm
50mm x 14mm x 1mm
12mm x 14mm x 1mm
97mm x 10.5mm x 1mm
94mm x 7mm x 1mm
Tämän perusteella nyt laittelin vain 1mm padeja, vaikka uskaltaisin lähes vannoa tehneeni tilauksen reilu kk sitten vastaavan osittain 0,5mm sisältävän listauksen pohjalta.

Kiertossuunta, virtaus, looppi muutenkin paremmassa jamassa kuin aiemmin. Prossu ainakin pysyy viileämpänä. Pakko olla padien kontakteissa, ainoa oikeasti muuttunut tekijä.. se +0,5 mm sopivassa kohtaa aiheuttaisi juuri sopivan heiton.
 
Tämän perusteella nyt laittelin vain 1mm padeja, vaikka uskaltaisin lähes vannoa tehneeni tilauksen reilu kk sitten vastaavan osittain 0,5mm sisältävän listauksen pohjalta.

Kiertossuunta, virtaus, looppi muutenkin paremmassa jamassa kuin aiemmin. Prossu ainakin pysyy viileämpänä. Pakko olla padien kontakteissa, ainoa oikeasti muuttunut tekijä.. se +0,5 mm sopivassa kohtaa aiheuttaisi juuri sopivan heiton.
Arcticin uudet TP-3 tyynyt on omiaan näytönohjaimen tyynyiksi kun ne painuvat kasaan aivan perkeleesti, ei tarvitse miettiä että menikö paksuus valinta ihan nappiin vai ei kunhan kiristää blokin ruuvit kunnolla.
 
Arcticin TP-2:sta olivat näemmä omani, ei jousta kyllä nimeksikään. Sujautin muistipiireille 0,5:set ja alkoihan ne lämmöt nyt vihdoin pysyä kurissa. 20 kierrosta Port Royalia tuotti GPU:n max lämmöt 62/81, kun aiemmin päräytti lähes 100. Nesteet kerää lämpöä aivan eri tavalla kuin ennen, em testillä päästiin nesteenkin osalta jo 50*C :O

Tilattava MO-RA seuraavasta alesta lisukkeeksi.. :kahvi:
 
Eli näiden puheiden pohjalta kannattaa ehdottomasti vaihtaa tyynyt?
Jos ongelmia lämpöjen kanssa ja loopissa kaikki muuten ok niin miksipäs ei. Itsellä ei ole ollut lämmön kanssa mitään ongelmia vakiotyynyilläkään joten en ole tyynyjä alkanut vaihtelemaan.
 
Eli näiden puheiden pohjalta kannattaa ehdottomasti vaihtaa tyynyt?
Kuten TeijoV jo totesi niin ilman ongelmia ei kannata alkaa vaihdella. Kasasin myllyni alkuvuodesta, lämpöjen kanssa oli jatkuvasti ongelmia, lopulta kyllästyin ja totesin, ettei sitten pellailla edes sitä vähää mikä omassa elämän tilanteessani onnistuisi.
Vaihdoin nyt pädit siksi, että korttini ylikuumeni ja kippasi koko koneen jo Valheimia pelatessa 60 fps frame capista huolimatta tietyissä tilanteissa ja lämpötilaero coren ja hotspotin välillä oli rapeat 40+ celcius-astetta...eli kaikkea muuta kuin normaalia. Minikään oikeasti raskaan pelaaminen tällä siis tuskin olisi edes onnistunut.
 
Onkos kukaan koittanut mitä tuo jaksaa matalilla jännitteillä?

Hetken tuossa testailin ja lähes järkytyin miten paljon kelloja sai laskea jo reilu 10% jännitteen laskuun. Port Royalista ei saanut tulosta core 2100/2200@1065mV:llakaan, vaikka 2500/2600@1130mV pelaa hienosti
Liene turha kuvitellakaan mitään 1000mV alivoltituksia? Powerlimitiä olen pitäny +5% ja muisteja 2050.
 
Onkos kukaan koittanut mitä tuo jaksaa matalilla jännitteillä?

Hetken tuossa testailin ja lähes järkytyin miten paljon kelloja sai laskea jo reilu 10% jännitteen laskuun. Port Royalista ei saanut tulosta core 2100/2200@1065mV:llakaan, vaikka 2500/2600@1130mV pelaa hienosti
Liene turha kuvitellakaan mitään 1000mV alivoltituksia? Powerlimitiä olen pitäny +5% ja muisteja 2050.
RX 6900 XT:stä en lupaa mitään, mutta ainakin 6950 XT:llä kellojen lasku vaikuttaa 50Mhz välein jännitteeseen. Eli esimerkiksi kellojen lasku 2650Mhz -> 2600Mhz laskee todellista jännitettä, vaikka jännitteen slideriin ei koskisi yhtään. Tuon opin uutena asiana kantapään kautta, kun siirryin vihreästä leiristä. 2100Mhz:ssa on jo varmasti todella alhainen jännite.
 
RX 6900 XT:stä en lupaa mitään, mutta ainakin 6950 XT:llä kellojen lasku vaikuttaa 50Mhz välein jännitteeseen. Eli esimerkiksi kellojen lasku 2650Mhz -> 2600Mhz laskee todellista jännitettä, vaikka jännitteen slideriin ei koskisi yhtään. Tuon opin uutena asiana kantapään kautta, kun siirryin vihreästä leiristä. 2100Mhz:ssa on jo varmasti todella alhainen jännite.

Ok, pitääpä illalla ihmetellä lisää mikäli paukkuja riittää talin hiljettyä. Sen huomannut itsekin vihreistä siirryttyä, että todellakin eri kujeet tämän kanssa.
 
RX 6900 XT:stä en lupaa mitään, mutta ainakin 6950 XT:llä kellojen lasku vaikuttaa 50Mhz välein jännitteeseen. Eli esimerkiksi kellojen lasku 2650Mhz -> 2600Mhz laskee todellista jännitettä, vaikka jännitteen slideriin ei koskisi yhtään. Tuon opin uutena asiana kantapään kautta, kun siirryin vihreästä leiristä. 2100Mhz:ssa on jo varmasti todella alhainen jännite.
Miten varmistit asian?
 
Tuli nyt vaihdettua tyynyt ja tahnat, aikasemmin core 65c ja hotspotti 95-100c, nyt core 58 ja hotspotti 79c. Corelle tahnaksi mx-5 ja tyynyiksi muisteille arctic tp-3 0.5mm ja vrm 1mm. Muistien lämpötilaa ei ole tullut seurattua sen kummemmin mutta nyt pyörii 75c ja muistaakseni aikasemmin oli alemmat, en tiedä auttaako jos vrm laittais myös 0.5mm tyynyt.
20230722_172144.jpg
 
Tuli nyt vaihdettua tyynyt ja tahnat, aikasemmin core 65c ja hotspotti 95-100c, nyt core 58 ja hotspotti 79c. Corelle tahnaksi mx-5 ja tyynyiksi muisteille arctic tp-3 0.5mm ja vrm 1mm. Muistien lämpötilaa ei ole tullut seurattua sen kummemmin mutta nyt pyörii 75c ja muistaakseni aikasemmin oli alemmat, en tiedä auttaako jos vrm laittais myös 0.5mm tyynyt.
20230722_172144.jpg

Hmmm, itsellä tuli
isoja ongelmia 0,5 mm padien kanssa VRM:lle. Koita ja raportoi, jos intoa rassata

Viimeisimmän vaihdon jälkeen kaikki pysyy kivasti alle 68°C, mutta joku ketale vetää hotspotin edelleen 88°C. Nyt 1,0 mm VRM:llä ja muualla 0,5 mm.
 
Mitä ongelmia tuli 0.5mm padien kanssa?
Tuli myös pikaliittimet laitettua gpu niin ei ole iso homma irroittaa.
 
Hotspot pärähti sataseen ja esim Valheimissa vuoriston lumimyrskyt lähes instaboottasi koko koneen 60 fps frame capista huolimatta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 703
Viestejä
4 544 646
Jäsenet
74 831
Uusin jäsen
Panasonic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom