Ghetto vesijäähdytys

Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Hei, olisi tarkoitus testata ite tehtyä vesijäähdytystä. Oon meinannu että blokin voisi tehdä vanhasta stock coolerista youtubessa on video aiheesta. Tai sitten tilata kiinasta 5€ blokin. Mutta eniten mietin tota jäähdytintä että kannattaiskohan tehä kupariputkesta vai mitenköhän se kannattais tehä? On siis tulossa vaan ihan testailukäyttöön ei mihinkään käyttökoneeseen
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
19
En usko että kupariputkesta oikein saisi helposti riittävän tehokasta jäähdyttäjää. Jonkinlainen jäähdytyskenno varmaan olisi hyvä olla.

Joskus 2000 -luvun alkupuolella oli omassa silloisessa koneessa täysin itse rakenneltu vesijäähdytys. Itse kuparista tehdyt blokit prossulle, piirisarjalle ja näytönohjaimelle. Jäähdyttimenä oli paikalliselta autopurkaamolta hankittu kuparinen auton sisälämppärin kenno, joka oli juuri sopivan kokoinen kotelon sisään asennettavaksi (kokoluokka n 150mm * 250mm * 50mm). Pumppuna toimi 20 euron akvaariopumppu. Kyseinen kokoonpano oli käytössä useamman vuoden, ainoa ongelma oli pumppu, joka kertaalleen hajosi, mutta onneksi siinä oli vielä takuuta jäljellä, eikä muu kone vaurioitunut tuossa tilanteessa.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
En usko että kupariputkesta oikein saisi helposti riittävän tehokasta jäähdyttäjää. Jonkinlainen jäähdytyskenno varmaan olisi hyvä olla.

Joskus 2000 -luvun alkupuolella oli omassa silloisessa koneessa täysin itse rakenneltu vesijäähdytys. Itse kuparista tehdyt blokit prossulle, piirisarjalle ja näytönohjaimelle. Jäähdyttimenä oli paikalliselta autopurkaamolta hankittu kuparinen auton sisälämppärin kenno, joka oli juuri sopivan kokoinen kotelon sisään asennettavaksi (kokoluokka n 150mm * 250mm * 50mm). Pumppuna toimi 20 euron akvaariopumppu. Kyseinen kokoonpano oli käytössä useamman vuoden, ainoa ongelma oli pumppu, joka kertaalleen hajosi, mutta onneksi siinä oli vielä takuuta jäljellä, eikä muu kone vaurioitunut tuossa tilanteessa.
okei
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Minä taas uskon että putki jäähy on ihan riittävä varsinkin jos se upotetaan veteen. Vaikka 10l ämpäriin (mielummin metalli). Kierukkaa sinne ja samalla sinne saa uppopumpun. Jos kaikki taas pitää saada mitx koteloon sisälle, niin voi olla aika hankalaa.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Minä taas uskon että putki jäähy on ihan riittävä varsinkin jos se upotetaan veteen. Vaikka 10l ämpäriin (mielummin metalli). Kierukkaa sinne ja samalla sinne saa uppopumpun. Jos kaikki taas pitää saada mitx koteloon sisälle, niin voi olla aika hankalaa.
Ei tarvi saada mitx koppaan. kiitos vastauksesta
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Minä taas uskon että putki jäähy on ihan riittävä varsinkin jos se upotetaan veteen. Vaikka 10l ämpäriin (mielummin metalli). Kierukkaa sinne ja samalla sinne saa uppopumpun. Jos kaikki taas pitää saada mitx koteloon sisälle, niin voi olla aika hankalaa.
Tai mitenkäs jos laittais kylmäkalleja kylmälaukkuun :D
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Noita on ollut linussilla testissä. Jos haluat testipenkin vaikka kuivajäälle tms, niin mikäjottei. Jos taas haluat "jatkuvaan käyttöön" niin ämpäri parempi, koska ämpäri pyrkii tasoittumaan ympäristön lämpötilaan ja ympäristön lämpötilan oleillessa 20 asteessa tulisi CPU:lla olla hemmetin kova kuorma, että saisi edes 60 asteiseksi tuon kipon.
 
Liittynyt
31.03.2017
Viestejä
1 196
Noita on ollut linussilla testissä. Jos haluat testipenkin vaikka kuivajäälle tms, niin mikäjottei. Jos taas haluat "jatkuvaan käyttöön" niin ämpäri parempi, koska ämpäri pyrkii tasoittumaan ympäristön lämpötilaan ja ympäristön lämpötilan oleillessa 20 asteessa tulisi CPU:lla olla hemmetin kova kuorma, että saisi edes 60 asteiseksi tuon kipon.
Elikkä ämpäri sopisi ihan pysyväänkin käyttöön? Ei tarvis vaihella viikon välein vesiä
 

Eramaankettu

Lost and Forgotten
Liittynyt
03.01.2017
Viestejä
2 055
Elikkä ämpäri sopisi ihan pysyväänkin käyttöön? Ei tarvis vaihella viikon välein vesiä
No jos ämpäri ei läpäise valoa ja siinä on tiivis kansi vaikka silikonista, niin mikäjottei. Kupari muutenkin pyrkii tappamaan melko tehokkaasti. En tosiaan tiedä mitä prossua meinaat kiusata ja millä kuormalla vai teet koko projektin ihan läpällään, niin joka tapauksessa tuollainen ämpäri/tuubi toimisi oikein hyvin. Rosteria suosittelisin, koska alumiinia ja kuparia kombona koittaisin välttää.

Jos sinulla on töissä & koulussa tms pilli ja kuparisulfaattia sekä isompaa kupariputkea jämissä tai pötkönä, niin uskoisin tuollaisen "reseratorin" riittävän jopa 300W tehon jäähdyttämiseen esim metrin mitassa.

Esim torista kannattaisi kurkkia, tällähetkellä netti niin paska, että ei pysty auttaa kaivamisessa, mutta esim torista näyttää löytyvän "CuNiFer putkea" tarjolla ihan ilmatteeksi... (10€B tms) joka maksaa ensinnäkin sikana ja kelpaisi tollaseen projektiin jos pystyy TIG:llä hitsaamaan.

Tälläsissä DIY prokkiksissa pitäisi tietää millä vermeillä ja taidoilla ollaan liikenteessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 679
Viestejä
4 188 652
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom