Geekbench-tulos paljasti Ice Lake -arkkitehtuurin kasvattavan välimuistien kokoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
intel-ice-lake-u-geekbench-20181023.jpg



Intelin 10 nanometrin suunnitelmat kulkevat edelleen tahmeasti jatkuvien myöhästelyiden vuoksi. Markkinoille on saatu vain yksi, tuplaytiminen Cannon Lake -prosessori, jonka integroitu grafiikkaohjain on jouduttu poistamaan käytöstä.

Jatkuvien myöhästelyjen vuoksi tällä hetkellä on epäselvää, tullaanko Cannon Lake -arkkitehtuuria näkemään ikinä varsinaisesti markkinoilla. Cannon Laken kohtalosta riippumatta Intel aikoo julkaista Ice Lake -arkkitehtuuriin perustuvat työpöytäprosessorit näillä näkymin vuonna 2020. Vaikka julkaisuun on vielä pitkä aika, on arkkitehtuurin muutoksista saatu jo ensimmäiset vinkit.

Geekbench-testiohjelman tulostietokantaan on ilmestynyt erikoisesti nimetty ”Intel Corporation Kaby Lake Client” -tulos, joka on ajettu ”Intel Corporation Ice Lake Client Platform” -alustalla. Tulos kertoo prosessorin olevan tuplaytiminen ja tukevan Hyper-threading-teknologiaa. Prosessoriydinten peruskellotaajuus on 2,6 GHz. Emolevynä toimii Intelin kehitysalusta ja SODIMM-muistien perusteella kyseessä on mobiiliversio prosessorista.

Merkittäviä muutoksia nykyisiin prosessoreihin nähden löytyy ainakin prosessorin välimuisteista. Intel on kasvattanut L1-datavälimuistin kokoa nykyisestä 32 kt:stä 48 kilotavuun. Lisäksi L2-välimuistin koko on tuplattu 512 kilotavuun. L3-välimuistia prosessorilla on yhteensä 4 megatavua, eli saman verrain kuin Intelin nykyisillä tuplaydinprosessoreilla. Myös L1-käskyvälimusitin koko on ennallaan 32 kilotavussa.

Lähde: Geekbench

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Intel ottaa jo mallia AMD:sta, lupaavaa. Pelinopeus luultavasti tippuu noilla muutoksilla, joten siinä heikkenee viimeinen Intelin valttikortti :kahvi:
 
Intel ottaa jo mallia AMD:sta, lupaavaa. Pelinopeus luultavasti tippuu noilla muutoksilla, joten siinä heikkenee viimeinen Intelin valttikortti :kahvi:
Miksi kuvittelet pelinopeuden tippuvan välimuistien kasvattamisella?
 
Pelit tykkäävät nopeista välimuisteista (Ryzen vs Ryzen 2 kertoo paljon) ja isommat välimuistit ovat todennäköisesti hitaampia.
Ne ovat toki todennäköisesti hitaampia kuin mitä samalla prosessilla onnistuisi pienemmällä kapasiteetilla, mutta se että ne ovat isompia ei tarkoita että ne olisivat esimerkiksi nykyisten prossujen välimuisteja hitaampia, eikä edes se että ne olisivat nykyisten prossujen välimuisteja hitaampia tarkoita vielä että pelinopeus putoaisi.
 
En laittaisi hirveästi likoon sen puolesta ettei välimuistien suurentaminen hidastaisi niitä, vaikka se täysin mahdollista onkin. Enkä varsinkaan sen puolesta ettei pelinopeus tippuisi välimuisteja hidastamalla. Ryzen 2 sai mukavasti lisää pelinopeutta pelkästään välimuisteja nopeuttamalla.

Voi olla myös ettei juuri noita Ice Lakeja ole tarkoitettukaan suurille kellotaajuuksille vana pelkästään läppäreihin ym. vähävirtaisiin, joka sekin vaikuttaa osaltaan asiaan.
 
Voi olla myös ettei juuri noita Ice Lakeja ole tarkoitettukaan suurille kellotaajuuksille vana pelkästään läppäreihin ym. vähävirtaisiin, joka sekin vaikuttaa osaltaan asiaan.
Jos tarkkoja ollaan niin tämä taisi olla ensimmäinen kerta kun Ice Lakesta varmistettiin mobiiliversio, palvelin- ja työpöytäversiot on varmistettu jo aiemmin.
 
Sinänsä ihan hyvä testitulos engineering samplelta. Samaa luokkaa Intelin nopeimpien nykyisten kaksiytimisten mobiiliprosessorien kanssa.
 
Ei ainakaan alustavasti vaikuta turhan hyvältä, Intelillä on kuitenkin ollut aikaa viilata tätä pitkään sattuneesta syystä.
 
En mä nyt näe mitään syytä miksi hidastuisi kakkujen kasvattamisesta. L1 kuitenkin sitä nopeinta, L2 seuraavaksi jne.

btw, meneekös L1 ja L2 1:1 prossun kellotaajuuden mukaan, L3:han on tunnetusti "uncore" jossa usein oma kellotaajuutensa.

L1 ja L2 siis toimii samalla taajuudella prosessorin taajuuden kanssa.
L3 sit oma juttunsa.

Lainaan tämän tekstin toisaalta:

Depending from CPU, L1 and L2 cache usually operate at CPU frequency, that means that speed of L1 and L2 cache depends from architecture and frequency of CPU.

L3 cache on the other hand operate at CPU-NorthBridge frequency for last generation of AMD CPU's for example, while on Intel, if I'm not mistaken, operate on CPU frequency same as L1 and L2. That means that on AMD CPU's, L3 cache have same bandwith for all Processors (as long as they have same CPU-NB frequency, and few of them don't have).

If I'm wrong about Intel, someone will correct me, maybe their L3 cache (on last generation CPU's) don't operate at CPU frequency, but i don't think that is the case.
 
Viimeksi muokattu:
En mä nyt näe mitään syytä miksi hidastuisi kakkujen kasvattamisesta. L1 kuitenkin sitä nopeinta, L2 seuraavaksi jne.

Koska nopean ja suuren kakun tekeminen on osoittautunut vähintäänkin "haastavaksi".

2000-luvun alussa oli kaksi ääripäätä L1 data kakun suhteen: AMD teki ison kakun (64kt), olihan se hidas mutta myös iso. Intel taas halusi maksiminopeuden, mitä nyt koossa tuli pahasti takkiin (8kt). Sittemmin AMD vähensi kokoa 16kt:n (FX) kasvattaaksen sen taas Ryzenissä 32 kt:n. Intel kasvatti 32 kt:n ja on nyt kasvattamassa 48 kt:n.

Vielä 18 vuotta myöhemmin Pentium 4:n L1 datakakku on ylivoimaisen matalalatenssinen (ja pieni) verrattuna nykytoteutuksiin. Yleisesti on hyvä arvaus sanoa L1 kakun hidastuvan jos sen koko kasvaa.
 
Intel ottaa jo mallia AMD:sta, lupaavaa. Pelinopeus luultavasti tippuu noilla muutoksilla, joten siinä heikkenee viimeinen Intelin valttikortti :kahvi:

En laittaisi hirveästi likoon sen puolesta ettei välimuistien suurentaminen hidastaisi niitä, vaikka se täysin mahdollista onkin. Enkä varsinkaan sen puolesta ettei pelinopeus tippuisi välimuisteja hidastamalla. Ryzen 2 sai mukavasti lisää pelinopeutta pelkästään välimuisteja nopeuttamalla.

...
Ömm ... kummin se nyt sitten loppujenlopuksi on ?

Josko tarkoitit että se pelinopeus liikkuu sivusuunnassa :confused:
 
Skylake-X:ssä L2:n keskimääräinen latenssi kasvoi 11->13 sykliin vrt Skylake-S. Tuossa kannattaa kuitenkin huomioida, että tuo vajaa 20 % kasvu tuli kun L2:n koko nelinkertaistui (256kB->1MB). Iso syy tuon latenssin kasvuun tulee ihan fyysisistä etäisyyksistä. Ice lake on valmistettu 10 nm:llä, joten etäisyydet putoavat merkittävästi vrt. 14nm (en löytänyt SRAM-tiheyksiä). Joten voi hyvin olettaa, että Intel saa isommat välimuistit toimimaan samoilla latensseilla kuin mitä Skylake-S:ssä. Skylake-X on toki optimoitu muutenkin isommille dataseteille, joissa mahtuminen L2/L3:een on tärkeämpää kuin pieni latenssi. Tämä myös ihan virransäästösyistä.

Muutenkin Skylake-X:n tapauksessa on hyvä huomioida, että niin L2:n (11 vs 13 cycles) kuin varsinkin L3:n latenssit (44 vs. 77 cycles) ovat hitaammat kuin Skylake-S:ssä. Toki eivät ole ihan suoraan verrannollia koska L3:n toimintaperiaate on eri (inclusive vs. non-inclusive). Kertoo tosin hyvin miksi esim. peleissä tai missään muissa pienen datasetin sovelluksissa S-X on hitaampi.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom