Games as a Service, Mikromaksut, Loottiboxit. Pelaamisen tulevaisuus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sammy
  • Aloitettu Aloitettu
Game as a Service tarkoittaa samaa kuin yritysmaailman Software as a Service (SAAS), eli verkon yli käytettävää palvelua, jossa mitään ei asenneta omalle koneelle tai omaan ympäristöön (tai jos jotain asennetaan, niin korkeintaan client jolla palvelua käytetään). Sillä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa onko kyseessä yksin -vaiko moninpeli.

Nykypäivänä tällainen ei ole FPS-maailmassa toimiva malli viiveiden vuoksi, mutta ehkäpä vielä jonain päivänä on mahdollista pelata nopeatempoisia ja koreita verkkopelejä ilman viiveitä millä tahansa heikkotehoisella keittiökoneella, mutta koska pelit menevät vähitellen kohti VR-maailmaa, on haasteita luvassa roppakaupalla.

Ja jos jotain vielä saisi toivoa, niin tämä kaikki pelkästään peliaikaan perustuvalla laskutuksella ja ilman mikromaksuja ja/tai mainoksia. Realistista tällaista ei ole odottaa ihan lähiaikoina.
 
Game as a Service tarkoittaa samaa kuin yritysmaailman Software as a Service (SAAS), eli verkon yli käytettävää palvelua, jossa mitään ei asenneta omalle koneelle tai omaan ympäristöön (tai jos jotain asennetaan, niin korkeintaan client jolla palvelua käytetään). Sillä ei siis ole mitään tekemistä sen kanssa onko kyseessä yksin -vaiko moninpeli.

Nykypäivänä tällainen ei ole FPS-maailmassa toimiva malli viiveiden vuoksi, mutta ehkäpä vielä jonain päivänä on mahdollista pelata nopeatempoisia ja koreita verkkopelejä ilman viiveitä millä tahansa heikkotehoisella keittiökoneella, mutta koska pelit menevät vähitellen kohti VR-maailmaa, on haasteita luvassa roppakaupalla.

Ja jos jotain vielä saisi toivoa, niin tämä kaikki pelkästään peliaikaan perustuvalla laskutuksella ja ilman mikromaksuja ja/tai mainoksia. Realistista tällaista ei ole odottaa ihan lähiaikoina.

Taisin ehkä vähän huonosti ottaa kantaa tuohon games as a service palveluun. Tässä kontekstissa se ei kuitenkaan tarkoita samaa asiaa kuin kuin tuo SAAS. Useat julkaisijat ovat siitä puhuneet avoimesti, tässä Ubisoftin ja Square enixin mietteitä siitä.

Ja lainaus artikkelista mitä Games as a service palvelulla peleissä tarkoitetaan.

The president also touched on the growing use of the games-as-a-service model in console and PC games, nothing that most games place the emphasis on multiplayer and "longer-term user engagement". Square Enix is already experimenting with this via the upcoming multiplayer expansion for Final Fantasy XV, but Matsuda promised more.

"We will endeavour to develop games designed not to be played once after launch but that customers can enjoy more and play longer," he wrote. "In so doing, we will increase customer satisfaction and enhance the lifetime value of the games themselves."

“Games as a service” basically means enhancing and reinforcing the relationship between Ubisoft and gamers. We need to provide players with AAA services that reflect the quality of the AAA games they are playing; that’s in terms of customer service and community management, as well as the content, tools and events we are creating for them.
 
En tiedä miksi nämä tuota termiä on lähdetty soveltamaan, kun SaaS on kuitenkin tuttu sieltä yritysmaailmasta ja kaikki tietävät mitä se siellä tarkoittaa.

Tässä nVidian näkemys Gaming as a Service -ajatusmallista:

Cloud Gaming – Gaming as a Service (GaaS) | NVIDIA GRID | NVIDIA

Tai sitten soppaa halutaan sotkea termeillä "Games as a Service" vs. "Gaming as a Service".

Jos nyt unohdetaan tuo striimauspelaaminen, niin tosiaan tämä pelifirmojen kirstun kasvattaminen paskoilla vuosipäivityksillä, tunneköyhillä ja pelkästään rahastustarkoituksessa kyhätyillä DLC-paketeilla, mikromaksuilla ja mainoksilla on 100% paskaa. Ja niin on sekin, että sellaista kutsutaan "Games as a Service" -konseptiksi.
 
Tuo väärin käytetty "Games as a Service" termi on mielestäni yksinkertaisesti "always online" peli, eli vaatii jatkuvan nettiyhteyden jonka yli vähän väliä tarkistetaan, että onhan sinulla nyt varmasti aito peli ja ettei voi huijata (helposti), vaan pitää ostaa loot boxeja tai micro transactioneja huijatakseen. Moninpelit ja MMOt ovat sitten asia erikseen, sekä niissä ongelmaksi nousee pay to win.

Mikäli aito GaaS tulee yksinpeleihin, niin niitä tulen henkilökohtaisesti välttelemään, voi miettiä miten hyvin cloudgaming palvelut ovat toimineet.

Pelejä ei koskaan tulla tukemaan ikuisuuksia, vaan palvelimet tullaan ajamaan alas ja et enää omistakaan toimivaa peliä.

Edit: Tutkin asiaa enemmän, ja tuo GaaS termi on todellakin harhaan johtava, ilmeisesti tarkoitetaan pelkästään julkaisun jälkeistä tukea päivitysten ja lisäsisällön (lisärahastuksen) muodossa.
 
Viimeksi muokattu:
Valitettavasti tämä suuntaus näyttää tosiaan olevan pelaamisen tulevaisuus ainakin valtavirtapeleissä. En osaa oikein arvostaa, mutta rahaahan sillä näyttää tienaavan hyvin, joten monet julkaisijat innostuvat (ja ovat jo innostuneet) siitä.
 
Jos loottiboksit ja lisäsisältö tekee pelistä GaaS, niin sitten lähiruokakauppa on FaaS (Food as a Service), koska kannan sinne rahaa säännöllisesti. Ymmärrän sinällään, kun parempaa termiä tuolle jatkuvan rahastuksen mallille ei oikein ole.

Pelifirmatkin ovat vain softataloja ja heillekin jatkuva rahastus on vain looginen askel kannattavuuden parantamiseen.
 
Mutta lootti boxit eivät vaikuta pelaamiseen. Ne tuovat vain skinejä ja kosmeettista diipadaapaa. Jos joku niitä haluu ostella nii eihän se keltään oo pois
 
Ehkä itsekin näkisin GAASina enemmän nämä season passit, joissa ihminen käytännössä ostaa itselle useammaksi kuukaudeksi maksullista lisäsisältöä peliin, ilman mitään takeita sen sisällön laadusta. Vähän kuin Humble Monthly. Sinällään en näe Season Passissa ideana mitään väärä, jos tarkoitus on, että tuodaan kolme isoa lisäriä ja ne saa sit pässillä automaattisesti itselleen, vaan kun osa firmoista on mennyt siihen, että luvataan ummet ja lammet ja sit itse "3 expansion packs" on tasoa pikku DLC. Tätä pikku DLC:tä ovat sit pakotettuna myymään ylihintaan, jotta voivat jotenkin oikeuttaa sen Season Passin hinnan. Tän vuoksi sit on nii SP:n ostaneet ku sen ostamatta jättäneet tyytymättömiä.
 
Jotain regulointia kyllä mielestäni pitäisi loottibokseihin varsinkin tulla. Omasta mielestä tuo on puhdasta uhkapelaamista ja vielä lasten kustannuksilla. Ällöttävää touhua. Jos pelaaminen menee enemmän tuohon suuntaan niin taitaa kyllä itsellä jäädä pelit tulevaisuudessa pelaamatta.

Heh, itse mietin vähän samaa. Arpajaisviranomaiset eivät vissiin vielä ole keksineet tarttua näihin. Tosin Suomen viranomaisilla on varmaan aika rajallinen valta puuttuakaan näihin, ja olisiko jenkeissä ym. sitten löysempi lainsäädäntö...
 
Loottiboksit täyttä paskaa ja himopelaajien hyödyntämistä/kusettamista, unohtamatta miten lapsia ja nuoria myös näitä pelejä nykyään pelailee, jostain syystä vaan tämä uhkapelaaminen onkin ok. Oikea paikka bokseilla olisi saunan takana yhdistettynä niskalaukaukseen.

Mikromaksut vähän pienempi paska, jos näitä voi käyttää jollaintavalla pelin tukemiseen (skinejä, lisää invu tilaa, yms) ja nämäkin voidaan täysin unohtaa nykyisissä 50-60 euron peleissä. Aika vaihtaa alaa jos tuohon hintaan ei pysty tuottamaan peliä ilman mikromaksuja.

Pelejä palveluna, eli pelimaailman Netflix? Varmaan joillekin ihan toimiva konsepti jotka eivät halua muuta kuin kuluttaa pelejä ja omistaminen ei kiinnosta millään tavalla. Paskempi homma tosin aikana kun osassa maailmaa on datakatot jo nettiyhteyksissä ja ei noiden verkkojen toimivuuskaan aina huippua ole. Itse jättäisin tuon hankkimatta, kun haluan pystyä pelaamaan pelejäni myös vuoden/vuosien päästä ja näistä palveluista pelejä tasaisesti tulisi poistumaan (ei riittävästi pelaajia, joutuvat maksamaan lisää rahaa tekijöille jne).
 
On kyllä tosiaan todella paska termi tuo GaaS, noille always online/season pass peleille. Ei sillo ole mitään tekemistä itse pelin kanssa, joka on edelleen ihan siellä pelaajan omassa koneessa. NVIDIA:han on oikeata GaaS palvelua jo jonkun aikaa tarjonnutkin SHIELD -laitteensa kylkiäisenä. Ihan OK toimivuudeltaan, mitä olen siitä testejä lukenu, mutta viivettähön siinä väkisin vöhän on ja kuvanlaatu saattaa heitellä huomattavastikin.

Parempi termi tuolle noille kehittäjien köyttämälle "GaaS":lle olisi joku, LLS (Long Lasting Service) tms.

Multiplayerithän on ollut tuota jo iät ja ajat, mutta uudempi juttuhan näissä on nyt se, että tuodaan sitä always online juttua myös single playerin puolelle. Eli hyvin pienestä muutoksesta on sinällään kyse.

Loottiboksit ja mikromaksut eivät itseäni haittaa, niin kauan kun niiden sisältö on kosmeettista, ja/tai niiden tuomat asiat saa avattua pelissä ilman maksujakin.
 
Voin tunnustaa, että nuo Season Passit hämää minua. Kun joku peli on tarjouksessa, niin menee aina aikaa selvittää, mitä sillä rahalla nyt saakaan.. Yleensä jää tämän takia ostamatta.

Pay-to-Win on välitön turn off ja jää mikä vaan ostamatta, jos siinä voi rahalla boostata hahmoaan, niin että se voittaa helpommin.
 
On kyllä tosiaan todella paska termi tuo GaaS, noille always online/season pass peleille. Ei sillo ole mitään tekemistä itse pelin kanssa, joka on edelleen ihan siellä pelaajan omassa koneessa. NVIDIA:han on oikeata GaaS palvelua jo jonkun aikaa tarjonnutkin SHIELD -laitteensa kylkiäisenä. Ihan OK toimivuudeltaan, mitä olen siitä testejä lukenu, mutta viivettähön siinä väkisin vöhän on ja kuvanlaatu saattaa heitellä huomattavastikin.

Parempi termi tuolle noille kehittäjien köyttämälle "GaaS":lle olisi joku, LLS (Long Lasting Service) tms.

Multiplayerithän on ollut tuota jo iät ja ajat, mutta uudempi juttuhan näissä on nyt se, että tuodaan sitä always online juttua myös single playerin puolelle. Eli hyvin pienestä muutoksesta on sinällään kyse.

Loottiboksit ja mikromaksut eivät itseäni haittaa, niin kauan kun niiden sisältö on kosmeettista, ja/tai niiden tuomat asiat saa avattua pelissä ilman maksujakin.

Samaa mieltä pl loottiboksit joiden toivoisin häviävän kokonaan peleistä.

Battlefront 2:ssa ilmeisesti viety taas loottiboksit uudelle tasolle fps peleissä. Angry Joen rant, Opinion: Battlefront 2 beta raises pay-to-win fears(tl:dr, loottibokseissa on nyt boosteja jotka vaikuttaa suoraan pelattavuuteen. Damage, fire rate, dmg received, eivätkä ole mitään pieniä prosentteja) Ei vaikuta hyvältä. Näyttää olevan hinta joka maksetaan kun dlc:t tulee "ilmaiseksi" tästä eteenpäin dicen peleissä. Varmaan hauskaa niille jotka ostaa pelin 6-12kk myöhemmin? Suurin osa pelaajista on tällöin jo grindannut tai ostanut lisää damagea ja fire ratea aseisiin ja lisäksi ottaa vähemmän damagea luodeista! Have fun!
 
Tuo Battlefrontin progressiosysteemin siirtäminen puhtaasti lootboxeihin on aivan naurettavaa, mutta taitaa käydä niin että suuri yleisö ei tästäkään taida välittää. Jos peli olisi puhtaasti F2P, niin tuon voisi etäisesti ymmärtää. Mutta täysihintainen peli täydennettynä tällä? Tässäkö on pelaamisen tulevaisuus?

TotalBiscuit ollut aiheen tiimoilta yhteydessä ESRB:hen, tässä olisikin oiva keino näpäyttää progressio loot boxien kanssa perseileviä julkaisijoita, kun näille lätkäistään Mature-leima. Toisaalta eipä se ole ennenkään estänyt alaikäisiä peliä hankkimasta, mutta se onkin jo aivan eri tarina.

 
Tappavat ahneudellaan oman bisneksen, ei suurikaan yllätys. Toivottavasti se tapahtuu vain tarpeeksi nopeasti että damage controlliin ei ole aikaa.
 
Tuo "games as a service" taitaa olla Valvelta peräisin oleva hokema. Käsittääkseni viittaavat sillä yleisesti näihin jatkuvasti päivitettäviin peleihin, joka heidän bisnesmallinsa nykyään on. Gabe Newellin puheissa oli tuo "games as a service" jatkuvasti viimeistään TF2:n muututtua ilmaispeliksi.
 
TotalBiscuit ollut aiheen tiimoilta yhteydessä ESRB:hen, tässä olisikin oiva keino näpäyttää progressio loot boxien kanssa perseileviä julkaisijoita, kun näille lätkäistään Mature-leima. Toisaalta eipä se ole ennenkään estänyt alaikäisiä peliä hankkimasta, mutta se onkin jo aivan eri tarina.



Katsoin TotalBiscuitin videon ja herätti kyllä ajatuksia. Kuinkakohan Suomen Laki käsittelee Battlefrontin ja shadow of warin tapaisen "arpojen myynnin", kun käsittääkseni arpajaisten järjestäminenhän on meillä luvanvaraista puuhaa. Ja aika lähellähän tässä ollaan kyllä uhkapelaamista...voisi olla täkäläisille virkamiehillekin tutkittavaa.
 
Katsoin TotalBiscuitin videon ja herätti kyllä ajatuksia. Kuinkakohan Suomen Laki käsittelee Battlefrontin ja shadow of warin tapaisen "arpojen myynnin", kun käsittääkseni arpajaisten järjestäminenhän on meillä luvanvaraista puuhaa. Ja aika lähellähän tässä ollaan kyllä uhkapelaamista...voisi olla täkäläisille virkamiehillekin tutkittavaa.
Arpajaislaki ei ota tällaisiin kantaa, kun ei voittona ole rahaa. Lisäksi toimivat nettipalveluna paikallisen lainsäädännön mukaan.

Arpajaislaki 1047/2001 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Rahapeleillä tarkoitetaan tässä laissa sellaisia arpajaisia, joista pelaaja voi voittaa rahaa.
 
Activisionin uusin patentti on kyllä melkoista luettavaa!
United States Patent: 9789406

A system and method is provided that drives microtransactions in multiplayer video games. The system may include a microtransaction arrange matches to influence game-related purchases. For instance, the system may match a more expert/marquee player with a junior player to encourage the junior player to make game-related purchases of items possessed/used by the marquee player. A junior player may wish to emulate the marquee player by obtaining weapons or other items used by the marquee player.
 
Arpajaislaki ei ota tällaisiin kantaa, kun ei voittona ole rahaa. Lisäksi toimivat nettipalveluna paikallisen lainsäädännön mukaan.

Arpajaislaki 1047/2001 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Kiitos tarkennuksesta.

Löysin aiheesta vielä lisätietoa ja ESRB:n kotakulle antaman vastauksen.

“ESRB does not consider loot boxes to be gambling. While there’s an element of chance in these mechanics, the player is always guaranteed to receive in-game content (even if the player unfortunately receives something they don’t want). We think of it as a similar principle to collectible card games: Sometimes you’ll open a pack and get a brand new holographic card you’ve had your eye on for a while. But other times you’ll end up with a pack of cards you already have.”

https://kotaku.com/esrb-says-it-doesnt-see-loot-boxes-as-gambling-1819363091

The ESRB Is Wrong About Loot Boxes And Gambling
 
Loottiboxit ja muut vastaavat ovat kyllä täyshintaisten pelien syöpä :rage: Freetoplay jutuissa tietysti eri asia. Battlefront 2:ssa ilmeisesti viety ihan uudelle tasolle.
 
Activisionin uusin patentti on kyllä melkoista luettavaa!
United States Patent: 9789406

A system and method is provided that drives microtransactions in multiplayer video games. The system may include a microtransaction arrange matches to influence game-related purchases. For instance, the system may match a more expert/marquee player with a junior player to encourage the junior player to make game-related purchases of items possessed/used by the marquee player. A junior player may wish to emulate the marquee player by obtaining weapons or other items used by the marquee player.

Mahtavaa. :mad: Yritin tässä nopeasti etsiä artikkelia jossa keskusteltiin miten useat pelit ovat jo nyt suunniteltu mikromaksujen ympärille, eikä niitä ole kehitystyön lopussa vaan lykätty sinne. Jos on tutun kuuloinen artikkeli niin kiinnostaisi saada linkki kun en löytänyt sitä mistään. Voi kyllä olla että kyseessä oli jokin twitter keskustelu toimittajien tai kehittäjien kanssa tjsp mutta tulevaisuudessa voidaan kyllä odottaa että peleissä on otettu mikromaksut selvästi huomioon jo ihan alkuvaiheessa ja tilanne pahenee entisestään.
 
Mikäs tämä "loot box" hommeli oikein on? Ei oo koko käsite tuttu, ilmeisesti onneksi.

Kaikki tämmöiset pay to win yms. maksukikkareet ovat kyllä sieltä ja syvältä.
 
Mikäs tämä "loot box" hommeli oikein on? Ei oo koko käsite tuttu, ilmeisesti onneksi.

Kaikki tämmöiset pay to win yms. maksukikkareet ovat kyllä sieltä ja syvältä.

Esim. Heroes of the Stormissa ja Overwatchissa saa boxin täynnä loottia joka leveli. Siellä on "pukuja" hahmolle, ääniefektejä ja joskus jopa uusia hahmoja (HOTS). Normaalin progression kautta siis saa noita.

Niitä voi myös ostaa suoraan rahalla, mutta loot boxeissa sisältö on randomia ja yleensä arvokkaampaa, kuin boxin hinta.

Kuitenkin pääasiassa ulkonäköjuttuja, eikä ole pay-to-win. Kun niitä varten joutuu vielä leveloimaan hahmoja tai itseään, niin niissä kuitenkin tulee se "sense of progression", eli kokee saavuttavansa jotain, kun sellaisia saa.
 
Vaikkei olisikaan ihan uhkapelaamiseen verrattavissa 1:1, niin kuitenkin samoja piirteitä on vahvasti. Monet jäävät tuohon 'koukkuun' ja saavat vastaavaa mielihyvää kuin uhkapelaaja pelatessaan. Eikä häviäminen suinkaan kannusta lopettamaan, päin vastoin. Harkinta tuntuu monella pettäneen ja rahaa laitetaan suhteettomia summia.

Lisäksi vaikka tuotteen tarjoavan yhtiön kautta ei välttämättä voikaan tuotetta muuttaa rahaksi, niin on olemassa ainakin epävirallisia keinoja tehdä niin, eli myydä toisille pelaajille ja saada kovaa rahaa korvauksena. Eli vähän kuin pelimerkit joita kasinolla käytetään.

Ja vaikka 'joka arpa voittaakin', niin todennäköisyydet saada jotain oikeasti hyvää ovat aina melko lailla pienemmät, joissa peleissä melkein olemattomat. Kyllä minä ainakin miettisin asian uudelleen, varsinkin kun näitä tuputetaan alaikäisille eikä kukaan valvo mitään. Jonkun EA:n moraalin varaan ei voi laskea, kun ahneus on ainoa kannustin. Kyllä se on nähty.
 
Kyllä nämä ovat jo aika vannoutuneisiin pelaajiinkin purreet ja progressiosysteemit ylipäätään, kun juhlitaan ihan innoissaan laatikon avaamista Overwatchissa ja muissa nettiräiskinnöissä.

Minusta Overwatchiinkin sopisi yksi ainoa ja oikea tapa: kaikki auki kaikille heti alusta. Siitä voi alkaa sitten selaamaan miten haluaa hahmonsa pukea.

Monet sanoo etteivät jaksa pelata jos ei ole olemassa tätä näennäistä progressiota, sekä eivät tule kokeilleeksi eri laista sälää, jos ruutuun ei pamahda ilmoitus, vieläpä kesken pelin, että "nyt on uusi ase saatavilla".

Minä en ymmärrä tällaista alkuunkaan, koska minua nimen omaan ärsyttää se, etten saa kokeilla vaikkapa Battlefieldissä jotain asetta, mikä on siellä kaikista kauimpana useiden kymmenien pelituntien päässä. Todella ärsyttävää ja tätäkään ei pitäisi kenenkään hyväksyä. Tuollainen systeemi saa lapset pelaamaan ihan liikaa.

Jos peli ei maita ilman progressiota, laatikoita ja kostyymejä, niin se ei silloin ole hyvä peli tai ainakaan kyseisen jannun makuun. Kyllä minulla riittää mentaalinen kapasiteetti siihen, että ensin kokeilen yhtä kiinnostavaa asetta ja kohta seuraavaa, eikä pelin tarvitse ohjailla minua kuin jotain vihannesta. Kaikkia ei ole edes pakko kokeilla, jos sälää on todella paljon.

Konsensus on se että minulle on ulistu jopa tuon progression kritisoimisesta, mikä on sekin pelejä heikentävä ominaisuus, vaikka vaikuttaakin ensin hauskalta, koska miksi ei moninpeliräiskintä voisi olla samalla roolipeli? Ihmeen vammaisia on tullut kyllä pelaajista. Oikein hävettää olla osa tätäkin touhua, mutta ihan vääristä syistä.

...

EDIT. Jos haluaa tukea pelin kehittäjää jotenkin rahallisesti, mikä tuntuu myös olevan argumentti pelin sisäisten ostosten puolesta, niin ostaa pelistä uuden kopion kaverille tai vaikka kadun kulkijalle. Siinä ainakin oikeasti ilahduttaa jota kuta.
 
Viimeksi muokattu:
Imo kosmeettiset, pelaamiseen vaikuttamattomat loot boxit (PUBG, CS:GO, Overwatch), on vielä hyväksyttävää. Ns. tyhmyysvero. Joku haluaa näytttää että on bucksia, siinäpähän.

Mutta sitten tällainen Shadow of War juttu.. Noh, törkeää rahastusta.

TLDR; Skinit ok, Pay-to-win perseestä.
 
Imo kosmeettiset, pelaamiseen vaikuttamattomat loot boxit (PUBG, CS:GO, Overwatch), on vielä hyväksyttävää. Ns. tyhmyysvero. Joku haluaa näytttää että on bucksia, siinäpähän.

Mutta sitten tällainen Shadow of War juttu.. Noh, törkeää rahastusta.

TLDR; Skinit ok, Pay-to-win perseestä.
Lisätään tähän nyt sen verran, että kosmeettiset jutut ovat sinänsä OK, mutta jotain vähintään semi-OK:ta olisi syytä tarjota myös lootboxeja ostamattomille pelaajille ihan vain tyytyväisyyden vuoksi. Erikoisemmat ja hienommat jutut voi ihan mainiosti jättää sinne maksumuurin taa, mutta jos nyt edes jotain kelvollista saisi (enemmän) maksamattomillekin.
 
Tadaa!
Belgium says loot boxes are gambling, wants them banned in Europe

Last week, Belgium's Gaming Commission announced that it had launched an investigation into whether the loot boxes available for purchase in games like Overwatch and Star Wars Battlefront 2 constitute a form of gambling. Today, VTM News reported that the ruling is in, and the answer is yes.

The Google translation is a little sloppy, as usual, but the message is clear enough. "The mixing of money and addiction is gambling," the Gaming Commission declared. Belgium's Minister of Justice Koen Geens also weighed in, saying, "Mixing gambling and gaming, especially at a young age, is dangerous for the mental health of the child."

Geens, according to the report, wants to ban in-game purchases outright (correction: if you don't know exactly what you're purchasing), and not just in Belgium: He said the process will take time, "because we have to go to Europe. We will certainly try to ban it."

And now, things will start to get interesting. I've reached out to the Gaming Commission for more information, and will update if I receive a reply.

Lähde: Belgium says loot boxes are gambling, wants them banned in Europe | PC Gamer
 
SidAlphalta myös video tuosta aiheesta (Havaiji ja Belgia):


Toivottavasti EU:ssa saadaan touhu kiellettyä. :sparty:
 
Jos kyse on vain kosmeettisista hatuista (Dota, Destiny) ja valmiin yksinpelin lisäsisällöstä (Witcher, Nioh, H:ZD) niin ei ongelmaa ja ihan jees. FPS pelejä joissa pelaajakunta hajotetaan season passeilla sellaisia pelejä joita en ole enkä tule koskaan ostamaankaan. P2W pelejä, olivat sitten ilmaisia tai maksullisia, en myöskään jaksa pelata. Enpä usko että nämä tulevat koskemaan kuin näitä isoja surkeita AAA vuosijulkaisuja, ei siis ns. koske minua. Jokainen tekee rahoillaan mitä tykkää, onhan tuota pari hattua Dotaankin tullut ostettua :cigar:
 
Jos kyse on vain kosmeettisista hatuista (Dota, Destiny) ja valmiin yksinpelin lisäsisällöstä (Witcher, Nioh, H:ZD) niin ei ongelmaa ja ihan jees. FPS pelejä joissa pelaajakunta hajotetaan season passeilla sellaisia pelejä joita en ole enkä tule koskaan ostamaankaan. P2W pelejä, olivat sitten ilmaisia tai maksullisia, en myöskään jaksa pelata. Enpä usko että nämä tulevat koskemaan kuin näitä isoja surkeita AAA vuosijulkaisuja, ei siis ns. koske minua. Jokainen tekee rahoillaan mitä tykkää, onhan tuota pari hattua Dotaankin tullut ostettua :cigar:

Sinänsä itse peliin nuo kosmeettiset skinit, hatut sun muut eivät välttämättä vaikuta paljon. Mutta iso ongelma noista voi tulla sen takia että ne muistuttavat uhkapelaamista monelta osin ja näin ollen voivat koukuttaa nuoria ihmisiä siihen. Nuo suunnitellaan tarkasti käytämään hyväksi ihmisluontoa ja jopa psykolokeja palkataan (lähde, mutu? muistan lukeneeni noin jostain) määrittelemään mitkä äänet ja toiminnat laatikkoa avatessa olisivat mahdollisimman koukuttavia.

Tässä tämä toinen video vielä, ei kukaan linkannut nähtävästi vielä.
Highlights of the EA predatory behavior announcement


Tässä vielä lisäselvitystä videossa esiintyvältä jampalta.

Chris Lee here - I'm the one in the suit. My staff just told me someone apparently found this youtube upload before we had a chance to finish putting it together, but I thought I'd leave it up and just post here to explain that this fight can be won if people step up. This fight is about protecting kids, protecting families, freedom from exploitation, and the future of entertainment in this country.

People are more powerful than they think. While we are stepping up to act in Hawaii, we have also been in discussions with our counterparts in a number of other states who are also considering how to address this issue. Change is difficult at the federal level, but states can and are taking action.

Even so, elected officials can't do it alone. They need your support and you can compel action wherever you live by calling and emailing your own state legislators and asking them to act. But don't stop there. Call your allies. Call your pastors and teachers and community leaders. Ask them to call your state legislators as well. Their voices are politically powerful.

I believe this fight can be won because all the key bases of political support across the country are on the same side. The religious community, the medical community, the education community, consumer advocates, parents, even many business leaders and local chambers of commerce. This is a fight that unites everyone, even the most polarized conservatives and progressives. Doing something is a political win for Democrats and Republicans alike. And frankly, we don't need to change the laws in every state - we just need to change a few and it will be enough to draw the line and compel change.

These kinds of lootboxes and microtransactions are explicitly designed to prey upon and exploit human psychology in the same way casino games are so designed. This is especially true for young adults who child psychologists and other experts explain are particularly vulnerable. These exploitive mechanisms and the deceptive marketing promoting them have no place in games being marketed to minors, and perhaps no place in games at all.

Your future is whatever you make it, so make it a good one. You have the power to get involved and decide this and the choice is clear: stand up now, or let this be the new normal from this point forward.

EDIT:
No, Belgium did not rule lootboxes as gambling. reddit
:(
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 749
Viestejä
4 494 832
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom