- Liittynyt
- 28.02.2017
- Viestejä
- 84
Haluaisin herättää keskustelua mukautuvan tahdistuksen todellisesta hyödystä, kun nykyään mielipiteet hukkuvat lukuisiin eri ketjuihin. Nykyään lähes kaikista uusista (peli)näytöistä moinen ominaisuus löytyy vaikka varsinkin G-Sync nostaa näytön hintaa melkoisesti. Onko kyseessä vain markkinointikikka vai saako rahalle vastinetta?
Tässä pitää heti alkuun korostaa näytön natiivin virkistystaajuuden merkitystä asiaan. 60 Hz:n "peli"näytössä kuvan repeily voi olla todellinen ongelma, joten mukautuva tahdistus on paikallaan jos koneen tehot ei riitä pitämään yllä tuota yli 60 fps:ää eikä käyttäjä siedä vsyncin aiheuttamaa lagia. Mutta eihän kenenkään pitäisi enää nykyään pelata noin pienellä virkistystaajuudella, joten jätetään keskustelu siitä vähemmälle.
Toisekseen keskusteluun ei kuulu tapaukset, joissa pelattavien pelien fps on aina selvästi yli näytön virkistystaajuuden. Tuolloin mukautuvasta tahdistuksesta ei ole hyötyä. En tiedä sitten miten uusien 240 Hz:n näyttöjen kanssa...
Pelasin itse 144 Hz:n näytöllä pari vuotta ja päätin muutama kuukausi sitten panostaa korkeamman resoluution 144 Hz G-Sync näyttöön. Olen tänä aikana yrittänyt hahmottaa G-Syncin hyötyjä ja väitellyt kavereiden kanssa sen merkityksestä. Pelaan sekä kevyempiä pelejä joissa fps on pilvissä että raskaampia pelejä joissa fps on ollut välillä 60-144. En ole kylläkään jaksanut vertailla ottamalla G-Synciä välillä pois päältä, vaan se on ollut siis aina päällä, joskin rajoitan fps:n aina vajaaseen 144:ään (koska luin jostain, että G-Syncin meneminen päälle ja pois aiheuttaisi lagia jos fps seilaa jatkuvasti 144:n ympärillä).
Kukaan kavereistani ei, enkä myöskään minä, ole huomannut kuvan repeilyä 144 Hz:n näytössä. Johtuuko se siitä ettei repeilyä vaan kerkeä nähdä - onko G-Sync näytön kuva silti sulavampaa vai tuntuuko se vain siltä koska ihmismieli paikkailee lompakon tyhjyyden tuomaa huonoa omatuntoa? Ainoa selvä ero, minkä mielestäni olen huomannut G-Synciä käyttäessä, on esim. Battlefield-peleissä esiintyvät satunnaiset fps-dropit - niihin kiinnittää vähemmän huomioita G-Syncin kanssa. Lisäksi uusimpana Mass Effect Andromedan vaivaiset 60-80 fps tuntuu yllättävän sulavalta G-Syncin kanssa, vaikka muuten 60 Hz:n paneelin käyttäminen sattuu silmiin.
Olisikin mielenkiintoista tehdä esim. sokkotesti, jossa erilaiset käyttäjät pelaisivat eri pelejä 60, 100 ja 144 fps:llä G-Syncillä ja ilman ja yrittäisivät tunnistaa virkistystaajuuden. Miten luulisitte pärjäävänne?
Tässä pitää heti alkuun korostaa näytön natiivin virkistystaajuuden merkitystä asiaan. 60 Hz:n "peli"näytössä kuvan repeily voi olla todellinen ongelma, joten mukautuva tahdistus on paikallaan jos koneen tehot ei riitä pitämään yllä tuota yli 60 fps:ää eikä käyttäjä siedä vsyncin aiheuttamaa lagia. Mutta eihän kenenkään pitäisi enää nykyään pelata noin pienellä virkistystaajuudella, joten jätetään keskustelu siitä vähemmälle.
Toisekseen keskusteluun ei kuulu tapaukset, joissa pelattavien pelien fps on aina selvästi yli näytön virkistystaajuuden. Tuolloin mukautuvasta tahdistuksesta ei ole hyötyä. En tiedä sitten miten uusien 240 Hz:n näyttöjen kanssa...
Pelasin itse 144 Hz:n näytöllä pari vuotta ja päätin muutama kuukausi sitten panostaa korkeamman resoluution 144 Hz G-Sync näyttöön. Olen tänä aikana yrittänyt hahmottaa G-Syncin hyötyjä ja väitellyt kavereiden kanssa sen merkityksestä. Pelaan sekä kevyempiä pelejä joissa fps on pilvissä että raskaampia pelejä joissa fps on ollut välillä 60-144. En ole kylläkään jaksanut vertailla ottamalla G-Synciä välillä pois päältä, vaan se on ollut siis aina päällä, joskin rajoitan fps:n aina vajaaseen 144:ään (koska luin jostain, että G-Syncin meneminen päälle ja pois aiheuttaisi lagia jos fps seilaa jatkuvasti 144:n ympärillä).
Kukaan kavereistani ei, enkä myöskään minä, ole huomannut kuvan repeilyä 144 Hz:n näytössä. Johtuuko se siitä ettei repeilyä vaan kerkeä nähdä - onko G-Sync näytön kuva silti sulavampaa vai tuntuuko se vain siltä koska ihmismieli paikkailee lompakon tyhjyyden tuomaa huonoa omatuntoa? Ainoa selvä ero, minkä mielestäni olen huomannut G-Synciä käyttäessä, on esim. Battlefield-peleissä esiintyvät satunnaiset fps-dropit - niihin kiinnittää vähemmän huomioita G-Syncin kanssa. Lisäksi uusimpana Mass Effect Andromedan vaivaiset 60-80 fps tuntuu yllättävän sulavalta G-Syncin kanssa, vaikka muuten 60 Hz:n paneelin käyttäminen sattuu silmiin.
Olisikin mielenkiintoista tehdä esim. sokkotesti, jossa erilaiset käyttäjät pelaisivat eri pelejä 60, 100 ja 144 fps:llä G-Syncillä ja ilman ja yrittäisivät tunnistaa virkistystaajuuden. Miten luulisitte pärjäävänne?